Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Electrische fiets; accu - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Electrische fiets; accu

loknor schreef:Het fiets purisme waarbij de ebiker hier wordt weggezet als de onbenul die gewoon niet weet hoe een echte fiets rijdt is flauwekul. Lees de gebruikers fora en je zal je verbazen over de discussies over onderdelen, bandenspanning, vermogen etc.

Net al bij gewone fietsers heb je mensen die er weinig om geven en mensen die er alles van weten.
Ik deel deze mening niet. Heel veel E-bikers en Speed Pedelecers hebben soms zeer weinig fietservaring. Ze laten zich ook van alles aansmeren. Van speciale E-bike banden. Marathon of zwaarder en Speed Pedelecers die zich laten opzadelen met een te zwakke middenmotor van circa 350 Watt.
Ik ken vele E-bikers die knijpend in die dikke, stugge, buitenbanden de bandenspanning controleren. Er zit een turbo stand op, dus je hoeft je nergens druk om te maken. De kennis van de vele E-bikers strekt net zo ver als de kennis van de verkeersregels. Om over verkeersinzicht maar te zwijgen.

Zoals Wim schreef is er veel winst te halen in banden kleding en afstelling. En ik schat dat 80% van de E-bikers nog nooit fora heeft gelezen.

Piet.
Terugkomend op de originele vraag. Elke accu zal eerst een aantal laadcycli door moeten maken voordat deze de optimale capaciteit heeft behaald. Na een paar honderd keer opladen wordt de capaciteit minder en is de accu aan vervanging toe. Als je je inleest in de gebruikershandleiding (die zit er mag ik hopen toch wel bij, zeker voor dat geld) en zoekt op internet dan kun je de levensduur nog enigszins positief beïnvloeden. Ik denk dan ook dat naast dat Koga vooral schermt met mooie cijfertjes voor de verkoop het niet helemaal onzin is van die 160km actieradius. Als je dat op een dag af zou leggen dan fiets je menig wereldfietser weg want die houden het bij 100km op een dag vaak wel voor gezien. Reken ook even uit hoeveel uur fietsen dat is bij een gemiddelde van 20 of 25 per uur. En dan heb je nog geen koffie gedronken of iets bezocht.
loknor schreef:Leon, Revanho,
Waar baseren jullie je op dat de ebiker een koekenbakker is tov de gemiddelde stadsfietser? Ik wil wel wat bewijzen vinden voor deze stigmatisering.
Allereerst schrijf je me met deze zin woorde ntoe die ik niet gebruikt heb. Maar allez.
Hier in de buurt is het aantal e-bikers is groot. Heel groot. Ik zal er afgelopen zomer duizenden gezien hebben. Zelf fiets ik niet hard. Meestal is het rond de 24 km/u en na een tocht heb ik vrijwel steeds iets van tussen de 21 en 22 km/u op de teller staan. Van al die e-bikers hebben me er twee (TWEE) ingehaald. Die reden overigens ook maar net iets harder dan ik. Jammer dat je deze waarneming van mij de prullenbak ingooit.
Gezien je manier van reageren vind ik een discussie met jou niet meer zinvol.
100-200% extra ondersteuning haal je niet, ook niet met jouw ultra lichte uitrusting en de mooiste fiets. Omd ese maar even in zfertjes duidelijk te maken. 15 kg minder bagage is op het systeem gewicht grofweg een procent of 15. Op het vlakke is dat voordeel erg klein, bergop oplopend tot ongeveer dat percentage. 250%? Niet in de verste verte....
Mijn vraag is off topic, maar ze is ook weer geen nieuw draadje waard.
Gisteren reed een e-fietser voor me. Op de vlakke stukken scheurde hij vlot van me weg. Hij reed soms meer dan 40 km/u. (Dat weet ik omdat ik hem een paar km probeerde te volgen.)
Maar als het omhoog ging, viel hij stil en kon ik de achterstand zonder al te veel moeite kleiner maken.
Mijn vraag nu: hoe komt dat? Kan een e-fietser mij het antwoord geven?
Reed hij met veel ondersteuning (zijn snelheid op de vlakke stukken suggereert dat, in het licht van de fietstassen, de flapperende kleren, de houding die behoorlijk rechtop was) en kon de motor niet beter op de hellingen?
Of reed hij met weinig ondersteuning?

De vraag intrigeert me.
derdekeer schreef:
100-200% extra ondersteuning haal je niet, ook niet met jouw ultra lichte uitrusting en de mooiste fiets. Omd ese maar even in zfertjes duidelijk te maken. 15 kg minder bagage is op het systeem gewicht grofweg een procent of 15. Op het vlakke is dat voordeel erg klein, bergop oplopend tot ongeveer dat percentage. 250%? Niet in de verste verte....
Mijn vraag is off topic, maar ze is ook weer geen nieuw draadje waard.
Gisteren reed een e-fietser voor me. Op de vlakke stukken scheurde hij vlot van me weg. Hij reed soms meer dan 40 km/u. (Dat weet ik omdat ik hem een paar km probeerde te volgen.)
Maar als het omhoog ging, viel hij stil en kon ik de achterstand zonder al te veel moeite kleiner maken.
Mijn vraag nu: hoe komt dat? Kan een e-fietser mij het antwoord geven?
Reed hij met veel ondersteuning (zijn snelheid op de vlakke stukken suggereert dat, in het licht van de fietstassen, de flapperende kleren, de houding die behoorlijk rechtop was) en kon de motor niet beter op de hellingen?
Of reed hij met weinig ondersteuning?

De vraag intrigeert me.
Het hangt nogal van de motor af. Naaf motoren willen nog wel eens in de problemen komen als het omhoog gaat (weinig toeren, hoge belasting). Ik zelf heb er al meerdere laten sneuvelen (maar dat was met veel, heel veel belasting).

Aan de andere kant heeft een Stromer (ook een naafmotor) hiet totaal geen problemen mee. Middenmotoren hebben voor zover ik weet hier ook nooit issues mee. Sterker nog, een knappe wielrenner die me bijhoudt als ik met mijn 25kmpu ebike omhoog rijdt.

Voor jouw specifieke geval klinkt het dus dat de gebruiker een motor had die inderdaad te zwak was voor klimwerk. Of dat komt door oneigenlijk gebruik (opvoeren) of gewoon een oud type kan ik vanaf hier niet zeggen.
Leon schreef:
loknor schreef:Leon, Revanho,
Waar baseren jullie je op dat de ebiker een koekenbakker is tov de gemiddelde stadsfietser? Ik wil wel wat bewijzen vinden voor deze stigmatisering.
Allereerst schrijf je me met deze zin woorde ntoe die ik niet gebruikt heb. Maar allez.
Hier in de buurt is het aantal e-bikers is groot. Heel groot. Ik zal er afgelopen zomer duizenden gezien hebben. Zelf fiets ik niet hard. Meestal is het rond de 24 km/u en na een tocht heb ik vrijwel steeds iets van tussen de 21 en 22 km/u op de teller staan. Van al die e-bikers hebben me er twee (TWEE) ingehaald. Die reden overigens ook maar net iets harder dan ik. Jammer dat je deze waarneming van mij de prullenbak ingooit.
Gezien je manier van reageren vind ik een discussie met jou niet meer zinvol.
Leon, ik snap dat je geïrriteerd bent, ik voel namelijk precies hetzelfde.

Het enige wat ik kan zeggen dat je in een post op het wereldfietser forum ebikers als groep wegzet als mensen die met te zachte banden rijden omdat ze niet beter weten (je weet het zelfs met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid!). In mijn ogen bestempel je ze dus als koekenbakkers.

Dat je met 24kmpu en een gemiddelde van 21-22 niet wordt ingehaald door ebikers lijkt me trouwens niet meer dan normaal. Dat is namelijk de snelheid waarop ze ongeveer begrenst worden. Meestal haal je met die snelheid op een ebike alleen maar mensen in, dus je rijdt harder dan je denkt.
PietV schreef:[
Ik deel deze mening niet. Heel veel E-bikers en Speed Pedelecers hebben soms zeer weinig fietservaring. Ze laten zich ook van alles aansmeren.
Piet, zo ook gewone fietsers, wat is je punt? Sterker nog, wat is de relevantie tov de vraag van de OP?

Hoe vervelend het ook is, een goed afgestelde fiets is niet zo maar een gelijkwaardig alternatief voor een ebike. Het verschil in wattages is gigantisch. Het is vreemd om de bewuste keuze voor een ebike elke keer te komen met "een goed afgestelde fiets is vast genoeg", terwijl het in orde van grote compleet verschillende discussies zijn. Sterker nog, de OP heeft een Koga E-lement. Dat is een lichte fiets met goede onderdelen. Het een sluit het ander niet uit.
derdekeer schreef: Mijn vraag is off topic, maar ze is ook weer geen nieuw draadje waard.
Gisteren reed een e-fietser voor me. Op de vlakke stukken scheurde hij vlot van me weg. Hij reed soms meer dan 40 km/u. (Dat weet ik omdat ik hem een paar km probeerde te volgen.)
Maar als het omhoog ging, viel hij stil en kon ik de achterstand zonder al te veel moeite kleiner maken.
Mijn vraag nu: hoe komt dat? Kan een e-fietser mij het antwoord geven?
Reed hij met veel ondersteuning (zijn snelheid op de vlakke stukken suggereert dat, in het licht van de fietstassen, de flapperende kleren, de houding die behoorlijk rechtop was) en kon de motor niet beter op de hellingen?
Of reed hij met weinig ondersteuning?

De vraag intrigeert me.
Zonder meer informatie is het moeilijk. Het zou het volgende kunnen zijn: misschien was het een e-biker met even weinig benul van versnellingen als veel andere fietsers. Misschien dacht deze dat de motor schakelen overbodig maakt? Als hij/zij dan (in de veronderstelling dat het een fiets met middenmotor is) in een veel te hoge versnelling bergop rijdt, zonder zelf harder te duwen, is het nogal logisch dat het niet meer vooruit gaat.
Andere mogelijkheid: vergeten laden en laat nu net in die bergop de accu het afweten?

Het zijn niet allemaal door de wol geverfde wereldfietsers :wink:
loknor schreef:
PietV schreef:[
Ik deel deze mening niet. Heel veel E-bikers en Speed Pedelecers hebben soms zeer weinig fietservaring. Ze laten zich ook van alles aansmeren.
Piet, zo ook gewone fietsers, wat is je punt? Sterker nog, wat is de relevantie tov de vraag van de OP?

Hoe vervelend het ook is, een goed afgestelde fiets is niet zo maar een gelijkwaardig alternatief voor een ebike. Het verschil in wattages is gigantisch. Het is vreemd om de bewuste keuze voor een ebike elke keer te komen met "een goed afgestelde fiets is vast genoeg", terwijl het in orde van grote compleet verschillende discussies zijn. Sterker nog, de OP heeft een Koga E-lement. Dat is een lichte fiets met goede onderdelen. Het een sluit het ander niet uit.
Ik begrijp jou antwoord niet. Ik heb het nooit gehad voor een goed afgestelde fiets. Ik had het over de kennis van vele E-bikers en velen daarvan met slecht verkeersinzicht. Vele E-bikes worden aangesmeerd aan onwetenden. Kopen dan een bekend merk. Die weten wel wat ze maken.

De Koga E-lement is zeker geen lichte fiets. Misschien een wat lichtere E-bike. Waarom men kiest voor een middenmotor in combinatie met 10 V derailleur is voor mij vreemd. Waarom het gezamenlijk vermogen van motor en trappers over een smalle 10 speed ketting met een binnenbreedte van slechts 6,2 mm? De voordelen van een achternaafmotor worden niet benut. Waarom kiest met voor de zwaar rollende Schwalbe Energizer 37 mm Green Guard banden bij Koga? Omdat de ondersteuning een standje hoger voldoende vermogen levert tot 25 km/h? Het beperkt de actieradius. Wie let daar op?

Maar net als met de fiets, is ook met een E-bike veel te winnen met het reduceren van weerstanden. Dat spaart energie van rijder en accu en vergroot de actieradius. Daar schreef Wim over.

Piet.
CapoJan schreef:Het zou het volgende kunnen zijn: misschien was het een e-biker met even weinig benul van versnellingen als veel andere fietsers.

Het zijn niet allemaal door de wol geverfde wereldfietsers :wink:
Dat lijkt me het meest waarschijnlijke antwoord. Hij had inderdaad een middenmotor en hij trapte erg groot.
Je bevestigt ergens wel een beetje een stukje wat anderen hier al suggereerden: dat ook een e-fiets onderworpen is aan de wetten van de fysica, en dat niet iedereen dat beseft. Maar dan vraag ik me af of fabrikanten en - vooral - verkopers daarvoor niet mee verantwoordelijk zijn. De fabrikanten door een onrealistische laadcapaciteit en levensduur van de batterij voor te spiegelen, de verkopers door daarin mee te gaan en er niet op te wijzen hoe een e-fiets in de praktijk best gebruikt wordt.
Het volgende valt me trouwens op: in de school waar mijn partner lesgeeft hebben een aantal collega's intussen een e-fiets. Maar twee van de "early adopters" hebben hun e-bike al gedumpt en weer vervangen door een "gewone", weliswaar lichte en snelle fiets (beide doen ongeveer 20 km enkele rit over volledig vlak terrein).