Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe een Rohloff Easy set zelf maken (tutorial gevraagd) - Forum Wereldfietser

hoe een Rohloff Easy set zelf maken (tutorial gevraagd)

Hallo allemaal,

ik heb de 0,9mm schakelkabel wegens breuk moeten vervangen door een Easy Set.
dat ging goed.

met de oude onderdelen wil ik een nieuwe Easy Set maken. daarvoor heb ik voor die ca 4 Euro een setje balgjes en kabel etc gekocht.
nu is de vraag hoe ik zo'n Easy Set moet maken.
het vele bijgeleverde papier is lastig leesbaar en op internet vind ik ook niet echt bruikbare info of tutorial oid.

ik weet bijvoorbeeld niet of ik de kabel nog moet inkorten of dat ie al op lengte is.

iemand van jullie die een site of iets dergelijks weet waar dit wel goed uitgelegd wordt?

het lijkt niet al te lastig, maar wil het graag in 1x goed doen....

alvast bedankt voor jullie input.

groeten, ronaldbr
Nederlandstalige handleiding:
https://www.rohloff.de/fileadmin/user_u ... _03_nl.pdf
pagina 104 en verder
bedankt. deze had ik ook gezien. maar ik zag niets over inkorten etc. de afbeeldingen zijn ook niet heel duidelijk...beetje warrig allemaal.
zal het nog een keer doornemen....
Ik heb zelf geen Rohloff-naat maar als ik vanaf pag. 104 doorlees staat er aan het eind iets over het inkorten van een kabel
"Voor eenvoudig afmeten van de
lengte van de schakelkabel kan ook
het 165mm lange messing buisje
(art.nr. 8711) gebruikt worden. De
vouwbalg over het buisje schuiven.
Buisje tot de aanslag op de
uitgetrokken schakelkabel plaatsen
en afknippen. Vouwbalg vasthouden
en het messing buisje verwijderen.
Bajonetpunt op het einde van de
kabel schuiven en vastzetten."

Ik weet niet of dit je vraag beantwoord, zelf zou ik wachten met het inkorten van welke kabel dan ook tot ik zeker weet dat kort niet te kort is, net als bij de kapper kan er ook hier niet bijgeknipt worden. :wink:
daar heb je een punt. maar tegelijkertijd is de easy set dan niet zo easy meer...
ik ga nog eens wat verder zoeken...
Easy set staat ook niet voor makkelijk in elkaar te zetten.
Maar meer voor makkelijk te plaatsen als hij in elkaar zit

:lol:
een paar dagen verder nu, maar nog niet veel verder gekomen. en zelfs bij rohloff.de niet echt een handig antwoord gekregen: ik zou de nieuwe easy set eruit moeten halen, alles passen, opmeten etc en dan heb je de juiste lengte... ehhh sja dan hoef je niet echt een easy set te hebben, want dan kun je het zo wel afmaken.

gek gezegd zoek ik naar het antwoord op deze vraag: hoeveel mm 0,9mm kabel moet van de messing rol uit het bovenste gat steken (vlakke kant van de rol) en hoeveel mm moet van de messing rol uit het onderste gat (ingefreesde kant) steken.

de rest van de montage / voorbereiding voor een easy set zal dan wel lukken...

iemand van de technici/winkeleigenaren die het weten?

mvg
ronald
=212mm (zowel boven- als onderkant)
hartelijk dank voor de info, hier kan ik verder mee....
groetend, ronald