Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brooks zadel pre aged - Forum Wereldfietser

brooks zadel pre aged

beste
ik rij nu al 1 maand met een pre aged brooks b17
maar krijg er tijdens het rijden zweet plekken op best wel fel ben een zweter

deze drogen wel op maar er na zijn er van die plekken op en is hij zowat wit uitgeslagen

wat raden jullie aan in vetten om dit tegen te gaan of???

grtz
Volgens mij neemt leer van nature altijd in meer of mindere mate vocht op. In zweet zit verder zout, wat die witte plekken zou kunnen verklaren.

Hoe dan ook wrijf ikzelf leren zadels heel af en toe aan de bovenkant in met een kaars gemaakt van bijenwas voor de soepelheid van het leer en om vochtopname te verminderen. Het leer maak ik net daarvoor een heel klein beetje warm (pak hem beet 40-50 graden C) om de stugge bijenwas iets makkelijker op/in het leer te krijgen. Daarna evt de opgebrachte was nog eens hard verder inwrijven met een doek in het leer.

Ik weet niet of deze methode het beste is voor je probleem en je zadel. Nadeel van mijn methode is dat je bijenwas van je zadel in je kleding kunt krijgen de eerste tijd dat je erop zit. Ik neem tot slot aan dat een pas 1 maand oud zadel nog geen bijenwasbehandeling nodig heeft, dus dat bevreemdt me wel een beetje.
BurtonBenson schreef:wat raden jullie aan
Een fietsbroek.
@ leon: dat helpt niet

Vreemd genoeg herken ik dit. In het begin was het niet zo maar ineens zie ik ook als ik opsta rare plekken op het zadel. Het slaat bij mij niet wit uit maar het komt duidelijk van mij af. Heel merkwaardig. Of ik nu wel of niet met fietsbroek rijd (dus met of zonder zeem) dat maakt niets uit.

Ik heb er verder geen last van en het trekt ook gewoon weg. Ik heb ook een brooks pre aged
Je kunt in ieder geval testen of de vlekken komen door vocht dat van de berijder afkomstig is door een keer, op een warme dag, een tocht te fietsen met een plastic zak over het zadel.
Maar natuurlijk komt het van de berijder. Toch? Waarom zou dat niet zo zijn dan?
Max2015 schreef:Maar natuurlijk komt het van de berijder. Toch? Waarom zou dat niet zo zijn dan?
Als Max zo zeker weet dat een fietsbroek niet helpt, dan zou het niet van de berijder komen want de zeem van een fietsbroek vangt aardig wat vocht op. Bovendien houdt de zeem van een fietsbroek zout van de huid tegen; op zijn minst toch totdat de zeem helemaal uitgewrongen is.
Daarom moet je zulke hypotheses altijd willen testen.
Het zou bijvoorbeeld kunnen dat er in het leer een lichter soort vet zit dat gaat vloeien als er gefietst wordt. Bewegging en warmte.
Ik zou wel foto's willen zien van het zadel van BB.
Veel dank
Ik wrijf mijn zadel af en toe met goed wat olijfolie in, zo blijft het leer lekker soepel en is het waterafstotend. Dit is gemakkelijk, goedkoop en werkt al duizenden km perfect.