Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 18 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
jahwalla schreef: ik gebruik een revelate harness icm. 42 cm brede drops
Zie er goed uit, ongeveer wat ik zoek. Wel zwaar. Gaat de drybag (of iets anders) niet op je remmen, remkabels hangen?
Ik heb 40 cm brede drops. Past dat harnas daartussen?
derdekeer schreef: Ik heb 40 cm brede drops. Past dat harnas daartussen?
vast en zeker. Ik probeer het pakketje wel altijd zo smal mogelijk te maken.
Bijv. tent proppen zonder stokken, deze stop ik elders weg.
Let op: de harness is niet geschikt om te gebruiken met racefietsremmetjes
Werkt goed in combinatie met V-brakes/discs
Ik had eigenlijk net dezelfde vraag als derdekeer.

@jahwalla: aangezien je zo'n RD Harness hebt, zou je voor mij de breedte van het harness kunnen meten (zoals de L2 meeting in deze afbeelding, maar dan enkel van het harnas natuurlijk)? Ik heb ook 400mm drop bars op mijn racer, maar de ruimte tussen de binnenzijdes van de bars is slechts 36cm op het nauwste punt. Als de Harness breder is dan past die niet meer vermoed ik...

Heb ook gekeken naar de Apidura Handlebar Pack. De regular geeft 40cm aan als minimum breedte, de compact 35 cm. Maar de compact vind ik - met zijn 9L pakvolume - te klein. Een RD harness met een kleinere dry bag voor op mijn racer en met een grotere dry bag voor op mijn trekkingfiets (plat stuur) draagt momenteel mijn voorkeur.

Omtrent die remmen, wat doen mensen dan met caliper brakes qua stuurtas? Mijn racer heeft namelijk ook caliper brakes en de starre verticale remkabel komt inderdaad dicht tegen mijn stuur (heb ook een stuurpen van slechts 90mm). Ik zie dat veel van de duurdere endurance fietsen zijn uitgerust met disc brakes. Bovendien gebruiken de gekende atleten (Matt Hall, Josh Ibbett, Kristof Allegaert) precies geen stuurtas (maar zij slepen dan waarschijnlijk ook geen tentjes mee). Op google vind ik geen ervaringen. Wel vermeldt RD het volgende op hun sweet roll en harness productpagina's: "Disk or V Brake only - NOT compatible with Cantilever or road style front brakes with a vertical exposed cable."
Edit: volgende setup zou dus problemen geven bij caliper brakes, want de voorste remkabel zou de tas beletten van tegen de head tube te rusten?
Afbeelding
Grotere afbeelding
Floris89 schreef:Ik had eigenlijk net dezelfde vraag als derdekeer.

@jahwalla: aangezien je zo'n RD Harness hebt, zou je voor mij de breedte van het harness kunnen meten (zoals de L2 meeting in deze afbeelding, maar dan enkel van het harnas natuurlijk)?
De Revelate harnas meet bij mij 29cm (die L2). En hij kan ook gewoon op de racefiets, geen probleem met de remmen want ik zet hem niet strak tegen de stuurpen, zet er gewoon een stukje opvulrubber tussen zoals het harnas bovenop ook heeft zitten. Gaat prima zo.

Kan niet zo snel een foto vinden waar het goed te zien is dus dan maar deze als 'bewijs':
Afbeelding

Meestal fiets ik echter zonder harnas op de racefiets, met twee spanbandjes trek ik er gewoon een drybag tegenaan, gaat prima, is goedkoop en nog lichter ook:

Afbeelding

Afbeelding

Op de fatbike zit het harnas wel strak tegen de stuurpen (hier goed te zien), moet ook wel want die zoekt niet de gladste paden op en dan wil het nog weleens hobbelen :) :

Afbeelding
Floris89 schreef:
@jahwalla: aangezien je zo'n RD Harness hebt, zou je voor mij de breedte van het harness kunnen meten
Afbeelding

Een iets ouder model zo te zien maar maat zal wel hetzelfde zijn......breedste stuk is 34cm. Je kan ook overwegen om zelf iets te maken als je niet uit komt met de off the shelf opties. Wat snel gebeurt met frame tassen.

Helaas zijn mijn naai skills en machine minder goed dan bij RD, maar ik vind mijn ontwerpen beter, meer over nagedacht en functioneel :)
Floris89 schreef: [..] Bovendien gebruiken de gekende atleten (Matt Hall, Josh Ibbett, Kristof Allegaert) precies geen stuurtas (maar zij slepen dan waarschijnlijk ook geen tentjes mee).
Hier de packlijst van de winnaar van de Tour Divide vorig jaar, Josh Kato. Hij heeft een ZPacks tentje, weegt maar 439gram. Pakmaat is daarentegen nauwelijks groter dan m'n eigen tentje, 35x10cm tegen 30x10. Maarja scheelt toch weer 280 dikke gram. :)

Afbeelding
Vind het eigenlijk niet echt een aantrekkelijke tent .. Denk ook niet dat ie bestand is tegen zweedse berglemmingen, die knagen graag een gat en met deze zijn ze denk ik zeer snel binnen. :D

En hij heeft een Klymit slaapmatje, de lichtste (107cm Inertia x-lite) weegt maar 173gr met pakmaat 14x6cm. De 183cm lange x-frame weegt ook maar 258gr met pakmaat 15x8cm. Heb zelf een Xtherm van 430gr, pakmaat 21x10cm dus scheelt ook behoorlijk.
Klymit laat mooie plaatjes zien dat ze onbeschermd buiten op de grond liggen maar mijn ervaring met ultralichte spullen is dat je er juist vaak voorzichtig mee moet omgaan, dus in hoeverre dit kan? En ik kan de R-waarde niet vinden, of kijk ik er overheen? Maar gelukkig heb ik toch geen geld dus hoef ik me nergens druk om te maken. :)
stef.l schreef:
Travelmaster schreef:
Yopie schreef:In de fattie, gewoon als extra setje. Ja, kost geld en 5 maanden van het jaar heb ik er niks aan :)
Het is maar de vraag of dat zomaar past, Yopie. Lees je wel goed in voor je tot aanschaf over gaat!
Ze heeft een Pugsley volgens mij. Technisch is het mogelijk, anderen zijn haar daarin al voorgegaan. Haar voordeel daarin is dat ze niet al te veel belasting geeft op de fiets. Optimaal is het echter niet.
Voor een gedetailleerd overzicht van 29 wheels op de Pugsley:
https://thelazyrando.wordpress.com/2013 ... er-wheels/
Jullie zijn geweldig. 8) Heb idd een Pugsley en dacht als Patrick 29+ in zijn pugs kan kan ik het natuurlijk ook. Maar waarom is dat eigenlijk niet optimaal? Had wel bedacht dat er dan minder ruimte voor de zadeltas is, soms staat nl het zadel zo laag dat ie nu al op de band knalt. Die trekt hem gelijk aan flarden, heb hem al een keertje bij de schoenmaker laten versterken maar die noppen trekken hem gelijk weer kapot.
Bedankt voor de link Stef, zal hem een andere keer lezen want ik ga morgen een tijdje fietsen. Gelukkig kun je hier geen links kwijtraken, das toch wel erg fijn. :)
Koen & Sam schreef:Nu genoeg off topic geleuter [..]
Vond het anders best verhelderend dat offtopic geleuter, heb er weer wat bijgeleerd. :)
blijf die leuke verhalen posten Yopie, het is zeer aangenaam om de foto's te zien en te lezen!
Ha leuk te horen! Dit weekend ben ik hopelijk in het laplandse gebergte aan het bikepacken (dikke maand) en dat zullen wrs wel wat plaatjes en verhalen geven. Wordt ook bikeraften dit keer en dat is toch wel moeilijk bikepacken. De packraft weegt 3.2 kg (incl. spraydeck, tas etc), peddel 1kg en zwemvestje 460g dus samen al 4.6kg. Dan nog extra schoenen/kleding (het kan er al vriezen) en zit ook te denken aan m'n waterdichte kajakjas en broek maar wat zijn die groooot. :shock: De gedachte om het zwemvestje thuis te laten kruipt steeds meer omhoog maar dat is niet echt slim want het bergwater is ijzigkoud. Wordt mss toch de achterdrager monteren, alleen wordt het dan allemaal nóg zwaarder en het wordt al zwaar fietsen, zijn daar vnl rendiertrails en verder zijn er gewoon geen paden. Wordt ook veel klimmen, mss wel duwen als het zo zwaar wordt. Dus ik twijfel weer en dat schiet altijd zo lekker op. Tis iig nog een heel puzzeltje dat bikepacken met een bootje erbij!

Zal kijken of het lukt om morgen nog een foto te posten van de setup, als die setup tenmniste wil lukken. :)
Yopie schreef: De Revelate harnas meet bij mij 29cm (die L2). En hij kan ook gewoon op de racefiets, geen probleem met de remmen want ik zet hem niet strak tegen de stuurpen, zet er gewoon een stukje opvulrubber tussen zoals het harnas bovenop ook heeft zitten. Gaat prima zo.

Meestal fiets ik echter zonder harnas op de racefiets, met twee spanbandjes trek ik er gewoon een drybag tegenaan, gaat prima, is goedkoop en nog lichter ook:
Yopie, dank je.

De afmetingen van het harnas lijken me geschikt.
Dat met die spanbanden en een drybag heb ik geprobeerd, maar toen kon ik niet meer met mijn handen bovenop het stuur rijden, wat voor mij een groot nadeel is. Bovendien hing de drybag nogal op mijn remkabels en remmen. Geen probleem tijdens de testrit in de straat voor de deur, maar na 500 km?

Dat stuk opvulrubber begrijp ik niet helemaal. Zit het tussen de balhoofdbuis en het harnas, en houdt het het harnas weg van de balhoofdbuis, de remmen en de remkabels? Hoe blijft het op zijn plaats?

Kortom, ik zoek een stuurtas voor een racefiets van 8, liefst 10 liter die me toestaat om handen bovenop het stuur te rijden en die niet op de remmen leunt. Vreemd dat die markt - ik beschouw mezelf als een winstgevende markt :D - nog niet aangeboord is.
https://restrap.co.uk/collections/bar-bags

Bij mij hangt die ook gewoon op de kabels... gewoon niet te zwaar volladen en 1000 + km's zijn geen probleem.
derdekeer schreef:Dat stuk opvulrubber begrijp ik niet helemaal. Zit het tussen de balhoofdbuis en het harnas, en houdt het het harnas weg van de balhoofdbuis, de remmen en de remkabels? Hoe blijft het op zijn plaats?
Heb wel een foto hoe het harnas er origineel uitziet maar niet hoe het op de racefiets zit:

Afbeelding

Achterop het harnas zit een klein spanbandje waarmee je hem tegen de balhoofdbuis aantrekt, dat spanbandje gaat ook door een rubberplaatje zodat het geheel strak/mooi tegen de fiets komt. Het harnas zelf heeft 3 hoogtes, dus je kunt kiezen waar je het bandje insteekt.
Dat spanbandje wissel ik om voor een iets langere bandje en steek er ook een dikker rubber in. Heb een rubber gebruikt wat je op een zware dommekracht/krik kunt zetten, maar maakt natuurlijk niks uit wat je gebruikt, als ie maar de juiste dikte hebt zodat het harnas niet tegen de rem komt. Wil ik het harnas op een andere fiets dan wissel ik het bandje gewoon weer om. Werkt prima.
Vind dat ook 't leuke van bikepacken, zelf iets verzinnen/prutsen en het zit altijd wel goed. :)

Afbeelding

Hier nog een foto hoe het op nu de fatbike zit, met het rubberplaatje strak tussen tas en fiets. Hopelijk heb ik 't nu wat duidelijker uitgelegd? :)



Afbeelding

En dit is de bikeraft-setup voor de komende week. Drybag aan stuur en bootje erbovenop, rugzak volgepropt en twee peddels eraan en verder gewoon de framebag en zadeltas met 't tentje. Alleen het zwemvestje moet nog vast, die gaat opgerold aan de rugzak, daar zitten van die helmhaakjes dus past prima. Moet alleen onthouden dat de peddels ver omhoog staan, liep net al klem onder een deur. En wat een mooie glimmende cassette hè, heb hem nl gisteren gewassen, gebeurd niet vaak dat ie zo mooi glimt. :D

Afbeelding

De packraft zit met de twee spanbandjes vast die altijd al aan het stuur zitten, zit netjes en kan niet bewegen.

Het lijkt alsof de packraft erg naar voren steekt maar dat valt best mee. Hier kun je het wat beter zien, staat ie startklaar voor de schuur te trappelen:

Afbeelding

Het geheel is wel zwaar, vooral het stuur met de 3.2 kg raft erbij, maar de brede banden kunnen het prima aan. Nu alleen nog bergje op zien te komen. Maar 't leukste is natuurlijk dat ik nu niet om al die grote meren hoef te fietsen, neem gewoon de kortste weg en dat is dwars óver het meer. En ik steek hops al die rivieren over zonder nat te worden, nou ja dat hoop ik maar haha.
Yopie schreef:Heb een rubber gebruikt wat je op een zware dommekracht/krik kunt zetten, maar maakt natuurlijk niks uit wat je gebruikt, als ie maar de juiste dikte hebt zodat het harnas niet tegen de rem komt. Wil ik het harnas op een andere fiets dan wissel ik het bandje gewoon weer om. Werkt prima.
OK, nu zie ik het.
m_nu schreef:https://restrap.co.uk/collections/bar-bags

Bij mij hangt die ook gewoon op de kabels... gewoon niet te zwaar volladen en 1000 + km's zijn geen probleem.
Ik dacht er tarp, slaapzak en opblaasmatje in te stoppen, samen minder dan 2 kg. Is dat te zwaar, denk je?
In volle afdaling ontdekken dat de voorste rem niet meer werkt zoals het hoort, dat maak ik liever niet mee.
Voorrem werkt 2x zo goed als achterrem. (Bron: Sheldon Brown.) 2 kg is niet zoveel, maar wel zorgen dat je bepakking niet in de knel komt met het hanteren van de rem- en schakelhandelingen.

(Zo zitten vrijwel alle barbags tegen het stuur aan, maar komt dat altijd in de knel met mijn kabels en/of grepen. (Apidura, Alpkit, oudere Revelate's, Restrap, etc.) Daarom denk ik voor de Ortlieb te gaan met diverse tussenstukken, waarvan er hopelijk wel een past. Blackburn heeft ook barbags met een afstandhouder, maar de duurzaamheid laat te wensen over.)
derdekeer schreef:
m_nu schreef:https://restrap.co.uk/collections/bar-bags

Bij mij hangt die ook gewoon op de kabels... gewoon niet te zwaar volladen en 1000 + km's zijn geen probleem.
Ik dacht er tarp, slaapzak en opblaasmatje in te stoppen, samen minder dan 2 kg. Is dat te zwaar, denk je?
In volle afdaling ontdekken dat de voorste rem niet meer werkt zoals het hoort, dat maak ik liever niet mee.
Omdat een tent of tarp vaak nat is, is het meestal niet zo handig om die samen met je slaapzak in een tas te stoppen, zeker niet als het een donzen slaapzak is.
he Yopie
is het niet makkelijker om de peddel delen langs je bovenbuis te bevestigen
met het peddelblad naar achter en langs je staande achtervork
heb zo ook al heel veel lange spullen vervoerd op de fiets
Weet niet of je deze packraft gekocht hebt of leent, maar zelf heb ik een (fragiele, dat wel) erg lichte van Supai, de Flatwater Canyon. Dat samen met een peddel die erg licht is en waarvan de peddelbladen in het vakje kan waar normaal je waterzak in gaat (wel een 35L rugzakje). Erg licht samen en toch best compacter dan zo'n MRS/Alpacka ding.
En het zwemvestje, tja... Da's inderdaad een rotding.
alma schreef:
Omdat een tent of tarp vaak nat is, is het meestal niet zo handig om die samen met je slaapzak in een tas te stoppen, zeker niet als het een donzen slaapzak is.
Het idee was om slaapzak & matje in een drybag te stoppen en de tarp daaraan apart vast te maken (dus niet in de drybag).
Maar ik zit nog maar in het stadium het geknoei en de testritten in mijn 60 m lange straat.
Vandaag in Decathlon geweest voor een nieuw zadeltasje en daar http://nl.decathlon.be/soepel-mandje-vo ... 88942.html gezien.

Zit vast met een soort klickfix en zou dus voldoende ruimte moeten laten om te fietsen met de handen bovenop het stuur van mijn racefiets. Geschikt voor buisdiameter 31,4 mm, aldus Decathlon, en zou dus moeten passen op het stuur.
Ik zou de handvatten er van af halen en de helft of meer van de tas wegsnijden.

Het resultaat zal nog altijd behoorlijk zwaar zijn, maar het is misschien net goed om een drybag en mijn tarp op te bevestigen zonder dat deze mijn remmen en remkabels raken. Draagkracht tot 5 kg, maar daar blijf ik gemakkelijk onder.

Nog niet gekocht, maar lijkt het de Ervaren Bikepackers van dit Forum iets?
Ik zou het alleen gebruiken op asfalt.
En het is maar EUR 20,-
(Waarom heb ik het eigenlijk niet meteen gekocht? :? )
Afgelopen weekend een stukje GR151 in de provincie Luxemburg per fiets gedaan. Heb 26x1.9 MTB banden op mijn VSF TX-400 gelegd en dat ging zeer vlot op dit - droge - parcours. De uitgeruste fiets weegt met zijn 27kg wel wat (zoals afgebeeld op de foto onderaan, incl 2L water en het slot). De wandelstokken gebruik ik voor mijn tarptent op te zetten (welke in de dry bag zit). Op de 100km heb ik maar twee keer de fiets moeten duwen, telkens toen het echt wel steil was en/of er grote boomwortels het pad onberijdbaar maakten. Ik typ later wel nog een uitgebreider verslag.
Foto: http://i.imgur.com/opdsubj.jpg
edit: verslag staat nu ook online: https://vdna.be/blog/index.php/2016/09/ ... n-marloie/
Zojuist ook mijn eerste bikepacking tweedaagse gedaan met geheel eigen materiaal. Nog niet helemaal tevreden, maar wellicht zijn er nog tips.

Wat had ik bij?
  • Zpacks vierkante cuben fiber tarp met 5 harinkjes van een Lightwave tentje. Ophanging d.m.v. een elastiek die ook de drybag op zijn plek hield;
  • Zpacks bivi bag;
  • Alpkit halfbag/pied d'elephante/olifantenpoot;
  • Donsjackje voor in de avond, alsmede om in te slapen;
  • Thermarest NeoAir Xlite slaapmatje;
  • Exped kussentje (anders krijg ik geen nachtrust, zo heb ik eerder ondervonden);
  • Dun truitje;
  • armwarmers;
  • handschoentjes met gehele vingers;
  • soort Buff-sjaaltje;
  • erg compact en licht regenjack;
  • regenbroek;
  • schaats-/hardloopbroek (beenwarmers blijven bij mij niet zitten...);
  • Alpkit BruKit (grote variant) alles-in-een brander + gasblikje;
  • 2 knor maaltijden om water bij te doen;
  • toiletspullen (incl. tekentang, etc.);
  • reparatiespullen (3 losse inbussleutels, plaksetje, kettingolie, remkabel);
  • compact EHBO-kitje (pleisters, pincet. Was ooit een krijgertje van de ANWB en lekker compact);
  • 3 liter Camelbak waterzak;
  • als tussendoortjes eenpaar bananen, wat chocola, notenmix, energierepen, waspenen;
  • bruin brood, pot pasta en bakjes salade voor op het brood;
  • waterdichte compactcamera, powerbank met kabeltje, erg compact portemonneetje, achterlicht, hoofdlamp (Black Diamond Icon, erg oude variant), toiletpapier.
Dit alles in Ortlieb Handlebar + Accessory Pack, VAUDE Cruiser Bag in het frame, 2 materiaalbidons en 1 waterbidon, Ortlieb drybag opgerold naar zo'n 15 liter, Macpac rugzakje van zo'n 20 liter.

Het geheel kwam op mij nog wat zwaar en met name volumineus over. Hoewel ik ruim voldoende eten bij had, bleek het water niet toereikend voor 2 dagen. Tussendoor heb ik op een terrasje wat genuttigd en gelijk moeten vragen of ik het water kon bijvullen. Ondanks dat het slechts zo'n 190 kilometer was.

Ik had de indruk dat het grootste volume in het bruine brood zat en vraag me dan ook af hoe jullie dit oplossen met het ontbijt en de lunch?
En hoe doe je dat op langere tochten zonder bevoorradingsmogelijkheden?