Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Titanium ATB als reisfiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Titanium ATB als reisfiets

Of deze, vind ikzelf praktischer:

Afbeelding

Verkrijgbaar m-gineering.
Goeie tip, bedankt Bert en Thierry.

Ik heb vandaag Proefritten gemaakt. Helaas kon ik met geen van de fietsen bepakt rijden.

Van Nicholas Zion reed erg goed, maar ik vind de acherbrug wat kort. Leuk voor mountainbiken, maar met bagage te zenuwachtig vrees ik. De fiets lijkt vooral gemaakt te zijn voor ritjes zonder bagage.

De Santos 4.29 reed weer veel stabieler, maar valt zwaarder uit. Wordt met een meerprijs van 2000,- euro voor titanium ook wel stevig aan de prijs.

De IdWorx Mountain Rohler vond ik het beste rijden. Deze wordt ook wel duur in titanium en heeft bovenaan geen bevestiging voor een drager.

Bert, Thierry, met hoeveel bagage rijden jullie achterop? Hebben jullie met jullie oplossing geen last van shimmy? Blijft toch jammer als je een mooie, goed rijdende fiets met een zadelpenklem of klembandjes rond je achtervork een drager moet monteren.

Toch nog even verder kijken?
Of je kijkt naar bagagedragers van http://www.oldmanmountain.com - wellicht een optie.
Met een ATB ga je toch bikepacken!? Geen dragers nodig...
Als je toch ook naar niet-titanium kijkt in tegenstelling tot de openings post, probeer dan ook eens een rondje Avaghon X29. Die is vast wel met bagage te testrijden.

Kwam in de UK ook nog Shand tegen, maar ook dat is geen titanium.
Als je toch ook naar niet-titanium kijkt in tegenstelling tot de openings post...
Wacht even... Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar titanium.
Ik heb in één winkel proefritten gemaakt op een titanium Zion en een aluminium 4.29 en Rock'n Rohler omdat de titanium uitvoeringen van deze fietsen niet makkelijk te vinden zijn.
De geometrie van de titanium en aluminium uitvoeringen van de 4.29 en RnR zijn gelijk. Door met deze fietsen direct achter elkaar hetzelfde parkoers te rijden, heb toch een redelijke indruk krijgen van het rijgedrag.
Tim,

Ik heb de zadelpenklem met achterdragerbevestiging nooit gebruikt omdat de fiets eerder sneuvelde als dat ik de klem kon monteren en uitproberen. Mijn huidige fiets heeft weer bevestigingsmogelijkheden aan het frame, wat natuurlijk te prefereren is. En bikepacking is leuk, echter bij mij wiebelt het altijd en kost het moeite alles onder te brengen, dus als ik weet dat ik mijn fiets niet hoef te duwen (want dat is lastig met zijtassen) kies ik vooralsnog voor een stabiele achterdrager.

Bert
bladerdeeg schreef:Met een ATB ga je toch bikepacken!?
Waarom?

Ik heb niets tegen bikepackers, maar wel iets tegen mensen die vinden dat hun keuze sowieso de juiste is.

Renaat
Met een ATB ga je toch bikepacken!? Geen dragers nodig...
Bikepacken kan ook met een fiets waar goede bevestigingspunten voor een drager op zitten. Ik zoek een ATB vooral om comfortabel over slechte wegen te kunnen rijden. Ik denk niet direct aan singletracks. De laatste jaren heb ik bijvoorbeeld door IJsland, Mongolië en Australië gereden. Daar had ik graag meer comfort gehad als dat mijn ongeveerde vakantiefiets bood. De tassen kunnen op dit terrein prima aan een drager hangen.

Het moet dus een reisfiets zijn die ik ook als ATB kan gebruiken. Niet een ATB die ook als reisfiets gebruikt kan worden. Stabiel rijgedrag en mogelijkheid voor een bagagedrager hebben prioriteit.
Tim74 schreef:Ik ben op zoek naar een titanium ATB die ook inzetbaar moet zijn als reisfiets.
Op mijn wensenlijst staat het volgende:
- Rohloff compatibel frame (zonder veel knutselwerk)
Bedoel je hiermee Rohloff en riem compatible, of alleen Rohloff compatible?
In het eerste geval vallen een aantal van de bovengenoemde frames af, omdat de achtervork ervan niet deelbaar is.
Bedoel je hiermee Rohloff en riem compatible, of alleen Rohloff compatible?
In het eerste geval vallen een aantal van de bovengenoemde frames af, omdat de achtervork ervan niet deelbaar is.
Een ketting vind ik prima. Als er een riem op kan is dat leuk, maar geen must.
Misschien dat ik ooit nog een behoefte krijg aan een riem.
In dit prijssegment kun je ook kijken naar stalen maatwerk. Juist dan kun je de voor jou perfecte mix krijgen van inzetbaarheid met bagage en gebruik als atb, met het comfort van een frame dat je perfect past, en net zo stijf en toch comfortabel als past bij jouw lichaamsgewicht, met de voor jou ideale voorvork, etc. Mij lijkt dat in de praktijk misschien belangrijker dan de voordelen van titanium als materiaal, zeker als je chique buis als Reynolds 853 gebruikt.
Friso, had jij niet zoiets laten maken?
Tim74 schreef:Ik ben op zoek naar een titanium ATB die ook inzetbaar moet zijn als reisfiets.
Tim74 schreef:Het moet dus een reisfiets zijn die ik ook als ATB kan gebruiken. Niet een ATB die ook als reisfiets gebruikt kan worden.
Dit zijn twee verschillende opmerkingen. Je zoekt dus een reisfietsen met een ATB geometrie. Dat betekent dat zuivere ATB's afvallen. Dat die ATB's geen bevestigingsogen voor bagagedragers hebben spreekt ook boekdelen.

Ik heb zelf overigens een KTM Alp Challenge gehad, die wel bevestigingsogen voor bagagedragers had, maar waarbij de achtervork ging scheuren. Die Santos 4.29 heeft dezelfde vorkconstructie als de KTM Alp Challenge, ik zou hem dus maar vergeten als reisfiets. Met de kennis van nu zou ik hem overigens óók vergeten voor het ATB gebruik.
k heb zelf overigens een KTM Alp Challenge gehad, die wel bevestigingsogen voor bagagedragers had, maar waarbij de achtervork ging scheuren. Die Santos 4.29 heeft dezelfde vorkconstructie als de KTM Alp Challenge, ik zou hem dus maar vergeten als reisfiets.
Scheurde die vork door een constructiefout of een verkeerde kwaliteit materiaal?
In dit prijssegment kun je ook kijken naar stalen maatwerk.
Tsja, ik ben bang dat ik met mijn wensenlijst in een prijssegment terecht kom dat mijn budget overstijgt. Ik heb her en der nog wat dingen lopen die ik nog even afwacht. Daarna zal ik waarschijnlijk mijn wensenlijst aan mijn budget aan moeten passen.
Peter_K schreef:
Tim74 schreef:Ik ben op zoek naar een titanium ATB die ook inzetbaar moet zijn als reisfiets.
Tim74 schreef:Het moet dus een reisfiets zijn die ik ook als ATB kan gebruiken. Niet een ATB die ook als reisfiets gebruikt kan worden.
Dit zijn twee verschillende opmerkingen. Je zoekt dus een reisfietsen met een ATB geometrie.
En zelfs dat kan weer nog iets anders betekenen dan de andere twee.

Maar ik denk dat het verstandiger is als Tim zoals gezegd zijn budget voor zichzelf bepaalt (en aan ons vertelt), want als je met titanium wilt beginnen en er is sprake van budget, dan is het meestal oppassen :D
Tim74 schreef:
k heb zelf overigens een KTM Alp Challenge gehad, die wel bevestigingsogen voor bagagedragers had, maar waarbij de achtervork ging scheuren. Die Santos 4.29 heeft dezelfde vorkconstructie als de KTM Alp Challenge, ik zou hem dus maar vergeten als reisfiets.
Scheurde die vork door een constructiefout of een verkeerde kwaliteit materiaal?
"Constructiefout"/design. Men heeft met opzet een leuk uitziende achtervork gemaakt, die anders is dan de gebruikelijke constructie. Maar die gebruikelijke constructie met twee buizen die direct bij de staande framebuis vertrekken is duidelijk sterker dan deze achtervork met slechts één buis.
na veel testrijden, wikken en wegen is de keuze gevallen op een Santos 4.29. Deze past het beste bij mijn wensen. Een titanium versie was heel mooi geweest, maar die heeft een meerprijs van 2000 euro. Dat past helaas niet in mijn budget...
Mooie fiets hoor, heel veel plezier ermee. En titanium... er moet iets te wensen blijven :wink: