Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Agressie tegen fietsers - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Agressie tegen fietsers

Nederland: het tollerante fietsland bij uitstek :D :D :D
Gisteren, zaterdag dus mij overkomen. Lekker op je racefiets een stuk hard fietsen bij Staverden(GLD) en dan meent iemand dat hij je er op moet wijzen dat jij daar niet mag zijn. Dus toeteren, wijzen op het NIET VERPLICHTE fietspad en dan vrolijk de ruitensproeier volop aanzetten, zodat het flink bijtende middel zijn werk bij je doet. Nou dat heb ik geweten! Ondanks zonnebril nog volop in mijn ogen en branden op mijn benen en armen. Ik kon het kenteken niet eens meer waarnemen. Een blauwe Peugeot 306 stationcar met een gezinnetje. Thuisgekomen toch maar de Politie gebeld, maar ja zonder kenteken begin je niets. Lang alles nagespoeld onder de douche, het brandt nog steeds op mijn huid en geïrriteerde ogen. De Politie Harderwijk heeft nog keurig teruggebeld hoe het met me gaat. Trouwens veel mensen kennen de regels van verplicht en onverplichte fietspaden niet. Op verzoek van andere dit bericht verplaatst. Als jou dit ook overkomt, maak er melding van bij de Politie. Vandaag heb ik nog steeds last van de ingeademde stof! :(
Ik ben door de politie aangehouden omdat ik op de weg reed naast een niet-verplicht fietspad. Inderdaad, teveel mensen kennen de regelgeving niet. Inclusief enkele politieambtenaren....
Ik ben in Oost Duitsland meerdere keren in enkele dagen tijd door automobilisten van de weg af getoeterd omdat ze meenden dat ik op het m.i. niet verplichte voet / fietspad dat soms vol stond met containers moest rijden.

Een weg waar ik door een automobilist vanaf getoeterd werd en bij navraag aan lokaal taxi bedrijf de toerende automobilist juist had gehandeld omdat ik niet op deze overigens zeer rustige weg mocht fietsen aldus de medewerkers:

http://jeroenpostema.nl/wp-content/gall ... 03_1-1.JPG

http://jeroenpostema.nl/wp-content/gall ... 32_1-1.JPG

Nog een situatie waar ik van de rustige weg ben afgetoeterd door een vrachtwagen chauffeur, hier koos ik voor de weg omdat het fietspad vol met geparkeerde automobielen en containers stond:

http://jeroenpostema.nl/wp-content/gall ... 37_1-1.JPG

http://jeroenpostema.nl/wp-content/gall ... 41_1-1.JPG

http://jeroenpostema.nl/wp-content/gall ... 20_1-1.JPG

Afgezien van dit gezeur met automobilisten was Oost Duitsland verder erg mooi.
Zo'n bordje "Radfahrer frei" duidt uiteraard niet op een verplicht fietspad, dus dat taxibedrijf praat onzin. Maar in sommige gebieden in Duitsland worden fietsers nu eenmaal vaak nogal agressief benaderd. Dat is vast nog een restje van de Freie Fahrt für freie Bürger-mentaliteit. De Duitse fietsersclub ADFC raadt af om op de stoep te rijden als dat niet verplicht is en als je door een Rambo wordt betoeterd of gesneden, opperen ze zelfs de politie te bellen, die dan mogelijk een gesprekje met de agressieveling zal voeren:

"Es gibt allerdings immer mal wieder autofahrende Rambos, die den Radfahrer dann durch Hupen oder Anpöbeln von der Fahrbahn herunterschmeißen wollen. Falls Ihnen solch ein Kandidat begegnet, gibt es drei Möglichkeiten: a) ignorieren oder b) Anzeige schreiben oder c) die Polizei bitten, (anstelle einer Anzeige) beim Autofahrer anzurufen und den Autofahrer aufzuklären. — Ob die Version „c)“ hinhaut, hängt von der Kooperationsbereitschaft Deiner örtlichen Polizeidienststelle ab; diese Version ist aber ziemlich wirkungsvoll."
Bedankt voor de informatie Peter, grappig om te lezen!
D.J. schreef:Gisteren, zaterdag dus mij overkomen. Lekker op je racefiets een stuk hard fietsen bij Staverden(GLD) en dan meent iemand dat hij je er op moet wijzen dat jij daar niet mag zijn. Dus toeteren, wijzen op het NIET VERPLICHTE fietspad en dan...
Ik zat laatst eenzelfde situatie maar kreeg slechts een mooie middelvinger door het dakraam. Mooi hoe mensen die de regels niet weten jou wel kunnen vertellen wat wel of niet mag. Verder denk ik dat mijn postuur ook wel helpt dat ik weinig agressie tegen kom.

Overigens is de kritiek doorgaans ook wel deels gegrond. Ik heb last van oudere mensen die met z'n 2'en het hele fietspad in beslag nemen, maar zij zullen het ook ongetwijfeld niet op prijs stellen dat ik daar met 30+ langs raas. Vaak heb ik dan al 3x gebeld en netjes 'pardon' geroepen, maar dat wordt zelden gehoord, of ik moet schreeuwen waardoor het ook weer A-sociaal is. De eerste 5x heb ik er geen problemen mee, maar bij het 10e oudje wat helemaal links op een weg van 5 meter breed fietst dan is voor mij de lol er ook af. Ik fietst daarom niet meer op zondagmiddag langs populaire fietsroutes. Of ik fiets op de weg (60km wegen, racefiets) en neem de boze automobilisten op de koop toe. Het snelheids verschil tussen een auto die 60 rijdt en mij is doorgaans kleiner dan op het vele malen krappere fietspad.
Ypuh schreef:Ik heb last van oudere mensen die met z'n 2'en het hele fietspad in beslag nemen, maar zij zullen het ook ongetwijfeld niet op prijs stellen dat ik daar met 30+ langs raas.
Ja, wie wind zaait zal storm oogsten. Een grove opmerking of middenvinger is nog geen agressie. Dat ontstaat pas bij een vijandige toenadering, wanneer angst en onzekerheid een rol gaat spelen. Dat heb ik alleen ervaren met manische wielrenners of wielrenners in groepen. Ik hoop dat binnenkort een maximum snelheid op fietspaden zal gaan gelden. 25 km/h?

Piet.
PietV schreef:Ik hoop dat binnenkort een maximum snelheid op fietspaden zal gaan gelden. 25 km/h?
En dan krijg je de mijn inziens absurde situatie dat op allerhande wegen de automobilist 30-50-80 mag rijden maar de fietsers op het naastliggende fietspad maar 25 km/uur want meer is 'gevaarlijk'.

Ik ben zeker niet per definitie tegen alle vormen van snelheidsbeperkingen - ook voor fietsers - en er zijn natuurlijk locaties en ogenblikken waar het onverantwoord is om als fietser aan hoge snelheid te rijden. Niet voor niets gelden natuurlijk ook voor fietsers de snelheidsbeperkingen die voor automobilisten gelden in b.v. zone 30, woonerf, ... Er dient daarbij beseft te worden dat een auto aan 30 km/uur nog steeds een veel groter gevaar inhoudt dan een fietser aan diezelfde snelheid.

Het is - ook met de ontwikkeling van nieuwe voertuigen (zoals de speed-pedelec) tijd dat men niet enkel gaat nadenken over snelheidsbeperkingen, locatie van diverse soorten voertuigen maar ook over het verbeteren van infrastructuur zodat snelheden van 30-45 km/uur met de fiets wel op allerlei locaties verantwoord kunnen. Dat is noodzakelijk als men het autogebruik (ook noodzakelijk) wil beperken.
Maak zelf vrij weinig mee, alhoewel basiskennis verkeersregels en het anticiperen minder lijkt te worden. Zie het regelmatig maar net goed gaan sinds de opkomst van e-bikes, en mensen die vaker op de telefoon kijken dan naar de weg (met of zonder oordopjes in).
PietV schreef:
Ypuh schreef:Ik heb last van oudere mensen die met z'n 2'en het hele fietspad in beslag nemen, maar zij zullen het ook ongetwijfeld niet op prijs stellen dat ik daar met 30+ langs raas.
Ja, wie wind zaait zal storm oogsten. Een grove opmerking of middenvinger is nog geen agressie. Dat ontstaat pas bij een vijandige toenadering, wanneer angst en onzekerheid een rol gaat spelen. Dat heb ik alleen ervaren met manische wielrenners of wielrenners in groepen. Ik hoop dat binnenkort een maximum snelheid op fietspaden zal gaan gelden. 25 km/h?

Piet.
Zelfs met een snelheid van 25 km/h neemt het het probleem van mensen die de gehele baan in beslag nemen niet weg.

Naast elkaar fietsen is leuk, mits er geluisterd wordt naar een achterliggende bel. Of die persoon nu 35 of 25 gaat. Zodra men asociaal de gehele rijbaan op blijft eisen haalt een snelheidsbeperking helemaal niets uit.

Sowieso is op de zondagse vrije middag het Nederlandse fietspad toch al één groot vrij spel waarin ook maar enige vorm van structuur of regelgeving ongehoord lijkt. Een snelheidsbeperking zonder ook maar enige handhaving zal hierin geen toegevoegde waarde hebben.
Revanho schreef:Het is - ook met de ontwikkeling van nieuwe voertuigen (zoals de speed-pedelec) tijd dat men niet enkel gaat nadenken over snelheidsbeperkingen, locatie van diverse soorten voertuigen maar ook over het verbeteren van infrastructuur zodat snelheden van 30-45 km/uur met de fiets wel op allerlei locaties verantwoord kunnen. Dat is noodzakelijk als men het autogebruik (ook noodzakelijk) wil beperken.
Dat lijkt me een utopie. Ze proberen al jaren mensen te stimuleren de auto thuis te laten en vervolgens maken ze de treinen alsmaar duurder en schaffen ze regelingen als het fietsplan af (al heeft dat fietsplan nooit zijn volle potentie behaald door een vage opzet).

Voorbeeldje: Ik zou vanuit Groningen volgende weekend graag op bezoek gaan bij mijn zus in Arnhem om daar een fietstocht te rijden. Niet eens de andere kant van de wereld zou je zeggen. Een treinkaartje voor mij + fiets kost bij vol tarief retour €56,- (+€20 inschrijfgeld voor de tocht en dan de rest nog). Als ik nog 1 of 2 vrienden mee zou nemen is het helemaal niet interessant meer om de auto thuis te laten, extra reistijd, flexibiliteit en comfort daargelaten.
Friso* schreef:...en mensen die vaker op de telefoon kijken dan naar de weg (met of zonder oordopjes in)...
Alle kids willen hier nu een ligstuur zodat ze Pokemon kunnen vangen en fietsen tegelijk. Een MP3 speler met de Metallica Discovery is nog minder gevaarlijk...
PietV schreef:Een grove opmerking of middenvinger is nog geen agressie.
Piet.
Daar denk ik toch anders over. Gen fysieke agressie misschien, maar ik vind een grove opmerking wel degelijk agressief.
PietV schreef:Ik hoop dat binnenkort een maximum snelheid op fietspaden zal gaan gelden. 25 km/h?Piet.
Ik zie het al voor me: op een comfortabel breed fietspad ergens in de polders rij ik moederziel alleen op een mooie, zonnige ochtend. Met de racefiets. Politie houdt me staande wegens snelheidsovertreding...
Polling schreef:
PietV schreef:Een grove opmerking of middenvinger is nog geen agressie.
Piet.
Daar denk ik toch anders over. Gen fysieke agressie misschien, maar ik vind een grove opmerking wel degelijk agressief.
Nee hoor dat is gewoon vrijheid van meningsuiting. :wink:
De een is verbaal beter onderlegt dan de ander, echter is er een punt (bij de een eerder dan bij de ander) waarop we allemaal weer Neanderthaler worden.
Als de een verbaal en de ander fysiek sterker is, kun je het aldus beiden als agressie beschouwen.
PietV
"Ja, wie wind zaait zal storm oogsten. Een grove opmerking of middenvinger is nog geen agressie. Dat ontstaat pas bij een vijandige toenadering, wanneer angst en onzekerheid een rol gaat spelen. Dat heb ik alleen ervaren met manische wielrenners of wielrenners in groepen. Ik hoop dat binnenkort een maximum snelheid op fietspaden zal gaan gelden. 25 km/h?"

Sorry, mag er dan ook een minimum snelheid bij?
Het hangt natuurlijk af van waar in het land je wil fietsen. In deze regio (Nijmegen) is fietsen boven de 20 km/h in de zomermaanden doorgaans onmogelijk vanwege drommen gemotoriseerde doorgaans dove bejaarden, die zich alleen op de wereld wanen.
Doof is natuurlijk op zich geen probleem, maar koop dan een spiegeltje en kijk er ook in. Hardnekkig naast elkaar blijven rijden en inderdaad nog erger, li van een heel breed fietspad is ergerlijk.
Wetende dat ook ik oud hoop te worden, minder ik vaart, bel eerst een keer of 5 geduldig, roep dan vriendelijk. Na een paar minuten reactietijd van de medeweggebruikers, fiets ik zachtjes aan de gezelschappen voorbij terwijl ik vriendelijk bedank voor het ruimte maken op het 3 meter brede fietspad.
Het is me altijd gelukt vriendelijk te blijven. Hetgeen ik lang niet van al deze doorgaans (hoog)bejaarde recreanten kan zeggen.
Maar de lol van het fietsen is er na een paar km wel af!

Laten we aub wederzijds ruimte voor elkaar maken en niet nu de machtige babyboomers bejaard zijn de macht op het fietspad ook weer aan hen laten!
Als je niet meer kan fietsen, ga dan zwemmen, wandelen, kaarten, koersballen. Er is genoeg te doen waarmee je anderen niet hun werk of hobby onmogelijk maakt.

Dank voor de gelegenheid mijn opgespaarde agressie af te laten vloeien.
PietV weet met zijn zelfingenomen betweterigheid toch altijd weer het verdrongen slechte in mij los te maken. Hoe noemt hij dat ook weer. Oh ja: wie wind zaait zal storm oogsten.
Ik woon in Heerlen , echt last van agressie heb ik niet , maar wel soms van vervelende misgunstige opmerkingen. Mensen die het niet kunnen hebben dat er iemand op een dure fiets langsrijd en het dan nodig vinden om een opmerking te maken.


Zo reed ik vorige week met een vriend door Heerlen centrum langs de terrasjes , ik reed op m'n Trek fatbike en Danny op z'n Trek e-bike. Alleen dat we daar langsreden was al genoeg om nagekeken te worden en we konden horen dat ze opmerkingen maakten zoals "kijk die doen ook of ze geld hebben" :(


Wat me wel opvalt is dat mijn fiets achterlampjes agressie opwekken bij anderen fietsers. Ik heb een 65 lumen Bontrager Flare R en een 70 lumen Knog blinder R70. S'avonds zet ik ze op de nachtstand maar overdag op knipperen volle sterkte. Als ik dan overdag wordt ingehaald krijg ik ook weleens boze blikken en opmerkingen.
Dennis1987 schreef: Wat me wel opvalt is dat mijn fiets achterlampjes agressie opwekken bij anderen fietsers. Ik heb een 65 lumen Bontrager Flare R en een 70 lumen Knog blinder R70. S'avonds zet ik ze op de nachtstand maar overdag op knipperen volle sterkte. Als ik dan overdag wordt ingehaald krijg ik ook weleens boze blikken en opmerkingen.
Ik woon niet in Heerlen maar kan me voorstellen dat mensen niet blij worden van felle rode achterlichtjes, die werken net als de spreekwoordelijke rode lap op een stier. Ga zelf maar eens een tijdje achter een fel rood lampje aanrijden, dag of nacht maakt hiervoor weinig uit.
Ik zou die hint ter harte nemen en zorgen voor Nederlandse of Duitse verlichting en niet voor die Amerikaanse of Australische lampjes gaan. (Over die eerste 2 is namelijk meer nagedacht)
Agressie van andere fietser gelukkig nooit gehad, maar ja in Belgie wordt er dan ook bitterweinig woon-werkverkeer gefietst en aan zondagstochtjes doe ik niet mee. Tijdens de winter kom ik amper 3-4 andere fietsers tegen op mijn dagelijkse 40km heen en terug.

Waar ik wel soms "agressief" van word (maar niet laat merken) zijn die wielertoeristen die denken dat fietspaden niet van toepassing zijn voor hun. En dit is helaas in Belgie 80% van de fietsers lijkt me. En hierdoor krijgen automobilisten een hekel aan alle fietsen en kom ik agressie van auto's jammer genoeg regelmatig tegen ondanks dat ik de regels volg.

Op fietsvakanties nog nooit last van gehad behalve 1 keer in Frankrijk, iemand die naast me kwam fietsen en "Le Penne" begon te roepen en dat alle niet Fransen buiten moesten.