Beste wereldfietsers,
Ik heb vorig jaar een Stevens Primera gekocht. Het is een prima fiets, maar er is een onderdeel waar ik minder tevreden mee ben, nl. de verende voorvork. Het betreft een Suntour NCX-D met 63 mm veerweg. Hij geeft toch niet het comfort wat ik ervan verwachtte, en op sommige momenten is hij gewoon vervelend (bij het staan op de pedalen, en bij hard remmen). Ik rij vooral op de weg. De vork heeft helaas geen lockout.
Nu zou ik deze voorvork graag willen vervangen door een vaste voorvork. Ik heb wat op internet rondgekeken en kom vooral vorken tegen die een inbouwhoogte van maximaal 410 mm hebben. Dit is nogal een verschil met de inbouwhoogte van de NCX-D (463 mm), en ik ben bang dat de fiets daardoor een wel heel steile balhoofdhoek krijgt (nu 70 graden).
Mijn vraag is nu: heeft het plaatsen van een (kortere) vaste voorvork een negatieve invloed op het stuurgedrag van de fiets? Zo ja, wat zijn dan de alternatieven?
Bij voorbaat dank,
Pieter
Ik heb vorig jaar een Stevens Primera gekocht. Het is een prima fiets, maar er is een onderdeel waar ik minder tevreden mee ben, nl. de verende voorvork. Het betreft een Suntour NCX-D met 63 mm veerweg. Hij geeft toch niet het comfort wat ik ervan verwachtte, en op sommige momenten is hij gewoon vervelend (bij het staan op de pedalen, en bij hard remmen). Ik rij vooral op de weg. De vork heeft helaas geen lockout.
Nu zou ik deze voorvork graag willen vervangen door een vaste voorvork. Ik heb wat op internet rondgekeken en kom vooral vorken tegen die een inbouwhoogte van maximaal 410 mm hebben. Dit is nogal een verschil met de inbouwhoogte van de NCX-D (463 mm), en ik ben bang dat de fiets daardoor een wel heel steile balhoofdhoek krijgt (nu 70 graden).
Mijn vraag is nu: heeft het plaatsen van een (kortere) vaste voorvork een negatieve invloed op het stuurgedrag van de fiets? Zo ja, wat zijn dan de alternatieven?
Bij voorbaat dank,
Pieter