door
detrage » ma 05 sep, 2016 18:10
Hallo Inge,
Wij (mevrouw denietzotrage en ik) hebben vorige maand een deel van de route die jij beschrijft gefietst. Alleen zijn wij met de trein naar Inverness gegaan. Vanaf daar eerst langs Nessie naar Fort William. Daarna een paar van de Hebriden bezocht: Isle of Skye, Noord Uist, Harris & Lewis. Hierna vanaf Ullapool door naar Durness en Thurso, vanaf waar we weer een trein gepakt hebben terug naar Newcastle.
Met Zuid-Engeland kan ik het niet vergelijken, daar ben ik nooit geweest. Wel heb ik eerder in Noord-Engeland gefietst en het boekje "Schotland rond, deel 1" gevolgd. Ik heb de route langs de westkust wel als heftiger ervaren dan het fietsen in de lowlands. De wegen gaan wat meer op en neer dan in het zuiden van Schotland, en soms ook best steil. Lichamelijk nog prima te doen, ik denk dat het vooral iets psychologisch is. Op een dag een stuk of tien heuvels beklimmen, en dat dag in dag uit, werkt soms een beetje frustrerend. De landschappen zijn wel heel mooi, maar op een zeker moment kreeg ik wel het gevoel van "dit is meer van hetzelfde". Op die momenten is het wel jammer dat de dorpjes die je tegenkomt niet veel voorstellen (van zuid Schotland herinner ik me schattige gehuchtjes en dorpjes, maar van de plaatsjes in het noorden springt er weinig tussenuit), want dat kan op die momenten van verveling net wat afwisseling bieden. Wat dat betreft is het wel leuk om veel van de eilandjes aan te doen: ieder eilandje heeft toch weer z'n eigen karakter, soms verassend hoe groot het verschil kan zijn na een boottocht van een uurtje.
Bovenstaande klinkt nu misschien wat negatief, maar alsnog kan ik je deze route van harte aanbevelen, hoor. Als ik vijf weken de tijd had zou ik denk ik zoiets doen: Eerst met de trein naar Inverness, dan langs Loch Ness en Loch Lochy naar Fort William (de treinverbinding naar Inverness is beter dan naar Oban, daarnaast heb je zo ook de gelegenheid Nessie te spotten). Daar met een pondje naar de westkant van Loch Linnhe (verkeer aan de westkant van het loch schijnt rustiger te zijn) en dan richting Isle of Mull. Na een rondje over Mull met de ferry naar Oban en dan wat eilandhoppen: Barra, Zuid- en Noord-Uist, Harris & Lewis, Isle of Skye. Vanaf Skye de westkust volgen tot aan Thurso. Daarna met de ferry naar de Orkney-eilanden, daarna door naar de Shetlandeilanden. Vanaf de Shetlandeilanden gaat een ferry naar Aberdeen, en vanuit Aberdeen is een comfortabele directe treinverbinding (van Virgin East Coast) terug naar Newcastle.
Met het routeboekje "Schotland rond, deel 2" heb ik geen ervaring, dit jaar reden we met enkel een GPS. Een paar jaar terug wel het boekje "Schotland rond, deel 1" gebruikt en dat is goed geschreven.