Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Autoloze wijk - Forum Wereldfietser

Autoloze wijk

Beste Mede fietser.

Misschien is dit niet de meest juiste plek om deze vraag te stellen, maar Kletspraat kan van alles zijn toch?

Ik ben me aan het oriënteren om een huis te kopen maar als fervent fietser en ik mag wel zeggen "auto-hater" zou ik in een wijk (liefst wereld, land of dorp maar ik heb me er al bij neergelegd dat wijk waarschijnlijk het grootst haalbare is) willen wonen waar auto's niet mogen komen. Nu begrijp ik dat niet iedereen zo tegen de slechtste uitvinding ooit is, maar ik dacht in een land met zoveel mensen zullen er altijd nog genoeg zijn die ook het liefst ergens leven zonder auto. Ik kan echter nog niet echt een wijk vinden waar auto's niet zijn toegestaan. Wel lees ik over 'autoluwe straten' maar verder ben ik nog niet gekomen.

Mijn vraag is dus nu of er mensen zijn die van het bestaan van een autoloze wijk/buurt af weten. En als er meer mensen zijn die graag in een autoloze buurt of dorp wilen wonen, misschien kunnen we ons dan verenigen en een autoloos gebied maken.

Met vriendelijke groet,

Wesley
Ik ken deze een wijkje in Almere waar auto's niet in kunnen, met huizen waar ook tal van andere mooie ideeën zijn uitgewerkt, maar dan heb je wel een parkeerplaats vooraan en (zie de link) zullen de kliko's zich ook parmantig verzamelen: https://goo.gl/maps/tiytHjc8t6n

Maar als je de nabijheid van de (rand)stad niet nodig hebt zijn er naast autovrije ook tal van autoluwe huislocaties te vinden.
Op Vlieland of Schiermonnikoog gaan wonen :lol: Rijden wel auto's maar veel zijn het er niet.
Berger schreef:Op Vlieland of Schiermonnikoog gaan wonen :lol: Rijden wel auto's maar veel zijn het er niet.
Valt nog vies tegen, vond het erg druk vorige keer dat ik er was. maar das ook al even geleden.
Helaas niet in dit dorp, waar er wel eens een aanzet (1995) tot een autoloze woonwijk is geweest, het bleek dat ondanks dat de bewoners daar voor getekend

http://www.digibron.nl/search/detail/88 ... loze-buurt
De volledige tekst is in het plaatej te lezen.

In Olst is er een Aardehuizen project waar de paden zo smal zijn dat je daar niet eens met de auto in kan/mag. Die woningen zijn allemaal al gebouwd, en of in eigendom of van de woningbouw (6 stuks geloof ik). Ik weet niet of ze al aan uitbreiden denken. (www.aardehuis.nl)
Hoe gaat dat dan met pakjesbezorgers en busjes van vakmannen?
Nou, slecht, denk ik.

Maar ter inspiratie: http://www.froot.nl/posttype/froot/chin ... -inwoners/
Het stukje van de wijk waar ik woon, is autovrij. Het zijn 8 straatjes die in een kruisvorm zijn gebouwd met in het midden een speeltuintje. Om het kruis heen, zijn wel parkeerplaatsen. De wijk is dan ook niet geheel autovrij, maar ik vind het wel heerlijk om geen auto's langs het huis te krijgen.
Pakjesbezorgers moeten een stukje lopen...
Leon schreef:Hoe gaat dat dan met pakjesbezorgers en busjes van vakmannen?
Afbeelding
Houten is fietsvriendelijk ontworpen, maar of er een wijk autovrij is durf ik niet te zeggen.
Leon schreef:Hoe gaat dat dan met pakjesbezorgers en busjes van vakmannen?
Die gebruiken het allereerste vervoermiddel, de benenwagen, daarnaast zijn er kruiwagens en een wat grotere 4-wiel mens aangedreven platte wagen.
Parkeren kan even buiten de wijk, die nu ook weer niet mega-groot is.

Hier in het dorp is inmiddels ook al een (internet) bedrijf dat de bestellingen die lokaal worden gedaan dezelfde dag nog per fiets bezorgd.
Of je gaat in een hofje wonen :D
Wij hebben om soortgelijke redenen gekozen voor een rustig weggetje met alle grotere wegen een flink eind weg. In de stad Groningen kwam ik laatst een straat tegen die helemaal fietspad is gemaakt, over de volledige breedte van een rood fietspad is voorzien en waarin auto's volgens het bord te gast zijn. Nu is dat wat mij betreft eigenlijk overal zo, maar hier straalt de inrichting het ook uit.

Rond een plaatsje als kalenberg kun je ook langs het water wonen waarbij je alleen per fiets, benenwagen of bootje bereikbaar bent.
blokdoorn schreef:Wij hebben om soortgelijke redenen gekozen voor een rustig weggetje met alle grotere wegen een flink eind weg. In de stad Groningen kwam ik laatst een straat tegen die helemaal fietspad is gemaakt, over de volledige breedte van een rood fietspad is voorzien en waarin auto's volgens het bord te gast zijn. Nu is dat wat mij betreft eigenlijk overal zo, maar hier straalt de inrichting het ook uit.

Rond een plaatsje als kalenberg kun je ook langs het water wonen waarbij je alleen per fiets, benenwagen of bootje bereikbaar bent.
Dat soort straten zie je in meer gebieden in het land. Maar ondanks de kleur van de bestrating en dat soort bordjes, maakt het in de praktijk uiteindelijk weinig uit.

Het is namelijk volledig aan ieders willekeur gelaten wat te verstaan onder zo'n straat. Wat voor een rijstijl hanteer je er? Hoe is dit anders dan op een reguliere straat? Er is namelijk geen regelgeving omtrent dit soort fietsstraten in Nederland.

In België is dit anders. Daar mogen auto's op fietsstraten niet harder dan 30km/u en is het niet toegestaan voor een auto om een fietser in te halen op een fietsstraat.

In Nederland reageren diverse automobilisten nog wel eens geagiteerd en toeterend als je ze op een fietsstraat geen ruimte geeft om te passeren. Tot zover "te gast" ;). Zolang er geen duidelijkheid en regelgeving bestaat kun je het concept wat dat betreft net zo goed de prullenbak inwerpen. Dan schept het ook geen verwarring.
Wesley Ooms schreef: Ik ben me aan het oriënteren om een huis te kopen ....
Beste Wesley,

Wat zijn verdere eisen aan de woning, in welke regio wil je gaan wonen en wat is ongeveer je budget?

Bij ons in de buurt zijn genoeg huizen die zo ver van de weg staan dat je geen auto tegen komt.....

Of je gaat hier even snuffelen: http://www.omslag.nl/wonen/ecodorpen.html
Al jaren heb ik een grondige hekel aan automobielen en scooters (lawaai, vervuiling, gevaar, verantwoordelijk voor heel veel kruisjes langs de kant van de weg) en daarom zou ik graag in een straat willen wonen waar geen (of zeer weinig) gemotoriseerd verkeer is.

Moet je voorstellen hoe het er uit zou zien als de steeds grotere parkeerplaatsen in groene ruimten omgezet zouden worden, zoals bijvoorbeeld een gezamelijke / publieke moestuin. Maar volgens mij is daar weinig interesse voor, ondanks de klimaatverandering.
In de Bijlmer zijn fiets en autoverkeer grotendeels gescheiden.