Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E Bikers die in de juiste versnelling (weg)rijden? - Forum Wereldfietser

E Bikers die in de juiste versnelling (weg)rijden?

He he, het is er eindelijk. Nu nog op de fiets....en dan rijden de e-buikers (op de) weg in de juiste versnelling.

https://shimano-steps.com/e-bikes/nethe ... -systeem#1
Nuvinici, maar dan ingewikkelder :?

Maar goed Shimano is de gouden standaard voor kwalitaitief goede onderdelen, dus na de eerste gen zal het ongetwijfeld leuk werken voor de doelgroep.
loknor schreef:Maar goed Shimano is de gouden standaard voor kwalitaitief goede onderdelen, dus na de eerste gen zal het ongetwijfeld leuk werken voor de doelgroep.
Niet wetende wat De Gen betekent heb ik het even opgezocht. Duidelijk! :lol:
Afbeelding
loknor schreef: Maar goed Shimano is de gouden standaard voor kwalitaitief goede onderdelen
??
Leon schreef:
loknor schreef:Maar goed Shimano is de gouden standaard voor kwalitaitief goede onderdelen, dus na de eerste gen zal het ongetwijfeld leuk werken voor de doelgroep.
Niet wetende wat De Gen betekent heb ik het even opgezocht. Duidelijk! :lol:
Afbeelding
:D :) welkom to 2016 - auto geparkeerd op het spoor door de slimme advies van tom tom.
gen = generation
Revanho schreef:
loknor schreef: Maar goed Shimano is de gouden standaard voor kwalitaitief goede onderdelen
??
Kun je een voorbeeld geven van een Shimano onderdeel , schoen of kleren die niet waar voor geld is?
miro schreef:
Revanho schreef:
??
Kun je een voorbeeld geven van een Shimano onderdeel , schoen of kleren die niet waar voor geld is?
Wat 'waar voor je geld is', is relatief. Voor 200 euro koop je een fiets die 'waar voor zijn geld is'.

Shimano heeft onderdelen in een zeer uiteenlopende klasses van prijs en kwaliteit. Niet alle Shimano-onderdelen zijn echter van goede kwaliteit. De opmerking van Loknor ging echter nog verder, hij beschouwt Shimano als 'de gouden standaard voor kwalitatief goede onderdelen'.

Er zijn talloze producenten van fietsonderdelen die zeer goede kwaliteit bieden. Sommige van die merken bieden zelf enkel kwalitatief goede onderdelen aan en geen onderdelen van matige of slechte kwaliteit.

Naafdynamo's zijn daar een goed voorbeeld van. Shimano heeft zeer goede naafdynamo's maar ook naafdynamo's van matige kwaliteit. Son biedt enkel topkwaliteit naafdynamo's aan (inderdaad tegen een hoge prijs). Ik zou niet weten waarom men Son (in tegenstelling tot Shimano) niet zou bestempelen als 'de gouden standaard voor kwalitatieve naafdynamo's'. Er zijn talloze andere fietsonderdelen met vergelijkbare situaties.

Het hebben van een zeer groot marktaandeel, ook bij kwaliteitsonderdelen, wordt naar mijn gevoel verward met het zijn van de gouden standaard.

Renaat
Niet ik, Revanho, de industrie (daarin neem ik de pers mee) in zijn algemeenheid.

Links of rechtsom, Shimano is in vrijwel elke categorie en onderdelen soort de standaard waartegen onderdelen worden getoetst. Dat is uiteraard omdat ze de grootste zijn, maar ook omdat het goede spullen zijn. Alles wordt getoetst aan Shimano.

Kan het beter? Heel soms wel, maar dan altijd duurder. Binnen zijn prijsklasse is het echt uiterst zelden dat Shimano slecht is. En dat dus over vrijwel elk denkbaar onderdeel. Dat is heel erg knap.

Betekent dit dat ik alleen met Shimano rij? Nee hoor, mijn racefietsen zijn voorzien van de fantastische Campagnolo onderdelen. Ik zal nooit beweren dat Shimano zomaar de beste is. maar dat Shimano door zijn marktaandeel en kwaliteit de standaard is, is toch erg lastig te ontkennen.

En voordat je begint "Ja maar Alfine kan niet op tegen Rohloff". UIteraard, daar is weinig tegen te brengen. Maar binnen zijn prijsklasse is er eigenlijk geen alternatief (of je kijkt naar een derailleur).

Zo ook Race onderdelen. Shimano maakt zeker niet de lichtste cranks of remmen(ze zijn ook zeer terughoudend met Carbon). maar uitgebreid testen door third parties brengen aan het licht dat het compromis stijfheid/gewicht van de Shimano gesmede onderdelen lastig te overtreffen is. Lichter kan, maar dan is het minder stijf. Stijver kan, maar dan is het zwaarder.

Betreft eerste gen(eratie), niet alle innovaties van Shimano halen de lange termijn (Biopace^^) en sommige hebben in de eerste uitvoeringen wat issues (al was dat bij DI2 voor race eigenlijk meteen goed)

DI2 is duidelijk wel een succes, al is dat vooral in de racewereld. Voor vakantiefietsers geloof ik er totaal niet in. Voor ebike schakeling is het echter wat logischer (er zit toch al electronica op) en het lost inderdaad wel een schakel probleem op (Schakelen met een middenmotor is soms wat lomp).

Alleen om dan weer voor mij te beslissen in welke cadans ik moet fietsen is me een gruwel. Nuvinci beviel me ook niet (zacht uitgedrukt^^)
Misschien een nieuw draadje over de kwaliteit van Shimano-onderdelen starten?
Shimano heeft ook wel zepers op de markt gebracht. Een voorbeeld hiervan was Auto-drive, een automatisch schakelende 4 versnellingsnaaf. Mooi idee en uitvoering alleen was de fietsenmarkt er in 2000 nog niet aan toe om electronische fietsonderdelen te gebruiken en onderhouden. Het was wachten op een herintroductie van de automatische versnellingsbak en die is gekomen als naaf bij de e-bike onderdelen van Shimano.
De Japaners investeren overigens onbehoorlijk veel in ontwikkeling en kwaliteitsborging tijdens de productie. Dat zie je niet bij alle merken terug.
Eric op de Fiets schreef:De Japanners investeren overigens onbehoorlijk veel in ontwikkeling en kwaliteitsborging tijdens de productie. Dat zie je niet bij alle merken terug.
{Met de pet van voormalig kwaliteitsborgingsadviseur}Er in investeren is één. Je aan de zelfbeloofde ideeën houden is iets anders. Juist in dat Laatste zijn Japanners vaak beter gebleken dan bedrijven uit andere landen.{/pet}
Eric op de Fiets schreef:Shimano heeft ook wel zepers op de markt gebracht. Een voorbeeld hiervan was Auto-drive, een automatisch schakelende 4 versnellingsnaaf.
Uhuh :) Shimano AX was ook zo mooi en een heeeel kort leven beschoren.

BioPace is dusdanig lang op de markt gebleven dat het misschien geen zeperd was, maar er was al heel snel een steeds minder ovale vorm, dus dat was een grappige terugtocht.

Shimano is niet onfeilbaar, maar dat ze de innovatie binnen de industrie verzorgen is lastig te ontkennen (al is het vaak meer evolutie, maar dan nog). En daar horen zeperds bij.

Wat ik knap vind van Shimano is dat ze in tegenstelling tot de Japanse electronica giganten flexibel zijn gebleven. Japanse bedrijven missen vaak dat soort flexibiliteit omdat ze zo enorm hierarchisch zijn. Ook zijn het meesters van de prijssegmentatie met een aanwezigheid op elk prijsniveau (dat zie je ook bij hun hengelsport-tak). Ik kan niet zo snel een ander bedrijf bedenken (ook buiten de fietsbranche) die dit zo goed doet (helemaal niet voor zo'n lange periode).

Dat gezegd hebbende; ik ben helemaal niet zeker dat Shimano Steps wel even de markt gaat veroveren. Ze zijn hier geen innovator maar volger, waarbij de markt al behoorlijk volwassen is.

Wat voor ze pleit is hun ongevenaarde toegang tot de industrie. Met package deals met hun andere onderdelen hebben ze een heel groot zwaard om Bosch te bestrijden.
Ebikes kunnen mij zoals inmiddels vast bekend vooralsnog niet boeien. Ik zou me overigens niet zo'n zorgen maken over Bosch. Dat is toch wel even een wat grotere speler met meer electro expertise dan Shimano.
Wat mij teleurstelde was dat ze niet gelijk voor de doelgroep ook kortere cranks aanbieden. 170 mm is al lang voor de gemiddelde vrouw, maar is dat zeker voor veel ouderen die gemiddeld weer heel wat kleiner zijn. Kortere cranks maken ook een lagere trapas en dus ook lagere instap mogelijk, en dat is niet onbelangrijk.
Wim
Wim, als je kijkt naar plaatjes van veel lage instapfietsen dan zie je dat de trapas vaak hoger gemonteerd zit dan het laagste punt. Dit is waarschijnlijk zo gedaan om er voor te zorgen dat je tijdens het fietsen niet met je trappers op de straat terecht komt (vaak in een bocht). Waarschijnlijk is de afstand tussen voor en achterwiel ook net groot genoeg om de verkeersdrempels niet te beschadigen met die lage instap.
(Ik weet het een aantal aannames, ik ben dan nog geen ervaringskundige)
Wim schreef:Ebikes kunnen mij zoals inmiddels vast bekend vooralsnog niet boeien. Ik zou me overigens niet zo'n zorgen maken over Bosch. Dat is toch wel even een wat grotere speler met meer electro expertise dan Shimano.
Wat mij teleurstelde was dat ze niet gelijk voor de doelgroep ook kortere cranks aanbieden. 170 mm is al lang voor de gemiddelde vrouw, maar is dat zeker voor veel ouderen die gemiddeld weer heel wat kleiner zijn. Kortere cranks maken ook een lagere trapas en dus ook lagere instap mogelijk, en dat is niet onbelangrijk.
Wim
Maar kortere cranks zijn bij mijn weten gewoon beschikbaar, ook voor de Bosch e-bikes.

Belangrijker nog, er moet niet vergeten worden dat fiets leveranciers zich ook met e-bikes lang niet alleen richten op senioren. Zeker internationaal gezien niet. Ook onder forenzen en scholieren neemt het gebruik van e-bikes toe. Nederland loopt hierin weliswaar nog duidelijk achter in vergelijking met diverse Aziatische landen, maar ook hier zal in de loop der jaren het gebruik van e-bikes ongetwijfeld toe gaan nemen.

Hoewel ik zelf ook zo één, twee, drie geen directe interesse heb in een e-bike, zie ik zeer zeker wel in waarom diverse collegae wel voor deze optie kiezen. Mensen die primair gezien doorgaans geen fietser zijn, maar wel genieten van het gemak van de fiets, de snelheid van het reizen, geen gezeur met een gebrek aan parkeerplaatsen, etc. En met een toenemend aantal fietssnelwegen wordt het als maar interessanter.

Maak je het dan ook nog eens een volledig zorgeloos systeem wat betreft het schakelen, zal dit de populariteit alleen maar goed doen. Lekker rustig wegtrappen, zonder na te denken.