Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe idworx oPinion BLT - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De nieuwe idworx oPinion BLT

Hans, het bereik van de lichtere C1.12 en de P1.18 is even groot, maar de stappen zijn respectievelijk 17% en 11,5%.

En er was inderdaad een fiets met Pinion en Rohloff die dus 14 x 18 = 255 versnellingen had :D http://www.vakantiefietser.nl/201403/15560/

De DaRim LAW velg is een lichte hoge carbon velg. Hij is inwendig 32 mm breed (de meest velgen zijn inwendig 19 of 21mm breed), wat voor brede banden bij een lage bandenspanning veel beter rijdt. Ik demonstreer dat in de winkel altijd met mijn handen, maar dat is hier wat lastig. En hij is geschikt voor tubeless. Maar ja zowel met tubeless als met carbon ben ik wat terughoudend.
De Vakantiefietser schreef: In dit geval is het ook nog eens een frame waar je twee verschillende wielmaten met verschillende bandbreedtes in kan doen. Volgens mij is idworx het eerste merk dat daarmee naar buiten komt.
Mwah, Surly heeft bv al jaren de Pugsley waar 26" maar ook 29+ in past, dus dat verkooppraatje gaat niet op. :wink:
De Vakantiefietser schreef:En er was inderdaad een fiets met Pinion en Rohloff die dus 14 x 18 = 255 versnellingen had :D
Eric, volgende keer dat ik bij je in de winkel ben, let ik wel even op dat ik niet bij jou afreken. ;)

Wel gefeliciteerd met de nieuwe telg in je winkel.

Carl
Yopie schreef: Mwah, Surly heeft bv al jaren de Pugsley waar 26" maar ook 29+ in past, dus dat verkooppraatje gaat niet op. :wink:
En frames waar zowel 27.5+ als 29" in past bestaan ook al een tijdje....
Shrek schreef:En frames waar zowel 27.5+ als 29" in past bestaan ook al een tijdje....
Als de cranks niet te lang zijn passen ook 24" en 26" wielen in die frames. Reed 55 jaar geleden al met verschillende maat wielen in 'n fiets.

Piet.
Iets nieuws uitvinden is bijna onmogelijk. Vaak zie je ' uitvindingen' van vroeger, later terugkomen in een andere vorm. Of het nu Biopace is of een elektrische derailleur.
Goedemorgen,

Enkele maanden lees ik inmiddels incidenteel, maar met plezier, als leek mee op dit forum.
Zelf speel ik ook al langer met de gedachte om een écht duurzame, onderhoudsarme en liefst snelle (laatstgenoemde hangt vermoedelijk vooral af van mijn benen + conditie) vakantiefiets te kopen. Ik dacht geruime tijd aan een soort cyclo-cross/gravelracer o.i.d., maar hoe meer ik lees en hoe langer ik de aanschaf uitstel, des te meer twijfel ik aan het bestaan van zo'n alles-in-1 vakantie-/recreatie-/racefiets. Als ik realistisch ben (hetgeen doorgaans zelden zo is, maar dat terzijde) denk ik dat de fiets voornamelijk gebruikt zal worden als praktisch en gezond middel voor alledaags kort vervoer van A naar B in het stadsgebied en de nodige gezondheidsuitspattingen in het weekend van ca. 100-140 km. MAAR...Er is ook het verlangen om toekomstig op al dan niet langere, vol bepakte fietsvakanties/-reizen te gaan. Dus tendeer ik momenteel weer meer richting de compromisloze 28" vakantiefiets (waar men, zo lijkt het tenminste, niet per se veel langzamer mee hoeft te zijn). Een echte racefietser ben ik sowieso nog niet en mocht dit er op termijn wel van komen, dan bestaat altijd nog de mogelijkheid om er een racefietsje bij te nemen voor de sportieve perversiteiten.

Maar nu weer ON-TOPIC...
Ik begrijp dat de oPinion BLT een ander (lees sportiever) frame heeft dan de reguliere oPinion. Mij zou benieuwen welke fietsen van andere fabrikanten direct concurreren met de BLT. Wellicht de Santos Travelmaster 3+ of de 4.29? en andere merken? Wie zou hier iets over kunnen en willen zeggen?
Ik hoor wel eens dat Idworx qua prijs nog een trede hoger ligt dan Santos (of andere merken in dat segment), maar is dat wel zo, als men een Idworx zet naast een vergelijkbaar afgemonteerde fiets (met uitzondering van het voor mij onverklaarbare gebrek aan spatborden bij de BLT) van andere merken?

Als men overigens riemaandrijving wenst, zouden jullie dan per definitie GEEN Idworx adviseren? Immers vraagt vraagt Gaastra daar EUR 230,- extra voor*. Is die riemaandrijving zelf gewoon zo duur, of is het een
marketing-/principekwestie van Idworx.

*voor degene die zich nu afvraagt: "wat zit je nou te zeuren over EUR 230,- op een fiets van zes ruggen?"...Er zijn ook mensen die geen P.C. Hoofttrekker rijden, maar wel voor een "Apple onder de fietsen" sparen, omdat ze zelf geen pepernoot weten van fietstechniek en er zo veel mogelijk van op aan willen kunnen dat alles het doet, zonder telkens iets te moeten (laten) controleren, smeren, schoonmaken, onderhouden etc. juist om het fietsplezier zo veel en makkelijk mogelijk te behouden.

Excuus voor dit lange bericht met vragen, maar wie weet heeft toch iemand zin om te antwoorden.
Alvast veel dank!
Nooit begrepen van Gates

Rohloff : Front sprocket ..aluminum
Rear sprocket..stainless

Pinion : Front sprocket..stainless
Rear sprocket..stainless
Als je Santossen vergelijkt, zul je zien dat de versies met een ketting goedkoper zijn dan die met een riem.
En idworx heeft het imago dat het erg duur is, maar bij eenzelfde opbouw is idworx over het algemeen goedkoper, maar heeft wel de heel specifieke idworx tierelantijntjes (die na verloop vanzelf gekopieerd worden).

Wij krijgen binnenkort testspatborden van SKS die op de BLT passen en bij de brede banden passen. SKS gaat een kleine batch maken omdat ook zij inzien dat de banden steeds breder worden. En uiteraard kunnen die ook op de Santos 3+.
ALL IN schreef:Als men overigens riemaandrijving wenst, zouden jullie dan per definitie GEEN Idworx adviseren? Immers vraagt vraagt Gaastra daar EUR 230,- extra voor*. Is die riemaandrijving zelf gewoon zo duur ..?
Welkom op het forum.

De kosten wat betreft de componenten komen aardig in de buurt van EUR 230,-, een riem kost rond de 90 Euro, een voortandwiel rond de 100 Euro en een achtertandwiel rond de 80 Euro en als je dat op telt kom je zelfs hoger uit. Waarschijnlijk kan IDworks dingen goedkoper krijgen en verder hebben ze niet de kosten voor de ketting en bijbehorende tandwielen.

Of de EUR 230,- het waard is? Naar mijn idee wel, langere levenduur en minder onderhoud, op het Internet zijn hier wel voorbeeldberekeningen voor te vinden.
...en vergeet de snubber niet, die kost ook 40euro.
Met de nieuwe Rohloff splined carrier (verloopstuk tussen naaf en tandwiel) wordt het tandwiel ge(de)monteerd met een clips. Op deze nieuwe carrier passen ook de nieuwe cdx sprockets. Je kan nu dus heel eenvoudig switchen van tandwiel naar riem (en vice versa) al naargelang de omstandigheden.
Er moet soms nog een carrier geplaatst worden op de (oudere) Rohloff om het Gates achterkransje passend te maken. En die kost ook nog wat.
Wellicht erg domme vragen van een groentje, maar:
1. komt er, of zou er ook een Rohloff BLT kunnen komen? de Opinion BLT ziet er op de plaatsjes namelijk zo anders uit dan de overige Rohloff modellen?
2. Zou het nu al mogelijk zijn om een racebocht alsmede -shifters te monteren op de oPinion BLT, of moet Pinion daar zelf met een oplossing voor komen? Voor de Rohloff ken ik alleen de Rohbox van Gebla, of kan die ook weer slechts onder bepaalde voorwaarden en op bepaalde modellen worden gemonteerd?

Excuus indien ik iets raars heb gezegd/gevraagd :P
1. Ik heb op mijn Pinion-Koga wel eens een Rohloff naaf gezet (14 x 18 versnellingen = 252 versnellingen :D )
Maar als je alleen een Rohloff wilt, dan kan dat niet. Dan komt de All Rohler het meest in de buurt.

2. Een Pinion shifter kan op een deelbaar racestuur gemonteerd worden.
Eric Schuijt schreef:Ik heb op mijn Pinion-Koga wel eens een Rohloff naaf gezet (14 x 18 versnellingen = 252 versnellingen :D )
Here's to the crazy ones...Wauw! Dan zou je theoretisch met gemak ook de linker rijstrook op de A4 kunnen gebruiken (en dat NB zonder helmplicht in NL...waar je overigens niet erg veel aan zou hebben bij dergelijke snelheden) :P
Eric Schuijt schreef:Maar als je alleen een Rohloff wilt, dan kan dat niet. Dan komt de All Rohler het meest in de buurt.
Ik had inderdaad al begrepen dat een Pinion-bak een geheel nieuw frame vereist, dus dat Rohloff en Pinion niet uitwisselbaar zijn. Jammer dat ze dat frame niet ook met Rohloff maken, want hij is zoooooo mooi. Of ik zal nog heel even door moeten sparen, want ik zie zo'n 27,5+ op zich wel zitten.
Eric Schuijt schreef:Een Pinion shifter kan op een deelbaar racestuur gemonteerd worden.
Ok. dan heb ik de vraag verkeerd gesteld. Ik doelde eigenlijk op raceshifters i.p.v. draaishifters, maar wellicht moet ik dat ook helemaal niet willen op zo'n fiets (immers las ik dat je er meer nadelen dan voordelen aan hebt, aangezien je maar een versnelling tegelijk kan schakelen.

Oh ja en nu we al de ridicule mogelijkheid hebben besproken om Rohloff en Pinion te combineren...een andere gekke vraag: Zou het mogelijk zijn om i.p.v. de dunnere remschijven van Santos de 3mm-versie van Idworx op bijvoorbeeld een TM 3+ of een 4.29 te zetten?

Alvast veel dank!
Dat zou moeten kunnen, want de schijfremmen die idworx maakt zijn voor de Hope Tech Evo2 en die kun je bij Santos ook kiezen.

Overigens komt Gerrit himself op dinsdagavond 4 april naar onze winkel om een avond lang over idworx te vertellen. Dan kun je hem zelf vragen stellen. Het zijn altijd boeiende avonden!
Ik heb hem overigens wel eens gevraagd of hij geen oPinion met Magura Firmtec remmen kan maken, maar dat zit er niet in.
Als je langs wilt komen, wil je je dan aanmelden? We beginnen om 20:00 uur.
(we gaan altijd eerst Indonesisch eten, want dat kennen ze in Duitsland niet)