Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beginnen met Bikepacken (Revelate vs. Alpkit) - Forum Wereldfietser

Beginnen met Bikepacken (Revelate vs. Alpkit)

Al geruime tijd volg ik dit topic (en diverse andere bikepacking websites) met grote interesse. Inmiddels ben ik wel tot de conclusie gekomen dat het bikepacken me wel aanspreekt en daarom wil ik een zadel tas en waarschijnlijk ook een stuur harnas aanschaffen. Hopelijk zijn hier wat ervaringsdeskundigen aanwezig die me kunnen adviseren..

Ik wil de tassen gaan gebruiken op zowel mijn racefiets als mijn MTB (in eerste instantie vooral op de racer, maar later op de MTB zie ik ook zeker wel zitten). Het zullen vooral korte ritjes (weekend) zijn, dus er hoeft niet super veel bagage mee (slapen onder een tarp en eten in restaurant, of vriesdroogmaaltijden)

Als eerst maar de zadeltas. De Revelate Terrapin spreekt me erg aan vanwege de verwijderbare drybag, maar ook omdat vrijwel iedereen erg positief is over deze tas. De prijs is eigenlijk het enige dat me tegenhoud..
Een goedkoper alternatief zou de Alpkit Koala zijn. Met 75 euro ongeveer 100 euro goedkoper dan de terrapin. De vraag is of ik spijt ga krijgen als ik voor de Koala ga. Het geld kan ik opzich wel missen, maar voor zo ver ik lees is de Koala ook een prima tas.
De vraag is dus of er mensen ervaring hebben met beide tassen en wat (buiten de losse drybag natuurlijk) de voordelen van de Terrapin zijn.
Weet iemand trouwens wat er zo bijzonder is aan de bij de terrapin geleverde drybag? het verschil tussen een los holster en de complete set is 55 euro terwijk de gemiddelde drybag niet meer dan 20 euro kost.

Dan het stuur harnas. Ik twijfel of een harnas voor mij veel toegevoegde waarde heeft. Zeker als ik kijk naar het revelate stuur harnas zie geloof ik best dat het met inpakken een stuk handiger is dan zelf met spanbandjes aan de slag. Maar de prijs van 125 euro schrikt me voor nu toch een beetje af..
Op de racefiets zitten de kabels niet echt in de weg, dus zou ik met een Alpkit Airlok Extra/Dual en spanbandjes (en evt. een Alpkit Joey) een heel eind moeten komen. Op de mountainbike zitten de rem/schakel kabels een stuk meer in de weg, dus daar zou een harnas eventueel nog wel handig kunnen zijn.

In het kort zit ik dus eigenlijk met 3 vragen:
1. Wat zijn de voordelen van de Terrapin boven de Koala?
2. Waarom is de drybag van de terrapin zo duur? Waarom niet een gewone 13L drybag?
3. Wat zouden goede redenen zijn om voor een stuur harnas te kiezen?

Ik heb een behoorlijke zoektocht gedaan naar alternatieve seat packs in de prijscategorie van de Alpkit. In mijn beleving was het allemaal meer van hetzelfde, maar als er tassen zijn die ik zeker nog in mijn overweging mee moet nemen dan hoor ik dat ook graag :)

Alvast bedankt!

Linkjes naar de genoemde producten:
Revelate Terrapin: https://www.revelatedesigns.com/index.c ... s/Terrapin
Alpkit Koala: https://www.alpkit.com/products/koala
Alpkit Joey: https://www.alpkit.com/products/joey
ik volg!
ik zit wat met dezelfde vragen en ken er ook niet genoeg van om de grote verschillen/voordelen/nadelen te zien.

hier worden nadelen van de alpkit besproken: http://bikepacker.com/alpkit-field-test ... e-luggage/
Ik kan je niet heel erg helpen. Heb zelf ook nog slechts 2 nachten gebikepackt. De eerste twee vragen kan ik dan ook helaas niet beantwoorden.
Over vraag 3 heb ik wel ideeën.
  • 3. Wat zouden goede redenen zijn om voor een stuur harnas te kiezen?
Om te bepalen waar je het liefste je rol hebt hangen en op welke wijze, kun je eens gaan proefbikepacken. Zo heb ik een weekend gebruik gemaakt van een fietsmaat zijn Blackburn harnas. Deze heeft een stuurafhouder, maar het ophangsysteem schijnt niet zo duurzaam te zijn. Wel werkt het lekker snel, zodat je niet moeilijk hoeft te doen bij het ophangen en eraf halen van je stuurrol. Het bleek ook stevig te blijven hangen bij het fietsen op het 'mountain'bikeparcours te Dorst, met bikepacking bepakking.

Ik kwam er ook achter dat bij mijn fiets er geen mogelijkheid is om puur met spanbandjes de drybag op te hangen. Niet onder de bekabeling, en niet gelijk tegen het stuur. Ik heb dus stuurafhouders nodig bij mijn handlebar pack.

Mijn ervaringen en redeneringen zijn dan ook als volgt:

Ten eerste hebben niet alle harnassen stuurafhouders. Ik las bijvoorbeeld dat Yopie zelf rubbertjes gebruikt om het harnas bij haar fatbike van de kabels weg te houden. Toch wel erg belangrijk voor mij om in het achterhoofd te houden bij het kiezen van een model. Ik kan immers niet zonder.

Heb je zelf rubbertjes die je kunt gebruiken i.c.m. spanbandjes of een harnas? Als je zelf geen rubbertjes hebt, kan het ook zinvol zijn om naar een harnas te kijken met stuurafhouders, als je toch op zoek bent.

Een ander argument van een harnas is dat de drybag zelf ontlast wordt. Deze zit immers beschermd in het harnas tegen het schuren langs de metalen delen bij het stuur. Zo kun je lang met een harnas doen en regelmatig (ieder jaar?) een nieuwe drybag gebruiken.

Ten derde: Het ophangsysteem kun je natuurlijk ook laten zitten, zodat je ieder weekend makkelijk alles kunt ophangen om te gaan bikepacken. Geen gedoe iedere keer om voorzichtig de bandjes vast- en losmaken, omdat anders de rol scheef trekt.

Zelf heb ik gekozen voor de Ortlieb Handlebar Pack via Rose. Dit model is 2/3e van de prijs van de Revelate (nog afgezien van importbelastingen en btw die je bij import zou kunnen moeten betalen), maar heeft wel stuurafhouders en is waterdicht. Bovendien is Ortlieb een redelijk geijkt merk, waarvan ik weet dat de tassen redelijk goed zijn. (Helaas hebben ze geen drybags (meer) van het PS36C materiaal, wat ze in hun Plus-lijn van touring-fietstassen gebruiken... :( ) Hopelijk zal deze tas me dan ook niet teleur stellen.
Voor Rose had ik gekozen omdat op het moment van bestellen de levertijd 1 week zou zijn. Dit is helaas verschoven naar leverdatum half september. Vandaar dat ik nu achter de computer zit.

Verder zijn er ook nog andere merken dan Revelate en Alpkit. Denk aan Apidura, Bikepack.pl, Oveja Negra, enzovoorts (<-- handig overzicht!).
edit.
Weet iemand trouwens wat er zo bijzonder is aan de bij de terrapin geleverde drybag?
De bijbehorende drybag is wel handig omdat de maat nogal afwijkend is van de andere merken losse drybags, (lang en relatief smal)
Dan het stuur harnas. Ik twijfel of een harnas voor mij veel toegevoegde waarde heeft. Zeker als ik kijk naar het revelate stuur harnas zie geloof ik best dat het met inpakken een stuk handiger is dan zelf met spanbandjes aan de slag.
Zonder harnas slijt de drybag erg snel door direct contact met je fiets. Zeker als het nat en modderig is. Verder is het wel even zoeken naar de juiste plaatsing. Verlenging van rem- en versnellingskabels en evt. lock van een voorvork, is soms noodzaak.
Daarnaast is het in je eentje een drybag met 2 losse straps elke ochtend aan je stuur hangen even een gedoetje, dat gaat met een harnas makkelijker!
De revelate is wel een van de duurdere, alpkit of oveja negra is iets sympatieker dan qua prijs.
Bedankt voor alle reacties! De eerste knoop is doorgehakt. Qua harnas wordt het een Alpkit Joey. Die vangt in iedergeval 2 van de 3 redenen van een harnas af: Slijtage van de drybag en het eenvoudiger vastmaken van de drybag. (bedankt voor de tip snowfreakyvon. Ik was alweer vergeten wat een gepruts het kan zijn om dingen aan je fiets te bevestigen als hij niet vast staat :)). Ik verwacht geen problemen met de montage van het harnas op de racefiets. Mocht ik bij mijn MTB wel tegen problemen aanlopen dan kan ik door de Joey beter inschatten wat ik dan precies nodig heb bij een stuur harnas.

Voor de zadeltas heeft een afneembare drybag toch wel de voorkeur. (zie bovenstaande argument voor een stuur harnas :)) de vraag is echter even of het me de meerprijs van de terrapin waard is.
Ik kwam in mijn zoektocht ook nog de Wildcat Drover tegen die qua prijs iets vriendelijker is. De max capaciteit daarvan is echter “maar” 10 liter. Aangezien ik voorlopig geen frametas wil lijkt me dat wat beperkt. Dan neig ik toch weer meer naar de Terrapin.

Waarschijnlijk wordt het dus toch de “dure” Revelate Terrapin met bijbehorende drybag. Nu nog even kijken of hij ergens voor een mooie prijs de koop is.. t
Ik heb bij deze al wat besteld , meestal iets goedkoper .

http://www.highmobilitygear.com/PBSCCat ... D=13092941
Dat scheelt behoorlijk inderdaad!
Helaas is hij daar nu uitverkocht :(

Het lijkt wel alsof alle winkels die de Terrapin onder de standaard prijs verkopen uitverkocht zijn :)
Ik zal ze eens mailen in mijn beste frans (lees: engels ;))
Een beetje laat antwoord, maar ik wilde ook even op je vraag reageren.
Ik heb nu een aantal tochten met de Alpkit Kanga harnas gereden.
Op zich bevalt het goed. Ik heb niet zo veel last gehad dat m'n kabels in de knel kwamen zitten. Dat heeft waarschijnlijk te maken dat (op mijn fiets) het harnas naar voren wil buigen door de glasfiber-baleinen die er in zitten. Je spant als het ware het harnas terug richting je stuur met wat klitteband en dan blijft het prima zitten.
Het enige wat niet fijn is, is dat ik al 2 drybags heb versleten. Kies voor je drybag eentje die goed stevig is. De ultra-weight, of nano, of hoe ze ook heten, dat type van dunne drybags moet je niet hier voor gebruiken. Je slijt er snel gaten in en dan zijn het toch-niet-zo-hele-droge-drybags geworden. Het kan ook helpen door ze niet té vol te doen.
Wel reden voor mij om een Ortlieb stuurtas te bestellen.