Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TGV / Intercités de Nuit Bayonne-Lille - Forum Wereldfietser

TGV / Intercités de Nuit Bayonne-Lille

Omdat ik nogal onbekend ben met het treinvervoer in Frankrijk, bij deze wat vragen daarover. Ik kon er niets over vinden op de site.

Ik zal over ongeveer een maand met de fiets terugreizen vanuit Bayonne (als alles goed gaat). Aangezien ik niet precies weet wanneer ik in Bayonne ben, wil ik de trein pas boeken wanneer ik daar ben gearriveerd. Zal wel iets duurder zijn, maar dat neem ik voor lief. Het liefst ga ik natuurlijk met de TGV waarin de fiets mee mag zonder dat ik hem in een doos of tas moet stoppen. Ik vermoed dat bij één of twee dagen van tevoren boeken de kans op een fietsplek klein is, of valt dat wel mee?

Ik zie op de site van de SNCF de Intercités de Nuit, nachttrein dus, van Bayonne naar Parijs. Heeft iemand daar ervaring mee, ook wat betreft het meenemen van een fiets? Is het vergelijkbaar met de CNL?

Via Parijs, Lille, Brussel zal de meest logische route zijn?
Er gaan nog maar beperkt TGV's met fietsplaatsen tussen Bayonne en Rijsel, omdat steeds meer dubbeldekkers worden ingezet zonder ruimte voor fietsen.

De rechtstreekse Intercity tussen Rijsel en Antwerpen rijdt niet meer, maar je moet overstappen in Kortrijk. Rijsel heeft twee stations Lille-Europe en Lille-Flandres. Ze liggen slechts 450 meter van elkaar. De gewone Intercity-treinen naar Belgie vertrekken altijd van Lille-Flandres.

In de Franse nachttreinen kun je alleen een plaats boeken voor je fiets in combinatie met een ligplaats in een coupé met zes bedden.
Dankjewel Bert!
Je kunt je reis met de nachttrein (couchette met fietsplaats) voor bv. 18 augustus nu in elk geval tot Lille boeken op SNCF Voyages (klik aan dat je met ongedemonteerde fiets wilt reizen). Dat kost € 96 ("laatste plaatsen"). Er wordt ook een flexibel tarief van € 196 aangeboden, en dat bedrag zul je dan kort voor vertrek waarschijnlijk betalen, als de trein niet volgeboekt is en er nog fietsplaatsen zijn.
Als je toch vooraf wilt boeken, kun je via de Treinreiswinkel de reis vast wel tot in Nederland boeken; of dat goedkoper uitvalt weet ik niet.
Bedankt voor de tip. Ik had de optie flexibele tickets nog niet onderzocht.
Wij hebben de trip Bayonne - Lille in 2014 per trein gemaakt. Ook niet vooraf geboekt, dus toen we op het station kwamen was er geen ruimte meer voor ons en onze fietsen in de TGV.

Dat werd dus met de nachttrein naar Parijs, een stukje fietsen door Parijs en vervolgens met de TGV naar Lille. Die nachttrein is prima, hoewel we geen 'eigen' coupe hadden kwamen er geen extra mensen in onze 6-persoons slaapcoupe. De CNL is wel nog flink wat luxer, maar dat mag voor een wereldfietser geen bezwaar zijn :D
Dan ben ik benieuwd wat voor kippenhok die Intercités de Nuit zijn. Klinkt in ieder geval goed, dank voor je reactie.
Let op: voor de TGV van Parijs naar Rijsel heb je wel een reservering nodig voor de fiets. Slechts in een beperkt aantal TGV's tussen Parijs en Rijsel kan de fiets mee, omdat ook tussen Parijs en Rijsel steeds meer dubbeldekkers worden ingezet en in deze dubbeldekkers zijn géén fietsplaatsen
Nog even een berichtje over de afloop van mijn vraag: eenmaal in Bayonne bleken zowel de TGV's met fietsplaatsen als de Intercité de Nuits tot een paar dagen na mijn aankomst in Bayonne volgeboekt. De enige oplossing die de behulpzame dame van de SNCF kon vinden was de volgende ochtend met een intercity naar Bordeaux te reizen en van daar met de TGV (zonder fietsplekken) en Thalys naar Amsterdam verder te gaan.

De fiets moest uit elkaar, wat niet meer bleek te betekenen dan dat de wielen met folie tegen de zijkant van de fiets werden omwikkeld. Ik was met een atb onderweg, bikepackingstyle, dus geen last van spatborden of dragers. Het stuur hoefde niet gedraaid. Op het station hielp men mij met het inpakken en gelukkig had ik een hotel op 200 meter van het station gevonden. Lopen met het pakket was wel lastig, maar met de achtervork als handgreep en de punt van het zadel over mijn schouder was het te doen. In een gebietste vuilniszak had ik mijn stuurrol, zadeltas en wat los spul. In de intercity naar Bordeaux stond het fietspakket rechtop in de fietsruimte, in de TGV en Thalys lag het horizontaal in een kofferrek naast de treindeur. Een fiets met achterdrager had denk ik ook nog wel gepast. Ik had wat angst voor een krom voorblad en kromme remschijven, maar dat bleken loze zorgen.

Hoewel ik er vooraf zeker niet voor zou hebben gekozen, vond ik het uiteindelijk wel een prima manier van reizen, op de overstap in Parijs van Gare Montparnasse naar Gare du Nord na. Ik kon op deze manier (inclusief overstap van zes uur in Parijs) in een dag van de voet van de Pyreneeën naar Groningen reizen. Ik kan me voorstellen dat je op deze manier ook met de ICE door Duitsland komt?
Pedalero schreef:Ik kan me voorstellen dat je op deze manier ook met de ICE door Duitsland komt?
In de Duitse ICE-treinen mogen geen fietsen mee. Het zijn van die witte treinen met een rode streep op de flanken.
In de Thalys en TGV zonder fietsplekken ook niet. Maar een ingepakte fiets geldt dan als gewone bagage.
Pedalero schreef:In de Thalys en TGV zonder fietsplekken ook niet. Maar een ingepakte fiets geldt dan als gewone bagage.
Wie niet sterk is moet slim zijn, zegt een spreekwoord. Het is nu al 14 jaar geleden, maar ik ben toch erin geslaagd om m'n fiets – met afgenomen voorwiel en bagage – stiekem in een bagagehoekje van de TGV van Paris Montparnasse naar Nantes mee te nemen. Bij het nemen van deze foto heb ik de koffers van andere passagiers nog niet ervoor gezet. Geen conducteur die er wat van zei (grinnik, grinnik) :lol: .
Parijs-Nantes is ongeveer dezelfde afstand als van Delfzijl naar Vlissingen en dat in 2 uur en 10 minuten! De spoorbielzen op de ernaast gelegen rails kon ik vanuit het raam als één egaal vlak zien!

Afbeelding
Pedalero schreef:In de Thalys en TGV zonder fietsplekken ook niet. Maar een ingepakte fiets geldt dan als gewone bagage.
Thalys en TGV hebben vaak speciale bagagevakken van ruim een meter lengte, zoals op de foto hierboven. In de Duitse ICE moet je je verpakte fiets onder of boven je stoel kwijt kunnen en dat is volgens de Duitse fietsersbond zelfs gedemonteerd "zo goed als onmogelijk". Alleen een vouwfiets kan onverpakt mee.
Dat vroeg ik me inderdaad af. Kan dus niet. Bedankt voor de info.
Vanuit Parijs kun je ook de Izy Thalys nemen naar Brussel, waar je vervolgens de normale trein naar Nederland kunt nemen. De Izy Thalys neemt voorwerpen tot 2meter mee. De fiets kan dus mee, wel in een fietshoes. Deze dienst is ook nog eens zeer goedkoop.