Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent voor solist in wording - Forum Wereldfietser

Tent voor solist in wording

Op weg naar solo-kamperen

Ik zoek een handig, deugdelijk en veelzijdig éénpersoons-tentje. Ik heb internet doorgespit, maar ik kom er niet uit. Deels doordat mijn fiets-kampeerervaring reikt van het katoenen tijdperk, met heimwee naar wijlen-hét Zwervertje en Karsten, naar hedendaagser tenten zoals onze Wabakimi-2 van Eureka.

Omdat ik nog niet weet of ik mijn solistische uitstapjes lang ga volhouden en vaak ga doen, vallen de dure modellen af. Ook omdat ik niet ga klimmen in Peru of hiken in Lapland, maar op een Nederlandse grasmat een boek wil lezen, kijken naar het gehannes van gezinnetjes, een zonsondergang e.d. Dit dus als sfeerduiding. High-tech en ultra-kwaliteiten hoeven niet de vlag te zijn op het mo(e)dderschip dat mijn fiets soms is.

Wat ik zoek komt neer op:
- Een éénpersoons-trekkerstent met een binnentent voor één+binnenruimte voor de intieme bagage.
- M.n. geschikt voor voorjaar en najaar (globaal: april t/m oktober), ofwel geschikt voor koele nachten, regen, hardere wind.
- Strak, ook bij minder weer regen (heimwee naar katoen…).
- Goede, echte kuip.
- Voldoende ventilatiemogelijkheid voor een persoon van ca 60 kg en
- een lengte van 1.65 meter
- Binnentent zo mogelijk geluifeld bij geopende buitentent. Dit om inregenen te voorkomen.
- Een klein pakvolume en gemak zijn belangrijker dan gewicht. Ik ben geen grammenjager en ook geen kilometervreter.
- Voorkeur voor de mogelijkheid om buitentent als laatste af te breken: die gaat altijd bovenop de bagagedrager.
- Tentje mag net zo duur zijn als een week verblijven in een vakantiewoning.


Overwogen heb ik o.a.:
- Eenstokker:
bv een uit de serie Silhexpeak - alleen via internet gezien, en scherpe kritiek gespot.
- Ouwe getrouwe exemplaren van Slee, Carl Denig e.d. (verkrijgbaarheid is minimaal en amper 1-persoonsmodellen)
- Terra Nova Competition 1. Die valt af vanwege slodderige uiteinden en minimalistische kuip.
- MSR Hubba HP (waarom níét?).
- Geen andere tent, maar de nadelen van de Wabakimi voor lief nemen of compenseren. De nadelen zijn: te grote en dus te koude slaapplek, vooral door de koude grond en ondanks een tentluier en gronddeken erbij; lastig alleen opzetten vanwege de dubbele kruising van de stokken; pakvolume.


Ervaringen, opvattingen, tips zijn van harte welkom!

Mar

Edit: lengte toegevoegd
Ik zou met een schuin oog ook kijken naar tweepersoonstentjes. Eenpersoonstentjes kunnen als nadeel hebben dat ze wel erg krap zijn. Daardoor kan het zijn dat je slecht kan vertoeven in zo'n tentje en dat je al bij het omdraaien tijdens het slapen met je slaapzak tegen het natte buitendoek aankomt.

Verder zijn de 1- en 2-persoonstenten er ruwweg vaak in twee hoofdsmaken:
* Redelijk geprijsd bij een zwaarder gewicht en een dikker tentdoek dat een langere levensduur heeft.
* Zeer licht, duur, kwetsbaarder met een krappere levensduur
Mar schreef: - MSR Hubba HP (waarom níét?)
Omdat die niet voldoet aan een aantal van je eisen. :wink: Ik heb er een en ben er blij mee voor bepaalde doeleinden, maar je kunt de buitentent niet als laatste afbreken, en of er in de binnentent ruimte is voor 'intieme bagage' hangt er een beetje van af hoe groot die bagage is en hoe lang jij bent (ik ben 1m72 en een stuurtas en hoopje kleding past er wel bij maar een achtertas ofzo niet). Verder kan ik me niet zo goed een voorstelling maken van wat je bedoelt met 'Binnentent zo mogelijk geluifeld bij geopende buitentent' maar bij regen kom ik niet echt droog de binnentent in. Je kunt wel tassen kwijt in de buitentent, maar je kunt er ook niet in zitten ofzo.

Ik vind hem zelf wel heel warm, wat samenhangt met de zeer beperkte ventilatie. Daar moet ik bij zeggen dat ik wel iemand ben die veel warmte (en waterdamp) produceert. Ik heb hem voor als het echt compact en licht moet, bij mooi weer. Verwacht ik wat meer tijd in de tent door te brengen en wil ik ruimte voor natte spullen, dan gaat de balzaal (2,5-persoons tunnel) mee in plaats van de Hubba.

Licht, klein en makkelijk op te zetten is de Hubba wel. En: heb je hem opgezet maar zie je vervolgens toch een beter plekje, dan til je het hele ding op en zet je hem een paar meter verder neer. Gemak van een vrijstaande tent. :)

Succes met de keuze,

Carl
Ik heb de Hexpeak eind vorig jaar aangeschaft en ben er erg tevreden over na 3 weken UK met veel nachten storm en regen. Zie verder ook http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=28171
- Een éénpersoons-trekkerstent met een binnentent voor één+binnenruimte voor de intieme bagage.
Ja, mits je niet langer bent dan ca 1,85m
- M.n. geschikt voor voorjaar en najaar (globaal: april t/m oktober), ofwel geschikt voor koele nachten, regen, hardere wind.
Ja
- Strak, ook bij minder weer regen (heimwee naar katoen…).
Ja, tussen de haringen en de tentlusjes heb ik een stuk shockcord om doorhangen te voorkomen en dat werkte prima, hoefde de tent niet na te spannen en 's ochtends stond die nog steeds strak.
- Goede, echte kuip.
Ja, over de duurzaamheid kan ik echter nog weinig zeggen
- Voldoende ventilatiemogelijkheid voor een persoon van ca 60 kg.
Ventilatie is prima
- Binnentent zo mogelijk geluifeld bij geopende buitentent. Dit om inregenen te voorkomen.
De luifel is erg groot
- Een klein pakvolume en gemak zijn belangrijker dan gewicht. Ik ben geen grammenjager en ook geen kilometervreter.
Klein pakvolume
- Voorkeur voor de mogelijkheid om buitentent als laatste af te breken: die gaat altijd bovenop de bagagedrager.
Dat kan uitstekend met deze tent. Je kan gewoon de binnentent en fietstassen inpakken terwijl je in de (buiten)tent blijft zitten. De buitentent is (na enige oefening) erg snel op te zetten en nog sneller af te breken.
- Tentje mag net zo duur zijn als een week verblijven in een vakantiewoning.
Is beduidend goedkoper. Een duurdere (meer duurzame?) en iets grotere variant is de Nigor Wickiup 3. Sinds kort is daar ook een 1 persoons binnentent van leverbaar zodat je over een grote luifelruimte beschikt.
Kijk naar een tweepersoons als je ook je bagage binnen wilt hebben. Een Vangoo is van prima kwaliteit en maar net iets boven de 100 euro.
Hoi Mar,

Hoewel ik ook graag op internet speur naar oplossingen zoals een nieuwe tent, gaat er niets boven shoppen bij winkels. Kijken voelen en proberen. Je wensenlijst is een goede filter om mee te beginnen. Ik geef toe dat dat winkelen niet altijd bevredigend is en tijdrovend, maar je houdt er na aankoop - denk ik - een beter gevoel aan over.

Voor kamperen in Nederland zou je bijvoorbeeld een een koepeltentje kunnen nemen. Er zijn modellen die de beschikking hebben over een deur die je met een extra paar stokken als luifel opzet. Ik begon met een 2 persoons tentje van de kijkshop van 80 piek en ben vandaar uit rond wezen kijken. Ik heb in m'n uppie altijd een tweeperssoons tent genomen voor je tassen zoals eerder voorgesteld. Je zou kunnen zeggen dat m'n uitrusting is "geëvolueerd". ;-)

Succes gewenst met de zoektocht!
Om eens uit te vogelen of het wat voor je is. Waarom niet deze Quickhiker van Decathlon: € 150,-- 2 kg schoon aan de haak en prima geschikt voor jouw doel.
http://www.decathlon.nl/quickhiker-ultr ... 45650.html
Afbeelding
Afbeelding
..
En als je het dan ook nog echt goedkoop wil houden heeft Perry 'mijn' tent nu in de aanbieding.

https://www.perrysport.nl/manyoli_100019816.html Van Eur 180.- (wat ik er niet voor zou betalen) naar Eur 90. (wat ik er ook voor betaalde, drie jaar geleden)

Ik (1.85m) slaap er ruim in met mijn hoofd aan de achterkant, zodat als ik ga zitten ik in het hogere deel zit. Daar kunnen aan beide zijden met gemak vier fietstassen staan. Makkelijke meshvakjes voor lampje, bril of oordoppen. Erg simpel met twee bogen en zes haringen op te zetten. Vier haringen voor de binnentent. Buitentent zit met een standaard kliksluiting aan de achterkant vast aan het grondzeil en met twee haringen wordt het een stabiel geheel. Daarna met nog twee keer twee kliksluitingen de buitentent aan het grondzeil en met zes spanbandjes de buitentent afspannen. Op vlak terrein prima, bij wildkamperen staat de tent er soms verfomfaaid bij.

Voordelen: met gemak alle fietstassen in de binnentent; waait voldoende door. Staat binnen twee minuten. Maar zes haringen nodig als het niet hard waait (anders vier extra lijnen, ook om 'm 'mooi' neer te zetten)
Nadelen: wellicht iets te zwaar (3 kg) maar voor zo'n prijs mag je moeilijk een lichtere dubbeldaks tent verwachten. Niet het binnenste deel eerst te verwijderen. Ik los dat op (in de regen) door de fietstassen binnen in te pakken, alle kliksluitingen los, haringen en stokken eruit en even snel inpakken. In de tent koken doe ik ook niet.

Overigens neem ik ook een poncho mee voor mijn fiets, die er naast bescherming tegen regen, ook voor zorgt dat er geen dauw op de fiets slaat, althans niet op zadel en stuur.
Een goede tent is lastig, zeker als je wat langer bent, dat is de voor ons onbekende factor om rekening mee te houden. (al zal dat met 60kg ook niet heel lang zijn) Voor als het klein en licht moet heb ik een Coleman tentje (die zie ik nu niet meer gemaakt wordt) wat net lang genoeg is (zelf ben ik 1.92 liggend wordt dat al snel 25 cm meer) Voor wat meer comfort nog een Denig tent die ook niet meer gemaakt wordt, maar vergelijkbaar qua model met een Hilleberg Anjan.
Het beste is denk ik toch gaan kijken bij een Buitensportzaak die als je dat op tijd vraagt ook een paar modellen voor je op willen zetten.

Bij Denig hebben ze zie ik de mars in de aanbieding
http://www.carldenig.nl/carl-denig-mars.html voor net geen €200,- die zou je denk ik wel passen, en je hebt in ieder geval een echte tent.
Dank voor de uitgebreide reacties!
Ik ga er een nachtje over slapen, en dan terug naar de tekentafel :-) :idea: :!:
Het ziet ernaar uit dat de speurtocht gaat eindigen onder SilHexpeak F6 van Luxe Outdoor met daarin de éénpersoons binnentent van F6e, de winteruitvoering.

De keuze voor de F6 en de F6e-binnentent is vanwege de 3-seizoenen-intentie: de F6e is de enige binnentent van het merk met weinig muskietengaas. Hij is bovendien ongeveer zo ruim als is aangeraden en niet zo groot dat er leeg bed naast me is. Iets wat ik bij de andere kleine eenstokkers niet heb gezien.

De argumenten voor de zomerversie fly/outer/buitentent:
De binnentent is ten opzichte van mijn lengte en getransporteerde spullenboel ruim genoeg om niet met elkaar in conflict te komen.
Ik kan in het midden zelfs staan, zij het met gebogen hoofd. De luifel laat ruimte om overdekt te zitten en eventueel binnen te koken. Dat alles lijkt me bij de lange avonden van het winterhalfjaar wel zo fijn.
De zomerversie heeft een aanmerkelijk mooiere, iets hogere luifelopening dan de winterversie: met een bocht in de top resp. een rechte lijn. De slikranden en het ventilatie- annex sneeuwslurfje lever ik daarvoor in, maar m.n. die laatste wil ik nooit nodig hebben, dus die kan ik ook wel missen.

Het wordt ondervinden of de nog uit te zoeken middenstok als een hinderpaal of handige kapstok aanvoelt, en ook of ik aan de diverse doe-het-zelf-verbeteringen ga toekomen zoals extra scheerlijnen, rubbers, en een passend grondzeiltje.

Het toetje is het lage gewicht en de kleine pakmaat, al zullen de ultra's het daar niet mee zijn, van krap 2 kilogram. M'n fiets gaat het makkelijk krijgen :D

Nogmaals dank voor het meedenken!
Die halfronde opening in de deur van de F6 is erg praktisch ja, heeft mijn V4 ook, handig voor de ventilatie en om naar buiten te kijken.
Als alternatief voor de F6e binnentent zou je ook kunnen kijken naar:
http://nl.nigor.eu/half-size-innertent-wickiup-3.html (duurder) of
https://nl.aliexpress.com/store/product ... 0.0.A5CWRh (goedkoper en lichter, maar kleiner)
Dank voor de toevoeging uit de hoge internethoed :)
De Nigor met een kleine binnentent is zeker heel mooi, maar aanmerkelijk duurder, vooral door de dure binnentent (€200,-). De mogelijkheid van zelfstandig gebruik ervan lijkt me vooral voor wildkampeerders in warme gebieden zonder wind en wolken (en regen) een mooie extra.
Ik kampeer ook solo en ook alleen in Nederland en doe dat al 3 jaar naar volle tevredenheid met deze tent http://www.vaude.com/nl-NL/Producten/In ... green.html
Mar schreef:De mogelijkheid van zelfstandig gebruik ervan lijkt me vooral voor wildkampeerders in warme gebieden zonder wind en wolken (en regen) een mooie extra.
Dat is ook het mooie, de veelzijdigheid van de tipi's. Je kan alleen de binnentent opzetten, of alleen de buitentent. Buitentent eerst, of binnentent eerst. Ik vraag me wel af of die F6e inner wel voldoende ventileert in de zomer. Er zit maar een heel klein stukje mesh bovenin. Je moet dan de binnendeur openzetten voor wat ventilatie en als er dan bv veel muggen zijn is dat niet prettig. Ik kreeg het (in de showroom van Nigor weliswaar) al vrij benauwd in de (grotere) Nigor binnentent. Mijn V4 binnentent heeft veel meer mesh maar ik ondervond weinig hinder van tocht. Alleen in de winter wordt het wat frisjes.
Vaudé heeft mooie tenten, maar ik geloof dat ik de keuze heb gemaakt. Na de tent komt er een stoeltje, en voor warmere nachten met muggen is één stukje mesh inderdaad wat weinig. Maar ik ga niet voor dat éne gat zitten. Een stukje fijne vitrage uit de rommelzolder gaat hier wonderen doen :idea:
Helsport Ringstind 2? Niet heel goedkoop, maar wel ruim en geschikt voor Scandinavisch weer.
Mar,

Ik heb begin dit jaar ook de F6 gekocht, met aanvullend de éénpersoons winterversie binnentent. We hebben hem deze zomer een aantal keren met 2 personen gebruikt, en ik ben er zelf ook alleen mee geweest. Voor één persoon is het een ruime en hoge tent met de stok op en niet hinderlijke plek. Hier ben ik tevreden mee.

Als we volgens jaar weer met z'n tweeën gaan, dan nemen we toch weer onze Carl Denig Arcturus 3 mee en niet de F6. Deze tunneltent is weliswaar lager, maar wel praktischer voor twee personen. Géén stok in het midden, en ieder kan er uit zonder over de ander te hoeven klimmen. Een klein nadeel aan de tipi-tenten vind ik wel het 's-ochtends openen van de buitentent. De rits zit dan zover weg verstopt en dicht bij de grond, dat je wel nat wordt van de condens aan de binnenzijde.

Pieter
kwootje schreef:Een klein nadeel aan de tipi-tenten vind ik wel het 's-ochtends openen van de buitentent. De rits zit dan zover weg verstopt en dicht bij de grond, dat je wel nat wordt van de condens aan de binnenzijde.
Ik zette de tentdeur aan de onderkant een stukje open, zodat je makkelijker bij de rits kan. Ook een langer koordje kan helpen, en een doekje om de binnenkant van de deur eerst droog te maken. Deed ik overigens met het hele tentdoek zodat ik 'm droog kon inpakken. Op de foto kan je ook zien dat de haringen aan een stuk shockcord zitten om doorhangen van het silnylon doek te voorkomen, dit werkte erg goed.

Afbeelding
https://www.flickr.com/photos/33024183@ ... hotostream