Ik probeer even met je mee te denken in een eventuele budget oplossing. Afhankelijk van je gebruik (hoe vaak, hoe lang, hoe ver) valt de volgende tent ook binnen je vereisten. Lange trips (>1 maand), regelmatig gebruik of barre omstandigheden zijn bij mij niet van toepassing en met dat in het achterhoofd:
Wim schreef:De Akto is vrij klein (niet zo klein als de TN Laser), heeft wel een voor dit type lekker grote vestibule (belangrijk in slecht weer), is niet zo licht, en duur. Maar hij is vooral ook erg betrouwbaar, zowel voor wat prestaties in slecht weer, als qua levensduur. Betere kwaliteit is er niet.
Je lijkt nog wat heen en weer te zwalken tussen heel verschillende tenten. Iedere tent heeft voor en nadelen, dus het gebruik dat je ervan wilt maken is erg belangrijk.
Voor mij zijn heel belangrijk hoe de tent zich houdt in slecht weer zoals in Noorwegen, Schotland en dat soort plekken, en ruimte, juist ook vanwege de kans op slecht weer. Gewicht is ook wel belangrijk, maar erg zwaar is geen van deze tentjes.
Dus wat mij betreft altijd een tent waarvan de buitentent en de binnentent aan elkaar vast zitten (maar dus ook los kunnen) in de traditie van Hilleberg en Helsport (en ook bijvoorbeeld de Laser). Maar als je aan de oostkust van de VS gaat kamperen in de zomer wil je wel wat anders. Ditto misschien zuid Europa.
Waarom niet gewoon de Wild Country Zephyros 2? Deze heb ik zelf ook dus ik ben lichtelijk bevooroordeeld.
Factsheet:
- 100 gram zwaarder dan de Akto (1.8 vs 1.7)
- Zelfde pakmaat (57x14 vs 58x17)
- Zelfde waterkolom (4000/6000 vs 3000/5000)
- Iets breder/langer (92x92x230 vs 90x93x220)
- 3 i.p.v. 4 seizoenen
- €100,- i.p.v. €599,-
Met wat dyneema touwtjes, een footprint en betere haringen en dan kun je 4 tenten verslijten voor de prijs van 1. De technieken en het design zijn allemaal van Terra Nova, de bouwkwaliteit zal een stapje of 2 minder zijn maar zeker niet slecht.
TimTT schreef:Dus als ik het zo eens op een rijtje zet
-Gewicht niet al te zwaar (ongeveer <2.5kg)
-Betrouwbaar en stevige kwaliteit. En tent die sterk is en niet snel kapot zal gaan.
-Prijs liefst niet al te duur, maar goedkoop is duurkoop zeggen ze wel eens, dus wil best iets meer betalen als ik zeker weet dat ik een kwaliteit tent koop.
-Lange levensduur, zoals ik aangeef ben ik daarvoor wel bereid iets meer te betalen.
-liefst 4 seizoens, zodat hij bestemd is tegen wat ruiger weer. Worden toch voornamelijk tochten in Europa/Scandinavië.
Betrouwbaar en stevig vertrouw ik de Zephyros wel toe, levensduur, weerbestendigheid en afwerking zijn duidelijk in het voordeel van de Akto. De grootste concessie die je doet is naar m.i. in de prijs. Er is ook een 'Lite' uitvoering en nog een 1 persoons uitvoering.