Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naaf voor rollerbrakes - Forum Wereldfietser

Naaf voor rollerbrakes

Ik heb een 2e hands fiets gekocht, deze heeft alleen een achteruittrap rem. Daarom wil ik op het voorwiel een handrem zetten. De voorvork heeft geen bevestigingspunten voor v-brakes, maar wel voor rollerbrakes, dus deze wil ik erop gaan zetten.(Ik ben bekend met de negatieve meningen over rollerbrakes, maar deze fiets wordt alleen gebruikt om post mee te bezorgen.) De naaf is echter wel een dunne en ik weet niet of deze geschikt is voor een rollerbrake. Voor zover ik weet zit er of altijd een dikke naaf in met naafdynamo, of een naaf die alleen aan de helft van de rollerbrake kant dikker is. Hier zou dan een power modulator in zitten, maar deze heb ik niet nodig, het gaat er meer om dat ik de rollerbrake er op kan bevestigen, dus ik hoopte dat mijn naaf ook geschikt is, anders moet ik dus of een nieuw wiel kopen of een naaf kopen en de velg helemaal opnieuw laten spaken. Er staat geen merk/model op dus hier zijn foto's:
http://i64.tinypic.com/20h53cg.jpg
http://i63.tinypic.com/2n8qxhe.jpg
(De foto's zijn te groot om in de post te plaatsen dus vandaar losse links.)
Op de foto's is me niet duidelijk of er ook echt een bevestiging voor een rollerbrake of trommelrem aanwezig is. De naaf die er in zit zal samen met de rest van het wiel vervangen moeten worden. Een rollerbrake of trommelrem (beide verschillende remmen) is niet iets dat je er later even achteraf op monteert. Er zijn overigens ook rollerbrake en trommelremnaven met een ingebouwde naafdynamo, de eerste wat makkelijker aan te komen dan de tweede (wel duurder natuurlijk).
https://www.taylor-wheels.nl/fietswiele ... vr_nabe=42 (incl naaf dynamo)
Het remgedeelte kun je wel los kopen omdat die door gebrek aan onderhoud vaak eerder kapot gaat, de bijhorende naaf is wat lastiger aan te komen.
Een rollerbrake monteert met in elkaar grijpende nokken op daarvoor bestemde naven. De voornaaf van de plaatjes is dat niet. Dus... Dit ter aanvulling op @Peter's advies.
Koop dus een wiel met een rollerbrake. Trommelremmen zijn zo goed als uitgestorven.
sjefke schreef: Trommelremmen zijn zo goed als uitgestorven.
Behalve dan in de wereld van de velomobielen, hier worden ze in bijna alle modellen standaard gemonteerd.
_Peter_ schreef:
sjefke schreef: Trommelremmen zijn zo goed als uitgestorven.
Behalve dan in de wereld van de velomobielen, hier worden ze in bijna alle modellen standaard gemonteerd.
Ooh, zeer relevant... :roll: Mijn VW Kever heeft ook trommelremmen.
sjefke schreef:Ooh, zeer relevant... :roll: Mijn VW Kever heeft ook trommelremmen.
Dit is idd relevant op een fietsforum, dat kun je van jouw opmerking helaas niet zeggen.

Worden trommelremmen niet ook nog steeds in bakfietsen/transportfietsen gebruikt? Bv in die deense bakfietsjes volgestouwd met kinderen. Dacht zelf ook in van die aangepaste fietsen (voor oa revalidatie) maar dat weet ik niet zeker.
Precies, er is zelfs een 90mm versie gemaakt om aan de vraag van grotere remkracht te kunnen voldoen, dat doe je als fabrikant niet als er niet ook voldoende vraag naar is. Daarnaast kun je een trommelrem ook een-zijdig monteren, dat heb ik ze met rollerbrakes nog niet zien doen.
sjefke schreef:Koop dus een wiel met een rollerbrake. Trommelremmen zijn zo goed als uitgestorven.
Ik vraag me af of dit wel een verstandige weg is. Misschien is het effectiever om de fiets te verkopen en een andere te kopen. Een tweedehands fiets met alleen een achteruittraprem is misschien wel mnder waard dan een nieuw wiel + kabels + remgreep + werk om te monteren + de kans dat je een fout maakt + de kans dat je nog iets over het hoofd gezien hebt.
sjefke schreef:Trommelremmen zijn zo goed als uitgestorven.
Zoals andere reeds aangaven hangt het er maar van af naar welk deel van het fietssegment men kijkt maar zijn er nog steeds heel wat trommelremmen te vinden bij zware en vaak zwaarbelaste velomobielen, transportfietsen, ... En daar lijkt me niets mis mee.

Renaat
Of andere vork met velgremmen monteren, als de velg daar tenminste voor geschikt is.
beste bezorgerke,
je schrijft dat je voorvork geschikt is voor een naaf met rollerbrake:ik neem aan dat je bedoelt dat er aan de binnenkant van de ene vorkpoot een metalen oog zit waar je het uiteinde van de 'remplaat'/'remanker' van de brake in schijft als je het wiel in je vork zet?
op marktplaats vind je zo een voorwiel met een rollerbrake, al vanaf zo'n 20 euro (en ook versies met naafdynamo+rollerbrake), bijvoorbeeld:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

even zoeken op 'voorwiel rollerbrake' en voor een prijs en verzendkosten heb je zo'n wiel in huis.
remgreep vind je bijvoorbeeld hier: https://www.fietswinkelonline.com/sacco ... ilver.html of http://fietsenonderdelen24.nl/prijzen/r ... ger-84005/ en de prijs daarvan valt me nog niet mee! besteld gelijk kabelsetje mee en na wat sleutelplezier heb je er een voorrem bij. ik rij 'dagelijks' op een stadsfiets met rollerbrakes en dat remt 120 kilogrammen en meer vlot af, zo is mijn ervaring.
groet! hoogframe
Yopie schreef:
sjefke schreef:Ooh, zeer relevant... :roll: Mijn VW Kever heeft ook trommelremmen.
Dit is idd relevant op een fietsforum, dat kun je van jouw opmerking helaas niet zeggen.
Ben benieuwd hoe je een eenzijdig opgehangen wiel/naaf (velomobiel) monteert in een fiets met een voor- en achtervork, tweezijdige montage dus. Zo irrelevant is dat dus!
Bedankt voor alle antwoorden. Dat wordt dus een nieuw of 2e hands wiel. Ik heb inderdaad aan de binnenkant van de linker vorkpoot een metalen oog om het uiteinde van de plaat/anker in te schuiven. De huidige velg is niet geschikt voor velgremmen en ook nog een nieuwe voorvork gaat het niet worden.
Zoals hoogframe zegt, best even op MP snuffelen, kun je voor een paar tientjes klaar zijn.
sjefke schreef:Ben benieuwd hoe je een eenzijdig opgehangen wiel/naaf (velomobiel) monteert in een fiets met een voor- en achtervork, tweezijdige montage dus. Zo irrelevant is dat dus!
Peter reageerde op je opmerking dat 'trommelremmen zo goed als uitgestorven zijn'. Beetje beter lezen Sjefke. :wink:
Sunrace/Sturmey Archer maakt ze nog. Marten heeft net nog een (achter)wiel ermee gemaakt voor me. Maar je hebt dus inderdaad een heel wiel nodig.
Ik heb ze ook nog op stadfiets (Sturmey Archer).
Afbeelding
Er rijden er nog velen van rond en Sturmey Archer maakt nog steeds 70 & 90mm versies.
Ik heb van het jaar een Andra 40 om een Sturmey Archer XL-FDD laten spaken, zeer blij mee!
XL-FDD is een 90mm trommel met 3w dynamo gecombineerd.