Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets kopen: Koga Worldtraveller29 - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets kopen: Koga Worldtraveller29

124 berichten
Travelmaster - waarom 2x10. Ik zou zelf wederom bij derailleur voor 3x10 gaan. Echter mijn volgende raspaard wordt een Rohloff (of Pinion).
Ik niet. Ik gebruik een 42 of 44-tands voorblad in combinatie met de kleinere kransjes toch nooit - als ik die al kan gebruiken is het in een afdaling waarbij ik meetrappen toch niet nodig vind.

Met 2x10 kun je even licht trappen, heb je geen groot voorblad meer waarmee het wat gewicht scheelt en heb je minder overlap. Less is een beetje more. Ik heb het op mijn MTB en ik denk dat het op een 29er vakantiefiets even goed kan werken.
Ok, helder. Snap de overlap en gewicht.

Neem aan dat je als je afdalingen voor ogen hebt denkt aan lange? In de UK met de korte afdalingen is meetrappen vaak wel handig kom je net wat makkelijker een tikkie hoger.
Dat gaat met 36x11 ook nog goed hoor - die korte in Engeland en Schotland zijn té kort om dat allergrootste blad goed te benutten... Althans voor mij :lol:
Optimaal niet nee maar heb er toch in een aantal afdalingen wel plezier van gehad.
Ik geef het ook alleen mee als overweging hoor :wink: Weet ook niet of ik het op mijn 26" zou willen, uiteindelijk. Want tegelijkertijd trapt een groter blad wel lekker rustig. Er is meer dan triples alleen, naast Rohloff, of Pinion...
Stand tot nu toe, na telkens een testrit van een uurtje:
-26" vind ik niet lekker zo rijden op asfalt als 28"
-29" Travelmaster Santos is blijkbaar geen derailleur op te zetten
-4.29 is naar vakantiefiets om te bouwen, heeft wel 2 x 10 (Ik wil 3 x 10 )en wordt mij te duur

Ik heb nu wel een echte fietsenmaker gevonden die Koga verkoopt. En nog wel vlakbij.
Dus even wachten op nieuw model, en dan maar weer eens stukje rijden.
Ben benieuwd.
Een vraagje voor Wim en andere kenners: Welke banden zou je dan wel aanraden op deze Koga? Dus voor woon-werkverkeer, op fietswegen die nu ook niet zo mooi erbij liggen. En voor sporadisch een stukje onverhard ... 50 mm kan er niet op denk ik, dus max 47 aub.
29er waar geen 50mm op past? Zou eens een Schwalbe Almotion proberen in 50mm. Bij smaller kun je kijken naar Marathon Racer, of een Marathon.
Meneer Zwijn schreef:Een vraagje voor Wim en andere kenners: Welke banden zou je dan wel aanraden op deze Koga? Dus voor woon-werkverkeer, op fietswegen die nu ook niet zo mooi erbij liggen. En voor sporadisch een stukje onverhard ... 50 mm kan er niet op denk ik, dus max 47 aub.
Ik kan wel raden welke band Wim gaat aanbevelen. ;)

Schwalbe Almotion, Supreme, Big Apple. Ik heb zelf Almotion banden (40-622). Rollen erg goed/snel en doen het goed op onverharde wegen.
Ik ben best wel geporteerd voor de Big Apple. Kost ongeveer de helft van zo'n Almotion en wij fietsen daarmee toch zeker 10.00 kilometer probleemloos lekker licht over niet altijd goede wegen (en gravel en steenslag en modder). Al vinden de vertegenwoordigers van Schwalbe dat we op verkeerde banden fietsen.
Het antwoord moet beginnen bij de maximale maat die gaat passen. Als dat ongeveer 45 mm is dan zou ik inderdaad misschien gaan voor de Big Apple, want de 50 mm is althans bij de fiets van mijn vrouw inderdaad in werkelijkheid 45 mm. Die Big Apples zijn bijna versleten en dan gaan we de Almotions eens proberen. Ik heb begrepen dat de Almotion wat breder is dan dit, maar dat weet ik niet zeker, en het hangt natuurlijk ook van de velg af. Maar probeer de ruimte te meten, en negeer de nominale maat van de banden.
Ik weet overigens nog wel een lekkerder band: de nieuwe Compass 44 mm, maar die is niet alleen duur, maar ik denk ook wat kwetsbaar voor een woon werk verkeer band. Ik heb zelf de 26 inch 51 mm brede versie op mijn vakantiefiets, en die rijdt heerlijk comfortabel en snel, en ik heb na 1200 km nog geen lekke band gehad. Maar op mijn stadsfiets gebruik ik toch niet zulke dure en fragiele banden. Daar doet de 32 mm (breder past helaas niet) Pasela met antilek het al een paar jaar prima (nooit lek gereden). Als je ook in de winter met deze fiets rijdt zou ik daarvoor de Conti Topcontact Winter II adviseren, voor meer grip en ook comfort in koud weer (deze band valt smal).
Meneer Zwijn schreef:... woon-werkverkeer, op fietswegen die nu ook niet zo mooi erbij liggen. En voor sporadisch een stukje onverhard ...
Ik fiets precies zo, zo'n 5% onverhard denk ik. Mij bevallen de Almotions hiervoor goed. Banden zonder leklaag zijn hier in de omgeving met doornstruiken geen optie. De onverharde wegen zijn soms met veel stukken vuursten best heftig.
Nog steeds geen fiets gekozen of gekocht, de Koga Worldtraveller 29 van 2017 is er nog niet.
Ondertussen zag ik dit fietsje : TX-1200 GATES PINION P2 18-VERSNELLINGEN
voor 3700 euro.

https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/kat ... 1200-gates

Oorspronkelijk boven mijn voorzien budget, maar als ik toch wacht tot na de winter kan het eigenlijk wel.
Ik ga zeker eerst proefrijden en uitzoeken of er brede banden opkunnen. 47 mm staat er blijkbaar standaard op.
Bij Cadans kan ik wel vragen om bv stevigere achternaaf te monteren.
Is er nog iets waar ik speciaal zou op moeten letten dat jullie weten uit ervaring? Is deze fiets prijs/kwaliteit niet erg redelijk?
Zie de test van Christophorus:
http://www.sintchristophorus.nl/test-vs ... ent-132194

Als low-budget-trekkingfiets is VSF een prima keuze, maar aan de andere kant van het spectrum zou ik iets anders kiezen.
Zelf zou ik ook geen Pinion willen omdat dat ding zo breed is. Ik hou van wat dan heet een lage Q, dat wil zeggen dat je pedalen niet te ver uit elkaar staan.
Ik heb vandaag een uurtje rondgereden op de tx1200 Pinion model 2016. Met een ketting dus. En de brave fietsenmaker de oren van de kop gevraagd.
Het rondrijden beviel me prima moet ik zeggen. Ik had er natuurlijk geen tassen op. Wel heb ik enkele pittige hellingen op en af gereden, en over hobbelige kasseien gedokkerd. Volgende week zaterdag heb ik hem gereserveerd voor een hele dag, dan hang ik er tassen aan en wil ik minstens 75 km over asfalt en door het bos.
Deze maakt een goede kans moet ik zeggen.
-Ik merk niks van een grote Q. We hebben vergeleken met een Santos met derailleur en ongeveer 2 à 3 mm verschil gevonden.
-Het 51 model voelde goed aan. Gewoon zadelhoogte aangepast, ik zat er gelijk goed op. Als ik de fiets bestel, wordt ik eerst natuurlijk wel opgemeten. Ik ga ook een stuurpen van Santos erop zetten, meer mogelijkheden in de hoogte.
-Een riem rekt zeer weinig, maar moet regelmatig aangespannen worden door slijtage aan de binnenkant, en van de tandwielen. Op voorwaarde dat je beetje uitkijkt, is het achteruit trekken van het achterwiel efficiënt en eenvoudig. Een workshop riem-banden- of tandwiel vervangen is in de prijs begrepen.
-Ik heb verschillende dingen gezien die beter afgewerkt kunnen worden. Draadjes die uitsteken, veel tie-raps, geen krimpkous rond laatste stukjes van elektrische bedrading,...maar niks dat niet simpel op te lossen valt.
-Geruisloos en boterzacht schakelen, heerlijk.
-Aan kleuren is VSF niet veel gelegen, het standaard mat zwart is nog het mooiste.

Ik wou dat we een week verder waren, ik wil fietsen op het ding. Als er volgende zaterdag niks negatief naar boven komt, wordt het deze.
Ieder zijn eigen keuze.
Ik heb zelf eens een pinion fiets getest. Ik kon niet wennen aan het doortrapmoment bij het aanzetten ( dubbele vrijloop )
Gezien de issues die je nu al ziet bij de afwerking, zou ik al gelijk afhaken.
Ik zou de fiets volgende week nogmaals goed bekijken
Maar ja...nogmaals ieder zijn eigen keuze.

Een logischer keuze ipv een WT 29 , zou de WT pinion zijn.
Ik zie op MP ook steeds meer overjarige Koga Worldtravellers Pinion in de aanbieding.
Blijkbaar worden ze toch minder verkocht , dan verwacht.
Nieuw is de fiets bij Koga alleen nog maar leverbaar in frame maat 51.

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... e=lr&pos=1
Zo, uitvoerig aan de tand gevoeld, die TX-1200. Ik kreeg hem zaterdag, zondag en maandag mee, morgenvroeg moet hij terug binnen.
2 X 75 km en 1 X20 km gefietst, met tassen en drinkbussen, door bos, wegeltjes en mooie fietspaden. De fiets houdt zich voor mijn gebruik voorbeeldig, geen gezwalp door bagage, trillingen mooi onder controle. Prima fiets.
Deze (model 2016) heeft een ketting. Ik merk nauwelijks wat van een doortrap-moment bij het aanzetten. Ook het schakelen had ik na enkele keren onder de knie, gewoon een fractie van een seconde de trappers stilhouden en je kiest wat je wil. Doordat de tussenstappen even groot (klein eigenlijk) zijn, kan je heel snel de juiste versnelling bepalen. Ik ben hiervoor speciaal drie keer de Keizersberg opgereden om het schakelen bergop uit te testen, het ging feilloos. Daarna had ik wel even geen adem meer. :roll:
Wat ik echt heerlijk vind: geruisloos. Compleet geruisloos. In elke versnelling, in vrijloop, bergop, bergaf. Super!
Over de afwerking had ik het al, die kan beter. Dan heb ik het over stickers, bedrading wegwerken, ...dingen waar ik niet zo hard aan til, of die ik zelf kan oplossen. Ik blijf vinden dat de fiets er veel beter uitziet dan op de website voorgesteld op dat ene fotootje.
Een ding viel wel echt tegen, na een uurtje kreeg ik pijn in mijn polsen. En met het stuur dat er standaard opstaat is de lage stand, en daarmee de gepaard gaande knik die mijn polsen maken,niet te verhelpen. Ik zal dus zeker een andere (liefst verstelbare) stuurpen laten monteren om meer rechtop te kunnen zitten.
Ik ga er nog een weekje of zo over nadenken, maar nu ik met Pinion gereden heb, wil ik het ook graag hebben. En dan is 3700 euro een mooie prijs. Voor 4000 euro is deze fiets erg compleet en drie jaar verzekerd, iets dat ik met een ander merk of tweedehands niet kan vinden.
Ik heb nog eens naar mijn andere fietsen met een ketting gekeken. Ik smeer helemaal niet overvloedig, steeds met Teflon, maar een ketting is en blijft een vettig ding. Ik zie best veel op velgen en spaken hangen, en heb vaak de kans niet om zoveel onderhoud te doen als ik wil. Dus wordt ik steeds zekerder dat ik echt wel een riem wil.