Ik zou zeggen, trek je conclusie. Er mogen dan mensen bestaan die om niets boos worden, als je wel vaker boze blikken krijgt om zo iets, dan is het misschien wel omdat het storend is.Dennis1987 schreef: Wat me wel opvalt is dat mijn fiets achterlampjes agressie opwekken bij anderen fietsers. Ik heb een 65 lumen Bontrager Flare R en een 70 lumen Knog blinder R70. S'avonds zet ik ze op de nachtstand maar overdag op knipperen volle sterkte. Als ik dan overdag wordt ingehaald krijg ik ook weleens boze blikken en opmerkingen.
Ik vind felle slecht afgestelde voorlichten heel vervelend. Maar met de steeds betere verlichting word ik ook steeds vaker geconfronteerd met hinderlijk achterlicht.
Dat dient toch wel heel sterk genuanceerd te worden. Ik stel voor dat je eens op een weekdag in een Vlaamse stad gaat fietsen.Nosferatu schreef:Agressie van andere fietser gelukkig nooit gehad, maar ja in Belgie wordt er dan ook bitterweinig woon-werkverkeer gefietst
Want in Wallonië en op het Vlaamse 'platteland' (let op de haakjes, want onze slechte ruimtelijke ordening laat weinig heel van het platteland) wordt er inderdaad nog veel te weinig functioneel gefietst, het functioneel fietsgebruik in de meeste Vlaamse steden is de laatste jaren zeer sterk gestegen. In sommige van die steden staat het zelf op een peil dat zich weliswaar nog absoluut niet kan meten met de toppers onder de Nederlandse steden maar de steden wel een plaats geeft in het lijstje van fietssteden.
Op de drukste fietsroutes in die steden passeren er dagelijks tot meer dan 10.000 fietsers en dit betreft zowel woon-schoolverkeer als woon-werkverkeer.
Het blijkt spijtig dat mensen zo snel denken dat hun eigen ervaring voldoende is om algemene conclusies te trekken.
Je bent hoop ik voldoende op de hoogte van de verkeersregels om te weten dat de Belgische 'wegcode' voorziet in diverse uitzonderingen op de verplichting het fietspad te gebruiken?Nosferatu schreef: Waar ik wel soms "agressief" van word (maar niet laat merken) zijn die wielertoeristen die denken dat fietspaden niet van toepassing zijn voor hun.
Wat 'is' in België 80% van de fietsers? Is 80% een wielrenner, houdt 80% van de wielrenners zich niet aan de regels? Rijdt 80% van de fietsers niet op de verplichte fietspaden?Nosferatu schreef: En dit is helaas in Belgie 80% van de fietsers lijkt me.
En graag onderbouwing van die 80%. Ik ben immers bijna dagelijks (in mijn vrije tijd en deels op mijn werk) bezig met verkeersregels (in het bijzonder voor fietsers), ongevallencijfers, ... maar leer graag bij.
Het is natuurlijk te idioot voor woorden om de agressie van sommige automobilisten te wijten aan het gedrag van fietsers. Ooit van 'blaming the victim' gehoord?Nosferatu schreef: Waar ik wel soms "agressief" van word (maar niet laat merken) zijn die wielertoeristen die denken dat fietspaden niet van toepassing zijn voor hun. En dit is helaas in Belgie 80% van de fietsers lijkt me. En hierdoor krijgen automobilisten een hekel aan alle fietsen en kom ik agressie van auto's jammer genoeg regelmatig tegen ondanks dat ik de regels volg.
Ik stel trouwens vast dat er zoveel verkeersdeelnemers zijn (zowel automobilisten, fietsers, voetgangers, busbestuurders, ...) dat de meeste er helemaal niet in slagen om correct in te schatten of anderen zich wel aan de regels houden. Zelf bij een aanzienlijk deel van de mensen die denken de regels te kennen (en zich er aan te houden) of de mensen die de regels horen te kennen (politie-agenten) blijkt de noodzakelijke kennis vaak te ontbreken.
Ik heb het hier al eerder geschreven, de beleving die men als fietstoerist in een land heeft en die als functioneel fietser in eigen land wordt niet enkel bepaald door de werkelijke verschillen tussen 2 landen. Zowel wanneer, waar, hoe men aan het verkeer deelneemt maar ook met welk gevoel men zaken ervaart wordt beïnvloed door het verschil tussen functioneel onderweg zijn en op vakantie zijn.Nosferatu schreef: Op fietsvakanties nog nooit last van gehad behalve 1 keer in Frankrijk, iemand die naast me kwam fietsen en "Le Penne" begon te roepen en dat alle niet Fransen buiten moesten.
Renaat