Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke voordrager? Ervaring met kappotte ortlieb ding? - Forum Wereldfietser

Welke voordrager? Ervaring met kappotte ortlieb ding?

Dit weekend proefgefietst voor de vakantietoch naar Z-Frankrijk over 2 weken. We reden van Maastricht naar Spa.

Op de heenweg ging de voordrager kappot. Helaas had de lokale fietsenboer (met mooie pinnarello racefietsen), geen voordragers te koop. En het dunne alluminum was ook niet te lassen. Gelukkig was hij inventief. De drager was bij een bevestigingspunt gebroken. Kort daaronder heeft hij een nieuw gat geboord en omdat de andere bevestigingspunten met beugels om onze vork zaten kon de drager weer gemonteerd worden en wij de FM dankbaar zijn en doorfietsen naar Spa. Maar goed dan de vraag: we willen deze constructie niet langer testen. We hebben voor twee achtertassen hangen. Wat voor voordrager adviseren jullie hiervoor?

Op de terugweg weer pech. het ding waarmee je de ortlieb stuurtas aan het stuur bevestigd brak af. Iemand dit ooit mee gemaakt?

groet,

Teun


[/b]

De ortliebstuurtas drager hoort volgens mij niet af te breken. Bij mij is het in ieder geval nog niet gebroken na een paar maanden fietsen. Ik denk dat het wel onder de garantie valt.

Een goede drager is de old mountain sherpa, die past ook waar geen nokjes zitten. Deze zit vast bij de remnokken met een heel handig systeem en verder steunt hij op de as. Een heel stevig systeem. Te koop bij bike4travel. Ik heb deze zelf ook en heel tevreden.

Probeer eens de Tubus Tara of de Ergo. Tubus en Cordo hebben speciale beugeltjes en bevestigingsmogelijkheden die op een voorvork passen waar geen oogjes op zitten.
Cordo maakt een acceptabele drager (40 euro) die vrijwel zeker ook past.

En de Ortlieb stuurtashouder? Ga terug naar je dealer (die van je fiets dus :lol:) en vraag een nieuwe. Dat is nooit een probleem.

Hi,

ik lees dat je twee achtertassen op je voordrager hebt gemonteerd? Of begrijp ik het verkeerd? Dat is nl. misschien de reden van overbelasting van de drager... :roll:

Maar zelf heb ik een cordo drager gemonteerd op mijn verende voor vork.

zoals je hier kunt zien:

Afbeelding

Deze zit idd met een klem gemonteerd rond je vork poot. Maar heb je een voor vork met de mogelijkheid om daar een drager aan vast te schroeven hebben deze de voorkeur. Zelf rijd ik reeds 6 jaar met deze dragers en nog nooit ellende gehad. (en dat met 4 tot 6000 km per jaar waarvan meer dan 1000 met tassen voor...)

De Tubus dragers zijn volgens velen wel de beste.

Succes.

Bas

Dank voor de reacties.

Met de ortlieb stuurtashouder moeten we terug naar dealer. Hopelijjk kan deze op korte termijn een nieuwe leveren.

@ B@se: Inderdaad de combi is achtertassen op voordrager. Reden daarvoor is dat we een tandem hebben. Dus beperkte ruimte voor tassen en wel 2 mensen. Ik denk dat de huidige voordrager wat te slap is voor deze combi. Daarom de vraag wat goed zou kunnen werken.

We hebben geen oogjes op het midden van de vork zitten. Dus dragers die dat vereisen vallen af.
Verder neig ik nu naar een lowrider, omdat ik begrijp dat makkelijker sturen is. Het voordeel van de high-riders bij karresporen is voor ons nihil, omdat wij een sterke voorkeur voor het touren over asfalt hebben.
Dragers die acceptabel worden genoemd (cordo), vallen na de ervaring van dit weekend ook af:-)

Blijft over:
- De old man mountain ultimate lowrider.
- De tubus tara
- De tubus ergo.

Het nadeel dat de ultimate lowrider, wel erg ultiem laag is doet mij neigen naar de tubus tara of ergo. De tara vind ik mooier, maar misschien dat die in de breedte te weinig steun biedt voor de achtertassen die ik er op wil hangen. Iemand ervaring met die combi? Achtertassen met tara of ergo?

groet,

Teun

Hoi,

Ik gebruik de old mountain sherpa, ( highrider ) met ook achtertassen voor. Dit bevalt me echt prima. Het zit moervast zonder dat je last krijgt dat je stuur gaat slingeren. Ik heb nu 3 maanden met deze drager gefiest geen problemen. Ik fiest ook voornamelijk over asfalt. Het handige is het rekje tussen de 2 tassen waar je nog iets kwijt kan eventueel. Dit hebben niet veel dragers en vind ik toch wel heel handig.

Jelmar

Hmm Ik heb net een paar weken geleden mijn SL allu low-rider gebroken. Die heb ik in Denemarken bij een garagebedrijf laten lassen wat gespecialiseerd was in allu-lassen want dat kan niet iedereen, en is een vak apart. Zit weer perfect, het argument dat het allemaal te dun zou zijn, daar heb ik ze niet over gehoord, integendeel, hij begon met het wegslijpen van matriaal zodat hij daarna genoeg nieuw gelast matriaal op kon brengen. Maar een stalen drager is misschien toch een betere optie, die kan je namelijk overal laten lassen als het ding breekt. Hoewel je lassers hebt en bakkers, met die laatste schiet je niet veel op.

Groet, Haike

En nog een tip; koop een rol Duck tape bij de ijzerhandel of een outdoorwinkel. en een setje tie-wraps van diverse lengte en breedte en je komt ver. Want tussen breken en een smid vinden zitten vaak nog wel wat km's en die kan je dan overbruggen. Ben zelf meer dan 3500 km gefietst met diezelfde lowrider die aleen maar met tie-wraps aan de voorvork was gebonden omdat de nok waar je hem in vast schroeft aan de vork, van de vork af brak, heeft daarna geen enkel probleem opgelevert.

Groet, Haike

Het mooie van de OMM Ultimate drager is denk ik (behalve dat-ie beresterk is) dat het hoogste punt van de drager hoger zit dan het hoogste punt bij normale lowriders. Dat is ideaal als je voorop achtertassen wilt gebruiken. Bovendien heeft hij geen oogjes op de vork nodig.
Wim

Een tentharing als spalk werkt ook heel goed bij een gebroken drager.

Gerd

Dank voor alle reacties.
Uiteindelijk is het de tubus ergo geworden. De OMM viel af ivm niet beschikbaar op korte termijn in de nabije omgeving.
En na passen bij de lokale FM had ik het idee dat een achtertas beter zit op de ergo zitten dan op de tara.

Vrijdag gaan we starten met de groene route.

Wim Kok uit Utrecht gaf zonder problemen een nieuwe stuurtashouder van Ortlieb.

groet,

Teun

Ik heb nu voor de tweede keer een gebroken voordrager gehad. OP precies hetzelfde punt als de eerste keer, namelijk bij de ophanging aan de as van het wiel. na de eerste keer heb ik precies dezelfde dragers weer gekocht.
Ik weet overigens niet de naam van de drager, maar tis een alu ding, die standaard op de expedition gemonteerd zat. Nu ga ik toch echt kijken naar een andere, want een paar dagen hobbelen over een weg moet ie kunnen hebben....
reparatie Onderweg: lang leve de tie-wraps!!

S@nne schreef:Ik heb nu voor de tweede keer een gebroken voordrager gehad. OP precies hetzelfde punt als de eerste keer, namelijk bij de ophanging aan de as van het wiel. na de eerste keer heb ik precies dezelfde dragers weer gekocht.
Ik weet overigens niet de naam van de drager, maar tis een alu ding, die standaard op de expedition gemonteerd zat. Nu ga ik toch echt kijken naar een andere, want een paar dagen hobbelen over een weg moet ie kunnen hebben....
reparatie Onderweg: lang leve de tie-wraps!!
Dan zou ik toch maar eerst eens gaan reclameren bij je fietsenman. Als jij twee keer dezelfde drager koopt en twee keer breekt die drager op het zelfde punt kan ik me voorstellen dat bij de dragers van dezelfde productieserie zijn. En misschien heeft die hele serie wel allemaal op dat zelfde punt, een zwak punt, en daarmee zou het niet jouw probleem moeten zijn, maar die van de producent.

En allu dragers zijn inderdaad wat breukgevoeliger dan een stalen. Maar in princiep moet-ie het houden, en anders had-ie geen drager moeten worden :wink:

Ik denk niet dat ze van dezelfde productielijn zijn hoor.
De eerste set zat op mijn fiets, die ik kocht in 1999 of 2000. De tweede set heb ik 2 jaar geleden gekocht.
Ze gaan dus telkens na 3 jaar stuk :?

S@nne schreef:Ik denk niet dat ze van dezelfde productielijn zijn hoor.
De eerste set zat op mijn fiets, die ik kocht in 1999 of 2000. De tweede set heb ik 2 jaar geleden gekocht.
Ze gaan dus telkens na 3 jaar stuk :?
Ik blijf grommen..... :lol: een drager die maar drie jaar houdt had geen drager moeten worden. Daar komt bij dat ook die allu dragers niet goedkoop zijn. Ik heb zelf ook allu dragers, voor en achter van het merk SL en ik geloof dat ik rond de 7 tientjes per drager heb betaald. Dan mag het gewoon niet na drie jaar breken vindt ik.

Overigens is mijn voordrager op het zelfde punt gebroken als dat wat jij beschrijft, maar dat was wel 100% mijn eigen schuld, Maar ik heb de mijne laten lassen en het zit nu goed vast.
Na 24 jaar fietsvakantie moet ik vaststellen dat voordragers (lowriders) systematisch hoogstens 3 jaar meegaan. Ik spreek dan van aluminium dragers van alle uiteenlopende merken en modellen (ook het duitse fabricaat waarvan de degelijke duitse fietsenmaker zei dat ze niet kapot te krijgen waren). Er hangt bij mij gemiddeld 8 tot 10 kilo aan die dragers in twee voortassen.

Mijn onwetenschappelijke conclusie is dus, dat het aluminium een nogal korte houdbaarheid heeft alvorens aan metaalmoeheid te gaan lijden. Misschien dat het verschil in stijfheid tussen een stalen vork (die per definitie een beetje hoort te veren) en de drager er ook mee te maken heeft.

Overigens worden sturen steeds minder in alu uitgevoerd, juist vanwege het risico op breuk. Aluminium sturen hoor je ook na 2 jaar te vervangen, vanwege datzelfde gevaar (en ze breken daarna ook effectief, zo blijkt uit de praktijkervaring met onze huurfietsen).

Momenteel heb ik stalen voordragers van Tubus. Die zitten nog niet over de drie jaar, dus ik kan hun houdbaarheid tov. het aluminium nog niet beoordelen.

Trouwens... bij het vierde jaar gebruik van mijn tent deze zomer brak ook één van de aluminium boogjes met een droge "krak", wat de theorie van de versheidsdatum van aluminium nog maar eens bevestigt.

Ik houd het dus voorlopig maar op een écht "stalen ros" voor zo veel mogelijk van de onderdelen....

Groet,


Astrid
Avanher schreef:.

Mijn onwetenschappelijke conclusie is dus, dat het aluminium een nogal korte houdbaarheid heeft alvorens aan metaalmoeheid te gaan lijden. Misschien dat het verschil in stijfheid tussen een stalen vork (die per definitie een beetje hoort te veren) en de drager er ook mee te maken heeft.
Euuuhhhh... ik wil niet vervelend zijn, maare van welk materiaal denk jij dat vliegtuigen zijn gemaakt? En die worden echt niet om de drie jaar vervangen.

Enne deels zit ik in het vak van fietsenman en ik zie daar wel alludragers die wel zijn gebruikt, doch niet zijn gebroken, en ouder zijn dan drie jaar, dus het kan wel.

Niet dat ik het hier mee beter weet, want tegen die 24 jaar fietsvakantie's van jou, daar kan ik niet tegenop :wink:
Avanher schreef:Mijn onwetenschappelijke conclusie is dus, dat het aluminium een nogal korte houdbaarheid heeft alvorens aan metaalmoeheid te gaan lijden.
Dat is inderdaad erg onwetenschappelijk, want nogal ongenuanceerd, om niet te zeggen onjuist. Wetenschappelijk gezien zou je hoogstends kunnen zeggen dat het ontwerp van de de aluminium dragers die jij hebt gebruikt niet voldeed aan de eisen die jij eraan stelde. M.i. heeft inferieuriteit van onderdelen vaker te maken met een niet zo slim ontwerp dan met het gebruik van inferieur materiaal of inferieure verwerkingstechnieken.
Toegepast op de ene aluminiumdrager die ik ooit brak: die móest daar wel breken met dat ontwerp. (aan het bekende oogje)
Overigens kun je ook minder slimme stalen dragers ontwerpen, kijk maar naar de dragers van sommige Batavus-modellen. Zie http://fietsrai.nl/images/algemeen/FotoFvhJ2001.jpg
De beide (!) achterdragers zitten alleen vast aan de staande achtervork, waardoor de bouten en de pluggen waar ze inzitten beide zwaar te verduren krijgen. En ja, bij de ene reisgenoot die ik ooit had die zo'n drager op de fiets had brak het nieuwe geval dan ook binnen 300 km, en niet omdat de tassen te zwaar waren, maar omdat de werg hobbeliger was dan waar de Batavus design-afdeling aan had gedacht.
Groetjes,
Leon
Ja, who needs terrorists to crash a plane, nietwaar. (misschien dat de licht cynische ondertoon nu wel overkomt :? ). Maar, kleine nuance, het vliegtuig gaat wel veel langer mee, maar na een paar jaar is elk onderdeeltje er van wel een keer vervangen, geen haarscheurtje ontsnapt aan de technische controle... of het moet net zo zijn als met dat jongetje in Londen dat in vol terrorisme-alert zonder paspoort of ticket aan boord weet te geraken van een vliegtuig...

Natuurlijk zijn er alu dragers die langer meegaan dan 3 jaar... alleen niet bij mij. Maar ja, ik heb het dan ook voor elkaar gekregen om een "onverwoestbare" Sturmey Archer naaf naar god te trappen (overigens wel pas 35 jaar na de productiedatum). Misschien moet ik me aanmelden als crash test dummy!!! :twisted:




Astrid
[/quote]

Euuuhhhh... ik wil niet vervelend zijn, maare van welk materiaal denk jij dat vliegtuigen zijn gemaakt? En die worden echt niet om de drie jaar vervangen.

Het is een bekend gegeven dat de goede oude Dacota en soort genoten alle moderne kisten gaat overleven, daar deze kisten een veel lagere belasting hebben de moderne.

Mij is verteld dat iedere keer als een Boeing op hoogte is het materiaal van de drukcabine een belasting ondergaat dusdanig hoog dat op de duur materiaalvermoeidheid zal optreden.
Staal is een stuk taaier en heeft minder last van

Groetjes

Leen