Additionally, paste this code immediately after the opening tag: adamas ax II - Forum Wereldfietser

adamas ax II

Ik redde een fiets van de schroothoop. (Merk Novy Aero Dynamic)
6 tandwiel achteraan, vooraan 2 (52 en 42 T) Campagnolo Nuovo record; met beperking tot grootste tandwiel achteraan
26T
Voor mij is het verzet veel te zwaar; zeker de 52T.
Cranckstel is shimano Adamas axII (periode 1982/83); soort octalink cranckstel, vijfarms, steekcirkel 130mm (beperkt tot
kleinste blad van 38T)
Trapas (shimano selecta) is nog in goede staat en reeds voorzien van nieuw vet.

http://www.velobase.com/ViewComponent.a ... e&Enum=115

Kan ik hiervoor kleinere voorbladen vinden zodat ik de mogelijkheid heb om bv. 38/28 te monteren.
Of kan ik met behoud trapas er een triple van maken...?
om het kort te houden: wat zijn de mogelijkheden om aan een kleiner verzet te geraken

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dank voor de wijze raad.

Piet
een zoektocht bij retrobike.co.uk in de classifieds zoekmachine (bijv. http://www.retrobike.co.uk/auction/resu ... =no#result
Of anders aan de fietsenmaker vragen. (http://www.defietsenmaker.nl/ (geen grapje) Die heeft voor €80,- eenzelfde spider met bladen in een voor jou te grote maat. Vroegah werd er nog door echte mannen gefietst, dat ze hun lichaam er ook mee in de soep reden daar kwamen ze later pas achter.
Mogelijk dat je er met behulp van een adapter nog een 3e kleiner blad op kan monteren, of dat allemaal nog gaat passen op het frame is even vraag 2.
TA heeft een middenblad (bcd 130mm) met oren voor de montage van een triple binnenblad. M-gineering heeft ze. TA Triple converter: http://www.m-gineering.nl/shop.htm
Voor niets gaat alleen de zon op. Of dit past op jouw trapas (welk systeem: ra,ra wie weet het?) en met name het bereik van de voorderailleur: geen idee. Beter advies: kies een courant systeem voor de BSA (?) trapas (Shimano, Token, Tange, Sunrace enz.) en dan heb je alle vrijheid. En het kost minder.
Dank voor het mee denken. De converter ziet er mooi uit maar dan blijf ik met het grootste blad van 52 T zitten die ik toch nooit zal gebruiken.
Trapas demonteren en vervangen door iets couranter lijkt me ook het beste.
Het bereik van de voorderailleur moet ik nog eens opzoeken.

Piet
cabonga schreef:Dank voor het mee denken. De converter ziet er mooi uit maar dan blijf ik met het grootste blad van 52 T zitten die ik toch nooit zal gebruiken.
Trapas demonteren en vervangen door iets couranter lijkt me ook het beste.
Het bereik van de voorderailleur moet ik nog eens opzoeken.

Piet
Die 52t kun je door een 46t o.i.d. vervangen TA Alizé. Kost allemaal veel geld. Een dubbele voorderailleur heeft gewoon een beperkt bereik. Dus iets couranter lijkt het beste.
Op de foto lijkt het dat er sprake is van een grote breuk in de liggende achtervork.....? (Toch de reden van de schroothoop?)
De oude kun je natuurlijk altijd op marktplaats of ebay te koop aanbieden, genoeg mensen (ik zelf niet meer) die op zoek zijn naar oude spulletjes.
De kettingbladen van TA http://specialites-ta.com/plateaux/road ... nring.html hebben als kleinste middenblad een 38 en 46 als kleinste buitenblad.
ik denk; als het vooran niet lukt dan maar achteran...?
je geeft al aan dat achter max. 26 kan...
42 x 26 als lichtste is redelijk voor sportfiets, maar lijkt me te zwaar voor reisfiets

maar... kun je een pignon samenstellen dat begint met iets van een 15 of 16 (ipv 13 of zo) en dan vooral wat grotere kransje in het midden van het pignon, zodat je toch nog aan een set redelijke verzetten komt?
zo monteer ik zelf een 14-25 9speed van Shimano en vervang dan de 25 door een 28 of de grootste twee door 24 en 30. zo heb ik wat lichtere verzetten en niet te grote stapjes in het midden van het pignon. buitenblad x 14 lijkt me voor velen beter te doen dan buitenblad x 11 (wie krijgt dat rond? ja, bergaf... )

Afbeelding
groet! hoogframe