Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Santos Travelmaster 3+ - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Santos Travelmaster 3+

399 berichten
Het was me ontgaan dat deze fiets er ook met schijfremmen is. Nou snap ik nóg minder van de velgremversie.
Precies. 650B banden, Magura's en Rohloff spares heeft iedere FM in Tadzjikistan zo op de plank liggen, maar schijfremmen zijn eng want die kunnen stuk gaan. Ofzo. :lol:
Shrek schreef:650B banden, Magura's en Rohloff spares heeft iedere FM in Tadzjikistan zo op de plank liggen, maar schijfremmen zijn eng want die kunnen stuk gaan. Ofzo. :lol:
Haha, daar moest ik om glimlachen. :wink:
Verder kun je op deze fiets alle opties kiezen die je ook bij de meeste andere Santossen kunt kiezen. Dus derailleur of Rohloff, ketting of riem, wel of geen verlichting, elektrische ondersteuning met de Go Swiss motor of niet, en een aantal sturen, zadels en pedalen. Maar uiteraard hebben wij bij De Vakantiefietser veel meer keuzemogelijkheden aan zadels, sturen, handvatten en pedalen dan wat Santos zelf biedt.

De 3+ kan zowel met Magura hydraulische velgremmen uitgerust worden als met Hope Tech Evo of XT schijfremmen. Door dubbele remnokken, kun je de positie van de remblokken voor de twee wielmaten aanpassen. En schijfremmen. Tja, wees daar voorzichtig mee als je op reis gaat.

De mooiste schijfremmen zijn de Hope Tech3 V4 schijfremmen met 203 mm geventileerde schijven. Door de grote diameter en de dubbele schijven me spleetje ertussen worden de schijven bij lange afdalingen voldoende gekoeld.
Je kan ook kiezen voor de Shimano XT schijfremmen. Je hebt ze met 180 en met 203 mm brede schijven. Ik raad de laatste aan. Internationaal gezien zijn de Shimano schijfremmen beter reparabel, maar de Hope zijn beter en mooier.
Met iedere goedkope < 1000 euro fiets fiets je even goed naar Marokko of de Noordkaap. (fietsen moet je uiteindelijk toch zelf doen) Ik krijg een afkeer voor Santos en Idworx gezien de grote hoeveelheid reclame voor deze merken op dit forum :(

Ik vraag mij ook af hoe vernieuwend deze fietsen nou echt zijn: het blijft toch een diamant-frame dat al heel lang gemaakt wordt. Af en toe verandert de wielmaat of de aandrijving, maar dat vind ik niet revolutionair.

Voor mijn gevoel zat er meer ontwikkeling in de open ligfietsen, in de tijd dat dat nog niet zo on-populair was als nu. Of in snelle gestroomlijnde ligfietsen.
In een flatje kun je ook prima oud worden, maar iedereen moet zo nodig een huis met een tuin hebben.
jeroen_ schreef: Ik vraag mij ook af hoe vernieuwend deze [Santos, Idworx] fietsen nou echt zijn
Slim bij elkaar gezochte en goede onderdelen, wat leuke details, maar het vernieuwende is vooral dat ze dit soort fietsen daadwerkelijk aan de man weten te brengen :lol:

Ik zie ze in b.v. Bilthoven-Noord en de betere buurten van Utrecht geregeld rijden.

En iemand die wel van fietsen houdt maar er niet ál teveel verstand van heeft, en in staat en bereid is om er € 5.000+ voor neer te knallen, heeft aan zo'n All Rohler oid natuurlijk ook écht wel een machtig mooi apparaat. Het zijn geen slechte fietsen ofzo. In tegendeel.
Santos heeft "weer-wat-nieuws", en vervolgens juicht en jubelt (een deel van) de pers en publiek. Maar als je wat kritischer kijkt, wat krijg je dan precies? Een “gewoon” goed en stijf aluminium frame. Maar wat voor aluminium? Waar is het gemaakt (China?). Hoe lang zit er garantie op (5 jaar?).

Kan je bij hoogwaardige mountainbikes nog enigszins begrijpen waarom ze zo duur zijn vanwege de gekompliceerde veertechniek, deze Santos heeft geen gekompliceerde veertechniek. Valt de prijs van dure racefietsen nog te verklaren uit een laag totaalgewicht en of gebruik van carbon of titanium frames, deze Santos heeft geen carbon of titanium frame. Zou een dure ligfiets nog goed te kunnen praten zijn vanwege het onovertroffen comfort en de wellicht toegenomen snelheidsbeleving, deze Santos is noch sneller noch comfortabeler dan een ligfiets. Oogst een op-wensen-van-de-klant handgemaakt randonneurframe nog emotie of gevoel, bij deze Santos heeft de klant geen enkele input in framegeometrie.

Ja, ik begrijp ook wel dat je alles zelf kan kiezen, dat alles van (top)kwalitiet is, en dat je er jaren van plezier aan hebt, en dat het ook goedkoper kan. Maar wat is deze Santos dan wel? Duur, duur, en nog eens duur…

--------------------

Only tame birds have a longing, the wild ones fly.
abre facil schreef:Santos heeft "weer-wat-nieuws", en vervolgens juicht en jubelt (een deel van) de pers en publiek.
Mwa, 'de pers' in dezen zou ik niet te serieus nemen. Op Pad en aanverwanten zijn vooral lifestyleblaadjes, geen kritische journalistieke media.
Overigens gaat het bij racefietsen, mountainbikes en auto's natuurlijk net zo. :wink:
Maar als je wat kritischer kijkt, wat krijg je dan precies?
Een doordachte fiets met goede specs en aardige details, maar niks magisch, en tamelijk duur.
abre facil schreef:Oogst een op-wensen-van-de-klant handgemaakt randonneurframe nog emotie of gevoel, bij deze Santos heeft de klant geen enkele input in framegeometrie.
Heeft de Santosklant verstand van framegeometrie dan? :P

*runs for cover* :lol:
Als je op reis gaat, dan transporteer je je fiets wel eens in het vliegtuig, onderin een bus, op een bus, op een ossenkar, of je maakt een oversteek met een bootje. (in Costa Rica zelfs wel vier keer!).
En dan zijn schijfremmen veel kwetsbaarder dan velgremmen. Kortom je moet dan je koppie erbij houden. Het voordeel van de velgremmen op de 3+ is dat je ze in bijvoorbeeld Mongolie kan laten vervangen door goedkope V-brakes.
Het voordeel van schijfremmen is wel dat het uitwisselen van wielen makkelijker gaat. En dat is zeker een voordeel als je een wielset huurt.

Afbeelding
Als je op reis gaat, dan transporteer je je fiets wel eens in het vliegtuig, onderin een bus, op een bus, op een ossenkar
Geheel correct gezegd "wel eens", dus de meeste tijd (99,99%?) fiets je gewoon.
schijfremmen veel kwetsbaarder
Pfoeh, daar gaan we weer...

Hoeveel meer "kwetsbaarder" zijn MOTORfietsen die de wereld rond reizen dan wel niet?!

Trouwens, je kunt die schijven tijdens (vlieg) transport er ook even afschroeven of een paar reserve meenemen.

--------------------

Set your sails with the wind.
De meeste motoren worden dan ook niet op de bus gebonden of onderin het vliegtuig gestopt. De schijven zijn ook veel dikker.

Daarnaast zitten de meeste motorrijders die lang op reis zijn voor mijn gevoel altijd te sleutelen, terwijl de fietsers pasta zitten te eten :D. Inderdaad kwetsbaarder dus.
Die foto van dat bootje overtuigd me nou niet van een risicovol transport. Zolang de wielen in het frame zitten, valt het met de kwetsbaarheid van de schijven iig reuze mee. Ik maak me dan meer zorgen over het evt. verbuigen van de derailleur pad. Ook na valpartijen kijk ik eerst naar de derailleur. Afgelopen zomer heb ik de wielen van mijn atb (met remschijven) tegen de zijkant gefolied voor transport in de tgv (fiets lag in bagagerek) en ik fietste na de reis gewoon met rechte schijven naar huis.

Het klinkt een beetje als het 'staal kun je lassen als het kapot gaat'-argument. Een wakkere ziel heeft hier wel eens gevraagd wie ooit door een dorpssmid zijn fiets heeft laten lassen. Het bleef toen erg stil. Als midden in de rimboe je Magura's de geest geven, heb je ook niet zomaar een stel v-brake's te pakken. Als je wel een paar v-brakes kunt krijgen, ben je meestal in een genoeg bewoonde wereld om een paar schijven of remklauwen naartoe te laten sturen. En anders donder je je fiets op een ossenkar en laat je jezelf ergens heenbrengen (wel uitkijken dat de derailleurpad niet verbuigt).

De kans dat er iets gebeurt met je schijven of klauwen is gewoon niet zo groot. In de rimboe kun je ook geen spd-pedalen krijgen, maar moet je dan met platforms gaan rijden als je liever met spd's rijdt? Volgens mij niet.

Eric: ik zou zeggen, ga eens lekker op pad naar een bar oord met een schijfremmenfiets. Jij houdt toch wel van avontuur?
Pedalero schreef: Als je wel een paar v-brakes kunt krijgen, ben je meestal in een genoeg bewoonde wereld om een paar schijven of remklauwen naartoe te laten sturen.
Als mijn voor-v-brake in bergachtig gebied helemaal stuk zou gaan zou ik de achterste naar voren zetten en voorlopig verder fietsen tot in de eerste grote stad met een goede fietsenwinkel.
Wat ik me afvraag - ik heb geen verstand van schijfremmen - kan dat met schijfremmen ook?
Je hoeft overigens niet naar Nicaragua te gaan om je fiets op het pontje tegen een meute andere fietsen aangezet te zien worden.
Leon schreef:
Pedalero schreef: Als je wel een paar v-brakes kunt krijgen, ben je meestal in een genoeg bewoonde wereld om een paar schijven of remklauwen naartoe te laten sturen.
Als mijn voor-v-brake in bergachtig gebied helemaal stuk zou gaan zou ik de achterste naar voren zetten en voorlopig verder fietsen tot in de eerste grote stad met een goede fietsenwinkel.
Wat ik me afvraag - ik heb geen verstand van schijfremmen - kan dat met schijfremmen ook?
Je hoeft overigens niet naar Nicaragua te gaan om je fiets op het pontje tegen een meute andere fietsen aangezet te zien worden.
Idd. Als je van Hoek van Holland met de fast Ferry naar Maasvlakte 2 vaart maak je dat ook gewoon mee :D
Leon schreef:Wat ik me afvraag - ik heb geen verstand van schijfremmen - kan dat met schijfremmen ook?
Met BB7's sowieso 8)
Pedalero schreef: Als midden in de rimboe je Magura's de geest geven, heb je ook niet zomaar een stel v-brake's te pakken.
Toevallig heb ik eens meegemaakt dat mijn voorste Magura HS33 rem kapot ging in de rimboe van Kameroen. Het bleek dat je honderden kilometers kunt fietsen met alleen een achterrem. Wel opletten dat je de snelheid niet te hoog op laat lopen in afdalingen.
Pedalero schreef: Als je wel een paar v-brakes kunt krijgen, ben je meestal in een genoeg bewoonde wereld om een paar schijven of remklauwen naartoe te laten sturen.
Heb je enig idee hoeveel tijd versturen je gaat kosten? Een week ben je zo kwijt. Erg zonde van je vakantie. Bovendien kost verzenden ook aardig wat geld.
Paar remblokken en een extra schijf meenemen is een kleine moeite (al zou ik niet snel een schijf meenemen). Handig is om zowel voor als achter dezelfde maat schijfrem te hebben, kan je nog wisselen.
Friso* schreef:Paar remblokken en een extra schijf meenemen is een kleine moeite (al zou ik niet snel een schijf meenemen). Handig is om zowel voor als achter dezelfde maat schijfrem te hebben, kan je nog wisselen.
Als je voor een grotere remschijf hebt en je wilt de achterste schijf naar voren zetten, kun je de adapter voor de achterste klauw toch naar voren zetten?
Hm, bevestiging voor en achter is niet zomaar precies hetzelfde. Dus denk niet dat dat gaat passen.