Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: lichte winddichte softshell jas - Forum Wereldfietser

Gezocht: lichte winddichte softshell jas

Op dit moment gebruik ik een jas van The North Face met Windstopper-materiaal aan de voorzijde en een totaalgewicht van circa 325 gram. Dit vind ik een hele fijne jas met slechts een ontwerpfout: een minimale en kwetsbare rits. Na 8 jaar laat deze rits me dan ook in de steek en moet ik op zoek naar iets nieuws, wat nog niet meevalt. Iemand goede suggesties?

Afbeelding
Gore Bike Wear Element Windstopper vind ik een erg fijn jasje. Ik weet niet hoe zwaar die is, wat waarschijnlijk betekent dat jij hem te zwaar vindt :wink:
Nieuwe rits bij een lokaal naaiatelier?
Of je laat er een nieuwe rits in zetten, is dat geen optie?
Meestal ben ik niet tevreden over de geleverde kwaliteit van het plaatselijke naaiatelier. En inderdaad: de Element van Gore vind ik te zwaar, ik heb liever een dunner jasje, waar ik zonodig nog iets onder aan kan doen.
Berger schreef:Gore Bike Wear Element Windstopper vind ik een erg fijn jasje. Ik weet niet hoe zwaar die is, wat waarschijnlijk betekent dat jij hem te zwaar vindt :wink:
+1

Ik heb de Power 2.0, een iets 'racier fit' dan de Element. Dan heb je ook nog de Oxygen voor de dunne wielrennertjes.

Al deze 3 jassen zijn eigenlijk 2-in-1 en hebben naast de windstopper shell ook een fleece achtige binnen voering. Naast je buitenlaag zit er dus ook een soort van ondershirt ingebouwd, waardoor ze geschikt zijn voor temperaturen < 13 graden (verschilt per persoon).

Neem je bijvoordeel de 'Active Shell' (aangeduid met AS bij Gore) dan krijg je alleen de buitenlaag. Dit is lichter en kun je dragen tot zo'n <16 graden, maar komt er wel op neer dat je bij < 13 graden een extra ondershirt aan moet.

Lichtgewicht is dus een relatief begrip. Als je hem als extra laag meeneemt voor regen/wisselende temperaturen speelt gewicht een rol. Met meerdere laagjes ben je wel veelzijdiger, maar persoonlijk ben ik heel tevreden met mijn iets dikkere jack (en ik denk dat je hem nog steeds lichtgewicht noemen mag).
Volgens mij is het verschil tussen Softshell en Active Shell dat Softshell rekbaar is en meestal iets beter ademt en dat Active Shell iets meer regenjasachtig is, of zie ik dat verkeerd?
Bij een jas van mij hebben ze een nieuwe ?????? ingezet. Ik kon er op wachten, kost twee keer niks. Mijn jas gaat in iedergeval al weer een paar jaar mee. Wie weet?
Nou, de ritstip is nu drie keer langsgekomen en Bert geeft aan dat niks te vinden. Je kunt ook, als tweede leven voor deze jas, overwegen klittenband in te laten naaien?
Bert van Sprang schreef:Volgens mij is het verschil tussen Softshell en Active Shell dat Softshell rekbaar is en meestal iets beter ademt en dat Active Shell iets meer regenjasachtig is, of zie ik dat verkeerd?
Als we het over Gore Windstopper hebben; ademen durf ik niet te zeggen, ik neem aan dat dit gelijk aangezien de buitenste laag hetzelfde membraan is als bij de softshell uitvoering van Gore. Het grote voordeel van Active Shell is dat deze dun/licht/vouwbaar/klein in te pakken is en daarmee beter geschikt is om als extra laag meegenomen te worden. Het bied bestendigheid tegen de elementen zonder de extra warmte van een jack/softshell/fleecevoering/extra laag, ofwel een extra 'insulation layer'.

Active Shells heb je ook als Windstopper (regenbestendig) of Gore Tex (waterdicht). De eerste kan een klein buitje tillen zonder nat te worden maar bij langdurige regen of een fikse bui ben je beter af met GT. Windstopper daarentegen ademt weer beter en heeft als belangrijkste functie dat je warm blijft (ook bij een fikse regenbui). Regen óf koude wind zijn zo erg afhankelijk zo erg niet, maar de combinatie van beide wel. Met een Windstopper laag heb je in ieder geval nooit beide.

4 verschillende dingen dus: Goretex (waterdicht) of Windstopper (winddicht) i.c.m. een Softshell (jas/extra laag) of Active Shell (lichtgewicht regen- en/of windbescherming).

Dan heb je nog Element (ruim), Phantom (iets minder ruim), Power (slim fit) of Oxygen (tight fit) als opties zonder capuchon + de hele MTB lijn (Xenon, Power Trail).

Ik gebruik zelf de Windstopper softshell als jas voor de winter. Ik fiets graag op tempo dus heb liever de breathability en regen boeit me niet zoveel aangezien ik bij thuiskomst toch onder de douche stap.

Ps. Ik ben erg te spreken over Gore Bike Wear. Heb geen aandelen o.i.d. maar in totaal een stuk of 10 jassen gepast en deze deed het voor mij. Er zijn ook voldoende goede alternatieven zoals de Castelli Gabba/Perfetto, Sportful, Northwave of Mavic jassen, maar de pasvorm van Gore was voor mij de beste.

De meeste merken gebruiken overigens dezelfde membranen die allemaal door Gore gepatenteerd zijn. Gore Bike Wear is het 'eigen merk' kleding wat dus prima afgewerkt is.
Travelmaster schreef:Nou, de ritstip is nu drie keer langsgekomen en Bert geeft aan dat niks te vinden. Je kunt ook, als tweede leven voor deze jas, overwegen klittenband in te laten naaien?
Het gaat erom dat ze alleen die trekker ???? hoe heet dat ding officieel vervangen.
Oh zo! De "runner" bedoel je?