Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb Back Roller Pro van 70 liter per set - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Ortlieb Back Roller Pro van 70 liter per set

[quote="Peter_K"][quote="Wim"]Het ging maar over een simpel ding: voortassen en een voordrager zijn zwaar en duur.[/quote]Beide zijn subjectieve begrippen.
[quote="Wim"]
Niet noodzakelijkerwijs. Je kunt gewicht en kosten gewoon meten in grammen en euros. Het alternatief kun je ook meten, in dezelfde grammen en euro's. Wat je van het resultaat vindt is inderdaad subjectief.
Voor de duidelijkheid: iedereen moet zelf weten wat hij of hij lekker vind om mee te nemen. Dat staat los van de logica van de alternatieve aanwending van het budget en de gewichtsbesparing die je dan bereikt. En zoals ik ook al eerder schreef zijn er vast omstandigheden waaronder je wel zulke grote tassen nodig hebt.
Wim schreef:
Peter_K schreef:
Wim schreef:Het ging maar over een simpel ding: voortassen en een voordrager zijn zwaar en duur.
Beide zijn subjectieve begrippen.
Niet noodzakelijkerwijs. Je kunt gewicht en kosten gewoon meten in grammen en euros.
Je verdraait hier de begrippen "zwaar" en "duur" (subjectief) naar "gewicht" en "kosten" (objectief).
Wim schreef:Voor de duidelijkheid: iedereen moet zelf weten wat hij of hij lekker vind om mee te nemen.
Dat was mijn punt.
Wim schreef:Dat staat los van de logica van de alternatieve aanwending van het budget en de gewichtsbesparing die je dan bereikt.
Als je een beperkt budget hebt staan deze zaken niet los van elkaar: gewichtsbesparing betekent vrijwel zeker duurder.
Peter_K schreef:gewichtsbesparing betekent vrijwel zeker duurder.
Nee hoor: Het gaat niet alleen om lichtere spullen, maar ook om gewoonweg minder meenemen. Dus geen thermoskan, geen stoel, niet drie fietsbroeken, gewoon 1 paar schoenen etc etc. Dan hoef je ook minder te kopen :wink:
willem.m schreef:
Peter_K schreef:gewichtsbesparing betekent vrijwel zeker duurder.
Nee hoor: Het gaat niet alleen om lichtere spullen, maar ook om gewoonweg minder meenemen. Dus geen thermoskan, geen stoel, niet drie fietsbroeken, gewoon 1 paar schoenen etc etc. Dan hoef je ook minder te kopen :wink:
Dan betaal je door het inleveren van luxe...
Nee, de ervaring dat minder meer is verrijkt je juist.
Thuis op de bank is altijd luxer.
Op fietsvakantie lever je per definitie luxe in, da's toch juist de lol ervan. :lol:
Bert van Sprang schreef:Nee, de ervaring dat minder meer is verrijkt je juist.
Dat ja. Geen drol bij je, dagen niet douchen, wildkamperen, koken in één minimaal pannetje en toch de tijd van je leven :D
Het minimaliseren van gewicht is dus een persoonlijke keuze, en bovendien een keuze die vooral wat oplevert als je klimt, iets wat nogal wat mensen mijden als de pest.
Ja, omdat het met 2 voortassen, 2 achtertassen, 1 stuurtas en een plunjebaal op de bagagedrager inderdaad geen pretje is.
Peter_K schreef:
willem.m schreef:
Peter_K schreef:gewichtsbesparing betekent vrijwel zeker duurder.
Nee hoor: Het gaat niet alleen om lichtere spullen, maar ook om gewoonweg minder meenemen. Dus geen thermoskan, geen stoel, niet drie fietsbroeken, gewoon 1 paar schoenen etc etc. Dan hoef je ook minder te kopen :wink:
Dan betaal je door het inleveren van luxe...
Dat heb ik er graag voor over als ik een onverharde pas boven de 4000 meter overga :D Ik ga misschien volgend jaar naar Peru en wil dat zonder voortassen en met normale achtertassen en rollerbag doen. Ik ben dan ook wel verbaasd over deze bulktassen, die me meer iets voor een expeditie door de woestijn lijken waarbij je voor 15 dagen eten mee moet nemen. Ik ben het 100% met Wim eens dat je veel reductie kunt bereiken door lichtgewicht spullen. Deze zijn niet altijd duur. Ik heb al 10 jaar 3 ondershirtjes van ik meen 8 euro per stuk. Ook een alu pannensetje van 40 jaar oud - gratis. Het plastic bestek was super goedkoop. Borden en bekers van de Ikea. Wel zijn matje, slaapzak, tent en donsjasje flink aan de prijs.
Borden? Gewoon uit de pan eten!

Bekers ook niet nodig, want bidon.

Zo, gratis 75 gram bespaard :lol:
We hebben nu ons punt wel gemaakt :D .
wat een gezeur allemaal.

Je kan ook de hele tijd hele hard fietsen val je een paar kilo af

Mario
Hallo,

Heeft iemand al ervaring met deze tassen?
Kan je b.v. het voorvak verwijderen?

mvg, Bart
Bart vroeg op 3 september naar ervaringen, tot nu toe gaat het over "minderen".
Heeft niemand ervaringen met deze tassen?

-JanH
Peter_K schreef:
willem.m schreef:
Peter_K schreef:gewichtsbesparing betekent vrijwel zeker duurder.
Nee hoor: Het gaat niet alleen om lichtere spullen, maar ook om gewoonweg minder meenemen. Dus geen thermoskan, geen stoel, niet drie fietsbroeken, gewoon 1 paar schoenen etc etc. Dan hoef je ook minder te kopen :wink:
Dan betaal je door het inleveren van luxe...
En in mijn geval een sjagrijnige vriendin die naarstig naar koffie zoekt, een vreselijke pijn in mijn rug (afwijkingkje), een schrijnend kruis en voeten die er uitzien als natte oliebollen.
Peter_K schreef:Ik weet niet in hoeverre je die mensen en hun beweegredenen allemaal kent, maar ik kan mij voorstellen dat zij wel degelijk hun spullen allemaal mee willen nemen. Neem als voorbeeld de vele mensen die een jaar of langer op pad gaan: ...
Over mensen die een jaar op pad gaan kan ik niet veel zeggen, maar hier vanaf het station Maastricht zie ik toch elk jaar wel mensen (de meesten zijn 55+) richting Ardennen vertrekken waarvan de man naast de zes tassen (voor, achter, achterop en stuurtas) ook nog een aanhanger heeft.
Bij een wereldfietserkampeertocht hebben we ooit wel eens zo'n stel mee gehad. De heer van het stel had zo'n 60 kilo bagage bij zich, alles splinternieuw uit de Beverwinkel, tevens met nieuwe fietsen waar op zich niet veel verkeerd aan was. Als routeleider had ik toen de keuze om ofwel de route aanvankelijk wat vlakker te houden voordat we zouden klimmen, ofwel het lijden te verkorten en het stel na twee kilometer al te testen op een helling (Bij Libeek) van maar liefst 10%. Dat laatste heb ik gedaan, maar de stop en het afscheid volgden al eerder nadat beiden al een aantal minuten lopend hun fiets probeerden voort te duwen.
Precies. Zulke voorbeelden kunnen we allemaal geven, en vrolijk word je er niet van. Deze tassen vullen een heel specifieke niche, maar zijn voor normaal vakantiegebruik ronduit belachelijk. Daarom probeer ik in mijn tekst en op mijn lezingen de onervaren vakantiefietser te waarschuwen. Helaas zijn er genoeg winkeliers die van de onzekerheid van zulke beginners misbruik maken om ze van alles aan te smeren.
Wij begonnen ooit op een batavus stadsfiets met 8 versnellingen, een stuurtas, twee voortassen en twee achtertassen, en een backrack. Rondje Nederland ging prima.

Inmiddels met nieuwe spullen alleen nog achtertassen voor kampeervakanties in Europa. Met de tent los achterop, en voor de boodschappen onderweg een los lichtgewicht rugzakje, ook los achterop (andere fiets). En natuurlijk ook nieuwe fietsen (inmiddels alweer 4,5 jaar oud en 35000 km onder de wielen).

Wat we in de twee achtertassen meenemen:
- twee slaapmatjes (Exped synmat 7)
- twee slaapsystemen van Bikefeeling (Flexdreamer). Eenpersoons, met alleen laken en winterslaapzak.
- twee stoeltjes (Helinox ground chair en Alite Mayfly)
- een picknickkleed
- etensspullen (van sea to summit, bord en beker, plat opvouwbaar, twee van elk, bestek)
- kooksysteem: trangia 27
- per persoon sokken, ondergoed, extra set fietskleding, twee t-shirts, een vest en donsjack, twee afritsbroeken.
- een zakje met zakjes oploskoffie en theezakjes
- een bakje met elektra (hoofdlampje, extra batterijen, twee powerbanks, usb-snoertjes)
- een fietspomp

In de stuurtas zitten dan de telefoons, camera, dun fietsjasje, binnenband en plakspullen.

Regenkleding en tent dus los bovenop de tassen/bagagedrager.
Grappig al die gedachten over (licht)gewicht. Wat me wel opvalt is dat er meestal wordt gereageerd vanuit het standpunt met 2 personen te fietsen waardoor het gewicht per persoon automatisch minder is dan wanneer je alleen fietst. Pannen, tent, kooktoestel etc. blijven net zoveel wegen echter je mag het dan wel in je uppie meenemen en dus zal het gewicht van de alleen fietser hoger zijn dan als je met zijn 2en fietst en gewichten kunt delen/ verdelen over 2 fietsen. Is ook de reden denk ik dat de meeste solo fietsers die een jaar of langer weg zijn richting de 25 a 30kg aan bagage uitkomen.

Ben het er wel mee eens dat je het gewicht binnen de perken moet proberen te houden. Bovenstaande voorbeelden zijn natuurlijk verre van handig.

Mij is het dit jaar niet gelukt om het gewicht inclusief tassen onder de 24/25 kg te houden. Wel een volledige kampeeruitrusting (inclusief "kitchensink :wink: )" bij me. En komend jaar zal het ongeveer hetzelfde gewicht zijn (camera wordt ca 1 kg lichter maar neem wel een stoeltje mee en een andere zwaardere brander (Dragonfly ipv Whisperlite). Begin toch wel te merken dat ik wat ouder wordt en zitten op de grond of zitlap is dan niet meer zo fijn - althans voor mij. Ondanks dat is het streven is een 1 a 11/2 kg lichter - ben benieuwd of het me gaat lukken. En dus ga ik maar alvast incalculeren dat ik weer best af en toe een heuveltje op mag lopen. GRRRR!!
JanH schreef:
Hallo,

Heeft iemand al ervaring met deze tassen?
Kan je b.v. het voorvak verwijderen?

mvg, Bart
Bart vroeg op 3 september naar ervaringen, tot nu toe gaat het over "minderen".
Heeft niemand ervaringen met deze tassen?

-JanH
Ja, ik heb ze gekocht nav een eerste fietsvakantie naar Nederland.
Omdat we met een tandem rijden,een Pino Hase, wilden we echt de grootste tassen omdat je een fiets minder hebt om te bepakken.
Ze zijn gigantisch groot, er kan heel veel in dus.
Voor 7 dagen met een Ortlieb worst er bovenop en twee kleine voortassen kon alles er netjes in.
Wim schreef:Helaas zijn er genoeg winkeliers die van de onzekerheid van zulke beginners misbruik maken om ze van alles aan te smeren.
Ik betwijfel of er sprake is van kwade opzet. Het is een menselijke neiging om allerlei nuttige, handige en leuke dingen bij elkaar te hamsteren, en mee te nemen.

De les is dat je dingen items die je meeneemt kritisch beoordeelt naar hun nut, noodzaak, gewicht, pakvolume.

Er zijn mensen die kilo's aan sloten meenemen, en dat gewoon waard vinden vanwege de gemoedsrust die ze opleveren.
Polling schreef:Inmiddels met nieuwe spullen alleen nog achtertassen voor kampeervakanties in Europa.
In Europa fiets ikzelf meestal zonder bagage aan mijn fiets, die laat ik voor mij vervoeren. Buiten Europa zoek ik lekker warme landen op, en neem ik sowieso voortassen mee, al was het alleen maar om ruimte te hebben om water mee te nemen.
Inge,
Inderdaad wordt de bagage in je eentje wat zwaarder, al moet je het verschil ook niet overdrijven. Waar zit dat extra gewicht in? Gereedschap, verband etui, gidsen kaarten en gps, keukenspul dat voor een persoon wel wat lichter is, maar niet de helft, eten (olijfolie, jam etc) idem, en misschien de tent. Er zijn heel lichte eenpersoons tenten van 1 kg, maar die zijn wel erg krap. Wil je evenwaardige ruimte, dan kom je schat ik uit op twee derde van een twee/drie persoonstent. Totaal is het extra gewicht hoogstens 2 kg denk ik, en in de praktijk vaak wel minder.
Zelf maak ik ook solotochten, en dan blijf ik toch echt vrij probleemloos aardig onder de 15 kg, en past het ruim in twee achtertassen van totaal 40 liter plus stuurtas voor het kleine spul (tent bovenop, brandstof onder de onderbuis). Alleen in Noorwegen had ik vanwege de kans op koud en nat weer zo'n 18 kg bij me. Dat paste nog net zonder voortassen, maar het was op mijn fiets qua rijgedrag wel de grens. Het ging nog prima, maar als je een keer de laatste paar km met flink wat extra eten fietste was duidelijk dat het ook niet meer moest zijn. Dit was wel met een vrij zware tweepersoons tent van 3 kg inclusief footprint. Als Sinterklaas langs komt koop ik daarvoor wat lichters.
Inge1 schreef:Grappig al die gedachten over (licht)gewicht. Wat me wel opvalt is dat er meestal wordt gereageerd vanuit het standpunt met 2 personen te fietsen waardoor het gewicht per persoon automatisch minder is dan wanneer je alleen fietst.
Je hebt natuurlijk gelijk: We gaan altijd met zijn tweeen op fietsvakantie, en dan kun je tent, gereedschap en servies delen. Dat scheelt in ons geval toch enkele kilo's. Voor diegenen die alleen op fietsvakantie kan het krap worden met de standaard achtertassen.