Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorvork: van verend naar vast - Forum Wereldfietser

Voorvork: van verend naar vast

Beste wereldfietsers,

Ik heb vorig jaar een Stevens Primera gekocht. Het is een prima fiets, maar er is een onderdeel waar ik minder tevreden mee ben, nl. de verende voorvork. Het betreft een Suntour NCX-D met 63 mm veerweg. Hij geeft toch niet het comfort wat ik ervan verwachtte, en op sommige momenten is hij gewoon vervelend (bij het staan op de pedalen, en bij hard remmen). Ik rij vooral op de weg. De vork heeft helaas geen lockout.

Nu zou ik deze voorvork graag willen vervangen door een vaste voorvork. Ik heb wat op internet rondgekeken en kom vooral vorken tegen die een inbouwhoogte van maximaal 410 mm hebben. Dit is nogal een verschil met de inbouwhoogte van de NCX-D (463 mm), en ik ben bang dat de fiets daardoor een wel heel steile balhoofdhoek krijgt (nu 70 graden).

Mijn vraag is nu: heeft het plaatsen van een (kortere) vaste voorvork een negatieve invloed op het stuurgedrag van de fiets? Zo ja, wat zijn dan de alternatieven?

Bij voorbaat dank,

Pieter

Marten Gerritsen heeft allerlei vaste vorken in het assortiment, maar maakt er vast graag ook zelf eentje op maat voor je: www.m-gineering.nl
Wim
pdeelen schreef:Beste wereldfietsers,

Ik heb vorig jaar een Stevens Primera gekocht. Het is een prima fiets, maar er is een onderdeel waar ik minder tevreden mee ben, nl. de verende voorvork. Het betreft een Suntour NCX-D met 63 mm veerweg. Hij geeft toch niet het comfort wat ik ervan verwachtte, en op sommige momenten is hij gewoon vervelend (bij het staan op de pedalen, en bij hard remmen). Ik rij vooral op de weg. De vork heeft helaas geen lockout.

Nu zou ik deze voorvork graag willen vervangen door een vaste voorvork. Ik heb wat op internet rondgekeken en kom vooral vorken tegen die een inbouwhoogte van maximaal 410 mm hebben. Dit is nogal een verschil met de inbouwhoogte van de NCX-D (463 mm), en ik ben bang dat de fiets daardoor een wel heel steile balhoofdhoek krijgt (nu 70 graden).

Mijn vraag is nu: heeft het plaatsen van een (kortere) vaste voorvork een negatieve invloed op het stuurgedrag van de fiets? Zo ja, wat zijn dan de alternatieven?

Bij voorbaat dank,

Pieter
Je hebt een hybride fiets met 622mm (28") velgen. Vandaar dat de vork aan de lange kant is. Begin met vast te stellen hoe lang de vork echt is als je op de fiets zit (tiewrap om een vorkpoot om de invering te meten)
Dat is de lengte die je wil hebben. Of je een kortere vork (met een andere sprong) kunt toepassen hangt af van de geometrie. Niet alleen de balhoofdshoek (bij 410mm 1.5 graad) wordt veranderd, de hele zit duikt voorover en de grondspeling (6mm) neemt af.

29" vorken zijn vaak 460-470 mm lang, er zijn ook 440 mm atb vorken, maar dan zit je ook aan een schijfrem vast

Ik heb niet het idee dat de voorvork merkbaar inveert als ik er op ga zitten. Het is zeker niet meer dan 1 cm. Voor het behoud van de geometrie heb ik dus waarschijnlijk een 29" vork nodig. Schijfremmen zie ik niet zo zitten, want dat wordt een wel erg ingrijpende en dure verandering.

Die 1.5 graad, is dat het verschil in balhoofdshoek als ik van 463 mm naar 410 mm ga? Als dat zo is, lijkt het me nogal meevallen. De balhoofdshoek zou dan uitkomen op 71.5 graden, en de zitbuishoek op 74.0 graden (nu 72.5). De fiets zou van mij wel iets sportiever mogen worden.

Pieter

Hallo Pieter,

Misschien is het een idee om je vork een onderhoudsbeurt te geven.
De meeste vork producenten hebben wel een manual op het internet staan, die de juiste procedure en materialen vermeld.

Zelf wil ik nooit meer terug naar een starre vork, de mijne heeft dan ook lock-out en werkt na zes jaar nog uitstekend.
Valt er op internet niet een vervangende vork met lock-out te vinden?
Kost wel wat, maar dan heb je waarschijnlijk vering die wel werkt als het nodig is.

Groeten, John.

Hoi John,

Ik heb niet het idee dat er iets mis is met de vork. Het zou wel zo kunnen zijn dat de veren te stug zijn voor mijn gewicht (64 kg).

Een vork met lock-out is een goed idee. Welke vork heb jij, John?

Pieter

Valt de voorspanning van die veren niet in te stellen?
De glijdende delen dienen b.v. ieder jaar van nieuw vet te worden voorzien.
Is dit gebeurd???

Mijn vork hoort bij mijn fiets, Cannondale. Een luchtgeveerde vork welke ondanks de negatieve voorspellingen van een aantal wereldfietsers, nog prima functioneert.

John.

De voorvork is ingesteld op minimale voorspanning.

Het zou een onderhoudsprobleem kunnen zijn, maar ik geloof dat de voorvork nog net zo veert als een jaar geleden.

Pieter