Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Topeak Morph kapot: heeft repareren zin? - Forum Wereldfietser

Topeak Morph kapot: heeft repareren zin?

Hoi,

Na 10 jaar lijkt mijn Topeak Morph L het te hebben begeven. Er komt weinig lucht uit en er is een soort piepend geluid. Ik heb 'm al uit elkaar gehaald. Het ligt niet aan de slang. Ik heb ook het ringetje vervangen. Helaas: het helpt niet.

Heeft iemand van jullie hetzelfde meegemaakt? En wat hielp dan?

Ik zag deze reparatieset (http://www.fietsvakshop.nl/fiets-access ... gn=beslist
) op internet, maar ik wil het alleen kopen als ik verwacht dat het helpt. Anders kan ik beter een nieuwe van Sinterklaas gaan vragen.
Beetje vet op het ringetje kan wonderen doen.
gios schreef:Beetje vet op het ringetje kan wonderen doen.
Daar heb je ervaring mee? Ik vraag dit omdat ik het graag goed doe.
Welk ringetje bedoel jij Willem? Eentje op de kop van de "plunjer"? Daar heb ik wel ervaring met vaseline - dat was meer uitstel van executie. Was een no-name pompje.
Travelmaster schreef:Welk ringetje bedoel jij Willem? Eentje op de kop van de "plunjer"? Daar heb ik wel ervaring met vaseline - dat was meer uitstel van executie. Was een no-name pompje.
Op de kop van de schuifstang ja. Maar ik heb er al een nieuwe ring opgedaan. Dus aan de ring ligt het niet.

Misschien is de buis vies. Dat zou ik dan met wasbenzine kunnen reinigen.

Ik heb liever geen uitstelvanexecutieoplossing. Op fietsvakantie in een gebied zonder pompen moet ik op de eigen pomp kunnen vertrouwen.
Dat snap ik. En als een nieuwe pomp weer tien jaar mee gaat, valt de investering misschien wel mee?
Er komen geregeld klanten die hem al tien jaar hebben of langer hebben. En zij willen dan een nieuwe omdat hij niet meer goed pompt. Dat is dus niet nodig, want repareren doen we terwijl je wacht. (tenzij het heel druk is). En we hebben nieuwe rubbers op voorraad.
Vorig jaar op vakantie in Ierland is mij hetzelfde overkomen met mijn ca. zeven jaar oude Topeak. Ging eerst veel zwaarder pompen en vervolgens niet meer. Ter plekke geprobeerd te repareren, niet gelukt. Is later in de winkel wel gerepareerd met nieuw rubber onderdeel, en functioneert tot op heden weer goed.

Dus zoals Eric al suggereert lijkt het niet gek om even een bezoekje te brengen aan de zaak waar je hem gekocht hebt, ofschoon de pomp al oud is.

In mijn geval gebeurde dit dus ook Ierland met heel veel regen. Pomp zat aan het frame. Als ik in een regenland fiets gaat de pomp bij mij voortaan in de fietstas.

Hans
Als dit veel mensen overkomt met een relatief oude Topeak, moeten we erover nadenken om bruikbare en hanteerbare reserveonderdelen mee op reis te nemen, net als reserve fiets- en tentonderelen.

Want ik heb toen in Ierland geluk gehad, maar je zal maar ergens in de woestijn een lekke band krijgen in de veronderstelling dat je een kwalieteitspomp bij je hebt die het niet blijkt te doen.

Hans
Daarom heb ik ook altijd een klein reservepompje bij me. Volgens mij heeft bijna iedereen dat die door dunbevolkte gebieden fietst. Pomp gaat best wel eens stuk.
Berger schreef:Daarom heb ik ook altijd een klein reservepompje bij me. Volgens mij heeft bijna iedereen dat die door dunbevolkte gebieden fietst. Pomp gaat best wel eens stuk.
Heb je ook een klein reservetentje mee? En een klein reservematje?

Ik heb die pomp maar een paar keer per fietsvakantie nodig (na het vliegen en bij wisseling van asfalt naar dirt road). Om dan ook een reservepomp mee te nemen...

Ik heb eea helemaal schoongemaakt en zal nogmaals proberen. Maar ik ben bang dat de pomp brak is.

(...)

Na een paar minuten denken... Misschien toch maar een 2e pomp mee als we naar Peru gaan. Al is wel een beetje tegen mijn principes om 'teveel' mee te nemen. Het is wel erg zuur als je niet kunt fietsen. En we kunnen er dan ook irritante honden mee slaan 8) ...
javb2812 schreef:Vorig jaar op vakantie in Ierland is mij hetzelfde overkomen met mijn ca. zeven jaar oude Topeak. Ging eerst veel zwaarder pompen en vervolgens niet meer. Ter plekke geprobeerd te repareren, niet gelukt. Is later in de winkel wel gerepareerd met nieuw rubber onderdeel, en functioneert tot op heden weer goed.

Dus zoals Eric al suggereert lijkt het niet gek om even een bezoekje te brengen aan de zaak waar je hem gekocht hebt, ofschoon de pomp al oud is.

In mijn geval gebeurde dit dus ook Ierland met heel veel regen. Pomp zat aan het frame. Als ik in een regenland fiets gaat de pomp bij mij voortaan in de fietstas.

Hans
Ik had de fietspomp gewoon in de tas. Daarbij moet ik wel zeggen dat 1 Ortiebtas voor het eerst in 10 jaar lek is gegaan. Stukjes van de onderkant zijn blijkbaar versleten. Daardoor werd het in de tas ook nat. Zeker met al die regen in Ierland. Shiterdeshit..
Ik had de fietspomp gewoon in de tas. Daarbij moet ik wel zeggen dat 1 Ortiebtas voor het eerst in 10 jaar lek is gegaan. Stukjes van de onderkant zijn blijkbaar versleten. Daardoor werd het in de tas ook nat. Zeker met al die regen in Ierland. Shiterdeshit..
Had je geen reservetas bij je? :wink:

Maar serieus: Iedereen maakt natuurlijk zijn eigen afweging, pomp vind ik vrij cruciaal en niet super betrouwbaar. Verder reis ik niet heel zwaar :lol:
javb2812 schreef:Als dit veel mensen overkomt met een relatief oude Topeak, moeten we erover nadenken om bruikbare en hanteerbare reserveonderdelen mee op reis te nemen, net als reserve fiets- en tentonderelen.
De pomp hoort dus net als de brander tot de onderdelen die je voordat je op reis gaat of minimaal eenmaal per jaar moet controleren.
Ik moet mijn topeak dus ook nodig eens van de zolder halen voor een inspectie.
willem.m schreef:
Berger schreef:Daarom heb ik ook altijd een klein reservepompje bij me. Volgens mij heeft bijna iedereen dat die door dunbevolkte gebieden fietst. Pomp gaat best wel eens stuk.
Heb je ook een klein reservetentje mee? En een klein reservematje?
Zonder pomp is zul je toch wel een heel onprettig gevoel krijgen. Zonder tent of matje kun je wel ergens anders overnachten.
Ja, oook een nieuw ringetje zou ik invetten...

ik kocht dit voorjaar na 10jr een nieuwe pomp en hou de oude als reserve.
willem.m schreef:Na 10 jaar lijkt mijn Topeak Morph L het te hebben begeven. Er komt weinig lucht uit en er is een soort piepend geluid. Ik heb 'm al uit elkaar gehaald. Het ligt niet aan de slang. Ik heb ook het ringetje vervangen. Helaas: het helpt niet.
Heeft iemand van jullie hetzelfde meegemaakt? En wat hielp dan?
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: je zult de oorzaak moeten achterhalen. Als je de oorzaak weet kun je pas een inschatting maken van de vraag of er iets aan te doen is.

Ik heb mijn Turbo Morph inmiddels uit elkaar. Het was even de vraag hoe dat moest. Topeak.com leidde alleen naar pdf's van montagehaken. Een website kwam met een beetje een vaag verhaal. De pomp lijkt echter toch op aloude fietspompen en je moet met handkracht proberen de bovenste ring van ca. 5mm van de top van het pomphuis zelf open te schroeven. Nu begrijp ik ook wat je met Het ringetje bedoelt.

Ik ontdek nu dat de pomp ook kan weigeren omdat er ergens iets bij de manometer lekt. Dat is te testen door de stijgbuis - bij mijn Turbo Morph althans - handmatig dicht te houden. Er zitten het en der wel wat kleine pieledingetjes aan deze pomp, op zich een nadeel.
Leon schreef:
willem.m schreef:Na 10 jaar lijkt mijn Topeak Morph L het te hebben begeven. Er komt weinig lucht uit en er is een soort piepend geluid. Ik heb 'm al uit elkaar gehaald. Het ligt niet aan de slang. Ik heb ook het ringetje vervangen. Helaas: het helpt niet.
Heeft iemand van jullie hetzelfde meegemaakt? En wat hielp dan?
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: je zult de oorzaak moeten achterhalen. Als je de oorzaak weet kun je pas een inschatting maken van de vraag of er iets aan te doen is.

Ik heb mijn Turbo Morph inmiddels uit elkaar. Het was even de vraag hoe dat moest. Topeak.com leidde alleen naar pdf's van montagehaken. Een website kwam met een beetje een vaag verhaal. De pomp lijkt echter toch op aloude fietspompen en je moet met handkracht proberen de bovenste ring van ca. 5mm van de top van het pomphuis zelf open te schroeven. Nu begrijp ik ook wat je met Het ringetje bedoelt.

Ik ontdek nu dat de pomp ook kan weigeren omdat er ergens iets bij de manometer lekt. Dat is te testen door de stijgbuis - bij mijn Turbo Morph althans - handmatig dicht te houden. Er zitten het en der wel wat kleine pieledingetjes aan deze pomp, op zich een nadeel.
Nou dat openmaken had ik gelijk wel door hoor. Ik ben dan wel geen beta maar ook niet zo achterlijk :wink: Maar dan begint het pas. Onderdeel voor onderdeel ben ik het aan het probleem aan het lokaliseren. Ik denk nu het defecte onderdeel te pakken te hebben. Dat is een ander onderdeel dan in het reservepakketje uit mijn startbericht, dus dat is wel apart. Maar vanavond als ik tijd heb zal ik het nog eens gaan proberen.
willem.m schreef:Onderdeel voor onderdeel ben ik het aan het probleem aan het lokaliseren. Ik denk nu het defecte onderdeel te pakken te hebben. Dat is een ander onderdeel dan in het reservepakketje uit mijn startbericht, dus dat is wel apart. Maar vanavond als ik tijd heb zal ik het nog eens gaan proberen.
Ik ben benieuwd welk onderdeel dat is!
Leon schreef:
willem.m schreef:Onderdeel voor onderdeel ben ik het aan het probleem aan het lokaliseren. Ik denk nu het defecte onderdeel te pakken te hebben. Dat is een ander onderdeel dan in het reservepakketje uit mijn startbericht, dus dat is wel apart. Maar vanavond als ik tijd heb zal ik het nog eens gaan proberen.
Ik ben benieuwd welk onderdeel dat is!
De metalen nozzle tussen pompstang en slang.
Berger schreef:Daarom heb ik ook altijd een klein reservepompje bij me. Volgens mij heeft bijna iedereen dat die door dunbevolkte gebieden fietst. Pomp gaat best wel eens stuk.
Ik heb zelf ook altijd twee pompjes bij me, allebei in de fietstassen uiteraard.

Toevallig heb ik afgelopen 1 oktober sinds lange tijd weer een lekke band gehad, en toen bleek mijn Lezyne pomp defect te zijn: een ring in de pompvoet had zichzelf door al het gerammel ontschroefd. Als je zoiets in een verlaten gebied gebeurd, en je hebt geen reserve pomp bij, dan kun je vervolgens je kleren in de buitenband proppen om nog ergens trachten te komen.
Wat betreft een nieuwe pomp ben je dan aangewezen wat ze ter plaatse hebben: als je geluk hebt kun je een grote stalen voetpomp op de kop tikken, als je pech hebt heb je niets.
willem.m schreef:De metalen nozzle tussen pompstang en slang.
De locatie is precies dezelfde als waar mijn pomp defect was. Bij mij zat daar dus een terugslagklep die niet meer afsloot: reeds bij geringe druk liep de band sneller leeg dan ik hem op kon pompen.