door
Georg » ma 24 okt, 2016 23:18
Een fietshelm gaat tenminste 8 jaar mee, en meestal veel langer dan dat. Het verhaal dat na 6 jaar de helm z'n sterkte heeft verloren is commerciële prietpraat.
Het belangrijkste (veiligheids)aspect is de pasvorm. Een helm die niet goed aansluit, en niet goed past is niet optimaal veilig. Qua veiligheid lijkt mij weinig of geen verschil te zitten tussen een helm van 200 of een helm van 80 euro. Voor iets minder gewicht en een fractioneel duurdere afwerking betaal je onevenredig meer geld, is mijn ervaring.
Verder is het zo dat niet de duurste helm per sé beter zit, kan net zo goed andersom zijn.
Er is ook wel enig verschil te merken in hoe goed een helm het achterhoofd beschermd, sommigen vatten die zijde van het hoofd beter dan anderen.
Kortom; pasvorm, pasvorm, pasvorm.
Wat MIPS betreft; ik kocht zelf zo'n helm, maar bij nader inzien twijfel ik zeer aan de toegevoegde waarde van het MIPS. Er is veel te zeggen voor de zienswijze dat de beweegbare menselijke scalp al een prima 'MIPS' is, en dat MIPS eerder een goede verkoop-stimulator is...Praat mensen angst aan en je zult veel verdienen...