door
Peter_K » zo 23 okt, 2016 12:17
Al die elektrische aandrijvingen zijn nog in ontwikkeling, geen enkele oplossing zal optimaal blijken te zijn voor alle gebruik.
Goedkope/betaalbare elektrische fietsen zijn eigenlijk per definitie ontworpen voor gebruik op het (bijna) platte asfalt, waarbij tegenwind soms al een te zware opgave kan zijn.
Fabrikanten zullen met oplossingen moeten komen die werken. Een motor die afschakelt in een klim is uiteraard niet acceptabel. Beveiligingen zijn er om nooit in te hoeven grijpen, dat is de belangrijkste taak van de regelaar die op zo'n aandrijving hoort te zitten. Als de Neodrive bedoeld is voor tegen een helling op rijden dan zal er iemand terug naar de tekentafel moeten. Zo niet dan heeft Idworx zitten slapen.
Dit roept wel de vraag op wat al die praatjes van Idworx nu eigenlijk waard zijn: zijn zij nu werkelijk niet zelf op het idee gekomen hun 8000 euro kostende fiets een keer te testen tegen een helling op?
Vanuit een duur merken als Idworx wordt volop gepraat over innovaties, in de tussentijd komen de werkelijke innovaties van de fabrikanten van onderdelen. Dat onderdelen die meer bieden duurder zijn lijkt mij erg logisch. Bij die hoge prijzen voor een Idworx heb ik daar toch mijn bedenkingen bij, en zo'n sof als dit bevestigd dit nog eens.
Om een naafaandrijving beter geschikt te maken zijn er natuurlijk wel oplossing denkbaar: transmissie in de naafaandrijving, of de naaf gevuld met olie om de warmte af te voeren (het zou mij eigenlijk verbazen als dat nu al niet het geval is).