door
miro » do 29 sep, 2016 10:23
Het geluid bij schakelen met belast is normaal. Geluid komt van de snelle inschakelen van de “sprag clutchs”
https://en.wikipedia.org/wiki/Sprag_clutch
Alfine 11 is triple stage planetary gearbox. Resultaat is heel kleine en regelmatige stapjes – maar bij elke schakel verschillende groepen gaan aan en uit.
Waarom hoor je dit allen bij belasting?
De naaf kan niet schakkelen bij belasting. Dit probleem wordt opgelost met introductie van veren. Uiteindelijk het schakel moment gebeurd in de doodde moment van pedaalslaag.
Dan de veer draait de snel en jij hoort de klick van de rollers. Opzicht een goede oplossing voor fietsers voor e-bikers is een andere verhaal. Bijv Bosch motor introduceert dode moment in motor ondersteuning met versnellingsnaaf.
Misschien iets off – topic. Eén complete andere Shimano naaf. Met complete andere smeermiddel. 41,500km…
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... um#p266965
Het probleem zit bij mij niet in het binnenwerk. De buitenkant door de pekel zand en water begint de gebruiksporen tonen. Mij inschatting is 100….200,000km.
Andere zwakke plek is de schakel kabel – elke jaar moet jij insmeren en 1keer per 20…40,000km vervangen. Ik gebruik Finish line dry lube en nog originele kabel. Eeen mooi verbetering is deze -
https://www.bike-components.de/en/Shima ... 40-p38679/
Dat past goed bij mij oude model 8 speed.
Voor 11 speed heb jij deze
https://www.bike-components.de/en/Shima ... 00-p39588/
Mij volgende naaf wordt een DI2. Het probleem is dat de Nexus wil niet kapot gaan. Ik rij al 2 jaar met een Ultegra DI2 op mij racefiets. Het is een andere wereld van schakelen.
Kwa olie Alfine naven zijn gebruikers/ portemonnee vriendelijker. Dat kan met bijna elke olie met de juiste viscositeit en MT-1 consumer specs. Resultaat is een goede schakel komfoort van -40…+40 graden.
Rohlhof land is en andere verhaal. Daar wordt gebruikt plastic in het binnen werk. Gevolg is dat je kan niet ester gebaseerde olie. De meeste esters en diesters aantasten de kunstoof. Eeen goede oplossing daar is de zeldzame /volledig PAO olie/ geproduceerd door een exotisme oliefabrikant Kluber en re-labeled door botique fietsfabrikant rohloff