Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Topeak Morph kapot: heeft repareren zin? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Topeak Morph kapot: heeft repareren zin?

Topeak Morph pompjes zijn, zeker in het begin, fijn in het gebruik met die slangetjes. Maar niet helemaal top in degelijkheid. Het nanometertje is bij mij nooit helemaal adequaat geweest en al lang helemaal niet meer. Ook is het bij mij de laatste paar jaar moeilijker om de verbinding met het ventiel goed te krijgen (moet er strakker omheen en dan nog vaak meerdere keren opnieuw aanbrengen tot de lucht echt de band in gaat). Pompt soms ook zwaarder en/of langzamer, wat oa ook met het vorige euvel te maken heeft.
Al met al heeft ie mij een keer in de steek gelaten in Ierland, en lukte het verder altijd om de band vol te krijgen.

Deze is vrij duur, er zijn natuurlijk simpelere goedkopere op de markt. Zit daar wat betrouwbaarders bij?

Hans
Even een update:
De pomp was niet meer te redden en inmiddels dood verklaard.
willem.m schreef:Even een update:
De pomp was niet meer te redden en inmiddels dood verklaard.
In gedachten lees ik in de krant (of in het blad de wereldfietser):
Afgelopen zomer, op een trieste regenachtige dag, heeft een fietspomp van het merk Topeak in het westen van Ierland zijn laatste adem uitgeblazen. Een poging tot reanimeren bood geen soelaas of kwam te laat. Hiermee is een te vroeg einde gekomen aan het boeiende leven van deze pomp. Dit leven begon met het neertellen van een behoorlijke smak geld door zijn trouwe reisgenoot Willem, die door weer en wind met hem placht mee te reizen over talloze ruige paden door uiteenlopende uithoeken van onze aardkloot. Naar verluid is de pomp bovendien enkele malen blootgesteld geweest aan zwaveldioxide. Onderzocht moet worden of dit van invloed kan zijn op de levensduur van fietspompen. Als mogelijke doodsoorzaak van de Topeak wordt gedacht aan verdrinking in een lekke fietstas, al is dat vooralsnog slechts speculeren. Mogelijk is een en ander inmiddels uit de autopsie gebleken. Wij wensen Willem veel sterkte met dit verlies, en de pomp een welverdiende rust in vrede. De Topeak ligt opgebaard ten huize van Willem, alwaar geen bezoek.

Hans
Hans, je maakt het er niet bepaald luchtiger op. :lol:
Dat heb jij heel mooi verwoord, Hans! Ik werd al door de andere fietspompen in de garage aangesproken op mijn gebrek aan empathie jegens de overledene. Had dat niet wat persoonlijker gekund? Had je niet wat anekdotes uit de mouw kunnen schudden? Had je niet kunnen stil staan bij de mooie momenten, in plaats van te focussen op het ziekteproces met fatale afloop?

Een ander verwijt dat ik kreeg was dat de Topeak niet is begraven en dat er geen uitvaartplechtigheid was. Ik heb de pomp na 5 minuten opbaren namelijk in de bak gedaan waarvan de inhoud in de verbrandingsoven wordt gecremeerd. Fietspompen zijn nog van de oude stempel, merk ik. Mocht ik ooit in de Himalaya met een andere pomp pech krijgen, dan weet ik dus nog niet of ik tot het Tibetaanse ritueel van in stukken hakken en aan de natuur teruggeven zal overwegen.

Over die nieuwe pomp gesproken: ik wilde Thaise toestanden van 1 jaar rouwen enzo voorkomen door zo snel mogelijk een nieuwe pomp aan de familie toe te voegen. De voorzitter van de pompen, de oersterke Lenzyne vloerpomp, sprak zijn wens uit voor een Lezyne Micro Floor Drive pomp, dus die heb ik maar gekocht Laten we hopen dat deze het wat langer volhoudt. Ik zal 'm wat meer aandacht geven en er minder ruw mee omgaan. Misschien dat-ie me dan niet in de steek laat zoals die loser van een Topeak ....

AHHH!!! OEEHH!!! BENGGG!!! BANGG!!! KLAPPP!!!

(Ik word nu geslagen door de andere pompen)
willem.m schreef:...een Lezyne Micro Floor Drive pomp...
Heel toevallig heeft precies zo'n pomp mij bij mijn eerste rit met mijn nieuwe frame in de steek gelaten: in de voet blijkt een terugslagklep te zitten die tijdens het rammelen op de weg los kan raken. Het gevolg was dat de band sneller leegliep dan ik hem op kon pompen.
Onderweg opgelost met een wandeling van 1,5 km naar het dichtstbijzijnde pompstation. (Leve de GPS!)
Thuis bleek de oplossing even uit elkaar halen, en op de correcte wijze weer in elkaar schroeven van de pompvoet.
Peter_K schreef:
willem.m schreef:...een Lezyne Micro Floor Drive pomp...
Heel toevallig heeft precies zo'n pomp mij bij mijn eerste rit met mijn nieuwe frame in de steek gelaten: in de voet blijkt een terugslagklep te zitten die tijdens het rammelen op de weg los kan raken. Het gevolg was dat de band sneller leegliep dan ik hem op kon pompen.
Onderweg opgelost met een wandeling van 1,5 km naar het dichtstbijzijnde pompstation. (Leve de GPS!)
Thuis bleek de oplossing even uit elkaar halen, en op de correcte wijze weer in elkaar schroeven van de pompvoet.
Maar hij zag er zo blin-bling en onverwoestbaar uit...
Dan moet ik maar een ingenieus stabilisatiesysteem gaan bedenken.
willem.m schreef:Maar hij zag er zo blin-bling en onverwoestbaar uit...
Dan moet ik maar een ingenieus stabilisatiesysteem gaan bedenken.
Hij was niet echt kapot, er was slechts een schijfje binnen in de pomp losgetrild. Eenvoudig te verhelpen, maar onderweg had het niet gelukt met het tooltje dat ik bij me had.
Voor dit soort gevallen heb ik op reis altijd twee pompjes bij me.
willem.m schreef:Een ander verwijt dat ik kreeg was dat de Topeak niet is begraven en dat er geen uitvaartplechtigheid was. Ik heb de pomp na 5 minuten opbaren namelijk in de bak gedaan waarvan de inhoud in de verbrandingsoven wordt gecremeerd.
Als belanghebbende eigenaar van ook een Topeak Morph verzoek ik om autopsie!
willem.m schreef:Ik heb de pomp na 5 minuten opbaren namelijk in de bak gedaan waarvan de inhoud in de verbrandingsoven wordt gecremeerd.
Da's ook een vorm van gebakken lucht.