Ik ben van plan om mijn hobby's reizen en fietsen maar een keer te gaan combineren en wil daarom mijn eerste randonneur aanschaffen. Maar welke? Graag zou ik jullie advies hierover hebben. Hieronder heb ik het vragenlijstje ingevuld:
Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Plan is om fietsvakanties van 2 à 3 weken in Europa te gaan houden. Eerste tochten die ik graag zou willen maken is vanaf Nederland naar Zuid Frankrijk en vanuit Berlijn door de Baltische Staten.
Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Dat wisselt enorm. Ik hoef geen wereldrecords te fietsen iig.
Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Rechtop. Bij een sportieve zit krijg ik last van mijn rug
Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Nee, ik wil overdag fietsen
Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Het heeft wel mijn voorkeur als mijn fiets onverhard aankan, maar dan hebben we het niet over enorm ruig terrein. Gewoon bospaadjes e.d.
Waar gaan de vakanties naar toe?
Ik wil graag veel van Europa zien.
Wat voor vakanties worden dat?
Ik ben niet van plan om te gaan kamperen. Ik verwacht 7 à 8 kilo aan bagage achterop mee te nemen plus twee bidons, plus een tas aan het stuur met mijn spiegelreflex camera
Je lichaamslengte + Je gewicht + Je lichaamsbouw
1.86 lang en 65 kilo. Binnenlengte benen 91,5cm. Froomiaanse afmetingen zeg maar.
Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Groningen. Een dagje naar de andere kant van het land voor een goede fiets vind ik geen enkel probleem.
Wat is je budget?
€2200 tot €2500
Welke fietservaring heb je?
Beschik over een racefiets en mountainbike. Deze hebben het afgelopen jaar veel stilgestaan ivm met overige sportactiviteiten: hardlopen en voetbal. Basisconditie is uitstekend en ik fiets zonder training gemakkelijk 100km op een dag. Dit is ook het maximum wat ik op een dag wil fietsen. Ik heb enkele ervaring met fietsen op het vlakke en in de heuvels. Geen ervaring in de bergen. Maar ik verwacht dat ik die wel omhoog kom met mijn gewicht ;P
Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Rond de 60 km vindt ik altijd mooie rondjes in Nederland. Maar dat is op dagen dat ik ook nog andere dingen doe (er moet ook gewerkt worden en zo). De dagbesteding van de vakanties waar deze fiets voor bedoeld is zal voornamelijk fietsen zijn. Dus dan zullen de afstanden wel wat groter worden.
Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Mijn kennis is vrij basic als het gaat om het plegen van fietsonderhoud, maar ben nog wel van plan om een cursus te gaan doen voor ik op pad ga.
Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Ja
Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Het zou wel een pré zijn als ik deze mogelijkheid zou hebben.
Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Ik heb absoluut geen haast. Ik kan echt belachelijk veel tijd besteden aan een zoektocht naar de fiets die het meest aan mijn wensen voldoet en ook nog betaalbaar is.
Welke wensen heb ik aan de fiets (op dit moment nog iig. alles kan weer wijzigen n.a.v. jullie advies)
- Bij voorkeur schijfremmen ivm met rijden in de bergen
- Niet te zwaar ivm met rijden in de bergen. Ik vind het lastig inschatten wat dan niet te zwaar is
- Triple Crankstel ivm met grote diversiteit aan terrein
Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Plan is om fietsvakanties van 2 à 3 weken in Europa te gaan houden. Eerste tochten die ik graag zou willen maken is vanaf Nederland naar Zuid Frankrijk en vanuit Berlijn door de Baltische Staten.
Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Dat wisselt enorm. Ik hoef geen wereldrecords te fietsen iig.
Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Rechtop. Bij een sportieve zit krijg ik last van mijn rug
Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Nee, ik wil overdag fietsen
Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Het heeft wel mijn voorkeur als mijn fiets onverhard aankan, maar dan hebben we het niet over enorm ruig terrein. Gewoon bospaadjes e.d.
Waar gaan de vakanties naar toe?
Ik wil graag veel van Europa zien.
Wat voor vakanties worden dat?
Ik ben niet van plan om te gaan kamperen. Ik verwacht 7 à 8 kilo aan bagage achterop mee te nemen plus twee bidons, plus een tas aan het stuur met mijn spiegelreflex camera
Je lichaamslengte + Je gewicht + Je lichaamsbouw
1.86 lang en 65 kilo. Binnenlengte benen 91,5cm. Froomiaanse afmetingen zeg maar.
Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Groningen. Een dagje naar de andere kant van het land voor een goede fiets vind ik geen enkel probleem.
Wat is je budget?
€2200 tot €2500
Welke fietservaring heb je?
Beschik over een racefiets en mountainbike. Deze hebben het afgelopen jaar veel stilgestaan ivm met overige sportactiviteiten: hardlopen en voetbal. Basisconditie is uitstekend en ik fiets zonder training gemakkelijk 100km op een dag. Dit is ook het maximum wat ik op een dag wil fietsen. Ik heb enkele ervaring met fietsen op het vlakke en in de heuvels. Geen ervaring in de bergen. Maar ik verwacht dat ik die wel omhoog kom met mijn gewicht ;P
Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Rond de 60 km vindt ik altijd mooie rondjes in Nederland. Maar dat is op dagen dat ik ook nog andere dingen doe (er moet ook gewerkt worden en zo). De dagbesteding van de vakanties waar deze fiets voor bedoeld is zal voornamelijk fietsen zijn. Dus dan zullen de afstanden wel wat groter worden.
Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Mijn kennis is vrij basic als het gaat om het plegen van fietsonderhoud, maar ben nog wel van plan om een cursus te gaan doen voor ik op pad ga.
Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Ja
Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Het zou wel een pré zijn als ik deze mogelijkheid zou hebben.
Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Ik heb absoluut geen haast. Ik kan echt belachelijk veel tijd besteden aan een zoektocht naar de fiets die het meest aan mijn wensen voldoet en ook nog betaalbaar is.
Welke wensen heb ik aan de fiets (op dit moment nog iig. alles kan weer wijzigen n.a.v. jullie advies)
- Bij voorkeur schijfremmen ivm met rijden in de bergen
- Niet te zwaar ivm met rijden in de bergen. Ik vind het lastig inschatten wat dan niet te zwaar is
- Triple Crankstel ivm met grote diversiteit aan terrein