Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Juiste fietsmaat Fahrradmanufaktur T400 - Forum Wereldfietser

Juiste fietsmaat Fahrradmanufaktur T400

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, maar "lees al een tijdje mee" op dit forum, maar kon mijn specifieke vraag (of beter gezegd: het antwoord daarop) niet vinden. Vandaar dat ik hier een poging doe. Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen.

Recent heb ik een Fahrradmanufaktur T400 (model 2006) gekocht. Die keuze werd mede bepaald door goede prijs / kwaliteit verhouding en de positieve kritieken die de fiets op dit forum kreeg.

De fiets bevalt op zich prima, maar ik heb een probleem: Wanneer ik meer dan een half uur gefietst heb, krijg ik last van tintelende handen. Ik kan me voorstellen dat zoiets ontstaat wanneer je een hele dag op je fiets zit, maar niet al na een half uurtje!

Een oorzaak lijkt me het feit dat mijn stuur "verder weg" zit dan bij mijn vorige fiets het geval was (Een Cannondale fiets die jammer genoeg gestolen werd net voordat ik vertrok naar Hannover... :cry: ) Gevoelsmatig "hang" ik iets meer aan mijn stuur dan dat ik er echt op leun. Bij mijn gestolen fiets had ik er in ieder geval nooit last van (en daar zat ik behoorlijk voorover).

Nu vraag ik me af of dit verholpen kan worden (wanneer het inderdaad een oorzaak kan zijn natuurlijk) door een wat kortere voorbouw te nemen, of dat dat meer een "noodoplossing" is.

Wellicht heb ik de fiets een maat te groot gekocht? Ik heb een frame van 57 cm en ben zelf 1.86 m lang. (Ik kwam op 57,4 cm uit met het formuletje met 0,68 x standhoogte o.i.d.). De volgende maat onder 57 cm is direkt 54 cm, wat me een nogal groot verschil leek. Anderzijds is de bovenbuis wel direkt 2 cm korter, wat wellicht nu juist het verschil kan maken.

Ik begrijp dat zoiets moeilijk te beoordelen is op afstand, maar ben toch benieuwd of iemand hier iets zinnigs op kan zeggen. Mijn fietsenmaker zal natuurlijk niet snel beweren dat het frame te groot is (hij heeft deze grootte in ieder geval niet afgeraden...).

Ik ben benieuwd. Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Casper

Beste Casper,
Ik zit ook erg te tobben met die t400 (heel mooi, betaalbaar, etc). Ik heb al vele proefritten gemaakt op de t400R, maar, kreeg ook steeds last van mijn polsen. Bij de laatste proefrit is de voorbouw lager gezet (andere stuurpen, want bij de Santori gaat dat niet goed) en korter gemaakt. Dat hielp me.
Ik ben 1.84m, en ga waarschijnlijk binnenkort de 52cm versie kopen. Daarbij speelt ook mee dat ik een lage doorstaphoogte wil, vanwege een kinderzitje achterop.
Het stuurgedrag blijf ik verder een beetje onrustig vinden, dat komt ook door de kleine naloop en de dikke banden. Dat vond ik wat vermoeiend. Ik zet er straks een krakelingstuur op, zodat ik wat meer demping heb in mijn polsen.
Ondanks het onrustige stuurgedrag vind ik hem minder scherp sturen dan mijn koga 28inch randoneur, een veel grotere fiets. Dat is een klein nadeel, maar weegt niet op tegen de voordelen.

Succes! Alexander

- Ik heb iets soortgelijks gehad. Bij mij bleek uiteindelijk het probleem te zijn dat het zadel iets naar voren stond. Daardoor steunde ik teveel op mijn armen. Het zadel stond overigens maar een klein beetje naar beneden. Het scheelde niet heel veel. Ik zag het eigenlijk pas toen ik naar mijn fiets keek met op de achtergrond de horizon van de zee.
- Misschien staat je stuur ook lager ten opzichte van je zadel, dan eerst het geval was?
- Wat betreft de lengte van je zit. Als je stuurpen er nog goed uitziet, is de FM waar je de fiets hebt gekocht over het algemeen wel bereid om die om te wisselen, zodat je een kortere kunt uitproberen.


groet,

Teun

Ik was nog vergeten te melden dat Marco de Wit, de importeur van deze fiets, me een soortgelijk verhaal vertelde. Hij had de t400 helemaal juist ingesteld, en allerlei sturen geprobeerd, maar hij bleef dat tintelende gevoel maar houden. Uiteindelijk heeft hij van de stuuruiteindes slechts 1 cm afgezaagd. Sindsdien heeft hij er geen last meer van!

Ahum, Marco de Wit is niet de enige importeur, ook De Vakantiefietser importeert VSF. En er zijn nog een paar andere winkels die ze importeren. Dit even voor de duidelijkheid.

Eric Schujt

Excuus, beetje slordig van me! Overigens, wie levert ze dan nog meer in NL? Op internet vind ik geen andere sites. Enfin, daar gaat het nu niet om en laten we maar verder gaan met het onderwerp 'tintelende handen', want dat zal vast ook wel voor andere fietsen kunnen gelden.

Alexander
Tja, het zal wel op de persoonlijke voorkeuren en lichaamsbouw aankomen, want ik ben met de T400 na eindeloos tintelgeknoei op de Giant expedition eindelijk van de slapende handen af. Heb er wel een vlinderstuur op, en een Brooks B67. Bij de testrit vond ik de zit namelijk ook te lang. Het vlinderstuur is van het type dat naar je toe gebogen staat. Ik ben 1.70 en heb de kleinste herenmaat (48 cm geloof ik).

Bij het switchen (de expedition is gedegradeerd tot stadsfiets, door een dronken automobilist die me dit weekend omver reed zelfs herleid tot schroot) denk ik bij de T400 wel steeds "goh, wat een klein fietsje". Van onrustig stuurgedrag merk ik ook niet veel, hij stoot een stuk minder dan de Expedition zonder bagage...

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reakties. Ik ga binnenkort eens even langs bij de fietsenmaker voor een andere voorbouw en/of vlinderstuur.

Heb nog steeds wel het idee dat ik de fiets wat te groot gekocht heb, maar daar is nu niet zo veel meer aan te doen (denk er wel over na om het weer te verkopen, maar vind het toch jammer om na 1,5 maand alweer een hoop geld toe te moeten leggen..) Afijn, misschien is het met een ander stuur verholpen.

Laat nog wel even weten hoe het bevalt met het nieuwe stuur.

Groeten,
Casper

Kan je niet helpen, maar doe nog een duit in het zakje.
Ook ik heb last van gevoelsverlies en tintelingen in een paar van mijn vingers (van slechts 1 hand). Rijd sinds een aantal maanden op een Travelmaster, met vlinderstuur overigens, dus dat zegt niet (uiteraard) alles.

Kan er iets zinnigs gezegd worden over het materiaal dat je om je stuur hebt? Mijn huidige foam lijkt zacht en geschikt, maar dat is wellicht een misvatting. Rijdt er iemand met fietshandschoentjes? Zou dat kunnen schelen?

Hoop op meer reacties van andere fietsers met dit 'probleem'.

Groet,
Peter

P.S. Het onderwerp van deze discussie is misleidend... Een juiste titel leidt misschien tot meer / betere reacties...