door
Ypuh » di 25 okt, 2016 12:26
Bert van Sprang schreef:Volgens mij is het verschil tussen Softshell en Active Shell dat Softshell rekbaar is en meestal iets beter ademt en dat Active Shell iets meer regenjasachtig is, of zie ik dat verkeerd?
Als we het over Gore Windstopper hebben; ademen durf ik niet te zeggen, ik neem aan dat dit gelijk aangezien de buitenste laag hetzelfde membraan is als bij de softshell uitvoering van Gore. Het grote voordeel van Active Shell is dat deze dun/licht/vouwbaar/klein in te pakken is en daarmee beter geschikt is om als extra laag meegenomen te worden. Het bied bestendigheid tegen de elementen zonder de extra warmte van een jack/softshell/fleecevoering/extra laag, ofwel een extra 'insulation layer'.
Active Shells heb je ook als Windstopper (regenbestendig) of Gore Tex (waterdicht). De eerste kan een klein buitje tillen zonder nat te worden maar bij langdurige regen of een fikse bui ben je beter af met GT. Windstopper daarentegen ademt weer beter en heeft als belangrijkste functie dat je warm blijft (ook bij een fikse regenbui). Regen óf koude wind zijn zo erg afhankelijk zo erg niet, maar de combinatie van beide wel. Met een Windstopper laag heb je in ieder geval nooit beide.
4 verschillende dingen dus: Goretex (waterdicht) of Windstopper (winddicht) i.c.m. een Softshell (jas/extra laag) of Active Shell (lichtgewicht regen- en/of windbescherming).
Dan heb je nog Element (ruim), Phantom (iets minder ruim), Power (slim fit) of Oxygen (tight fit) als opties zonder capuchon + de hele MTB lijn (Xenon, Power Trail).
Ik gebruik zelf de Windstopper softshell als jas voor de winter. Ik fiets graag op tempo dus heb liever de breathability en regen boeit me niet zoveel aangezien ik bij thuiskomst toch onder de douche stap.
Ps. Ik ben erg te spreken over Gore Bike Wear. Heb geen aandelen o.i.d. maar in totaal een stuk of 10 jassen gepast en deze deed het voor mij. Er zijn ook voldoende goede alternatieven zoals de Castelli Gabba/Perfetto, Sportful, Northwave of Mavic jassen, maar de pasvorm van Gore was voor mij de beste.
De meeste merken gebruiken overigens dezelfde membranen die allemaal door Gore gepatenteerd zijn. Gore Bike Wear is het 'eigen merk' kleding wat dus prima afgewerkt is.