Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ultralight kamperen - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

ultralight kamperen

210 berichten
Dat is eenpersoons tent. Terra Nova heeft de hoge tent inmiddels verplaatst naar het goedkopere segment van hun Wildcountry lijn.
Voor wat betreft matjes en slaapzakken. Zelf gebruiken wij een Tatteljee tweepersoons topbag, met daar onderin twee Exped matjes geschoven. Downmats voor als het koud is, en Synmat UL als het minder koud is. Als ik alleen ga en het is niet te koud dan neem ik mijn PHD minimus 200 slaapzak mee, van 600 gram. Samen met de Synmat UL matras is dat net iets meer dan 1 kg.
De Terra Nova Ultra is lager en de voorruimte is kleiner als de Terra Nova Competition 1 die ik al jaren tot volle tevredenheid gebruik, maar die ook niet kleiner zou mogen zijn.
Tja voor een lichte tent ben ik zelf eerder geïnteresseerd in een wat ruimere. Een paar grammen meer voor extra ruimte is wat mij betreft prima besteed. Als ik het geld heb zou ik graag de 2017 Helsport Ringstind 2 ultralight hebben: ongeveer 1200 gram voor een zee van ruimte en flink wat meer hoofdruimte.
Wim schreef:Tja voor een lichte tent ben ik zelf eerder geïnteresseerd in een wat ruimere. Een paar grammen meer voor extra ruimte is wat mij betreft prima besteed. Als ik het geld heb zou ik graag de 2017 Helsport Ringstind 2 ultralight hebben: ongeveer 1200 gram voor een zee van ruimte en flink wat meer hoofdruimte.
Ik zat eens te kijken maar die tent lijkt verdraaid veel op de Nordisk Telemark 2 ULW 880gr of de LW. En er zijn volgens mij meer look-a-likes. Wat maakt nu het doorslaggevende verschil tussen die apparaten?
Afbeelding
Die nieuwe Helsport is niet de kleinere Ultralight 1-2, maar een ultralight met de grotere maten van de gewone Ringstind 2, lekker ruim dus.
Ypuh schreef:
TimTT schreef:<...> en tegenwoordig heeft terra nova een ultra lichte variant tentje die slechts 580 gram weegt : https://www.bergfreunde.nl/terra-nova-l ... oC9Ljw_wcB
Voor de prijs van een complete caravan...
Als je wilt wildkamperen heb je voor de helft van dat geld een tarp (2,6 x 2,6 m) + bivakzak welke samen hetzelfde wegen, maar een heel stuk meer ruimte bieden. Sterker nog: een tweede persoon kan ook zo'n bivakzak gebruiken en dan heb je voor ~700 gram (afhankelijk van het gewicht van de haringen die je meeneemt) een 2-persoons, waterdicht en insectendicht onderkomen. Voor 1 persoon nog geen 500 gram en een zee aan ruimte!
(Al zal ontbijten in midges-gebied wat krap en onhandig wezen, toegegeven. Maar dat is ontbijten in een echte 1-persoonstent ook.)
AndreM schreef:En er zijn volgens mij meer look-a-likes. Wat maakt nu het doorslaggevende verschil tussen die apparaten?
Afbeelding
Het zijn in feite allemaal (schaamteloze) kopieën van de Hilleberg Akto. En dat is, naar mijn mening, nog steeds de beste, als je aspecten als duurzaamheid en plattegrond/indeling ook in de overweging meeneemt.
Met gewichten rond de kilo krijg je over het algemeen een dun wat kwetsbaar doek, en er wordt ingeleverd in bijvoorbeeld de 'luifel'-ruimte. De vergelijkbare Helsport variant bijvoorbeeld heeft een smallere luifel dan de Akto, en het tentdoek loopt aan 1 kant direct door naar de grond, waarmee de bruikbare ruimte afneemt.

En dan is er ook nog de Hilleberg Enan, als het per sé nog lichter moet.

De door Wim genoemde Helsporttent zie ik nergens, ook niet op hun site.
Hier nog een interessant forum voor de lichtgewicht kampeerder:
http://www.trek-lite.com/index.php?foru ... sories.12/
De laatste tijd veel info over Chinese tentjes van Aliexpress oa 3F UL Gear.
Die nieuwe Helsport Ringstind Superlight is een model voor 2017, en nog niet leverbaar. Ik ben het met Georg eens dat veel van deze tentjes inleveren op gebruiksgemak. Juist daarom vind ik de Ringstind aantrekkelijk. Hij is langer, breder en hoger dan vergelijkbare concurrenten, en niet veel zwaarder. Een paar honderd gram meer voor een veel ruimere tent is wat mij betreft een goede prijs voor veel meer comfort. Dat heeft Helsport zelf ook ingezien. Hun eerdere Superlight 1-2 was lager en smaller dan de gewone Ringstind, maar voor 2017 hebben ze weer voor de ruimere afmetingen van het gewone model gekozen. Het verschil is iets van 200 gram.
Kan zijn Georg, maar erg licht kun je de Akto niet noemen. Kwalitatief beter doek? Absoluut. Maar de Akto is ook bijna een keer zo zwaar als de eerdergenoemde tenten van Terra Nova, Helsport en Nordisk. Kortom, geen vergelijk.

Overigens, voor de liefhebbers van écht ultralicht kamperen, komt Nordisk binnenkort met een nieuw model: Lofoten. Ruimte voor 2 personen, 500 gram, relatief ruim en erg kleine pakmaat.

Ik ben erg benieuwd naar de eerste bevindingen.
De Akto is een tent uit 1996 dacht ik. Het spreekt dus voor het ontwerp dat er vele navolgers zijn, en dat de tent nog zo geschikt is voor het doel waarvoor hij werd ontworpen.
Het hangt allemaal af van je prioriteiten. Bij mij heeft gewicht, hoewel ik alles precies weeg en nooit boven de 15kg bagage op pad ga, geen 'absolute' prioriteit zonder afweging tov andere aspecten. De Akto weegt een kleine 1,6kg, en voor dat gewicht is er, bij een gelijkwaardig niveau van soliditeit, plattegrond, kwaliteit van lijnen/opzet-gemak en 4 seizoenen bruikbaarheid geen gelijke, ook na twintig jaar nog niet. En als fietskampeerder vind ik 1600gram nog altijd vrij licht.
Een rugzakwandelaar zal wellicht andere eisen stellen. Maar op een fiets? Mijn fiets weegt zonder iets al zo'n 15kg, ikzelf 72. Veel fietsers kunnen eenvoudig zelf meer afvallen dan zo'n tentje weegt. En hoe belangrijk is dan nog die paar ons, of pak hem beet een volle 500ml bidon, afgezet tegen het totaalgewicht?
Maar zoals gezegd, ieder z'n afweging. Ikzelf zou hem zo weer kopen, of wellicht de Enan (beter in warm weer), of, zoals Wim voorstelt, een iets zwaardere (!) maar ruimere tent.
Uiteindelijk is comfort/gebruiksgemak belangrijker dan gewicht. Althans, dat vind ik.

En vergeet de prijs niet; voor een iets lichtere tent betaal je aanzienlijk meer, terwijl hij korter meegaat. Een Akto (bijvoorbeeld) is niet goedkoop, maar wel duurzaam. Lichtgewicht is zelden erg solide, of in het geval van tenten, UV/weers bestendig.
Om even bij Hilleberg te blijven; voor de lichte Enan is men al weer snel afgestapt van ultralicht tentdoek, ten koste van een geringe gewichtsverhoging; het bleek niet aan de eisen te kunnen voldoen...
Dan blijft natuurlijk wel de vraag in welk tentje je wilt zitten in een striemende regenbui, ergens langs de Noorse kust. Mijn punt blijft toch dat er veel plekken in je uitrusting zijn waar je met minder gevaar en met minder comfortverlies gewicht kunt uitsparen.
Tijdens de afgelopen huttentocht (een overnachting!) woog mijn totale bagage incl. tassen nog geen 7 kg. Hier zou nog een kilo vanaf kunnen door voor heel veel geld van alles het lichtste te kopen, echte gaat dit ook ten koste van gebruitsgemak en duurzaamheid. Op de beurs van de Pedaleur aanstaande zaterdag laat ik zien dat je dit ook makkelijk op een racefiets zonder bagagedrager kunt vervoeren.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =9&t=28397
DennisM schreef:Overigens, voor de liefhebbers van écht ultralicht kamperen, komt Nordisk binnenkort met een nieuw model: Lofoten. Ruimte voor 2 personen, 500 gram, relatief ruim en erg kleine pakmaat.

Ik ben erg benieuwd naar de eerste bevindingen.
Afbeelding

Ik vind 'm alvast erg klein voor 2 personen, en behoorlijk laag. 70 cm hoogte (op hoogste punt) is echt veel te weinig voor enigszins comfortabel kamperen. Dan is de combi die ik ergens hierboven noemde een stuk aantrekkelijker. Stahoogte, veel meer ruimte voor je spullen en veelzijdiger.

Nog afgezien van de andere details:
  • 7 denier doek voor de buitentent, tegenover 183 denier van hetgeen ik benoemde.
  • Van het grondzeil wordt geen denier genoemd. Bij hetgeen ik benoemde is dat 366 denier.
  • Prijs is hoger. (Mijn voorgestelde producten waren op 1 juni samen € 437,39, tegenover € 694,29 voor de Nordisk Lofoten op dit moment.)
  • Met siliconen gecoat nylon rekt uit als het nat wordt, i.t.t. het cuben fiber alternatief door mij genoemd.
Al met al produceert Nordisk hiermee een product welke niet levensvatbaar is in een goed functionerende economie.
bladerdeeg schreef:Ik vind 'm alvast erg klein voor 2 personen, en behoorlijk laag. 70 cm hoogte (op hoogste punt) is echt veel te weinig voor enigszins comfortabel kamperen.
De plaatjes vind ik dan ook belachelijk. De slaapzakken en de persoon die er in getekend zijn zijn veel te klein ingetekend.
De persoon in het plaatje is - ik heb het plaatje eens gemeten in photoshop - 55 cm hoog. In werkelijkheid ben ik 95 cm hoog als ik zo zit en ik ben niet bijzonder. Ik ben 185 cm lang. Dus de getekende persoon is zo'n nauwelijks 110 cm groot.
De ingetekende slaapzakken zijn 35 cm breed. Ik heb toch echt 47 cm nodig en dan lig ik compleet strak en ik wordt heus niet nagestaard omdat ik pilletjes van een twijfelachtige sportschool zou hebben geslikt.

Aangezien dit het enige is van wat ik nu van Nordisk weet kan ik er alleen van uitgaan dat het waarheidsgehalte van al het andere dat ze vertellen in relatie staat met wat ik hier zie.
Georg schreef:Het zijn in feite allemaal (schaamteloze) kopieën van de Hilleberg Akto. En dat is, naar mijn mening, nog steeds de beste, als je aspecten als duurzaamheid en plattegrond/indeling ook in de overweging meeneemt.
Zo te lezen is de Akto 1.7kg en dat is toch echt niet ultralicht te noemen, mss 10 jaar geleden maar nu zijn we al heel wat jaartjes verder. :wink:
Voor mij als bikepacker is een kleine pakmaat nóg belangrijker dan 't gewicht en daarna komt pas de grootte van de tent want daar geef ik weinig om, ik lig of zit toch alleen maar in een tent.
Inleveren op gebruiksgemak, comfort en duurzaamheid omdat de tent minder weegt begrijp ik niet. Ik heb een 720 gram TN Photon tent, gebruik hem al jaren in Scandinavisch berg/bosgebied, hij kan tegen storm, hoosbuien, vorst en sneeuw (geen winterse sneeuw maar de gewone herfst/lente cm's). Ik kan erin zitten, aan/uitkleden, kan de bagage kwijt (ook zijtassen) en kan ook zittend in de tent buiten koken. Een groot voordeel van dit soort ultralichte tentjes is de zeer snelle opzettijd (bij mij is dat één stok, 10 haringen en klaar), vooral fijn als het koud, nat of donker is. En wat ik erg waardeer is de superkleine oppervlakte die het tentje buiten inneemt want ik kampeer vaak op onmogelijke plekken (tussen rotsen, midden in bos of op een schuine berghelling) en dan is het vaak moeilijk een plat stukje grond te vinden.

Wat wil je nog meer van een tent? Binnen kunnen koken of leuke gymnastiekkunstjes met je partner? Nee want anders ga je niet voor ultralight. Ultralight doe je voor de kick/fun, voor het gemak, voor de snelheid (vooral bij een race), bij bikepacking en voor onmogelijke paden waarbij je vaak de fiets moet tillen. Vooral bij dat laatste is elke gram teveel want elke gram meer kan de tocht zo zwaar maken dat je huilend opgeeft.

Ik kom trouwens net terug van een weekje fietsen, had precies 5kg bagage op de racefiets (incl tassen/drybags, tentje, winterslaapzak etc) en hierdoor kon ik dagelijks 200km door de heuvels/bergen trappen (naar Noorwegen), een vriend bezoeken, samen dronken worden en toen was de superpower verdwenen (hoe vreemd haha) en bracht ie me met de auto terug. Hij wilde eerst mee terugfietsen maar met een zware hybride en 15kg bagage ben je geen partij voor een lichtbepakt racertje, dan lig je al snel hijgend op de grond. :lol:
bladerdeeg schreef: Afbeelding

55cm breedte voor 2 personen?? Ha dan zeker opelkaar gestapeld, wel lekker warm in de winter! Ik zou dan alleen niet graag de onderste willen zijn, vooral niet met mijn 57kg. Mijn slaapmatje is trouwens al 51cm, knap om er dan nog een matje bij te krijgen. :D
Mijn Akto op de weegschaal levert een gewicht van 1605 gram op. (en staat met 8 haringen) Die Photon is wel een stukje krapper dan een Akto, zie ik op de TN site.
Ik vind de Akto soms al net iets te krap in sommige opzichten (hoogte 90cm).
De relatief riante luifelruimte is een sterk punt. Ook daar is een Photon met 26cm heel minimaal. Maar ik meet dan weer 187cm, en dat is iets heel anders dan de 171cm die ik Yopie elders zag optekenen...Heel bepalend voor je eisen aan de afmetingen van een tentje.

Knap hoor, 5 kg!
Is mij nog niet gelukt. Maar ik doe niet aan bikepacken; ik werk met gewone fietstassen en een niet heel lichte fiets.
Georg schreef: Het hangt allemaal af van je prioriteiten. Bij mij heeft gewicht, hoewel ik alles precies weeg en nooit boven de 15kg bagage op pad ga, geen 'absolute' prioriteit zonder afweging tov andere aspecten.
Dat kan en mag natuurlijk. Maar deze topic gaat over ultralicht kamperen, waarbij gewicht dus wel prioriteit heeft.
De Akto weegt een kleine 1,6kg, en voor dat gewicht is er, bij een gelijkwaardig niveau van soliditeit, plattegrond, kwaliteit van lijnen/opzet-gemak en 4 seizoenen bruikbaarheid geen gelijke, ook na twintig jaar nog niet.
Dat vind jij. Er zijn meer vergelijkbare, misschien wel betere, alternatieven. Tarptent Scarp bijvoorbeeld. Ik zeg niet dat de Akto geen goede tent is. Integendeel. Alleen ultralichtgewicht is ie niet. En daar gaat het in deze topic over.
En als fietskampeerder vind ik 1600gram nog altijd vrij licht.
Voor dat gewicht heb je ook een tent, slaapzak- en mat, én kookgerei.
En vergeet de prijs niet; voor een iets lichtere tent betaal je aanzienlijk meer, terwijl hij korter meegaat. Een Akto (bijvoorbeeld) is niet goedkoop, maar wel duurzaam. Lichtgewicht is zelden erg solide, of in het geval van tenten, UV/weers bestendig.
Minder solide, zeker. Maar daarom niet minder geschikt. UV-bestendig is geen enkele tent, ook de Akto niet. Bovendien ook minder van belang, aangezien de tenten waar we het nu over hebben doorgaans niet of nauwelijks (langdurig) worden gebruikt in de felle zon. Wat betreft soliditeit in slecht weer: zowel de TN, Helsport en Nordisk hebben zich in dat opzicht bewezen en doen, volgens mij, echt niet onder voor de Akto.

Alles hangt af van doel en gebruik. Kijk, op een lange, barre tocht zou ik ook altijd kiezen voor betrouwbare spullen. Gewicht is dan gewoon minder van belang. Er zijn echter situaties denkbaar waarbij gewicht wel een belangrijke factor is. Yopie haalt het al aan.
bladerdeeg schreef:tarp (2,6 x 2,6 m) + bivakzak
Dat vind ik ook nog steeds wel een fascinerende combinatie, misschien ook wat flexibeler dan alleen een UL tentje?

Met een bivvy bag kun je natuurlijk super ninja stealth kamperen, en met een tarp kun je je wat uitgebreider installeren en/of meer beschermen tegen regen, tarp hoger of langer hangen, meer open of juist dichter etc.

Maar eens goed in gaan verdiepen :D
Bivvy-bag klinkt leuk, maar een waterdichte bivvy-bag is toch echt minder ademend als een slaapzak en zal dan ook altijd klam aanvoelen. En hoe wil je bij baggerweer droog in je bivvy-bag komen en waar laat je je natte kleren. Buiten je bivvy-bag onder de tarp? Dan ben je de volgende morgen echt niet blij als je ze weer aanmoet.

Om de pakmaat van mijn Terra Nova Laser Competition 1 te verkleinen, stop ik hem al jaren lang in een compressiezak en pers alle lucht en eventueel ook water er uit.

Overigens is de Photon inderdaad kleiner als de Akto, maar de Competition 1 is nagenoeg even groot en een stuk lichter en duurzaam genoeg. (want bij mij al 8 jaar in gebruik, na hem 2e hands gekocht te hebben.)