Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 59 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Afbeelding
Schitterend verhaal yopie. Zonder de foto's van het rendier ongeloofwaardig. Prachtige plaat.
En je bent geluukig niet opgegeten door beren. :shock: Je zou een lezing moeten geven,het is in mijn optiek heel bijzonder wat je doet. Topic is ook het meest gelezen topic.
Kun je niet beter wandelen, op de foto's zijn alleen maar rotsen. Kun je ook meer vertellen over de as uit strooing. Hoe kom je op dat idee. Waarom niet op een kerkhof want die zijn daar voor ingericht.

Zit jij ook op facebook of heb je een eigen blog?
Hartelijke groet.
Was gisteren even bij JustPedal (Surly/Salsa/Kona) en daar vertelde Jelle me, dat het 4 december 2016 weer Global Fatbike Day is; hier in Nederland wordt die in Nunspeet gehouden.

Dit kon ik er verder over vinden maar dat wijst op 3 december:
https://fat-bike.com/tag/global-fat-bike-day/

Hou voorlopige dus beide dagen even vrij :wink:
.
Afgelopen zomer heb ik meerdere malen met mijn Surly en tentje over de Veluwe gezworven. Buiten de vakanties kom je er helemaal niemand tegen, zeker als je de zandpistes opzoekt.

Hier een indruk van hoe mooi De Veluwe kan zijn, juist met een fatbike :wink:



Afbeelding

Kootwijkerzand, door de afgelopen droogte was het zand met 4.0 banden op 8 psi op stukken te zacht om door te komen


Afbeelding

Het zand is onder de boomwortels weggestoven


Afbeelding

Elspeetsche Heide


Afbeelding

Hulshorsterzand, een flauw duintje op rijden ging nog maar net...


Afbeelding

... dus voor wannabe fatbikers: helaas, een fatbike kan echt niet alles :shock:


Afbeelding

Die maagdelijke stukken zandpiste zijn het mooist...


Afbeelding

Maar door het natte voorjaar kwam je het omgekeerde ook tegen ;-)


Afbeelding

Terletse Heide


Afbeelding

Kroondomeinen bij Apeldoorn, de heide in bloei


Afbeelding

Hier zit heel veel wild...


Afbeelding

... maar is tussen 15 september en 25 december gesloten


Afbeelding

Bijen op de Tongerse Heide


Afbeelding

Het natuurkampeerterrein Harskamperdennen


Afbeelding

De tankbanen op de Ginkelse Heide, heerlijke speelplaats


Afbeelding

Oud-reemsterhei, waar soms ook 'wilde' paarden te zien zijn


Volgend jaar: I'll be back 8)
Echt mooie foto's , prachtig gebied daar. En zo'n vol bepakte fatbike ziet er ook nog eens echt vet uit. De ultieme expeditiefiets.
De veluwe blijft toch echt een schitterend stuk natuur wat dat betreft. Het is jammer dat dit soort natuur in Nederland zo beperkt is qua omvang.
Smitty schreef: Afgelopen zomer heb ik meerdere malen met mijn Surly en tentje over de Veluwe gezworven. Buiten de vakanties kom je er helemaal niemand tegen, zeker als je de zandpistes opzoekt.

Hier een indruk van hoe mooi De Veluwe kan zijn, juist met een fatbike :wink:
Mooi Maarten! Dat nodigt uit tot een bezoekje Veluwe, vooral met een fatbike natuurlijk. :)
De tankbanen op de Ginkelse Heide, heerlijke speelplaats
Tankbanen?? Je bedoelt dat het leger dat natuurgebied gebruikt? Dus een onschuldige fatbike mag niet van de paden af maar het gebied mag wel als militair oefenterrein gebruikt worden .. :?
Smitty schreef: Afbeelding

Hulshorsterzand, een flauw duintje op rijden ging nog maar net...
... dus voor wannabe fatbikers: helaas, een fatbike kan echt niet alles :shock:
Mwah .. als je nu eens al die zooi eraf haalt en de bandendruk omlaag haalt? Dan gaat het zeker weten lukken. :wink: Hoeveel kilo had je trouwens bij je, ziet er best veel uit. Wel stoer hoor met zo'n vette fiets zwaar beladen door het zand raggen. :lol: Als ik weer in NL ben ga ik erheen, kijken of het bikepackend lukt, ziet er ook prachtig mooi uit daar!
PieterJan51 schreef: Je zou een lezing moeten geven,het is in mijn optiek heel bijzonder wat je doet. Topic is ook het meest gelezen topic.
Kun je niet beter wandelen, op de foto's zijn alleen maar rotsen. Kun je ook meer vertellen over de as uit strooing. Hoe kom je op dat idee. Waarom niet op een kerkhof want die zijn daar voor ingericht.
Zit jij ook op facebook of heb je een eigen blog?
Sorry PieterJan voor m'n late reactie, ik was een beetje afwezig. En wat een vragen zeg .. :)

Het topic is niet van mij alleen hoor, dat maken we met zijn allen, dat is juist het leuke. En 't wordt idd veel bekeken, we hebben zelfs al de 140.000 gehaald! maar nog mooier: het wordt actief gebruikt. 8)

Ik heb een FB-account maar dat is meer om sommige links te kunnen lezen, geloof dat ik ook maar 4 vrienden heb, schiet niet echt op bij mij. Er staan rechtsboven wel altijd rode cijfertjes maar die negeer ik angstvallig want voor je het weet heb je 400 vrienden die je niet kent maar wel moet volgen en daar ben ik veel te lui voor. Net als een blog, is niks voor mij, ik vind dit forum al veel werk. :wink:

Op de vraag of je niet beter kunt wandelen: met de fiets ging ik sneller dan de backpackers, niet op alle stukken maar ik haalde ze later altijd weer in. Maar soms kwam ik dagenlang niemand tegen dus echt vergelijken is wat lastig.
Alleen de zeer steile stukken zijn soms echt gekkenwerk met een fiets, daar waar je je evenwicht kunt verliezen en soms beide handen nodig hebt om je vast te houden. En wildstromend water wat je moet oversteken, dan is een fiets ook niet ideaal. Maar verder kom je erg ver met een fatbike, en hij draagt de bagage, niet ik en dat scheelt ook veel. Ik kwam backpackers tegen met zulke zware bepakking dat de lol eraf was. Ze klaagden over rug-, heup-, nek-, schouders- en kniepijn, over dikke enkels en blaren. Daar had ik dus totaal geen last van, had alleen blauwe plekken, soms kramp in m'n bevroren handen van het constant remmen en één keer was ik uitgegleden en op m'n gezicht gevallen, maar dat gebeurde lopend dus dat telt eigenlijk niet. :wink:

Afbeelding

Ik had hier de fiets gewogen, men keek lachend toe en maakte foto's want geloof dat er nog nooit eerder een fiets aan had gehangen, en al helemaal niet zo'n vet monster. :)

Afbeelding

Hij woog met al de bagage 22.5kg en dat is best netjes want met lege framebag weegt ie circa 16kg. De liter brandstoffles was toen 3/4 leeg en bijna al het voedsel was op. De rugzak komt er dan nog bij en die woog zonder voedsel 3.5kg. Mooi toch dat je met fiets en maar 10kg bagage wekenlang door de grillige zweedse bergen kunt dwalen. Komt dus nog wel voedsel bij, drinkwater is daar nooit een probleem want daar stroomt 't schoonste drinkwater ter wereld.

En waarom een fietstocht om de as van een dierbare uit te strooien .. tja, waarom niet? Als dat bij 't afscheid nemen past zou ik het iedereen aanraden, het is voor een fietser een mooie manier om afscheid te nemen. Voor mij was er geen betere, dit is precies het juiste geweest.

Het is wel anders gegaan dan ik had gepland, heb toch een andere plek gekozen, één die minder strijd gaf om er te komen. Dat was op een dag toen ik het even niet meer zo goed wist. Ik was moe, had al meer dan 8 dagen geen rustdag gehad, had nog maar weinig voedsel, ik rook mezelf en werd er akelig van, zo ook van de natte stinksokken en zeiknatte schoenen die maar niet wilde drogen. Het sneeuwregende en alles was in modder veranderd, km's glibberige modder waar de fatbike steeds zwaarder van werd. Bergopwaarts was een glijbaan, m'n schoenen hadden geen grip, gleden steeds onder me vandaan en ook de fietsbanden gleden gewoon weg, het was soms echt niet te doen. En toen ik uitgleed, de zijkant van m'n gezicht een rots raakte en ik daarna ongelukkig in de modder pleisters zat te zoeken die natuurlijk niet wilde plakken had ik er ff helemaal genoeg van. Mijn wenkbrauw was opengegaan en dat bleef maar bloeden, liep irritant in m'n oog en ik was zo koud en moe dat ik het even niet meer zo goed wist. Tentje opzetten in die blubber was geen oplossing en vertraging kost voedsel, voedsel wat er bijna niet meer was dus ik moest toch verder. Zielig huilen hielp ook niet en de whisky was al op dus wat te doen? :?

Maar gelukkig belde er een vriend, ook zo'n gestoorde bikepacker en die wist raad. "Tijd voor plan B. Ga naar de bewoonde wereld en na twee dagen slapen ziet de wereld er beter uit. En een as uitstrooing is geen overlevingsstrijd, dat geeft geen rust, dat geeft alleen een rotgevoel." En daar had ie natuurlijk gelijk in ook al wilde ik dat niet meteen toegeven. En toen ik zei dat het potje as zo zwaar in de rugzak drukte kwam hij met de simpele oplossing: "Stop het in de framebag dan zie je 't niet meer." :shock: Goh, waarom was ik daar zelf niet opgekomen? Ik dacht dat je dat uit respect niet deed (ja slaat nergens op) en in de framebag moet het zware spul zoals gereedschap en een potje as weegt natuurlijk niks. Maar eigenlijk was 't potje het zwaarste wat er was; het drukte in m'n rug, als ik de rugzak op de grond gooide dacht ik eraan, als ik iets zocht kwam ik 't als eerste tegen .. dus ik verhuisde het potje naar de framebag en dat fietste gelijk lichter. Maf he, zoiets eenvoudigs wat zo'n groot verschil kan maken. :)

En daarna heb ik ook het plan aangepast: eerst heerlijk van de bergen genieten en pas aan 't eind van de tocht naar een plek fietsen die minder strijd geeft; een plek om nooit te vergeten en een plek om naar terug te keren. En ik zal het inderdaad nooit vergeten, het was een onvergetelijke tocht, het heeft me sterker gemaakt en belangrijker; 't heeft rust gegeven en dat is denk ik wat afscheid nemen is. Dat je in vrede verder gaat.

Ik ga ook het boek 'As in Tas' van Jelle Brandt Corstius lezen, dat gaat over zijn fietsreis met de as van z'n vader. Dit boek werd al eerder door Peter getipt maar wil het graag nog een keer onder de aandacht brengen. Want voor mij was deze tocht een heel bijzonder afscheid en mss geeft het kracht of ideeën aan een ander.

En bedankt voor alle reacties, ook de pb's, de lieve mailtjes en whatsappjes. Het thuisfront is vaak belangrijker dan je denkt. :)
Ha Yopie,

Wat een mooi verhaal. Goed om te lezen dat ondanks alle tegenslagen en aanpassingen je het doel van je reis uiteindelijk toch bereikt hebt. Maar dat is misschien wel het mooiste van (dit soort) reizen, vind ik. Het succes van de reis wordt aan het eind toch bepaald door het gevoel wat je er aan hebt over gehouden. Maar onderweg, als je weer eens in de shit zit, heb je helemaal geen rust om daar niet mee bezig te zijn. Sterker nog, ik heb totaal geen idee hoe ik me aan het eind ga voelen ;-)

Die 10 kg bagage ga ik nooit halen, mag al blij zijn als het net onder de 20 komt. Maar daar zit dan wel luxe voer en drank (groente/fruit/chips/bier/wijn) bij. Mijn banden stonden op 9 psi in het zand maar die hadden nog wel naar 6 psi gekunt. Ben daar alleen te lui voor, want na dat zand moeten ze vanwege de vele boomwortels toch weer direct naar 9 opblazen worden. En met fatties is dat een hoop werk. Rij nu op 4.0" Jumbo Jim's maar zit stiekem toch te kijken naar 4.8" JJ's.

Ben nu naar een bikepacking oplossing aan het kijken. Scheelt bij mij enorm in gewicht. Frametas ga ik zelf maken, alle bestaande modellen zijn mij te klein/smal. Zadel- en stuurtassen worden gewone losse drybags waar ik ook zelf de ophanging voor ga maken. Hou het zo eenvoudig mogelijk, is het onderweg eventueel ook te repareren. De eerste schetsen zijn al klaar, binnenkort materiaal bestellen :D
Smitty schreef: Die 10 kg bagage ga ik nooit halen, mag al blij zijn als het net onder de 20 komt.
Ha, ik kreeg vandaag een pb'tje over die 10kg: "Hoe is dat in godsnaam mogelijk en is dat echt incl. alle fietstassen????????????" :lol:
Yep! das incl tassen, zonder tassen is het 7.8kg. Zal zo maar weer m'n paklijstje droppen. :)

Wel grappig dat men vaak denkt dat ik met zo weinig bagage vast en zeker in een dun slaapzakje onder een stukje plastic zielig lig te zijn. Of zou dat komen omdat men denkt dat fatbikers stoere survivalfreaks zijn die hun eigen eten schieten enzo. :D
Maar ze hebben het natuurlijk helemaal fout, fatbikers zijn juist supergevoelig types; we voelen met onze zware fietsen heel snel kleine gewichtverschillen dus willen graag gewicht besparen en daarbij kunnen we op onze 'zware survivaltochten' echt niet zonder een zacht warm bedje, troostrijke chocolade koeken, verdovende alcohol en opbeurend online gechatt. Dus we hebben een vet probleem want gewichtsbesparing en warm, zacht en troostvol gaan niet samen. Het leven zit vol dilemma's, vooral voor een fatbiker, dat blijkt maar weer. :P
Mijn banden stonden op 9 psi in het zand maar die hadden nog wel naar 6 psi gekunt. Ben daar alleen te lui voor, want na dat zand moeten ze vanwege de vele boomwortels toch weer direct naar 9 opblazen worden. En met fatties is dat een hoop werk. Rij nu op 4.0" Jumbo Jim's maar zit stiekem toch te kijken naar 4.8" JJ's.
Daar heb ik ook altijd last van; liever zwaar trappen dan elke keer dat pompje pakken. Er zijn ook 5.2" bandjes, Snowshoe 2XL, dat moet wel vet rijden, kan niet anders. Is dat niet wat voor jou, of past dat niet? Jammer dat ik in de winter spijkerbanden nodig hebt anders had ik graag dit soort vette agressieve banden gewild. 8)
Frametas ga ik zelf maken, alle bestaande modellen zijn mij te klein/smal. Zadel- en stuurtassen worden gewone losse drybags waar ik ook zelf de ophanging voor ga maken. Hou het zo eenvoudig mogelijk, is het onderweg eventueel ook te repareren. De eerste schetsen zijn al klaar, binnenkort materiaal bestellen :D
Aha, dat wordt dus binnenkort foto's van een modeshow op een Wednesday! Mooie plannen Maarten. 8)


Hier m'n paklijstje, of hoort dit thuis in het bikepacktopic? Ik weet het niet meer hoor, als bikepackende fatbiker. :?

. tassen 2.2kg (rugzak, framebag, zadel-, stuurtas en 3 drybags)
. slapen 2kg (tent 720gr, slaapzak 850gr, matje 430gr)
. gereedschap 1kg (incl. kabelslotje 124gr, visspullen en biba 425gr)
. keuken 0.5 kg (Trangia mini brander, pan, bakpannetje, vork, groot hakmes)
. blijft 4.3kg over voor kleding, hygiene en luxe.

Voedsel, drinkwater en brandstof reken ik niet bij de 10kg, dat hangt van zoveel factoren af: welk land, seizoen, hoeveel dagen, hoe onherbergzaam, welk dieet, welk gestel men heeft etc. dat het nogal zinloos is dit mee te nemen.

Het tentje is trouwens een volwaardig tentje met binnen/buitentent, heeft al 3 jaar veel wind, regen, sneeuw en vorst getrotseerd en staat meestal op scherpe rotsbodem. De slaapzak heeft comfort temp. -2°C en limit -27°C dus is meer een winterslaapzak maar in de zomermaanden heb je dat hoog in de zweedse/noorse bergen nodig. Matje is ook een volwaardige mat van 183 lengte, 6.3cm dik en 5.7 Rwaarde.

Dus hierbij schuif ik het geneuzel "Je kunt niet met 10kg bagage in onherbergzaam berggebied kamperen" hop linea recta de prullenbak in. Het gaat nl prima, ook wildkamperen en ook in de lente en herfst. En het is een solo-uitrusting, dus een volledige uitrusting want als solofietser kun je kookspullen, gereedschap, tent etc niet delen. Dat mag best gezegd worden. En als men bikepacking wilt vergelijken met zijtassen: vergeet niet de dragers mee te rekenen. :wink:
Ha Yopie,

Met zijtassen en drager kom ik ook op 1,2 kg (voortassen (voor achter), stuurtas, zadeltas en Carry-dragertje. Vooralsnog vind ik het zo stabieler en makkelijker toegankelijk als met bikepackingtassen en aan een rugzak heb ik echt een hekel. Als je veel moet lopen of de singletracks diep zijn uitgesleten houdt het echter op.

Bert
1.2 kg met zijtassen?! Wow, dat is superultralight! Hoe krijg je dat voor elkaar Bert? Zeker zielig in een dun slaapzakje onder een zeiltje liggen he? :D En dit vraagt natuurlijk om een foto! Doen we net alsof er dikke banden opzitten, dan is het niet offtopic .. :wink:

Op m'n andere fiets kom ik ook nog steeds uit op 1.5kg met zijtassen, dat zijn twee Arkel zijtassen 520gr, camelbak 600gr en een tubus fly dragertje van 340gr. Het lukt me niet zonder de camelbak, maar dat is meer omdat waar ik fiets weinig winkels zijn en je daardoor toch met drinkwater en voedsel zit. En ik kan niet zonder camera, smartphone, e-reader, accupack, zoete lekkernijen en al mijn andere eerste levensbehoeften. Kan vooral niet zonder koffie, mijn strijdkreet is ook "Do stupid things faster with more energy", dus dat vraagt vele kilo's koffie meenemen. :D
Prachtig verhaal weer Yopie!! Erg bijzonder. Mooi dat je zo een persoonlijk verhaal met ons deelt! 8)

Wat goed dat die vriend opbelde, precies op het juiste moment. Dat moet wel telepathie zijn! Of toch toeval?? :? Hij wist ook de juiste woorden en dat lijkt mij bij een stijfkoppige yopie niet gemakkelijk ! :lol: Ik wou dat ik zo stoer was, lijkt mij gaaf zulke tochten! Maar ik zou 112 hebben gebeld dus aan mij heb je niet veel. :cry: :oops:
Gelukkig is de verdere tocht goed verlopen, respect yopie!

Je zou een boek moeten schrijven of een artikel! Voor bijvoorbeeld in het Wereldfietser tijdschrift. 'As in Tas' wordt dan 'As in Fatbike'. 8)

Heb je nog meer mooie foto's en wat word de volgende reis?? Ben benieuwd!!! Ik lees graag je verhalen, ga zo door, je verrijkt het forum enorm!! 8)

Lieve groeten, Douwe

Edit: wat is je facebook naam Yopie, ik weet dat het met yopie begint .. maar dan?? :?
Heej Petter


Je hebt toch een 1x10 aandrijving met een Raceface 30T blad , heb jij niet ook dat je voorblad heel snel slijt ? Ik heb de standaard Raceface 22-36 voor erop liggen en die is na 1000 km al bijna opgereden. Ik heb 800 km op asfalt gereden en nog geen 200km over de heide.



Dit is het grote blad , die valt wel mee want die gebruik ik weinig.
Afbeelding





Maar het kleine blad is flink gehavend.
Afbeelding

Afbeelding


Ik ga er nu een singlespeed van maken met sterke tandwielen. Ik heb net ff een rondje gereden en ik vind 22-19 wel fijn rijden maar ik weet niet of ze singlespeed 22T voorbladen verkopen. Anders word het een 30T voor maar wat moet ik dan achter hebben wat kwa overbrenging overeenkomt met een 22-19 ?
(30 x 19)/22 = ca 26
Ik snap niet de manier hoe dat berekend word maar 30-26 kan heel goed overeenkomen met 22-19. Dankje :D
Wat dan ook een aardig tooltje is om de boel inzichtelijk te maken: www.ritzelrechner.de. Kun je twee verschillende set-ups vergelijken en kijken wat een beetje schuiven doet.
Dennis1987 schreef: Ik heb de standaard Raceface 22-36 voor erop liggen en die is na 1000 km al bijna opgereden. Ik heb 800 km op asfalt gereden en nog geen 200km over de heide.
1.000 km waarvan 800 op asfalt en dan al versleten?! Hoe kan dat nou, dat is toch retesnel? Je fiets ziet er ook altijd zo netjes uit. Of rij je mss vaak in ijzel of zou dat niks uitmaken?

Ik heb sinds dec vorig jaar een nieuw groot voorblad (Truvativ), het tellertje staat op 2.500 km maar die telt pas sinds de lente mee en het blad is nog steeds heel netjes. Het kleine blad zit er al bijna 3 jaar op, veeeel km's gedraaid, bijna allemaal door stenen, blubber en ijs en ook deze is nog prima. Het grote voorblad had ik ook alleen vervangen omdat de tandjes door rotsen waren beschadigd (botsingen) en niet door kettingslijtage. Maar mss is Truvativ veel sterker dan wat jij hebt?
DouweFries schreef:Prachtig verhaal weer Yopie!! [..] .. en wat word de volgende reis??
Ha, wat een aardige woorden Douwe, dankjewel. 112 bellen zou trouwens een heeel duur helicoptergrapje worden want dat is na een fatbike het enige voertuig wat daar kan komen. :)

Volgende tocht weet ik nog niet, iig eerst de winter overleven die elk moment kan losbarsten. Tis boven de poolcirkel (een dorpje tussen Kiruna en Jokkmokk) dus veel sneeuw, poolnachten en ijzige temperaturen. Maar ook een nuchter, gek en superromantisch volkje waar het heerlijk mee samenleven is. Verder ga ik wrs meedoen met de Rovaniemi (fatbiketocht in Finland), zo ook een race over de bevroren Botnische Zee en een lange tocht met sneeuwscooter plus fatbike in de bergen maken. Maar ik ben ook goed in dromen dus of het doorgaat is nog afwachten. :)

De volgende echte tocht zit ik aan de Te Araroa Trail te denken, 3000km in Nieuw Zeeland, ook wel The Long Pathway genoemd. Het loopt van Cape Reinga in het uiterste noorden tot Bluff in het zuiden, langs kusten, over vulkanen, ruige bergpassen en door rivierdalen, bossen, dorpjes en steden. Lijkt mij een prachtige tocht, kan alleen nog niets over fietsers vinden die dit eerder hebben gedaan. Is dit dan gekkenwerk of is het juist gek dat nog niemand dit heeft gedaan?
De site zelf zegt er dit over: "Cycling is generally unsuitable on Te Araroa, as most tracks are only constructed to walking standards. There are occasional sections where te Araroa intersects with cycleways however these are a small minority."
Maar wrs kennen ze nog niet de kracht en gekte van een fatbiker? Het hoogste punt van de route ligt op 1925m en dat stuk is denk ik niet te doen met de fiets, maar daar is vast wel iets voor te vinden. Zo ook voor andere onmogelijke stukken, een fiets is wdb heel flexibel. Dacht ik hoor, of hoop ik. :)

Heeft iemand hier mss tips, links of iets zinnigs te zeggen over dit plan? Het lijkt mij een prachtige route maar ik zit met veel vragen en twijfels, zoals of een fully mtb niet beter dan een fatbike zou zijn, over de veiligheid, of het geschikt is voor (solo)fietsen en hoelang zou deze 3000km op een fiets duren? Onzinnig plan of niet? :?

Afbeelding
Ja gek he ? Je ziet al flink slijtage voor nog geen 1000 km , maar er zijn ook stukken van de tandjes afgebroken. Geen idee hoe zoiets kan gebeuren. Mischien dat er steentjes zijn opgespat en tussen de ketting en het tandwiel zijn gekomen , maar dat lijkt me wel heel ongewoon. Ik las wel op het mountainbikeforum dat er meer mensen zijn met een Trek Farley waarbij de voorbladen snel versleten waren. De ketting , casette en derrieur is nog als nieuw.


Mooie plannen heb je weer. Ik lees je verhalen graag , ooit wil ik ook eens zo'n reis maken. Dat zit er nu niet in maar ik blijf dromen :)
Als de rest nog prima in orde is dan lijkt me dat de bladen van zeer belabbert materiaal zijn. Wel maf om dat op een fatbike te zetten want die houdt juist van modder.
Als het een kwaal van Farley is kun je ze dit mss kenbaar maken, je hebt de fiets ook nog niet zo lang toch?
@Yopie Hoi Yopie. Bijzonder mooi verslag van je tocht.

Ik heb ooit een gedeelte van de route gelopen op het Zuidereiland. De paden waren goed te fietsen met af en toe een hike en bike gedeelte. Weet niet hoe de andere 2600 Km eruit zien. Fatbiken in Zweden lijkt me echter een goede voorbereiding.

Ken je deze al: http://www.bikepacking.com/plog/bikepac ... -aotearoa/

gr
Patrick