Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nog maar eens Brooks - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nog maar eens Brooks

Avanher schreef:Volgens mij breekt de veer van een Brooks zadel gemiddeld na 30 jaar gebruik, tenzij je er hele rare dingen mee doet. Op die periode rijd je met een gel zadel inmiddels gewoon op niets anders dan de zadelbuis, of je hebt er al vele nieuwe zadels doorheen gejaagd. Het "probleem" van de gebroken veer is dus geheel theoretisch... de kans is groter dat je een gel zadel finaal doormidden breekt!
Alles gaat kapot ...

zie http://homepage.mac.com/isaetterry/page ... ipment.htm. Het gaat over een Brooks B17 titanium.

"Gradually becoming more comfortable - but it's a slow process. The arse got a bit sore towards Riga (4600km) but this was because the leather had sagged slightly and needed tightening half a turn.

After 15,000 kms one of the saddle rails welds has broken, it is still rideable but could fail at any moment - we need to find a titanium welder to repair it.

Eventually the extra stress on the broken rail caused it to snap off after another 1000kms. The left hand side of the saddle is now supported with a splint of wood until a warranty replacement arrives in Wellington (Brooks saddles are warranted for 2 years from purchase). The wood is not as springy as the original rails bot most of our remaining riding to Wellington is on sealed roads."


Afbeelding

Sjirk

Inderdaad, alles kan kapot. Overigens gaat het hier niet om de veren maar om het onderstel zelf (dit is een ongeveerd exemplaar). Daar komt nog bij dat het een titanium exemplaar is. Die zijn prachtig, maar wat je daar nu mee moet op een super stevige maar loodzware wereldfiets, dat weet ik niet. Ik zou op zo'n fiets kiezen voor een geveerde stalen Conquest of Champion Flyer.
De spiraalveren daarvan kunnen ook kapot, en gaan een enkele keer ook kapot, maar zijn wel los te koop. Als je met je dierbare heerlijk ingereden twintig jaar oude zadel dus een lange wereldreis gaat maken kun je er voor de zekerheid altijd nieuwe veren op zetten, net als enkele andere onderdelen zoals de spanbout etc.
Wim

Haike schreef:En geen fietsenman die een veer zomaar op de plank heeft liggen. Als dat je in Verwegistan gebeurd...

Groet, Haike
En ik krijg altijd te horen dat Kiel Windeweer in Verwegistan ligt! ;)

Willem Jongman schreef:Als je met je dierbare heerlijk ingereden twintig jaar oude zadel dus een lange wereldreis gaat maken kun je er voor de zekerheid altijd nieuwe veren op zetten,
Ik weet niet of dat zo'n goed idee is. Wellicht zijn de nieuwe veren onbetrouwbaarder, de oude zijn immers immers goed getest. Wat ik bedoel is dat ik denk dat de zadelveren niet van het gebruik op zich metaalmoeheid oplopen, maar dat een breuk eerder een gevolg is van een imperfectie in de veerdraad en/of een gaatje in het chroom en roest dat in korte of meestal lange tijd een kerfvormige roestpit laat ontstaan, wat dus nooit lang stand kan houden.
Ik heb zelf nog nooit een brooksveer gebroken (mijn oudste zadel is 22 jaar oud en ca. 100.000 km - klopklop), maar als ik mijn fietsen niet gebruik staan ze dan ook altijd droog en warm, dus roest krijgt geen kans.
Leon

[/quote]

En ik krijg altijd te horen dat Kiel Windeweer in Verwegistan ligt! ;)[/quote]

Dan overdrijven ze en ik kan het nu als ervaring deskundige zeggen, want op de heenweg richting Denemarken ben ik er langs gereden en heb met de gedachte gespeeld om af te stappen, niet gedaan, kom nog wel eens een cursusesje volgen want ik weet ook niet alles. :lol:

Bij mijn eerste Brooks Conquest brak niet de veer maar het draadeind dat de veer met het zadeldek verbindt. (Ik schat na zo'n 10500km)
Ik zat letterlijk in the middle of nowhere (ergens halverwege tussen Alice Springs en Darwin in Australie).
Ben gewoon verder gefietst en heb in Darwin een boutje in de veer gezet zodat het zadel op de kop van de bout kwam te rustten. Ik heb hier nog zo'n 3500km mee gefietst.

Brooks wilde wel een nieuw zadel opsturen naar Australie (zadel was net geen jaar oud) maar omdat het geen probleem was om er mee te fietsen ben ik in Nederland terug gegaan naar de winkel waar ik het gekocht had en heb daar alsnog een nieuw zadel gehad, dus wel goede service!!

Marc.

Kijk aan bij Brooks gaat dus ook wel eens iets mis. Breekt Titanium sneller en makkelijker dan allu en/of staal?

Haike schreef:Kijk aan bij Brooks gaat dus ook wel eens iets mis. Breekt Titanium sneller en makkelijker dan allu en/of staal?
hoeft niet, maar in de praktijk zie je toch dat er te weinig met de aparte eigenschappen van het materiaal rekening wordt gehouden. Als je een stalen ontwerp een op een in titanium vertaalt en ook nog de goedkoopste offerte er uitpikt vraag je om moeilijkheden

Zo'n terloopse opmerking van Marten zet je altijd aan het denken. Dan ga ik zoeken, en dit vond ik, voor wie meer wil weten over titanium: http://www.ing.unitn.it/~colombo/telai/ ... itanio.htm
Wim