Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Titanium ATB als reisfiets - Forum Wereldfietser

Titanium ATB als reisfiets

Ik ben op zoek naar een titanium ATB die ook inzetbaar moet zijn als reisfiets.
Dit omdat ik meer offroad wil gaan fietsen en titanium een prachtig framemateriaal vind.

Op mijn wensenlijst staat het volgende:
- Banden 28 x 2.25 (liever nog breeder)
- Rohloff compatibel frame (zonder veel knutselwerk)
- Schijfremmen
- Vaste of verende voorvork
- Mogelijkheid voor 15 tot 20 kg bagage achterop

Tot nog toe heb ik gevonden:
- van Nicholas Zion Rohloff
- Gilbertson Inferno Rohloff
- Pilot MTB 29er Rohloff
- 11 Ants Antilope
Van deze modellen heeft alleen de Zion bevestigingspunten voor een bagagedrager.

Mijn vragen:
- Zie ik nog modellen over het hoofd?
- Wat zijn de persoonlijke ervaringen met het gebruik van een dergelijke fiets als reisfiets?
- Hoe rijdt de fiets offroad / onroad?

Graag geen discussie over:
- Schijfremmen vs velgremmen
- Titanium vs staal vs aluminium
- Ketting vs riem

Alvast dank voor jullie input.
Ik gebruik sinds 2012 een Van Nicholas Zion als reisfiets, gelukkig zonder Rohloff. Ik ben er heel tevreden over. Ik reis altijd zonder voortassen (wel stuurtas).

Om een Tubus Cargo rack te monteren met voldoende ruimte voor de band, moest ik hun Fussverlängerungset gebruiken, die de drager enkele centimeters omhoog tilt. Dat maakt de drager iets minder stabiel.
Afbeelding

Het schroefoog voor de drager zit erg dicht bij de dropout. Daardoor raakt de quick release net aan de plaat van de Fussverlängerung. Ik heb iets van de quick release afgevijld. Mogelijk heeft Van Nicholas dit sindsdien verbeterd.
Afbeelding
Alpkit verkoopt nu ook fietsen onder het merk Sonder.
Zelf zou ik bij mijn volgende fiets dit merk zeker ook in overweging nemen.
https://www.alpkit.com/sonder/bikes/son ... frame-only
Tim74 schreef:Zie ik nog modellen over het hoofd?
Een wereldfietser met mechanische kennis actief hier op het forum onder de naam Rapro levert tegenwoordig ook titanium frames met een ATB insteek.
Zelf heb ik 16 jaar geleden een titanium racefiets besteld bij Hang Lun, voordeliger dan een merkfiets, maar je zult wel alles zelf moeten specificeren.
Je kunt tegenwoordig ook vrij eenvoudig zelf een leverancier vinden, ook dan zul je je frame zelf moeten specificeren.
Tim74 schreef:Wat zijn de persoonlijke ervaringen met het gebruik van een dergelijke fiets als reisfiets?
Mijn eigen titanium frame is dus voor een racefiets, die uiteraard minder belast wordt dan een reisfiets. Je moet beseffen dat titanium erg mooi en duurzaam is, maar het is zeker niet onkwetsbaar. Framebreuk bij titanium frames komt voor, en je kunt je maar beter goed afvragen of je dat risico wil lopen, en hoe het met de garantie zit mochten er zich stukken voordoen.
Ikzelf heb onlangs een scheur in mijn aluminium frame gehad, vlakbij een las. En ook de breuken bij titanium frames vinden plaats in de buurt van een las. Dat duidt er op dat de productie niet perfect is.
Ikzelf heb onlangs een stalen frame gekocht van Thorn, zij adverteren ermee dat hun frames na het lassen een warmtebehandeling ondergaan. Ik betwijfel of die warmtebehandeling wel altijd bij aluminium en titanium frames wordt verricht, hij is in ieder geval wel nodig.
Tim74 schreef:Hoe rijdt de fiets offroad / onroad?
Het materiaal titaniumk heeft nog meer flex dan staal (aluminium heeft zo goed als geen flex en moet daarom zeer stijf zijn om niet meteen te breken). Op zich maakt dat het frame vrij onkwetsbaar, mits het correct gelast is. Indien je echter van een stijf frame houdt, dan is titanium wellicht niet de juiste keuze.
Een tandriem vereist een zeer stijf frame, een tandriem bij een titanium frame ligt dus niet voor de hand. (Ikzelf zou toch al geen tandriem nemen.)
Door dikkere wanddiktes te nemen, en wellicht de constructie te wijzigen, kunnen ook stalen en titanium frames stijver gemaakt worden. Daar zullen ze dan wel zwaarder door worden.
Tim74 schreef:Rohloff compatibel frame (zonder veel knutselwerk)
Ik zou aandacht besteden aan hoe de ketting opgespannen moet worden, en hoe het draaimoment opgevangen wordt. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar OEM1 en een eccenter. Met de hierboven voorgestelde Sonder Broken Road kun je de OEM1 wel vergeten, wellicht dat OEM2 mogelijk is. Voor de ketting vrees ik dat je een kettingspanner zult moeten monteren , dat is een beetje het kind met het badwater weggooien.
Tim74 schreef:Graag geen discussie over:
- Schijfremmen vs velgremmen
- Titanium vs staal vs aluminium
- Ketting vs riem
Als je een (ATB) fiets gaat gebruiken waarvoor hij niet ontworpen is (reizen met bagage) dan zou ik over dit soort dingen, en alle aspecten, zeker wel nadenken.
Bedankt voor de reacties zo ver.

Ik zal in het weekend eens wat gaan zoeken op de aangedragen sites.
Tevens ga ik morgen een proefrit maken met een van Nicholas Zion.

Een mountainbike als reisfiets is misschien niet ideaal, maar ik zoek wat meer comfort met offroad rijden. Rijden over onverharde wegen en paden blijft gewoon erg mooi en leuk. Alleen ben ik het soms na een uur of twee beu vanwege het gerammel over stenen en wasborden. Brede banden en verende voorvork zouden dat hopelijk kunnen verbeteren.
Ik heb zelfs al met een half oog gekeken naar 29+ modellen (28 x 3"), maar dat gaat me net te ver.
Tim74 schreef:Tevens ga ik morgen een proefrit maken met een van Nicholas Zion.
Vergeet je volle tassen niet mee te nemen. Je zult zowel met als zonder bagage moete rijden om te weten of de fiets je bevalt.
Verder moet een reisfiets natuurlijk, binnen jouw bestemmingsgebieden, route-ideeën en bagagehoeveelheden, voldoen aan de eisen die typisch zijn voor een reisfiets: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
Ik ga zelf ook altijd met een ATB op fietsvakantie. ATB's zijn echter vaak licht gebouwde racekarretjes. Voor titanium frames geldt hetzelfde: ze worden vaak gebouwd om licht te zijn.

Stalen frames van Velotraum en Thorn, die gespecificeerd worden voor reizen met veel kilogrammen, wegen meer dan 3 kg.

De kracht van zulke stalen frames zal niet snel geëvenaard worden met een goedkoop titanium frame.

Anderzijds: als je niet veel meeneemt heb je al die kracht ook niet nodig.

Mijn eigen ervaring is dat ik graag in warme landen fiets, en dat alleen al de vracht water die je dan af en toe bij je hebt een stevig frame noodzakelijk maakt.
Ik heb met de Van Nicholas Zion veel off-road gereden, o.a. https://www.crazyguyonabike.com/doc/?o= ... 3840&v=1Jp . Daarbij vaak kilo's aan water meegenomen. Dat kan de fiets hebben.

Overschat de invloed van het frame niet. Van alle verticale flex die een fiets biedt, is die van de banden het grootst. Wielen hebben nauwelijks flex. Het frame zit daar tussenin. Met de keuze van de zadelpen kun je ook wat vering inbouwen. Ik heb na het lezen van deze test voor een FSA-K-Force zadelpen gekozen voor off-road gebruik en die bevalt goed.
Als je geld hebt: Jeff Jones heeft bijzondere ATB's, ook in titanium uitvoering (sinds kort ook het "plus" model). In Nederland te verkrijgen bij singlespeed.nl

Travers Bikes heeft ook e.e.a. in dit genre. Ik geloof dat deze titanium fietsen in Engeland worden ontworpen en in China worden gelast.

En voor wat betref zadelpennen: volgens deze test is de Ergon CF3 de meest comfortabele (maar niet goedgekeurd voor mountainbike?).
Falkenjagd Hoplit ST MTB is misschien wel wat voor je:

http://www.falkenjagd-bikes.de/en/produ ... it-st-mtb/

Helaas geen persoonlijke ervaring mee.
Berger schreef:Falkenjagd Hoplit ST MTB is misschien wel wat voor je:
Ze weten het wel aantrekkelijk te adverteren: "A bike that is expensive" :?

Ik vraag mij overigens af waar die frames gemaakt worden. Ik heb sterk de indruk dat het allemaal dezelfde Chinese meuk is.

Berger heeft overigens zelf onlangs stalen Thorn frames gekocht...
Berger schreef:In Duitsland zo te zien:
http://www.falkenjagd-bikes.de/en/innovation/fertigung/
Ziet er indrukwekkend uit. Minder indrukwekkend is hun garantie van slechts 5 jaar.
Wauw, wat een mooie fietsen weten jullie te vinden.
Er blijkt inderdaad meer te koop te zijn dan ik dacht.

Blijft tocht een lastig punt om een fiets of frame in deze prijsklasse ongezien te kopen.
Weten jullie nog adressen waar dit soort materiaal te bekijken pf nog beter, te proberen is?
- Single Speed in Amersfoort
- ?
math schreef:Ik heb met de Van Nicholas Zion veel off-road gereden, o.a. https://www.crazyguyonabike.com/doc/?o= ... 3840&v=1Jp . Daarbij vaak kilo's aan water meegenomen. Dat kan de fiets hebben.
Waren dat de originele wielen waar je die stukken mee kreeg? En wordt de Van Nicholas Zion nog steeds met die wielen geleverd? Kun je de Van Nicholas Zion wel aanraden voor dit gebruik?

PS: Een naaf heet hub in het engels.
Een mooi overzicht van titanium fietsen begint dit te worden en er zijn idd een hoop framebouwers actief in dit mooie materiaal!

Het gebrek goede specs voor een reisfiets was voor mij ook de reden om contact te leggen met deze Chinese framebouwers, wat ook weer dezelfde lasserijen zijn waar genoemde merken hun frames laten bouwen. Momenteel ben ik een 29+ Mtb met belt en Rohlof aan het opbouwen. Deze fiets heeft een combinatie van eigenschappen die ik niet vond bij andere merken. Dit js oa. een stijf fyrame om een ruime hoeveelheid bagage mee te nemen, een stijve chain stay geschikt voor cdc (mudport) belt, 3e (en 4e+5e ;-) )bidonhouder nokjes, excentrische trapas en ruimte voor 3" banden.

Als je wil kunnen we eens van gedachten wisselen en kan ik je meer vertellen over de mogelijkheden. Alleen nu even niet want ik zit nog even op de mtb in Slovenië. :-)
Peter_K schreef:Waren dat de originele wielen waar je die stukken mee kreeg? En wordt de Van Nicholas Zion nog steeds met die wielen geleverd? Kun je de Van Nicholas Zion wel aanraden voor dit gebruik?
Inderdaad een zinvolle correctie/aanvulling: het frame van mijn fiets is een Van Nicholas Zion ; de rest (groep, vork, wielen) is mijn eigen keuze. De Shimano WH-MT75 wielen die ik toen had zijn sterk, maar het was niet slim om zulke systeemwielen mee te nemen naar de middle-of-nowhere. Bij problemen kost het veel tijd om vervangende onderdelen te krijgen. Ik kan het frame zonder reserves aanbevelen.
Zojuist nog even bij de IdWorx dealer binnengelopen.
Ze hadden een Racing TiRohler rough spec staan. Hele mooie fiets.

De dealer wist te vertellen dat er binnenkort een carbon voorvork voor komt waarmee je ook 28 x 2,4 kan monteren. Wel spannend carbon vork op een vakantiefiets.

Enige puntje van kritiek: wel een bevestigingspunt voor een achterdrager in de acherpatten, maar niet in de staande vork. Vond meneer Gaastra blijkbaar niet mooi.
De achterdrager moet dan met klembandjes om de staande achtervork bevestigd worden. Niet de mooiste oplossing, maar wel een hele mooie fiets.

Morgen proefrijden op de van Nicholas Zion. Ben benieuwd...
Rapro schreef: Het gebrek goede specs voor een reisfiets was voor mij ook de reden om contact te leggen met deze Chinese framebouwers....
Als je wil kunnen we eens van gedachten wisselen en kan ik je meer vertellen over de mogelijkheden. Alleen nu even niet want ik zit nog even op de mtb in Slovenië. :-)
Interessant verhaal Rapro. Daar wil graag meer over weten als je weer terug bent uit Slovenië. Veel plezier nog daar.
Tim74 schreef:Enige puntje van kritiek: wel een bevestigingspunt voor een achterdrager in de achterpatten, maar niet in de staande vork ... blablabla ... De achterdrager moet dan met klembandjes om de staande achtervork bevestigd worden.
hoeft niet persé, je kan ook zoiets monteren :
Afbeelding

Check Google op "seatpost clamp rack mount" :wink: