Ha, mijn favourite onderwerp.
Ik heb een brompton, en ben er heel tevreden mee. Fiets er vaak meer dan 25km op. Vorige week nog een wielrenner mee ingehaald, maar goed, mijn vrouw was toen ook aan het bevallen
, dus had wat haast....
Over Birdies hoor ik ook bijna alleen maar goede dingen (zijn voor dagelijks gebruik minder praktisch, maar fietsen heel goed). In het tijdschrift van de fietsersbond stond ca 5 jaar geleden een hele beschrijving van iemand die hem had gebruikt voor een reis van noord naar zuid afrika. Positief: iedereen denkt dat de fiets heel goedkoop is, en dat de reizigers dus arm zijn. Daardoor waren de afrikanen extra vriendelijk. En tijdens de zwaarste stukken (wegen met doorns op de weg) konden ze makkelijk meeliften met auto's. Neem wel een recente birdy; de oudere modellen waren niet helemaal juist ontworpen en breukgevoeliger. Ook bleef de zadelpen slecht zitten. Het alu-frame is natuurlijk ook iets kwetsbaarder.
Tegenwoordig ook met Rohloff leverbaar. Heel fijn voor een vouwfiets, want net als bij mijn brompton wordt je knettergek van het onderhoud. De fiets wordt veel vlugger vuil omdat hij zo dicht bij het wegdek zit.
Het duitse merk utopia heeft ook een vouwfiets die op maat samengesteld kan worden en net als de birdy voorzien kan worden van lowriders!
De brompoton heeft ook een voortas, maar ik vind de verbinding tegen het frame wat zwak, en het stuurt zwaarder.
Heel groot voordeel van vouwfietsen: ze verliezen niet veel aan waarde; zeker bromptons zijn tweedehands nauwelijks te krijgen (meestal al binnen 1 dag weg). Alle andere vouwfietsen zijn minder waardevast, omdat ze in het ov-minder handig zijn.
Ik ben bneiuwd naar je keuze! Alexander