door
SanneB » ma 15 sep, 2014 12:31
Ik ben van Utrecht naar Boedapest gefietst met de Limesroute. Het fietst vrij makkelijk en er zijn mooie stukken, maar langs de grote rivieren is het allemaal wat dichter bevolkt en dat merk je wel. Vooral het traject van Xanthen naar Koblenz was niet zo best: veel industrie en veranderende wegen, dus de route is niet altijd even makkelijk te volgen. Aan de andere kant fiets je zo ongeveer door het centrum van Keulen en hoef je voor een kop koffie met uitzicht op de 13e eeuwse dom maar een paar minuten van je route af.
We hebben de reguliere route gevolgd, behalve dat we in het eerste boekje traject 7 hebben gevolgd in plaats van de normale route. Dit vond ik een leuk stuk: je hebt in het begin een klim van 18%, maar dat is slechts 300 meter dus dat viel ook nog wel te lopen. Daarna ben je in een mooi, rustig gebied waar je soms letterlijk op de oude Romeinse grens fietst.
We fietsten dit in 2011 en toen klopte de campinglijst aardig, maar ik weet niet hoe actueel de lijst nu nog is. Langs de Rijn waren de campings vol met caravans en vrij prijzig, maar ook met goede voorzieningen. Verder naar het oosten werd het vaak wel wat minimalistischer, maar ook goedkoper en over het algemeen schoon. In Wenen en Boedapest zijn we wat langer geweest. Daar hebben we de fiets op de camping gelaten en zijn met de metro de stad in gegaan. In Hongarije hebben we een rustdag gehouden op een camping naast het termaalbad in Komarom, heerlijk.
Langs de Donau in Oostenrijk waren er vrij veel georganiseerde reizen met grote groepen op huurfietsjes. Dit heeft ons een dag gestoord: we moesten naar dezelfde plaats en wij gingen harder, dus we hebben de halve middag mensen moeten inhalen. De volgende ochtend waren wij echter voor de meute weg en was het niet storend meer.
De wegen in Duitsland en Oostenrijk waren niet noemenswaardig anders dan verwacht. De wegen in Hongarije zijn soms beroerd, maar ze doen hun best. Er zijn ook wel aardige fietspaden en ze hebben geloof ik behoorlijk ingezet op de Eurovelo 6, want die was goed aangegeven en had vaak ook een fietspad. Soms wordt je met de Limes ergens een binnenland ingestuurd omdat daar iets Romeins zou zijn. Die wegen waren soms best beroerd. We hebben trouw de route gevolgd, maar dachten vaak achteraf dat we misschien makkelijker de Eurovelo hadden kunnen aanhouden die ook gewoon naar Boedapest gaat.
Het is een route die je niet uitsluitend moet fietsen voor het natuurschoon en de rust. Het is er wel, maar ook wereldsteden, middeleeuwse stadjes, musea en een hele hoop mensen. Ik vond het wel aardig gevarieerd en denk met plezier terug aan sommige ontmoetingen.