Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht slot - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht slot

Hallo,

Ik kwam dit tegen op het web, slot van 1.1kg en 'gold rating'.

http://www.litelok.com/

Heeft iemand ervaring hiermee?

Groet,

Rogier
Nee, al lijkt het op deze http://www.bikerumor.com/2016/09/21/ott ... ore-138731 Waar ik ook geen ervaring mee heb, die is alleen nog wel heel wat lichter al heb ik wel vraagtekens bij een 3 cijferigcombinatieslot.
Heeft iemand ervaring hiermee?
Ik denk dat de kans bijna nul is dat een "professionele" fietsendief op dit forum zit reageert en de vraag is wat je aan de ervaring van gebruikers hebt.

Loklite adverteerd met "Gold" op de Sold Secure website en inderdaad daar is te vinden Grading: Bicycle Gold. De volgende vraag is dan wat Bicycle Gold betekend.

Op Bicycle lock#Standards and tests kan je vinden dat Sold Secure net zoiets is als de Stichting Art en daar kan je ook vinden:

Sold Secure certify locks with either a Bronze, Silver or Gold rating, corresponding to an attack resistance of 1, 3 and 5 minutes with various tools.

Ik hoop alleen niet dat Sold Secure net zo test als in dit filmpje en op Wikipedia kan je ook vinden dat voor alle sloten gold:

broken in less than 42 seconds

Toch lijkt slot wel een redelijke compromis.
Ik moet zeggen dat dit me wel interesseert. Prijzige sloten, maar ze zien er wel erg praktisch uit.

Ik vraag me wel af of dit slot niet uitnodigt voor verwoede pogingen (het ziet er namelijk uit als een lullig slotje!), wat weer schade kan opleveren aan je fiets, maar ja.
Hoe testen hun dat slot nou in dat filmpje... een betonschaar moet je op de grond zetten en met je volle gewicht er op duwen , niet hoe hun doen.
Dennis1987 schreef:Hoe testen hun dat slot nou in dat filmpje... een betonschaar moet je op de grond zetten en met je volle gewicht er op duwen , niet hoe hun doen.
Dennis wat ben je onsympathiek. :wink: Nu verpest jij deze epische amazing uitvinding weer. :wink:
Hoe testen hun dat slot nou in dat filmpje...
Behalve wat ze met de betonschaar doen is het nog "knapper" wat ze met de slijptol doen

Of ... eigenlijk zie je niet wat er gebeurd maar het duurt zo lang dat je al vijf andere sloten had kunnen openslijpen.
Een van de door mij zelf verzonnen gouden regels om marketingpraat op te sporen is er vanuit gaan dat juist het zwakke punt van het ding als eerste gepresenteerd wordt, als voordeel dan wel.
In dit geval zit het al in de eerste 4 letters van de naam van het ding zelf.
Lite, dat vind ik het slot namelijk niet. Het weegt 1,1 kilo.
Ik heb voor de grap mijn Weissenfels Yellow Chain eens op de weegschaal gelegd en wat blijkt: dit ding weegt met 930 gram 170 gram minder dan de Litelok. Een daarbij is de litelok veel stijver en dus onhandiger in gebruik en om mee te nemen. Als je youtubefilmpjes bekijkt waarbij mensen het slot in handen hebben blijkt het namelijk niet echt een klein dingetje te zijn. Mijn kettingslot kan ik in een klein deel van mijn rugzak meenemen. De Litelok zou, omdat het een stijve ring is. een groot deel van mijn tas vullen.

Afbeelding
In elk geval licht: Ottolock.
Aan de hand van het slot van Leon (Weissenfels Yellow Chain) kwam ik op de Ranglijst gehard stalen kettingen.

Als je nu de dikte van de schakels als maat voor het gewicht per lengte eenheid neemt dan zie je dat een Abus Expedition-Chain 70/45/6KS hoge ogen scoort. Op de site van Abus kan je zien dat het slot ongeveer een kilo per meter weegt.

De Litelock is 1,1 kg bij 73 cm dus dat is per meter al beduidend zwaarder dan het Abus kettingslot.

Ik weet het wel, voor mij veel liever het Abus kettingslot dan Litelock, veiliger en een stuk goedkoper.
bikelike schreef:In elk geval licht: Ottolock.
Maar ik wacht toch liever op een pak gebruikservaringen voor ik de sprong waag. Als is de kans erg groot dat het sowieso beter is dan kabelsloten, want die stellen natuurlijk niets voor wat diefstalbestendigheid betreft.

Renaat
daulagari schreef: Ik weet het wel, voor mij veel liever het Abus kettingslot dan Litelock, veiliger en een stuk goedkoper.
Goedkoper en lichter zeker, veiliger is natuurlijk het vraagteken. :wink:

6.5mm schakels zijn voor zover ik begrijp knipbaar (dikte is erg belangrijk voor knipbaarheid) en zit je voor (echt) onknipbaar al snel aan 12mm+, wat voor een ketting prohibitief is (en voor een U-lock ook flink wat zal wegen). Maar of een dunnere schakel in de praktijk knipbaar is, is natuurlijk de vraag... de meeste dieven zullen niet een giga knipper meetorsen.

Maar dat de prijs/gewicht verhouding dit "lichtgewicht"slot lijkt diskwalificeren is duidelijk (Lijkt omdat het wellicht het meest fantastische onkraakbare slot allertijden is^^). Wat dat betreft erg goed dat Leon daarop wees, ik had eigenlijk geen idee wat "licht"is, dus nam voetstoots aan dat het een licht slot was... domme consument die ik ben.
6.5mm schakels zijn voor zover ik begrijp knipbaar (dikte is erg belangrijk voor knipbaarheid)
Als ik nogmaals naar de Ranglijst gehard stalen kettingen mag verwijzen is dikte niet alles, de Kryptonite KRF2 CH100l met schakels van 9,8 mm lijkt met iets minder kracht door te knippen dan de Abus Expedition-Chain 70/45/6KS met schakels van 5,6 mm.

Misschien hebben de dunnere schakels wel als nadeel dat de kop van de betonschaar er verder over kan en je daardoor meer kracht kan zetten, ook de slijptol heeft net iets minder werk te verzetten.
Ik vermoed dat laatste.

Pin me hier niet op vast, ik weet niet zoveel van de materie: Op wat fora werd er benadrukt dat hardheid belangrijk is, maar dat ook de dikte van de schakel erg meetelt.

Misschien omdat de meeste scharen niet groot genoeg zijn om zoiets makkelijk door te knippen? Ik geef direct toe dat ik hier herhaal wat ik las, zonder de redenatie erachter te kennen :oops:
Ik ben ook niet zeker wat betreft diefstalgevoeligheid, is, is dat de sterkte in kN zoals op de ranglijst van de fietserbond of tellen andere eigenschappen significant mee
De belangrijkste graadmeter voor de kwaliteit is de kracht (sterkte in Newton in de tabel) die nodig is om een ketting te kraken.
Dit topic startte met de Litelok en wat ik me daarbij af vroeg is of het niet heel makkelijk is die met een gewone kniptang door te knippen: Omdat de Litelok plat is hoef je niet het hele slot in één keer door te knippen maar kan je beginnen aan de zijkant en dan langzaam opschuiven.
Is dit niet een beter idee? Dat ding heeft een ART 2 rating.
Niet eens zo'n slecht idee!

http://skunklock.com/
En dan sta je per ongeluk wat te klooien met je sleutel en krijg je zelf een lading :lol:
Ik wil alleen een sticker ervan :D
Slim! :twisted: