Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geschikte fiets uit ATB bouwen? - Forum Wereldfietser

Geschikte fiets uit ATB bouwen?

Vanaf december ga ik een tocht rijden van ongeveer een maand door Rwanda-Tanzania-Kenia-Uganda. Ik heb een budget van zo'n 500,- voor mijn fiets en heb al redelijk wat gezocht maar verneem graag toch nog advies hierover...

Gezien de ruige ondergrond en het (kleine) regenseizoen verwacht ik geen makkelijk terrein. Ik heb eerst gekeken naar een Globe Traveller en Randonneur (Koga) 2e hands maar ik denk dat het toch verstandig is om brede (26'') banden te nemen. Vandaar dat ik zit te kijken naar een geschikte ATB op marktplaats. Het mooiste zou zijn als ik een MTB met redelijke afmontage vindt (Deore of hoger leek mij) zodat ik alleen stuur, banden, dragers en wat accessoires hoef aan te passen. Daarbij moet ik gewoon een oerdegelijk frame hebben, liefst zonder vering. Toch vind ik het lastig de rommel van het goede spul te onderscheiden op marktplaats.

Zo kwam ik langs een Raleigh Max Cromo 4, maar ik kan weinig over de kwaliteit van het frame vinden. Ook heb ik wat zitten kijken naar Giant Escaper, Bronco, Track, Terrago, en Batavus B1 fietsen.

Hebben jullie nog geschikte fietsen in gedachten/tips waar op te letten? Bedankt!
Dat is een erg krap budget voor zo'n tocht. Realiseer je dat de dragers en het achterwiel meestal de meeste problemen geven. Frames gaan niet vaak kapot.
ik praat nu wel heel erg voor eigen parochie, maar heb op een haar na zo'n fiets klaar: als reisfiets opgebouwde Giant Terrago.
momenteel zetten ze er bij bike4travel een nieuw balhoofdstel in (want stuurde draaide naar links toch wat stroef als je frame optilde en stuur draaide. ik denk versleten cartridge-lagertje). (framemaat 24 inch = 60 cm)
ik zal hier link plaatsen als ik de fiets ongeveer komend weekend op Marktplaats zet.
zo'n stalen frame+vork is m.i. echt heel sterk want heeft heel wat mtb-ritjes op zondagochtend door de hellingbossen van de Voerstreek doorstaan en ik woog toen toch al zo'n 90+kilo's :)
groet! hoogframe

update 20aug16: de fiets is klaar en staat op Marktplaats: http://link.marktplaats.nl/m1080454122
Afbeelding

heb je een vraag of wil je komen kijken of proefrijden, mail me gerust :D

de achtervorklengte is ruim 43 en da's net niet de 45 cm die ik zie op een vergelijkbare reisfiets bij Meilenweit.de .
de bovenbuislengte is hoh: 59 cm (bij framehoogte ongeveer 60 cm).
Onlangs heb ik een scheur ontdekt in de achterbuis van mijn aluminium KTM mountainbike. Dat was pas na ettelijke duizenden kilometers met bagage fietsen.

Ik dacht dat een degelijk Oostenrijks merk dat niet zou overkomen, wel dus.

Mijn advies: ga voor een traditioneel ontwerp, dus zonder design fratsen.

Bedenk ook dat een tweede hands fiets risico met zich meebrengt: je weet niet wat die fiets allemaal meegemaakt heeft. Het is verstandig de fiets thuis uitvoerig uit te proberen, inclusief bagage.

Wat de bagage meenemen betreft: zorg ervoor dat het frame en de wielen (let vooral op de velgen) niet te licht zijn uitgevoerd. Als je een fiets/frame gaat gebruiken waarvoor hij niet ontworpen is dan geeft dat extra risico.

Mijn KTM frame was ~2,4 kg aluminium, op zich is dat sterk genoeg, ware de achtervork niet zo fraai uitgevoerd geweest.
Dank voor jullie snelle reacties!

Goed te horen dat jullie ook wel vertrouwen hebben in een dergelijke constructie. Wat is verstandig qua framemaat? Ik kan heus wel die tabellen opzoeken, maar die zijn voor een rondje door de bossen denk ik toch anders dan dagelijks 80 km ploegen met bagage? Ik ben 1.88 dus ik zat zelf te denken aan framemaat 54 cm oid...

@hoogframe: ik ben benieuwd naar je creatie! Hoe monteer je hem af? Ga je een tubus tara+cargo er op kunnen krijgen? Ik meen dat niet alle mtb's de bevestigingspunten daar voor hebben... Stuur zeker even een linkje hier :)

Groeten
quote="arned"
> Wat is verstandig qua framemaat?
> ...die zijn voor een rondje door de bossen denk ik toch
> anders dan dagelijks 80 km ploegen met bagage?
Inderdaad, door de bossen wil je misschien wel diep zitten maar als je de hele dag moet gaat dat opbreken en wil je rechterop.

>Ik ben 1.88 dus ik zat zelf te denken aan framemaat 54 cm oid...
Framematen zijn vooral voor mtb's een warboel. Leesvoer: http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Het gaat uiteindelijk om de afstand zadel-stuur, dus de lengte van de (zonodig virtuele) horizontale buis.
Met 188 cm zoek je in ieder geval een 'large' maar vast geen 'extra large'.

Als je een Tubus Cargo op een sportieve MTB zet moet je in verband met je - waarschijnlijk ook - flinke schoenmaat wel oppassen dat je niet met de hakken tegen de tassen gaat komen. Misschien is een ander model van Tubus dan beter. Ik weet zo niet de verschillen.
Haha, dat ik aan 54 dacht was dus helemaal fout. Leuk leesvoer, dank daarvoor!

De fiets van hoogframe lijkt me op mijn eigen timmermansoog wel een beetje groot overigens ;)
Ik ben ooit begonnen met het ombouwen van een MTB naar een 26" vakantiefiets. Nieuwe wielen erin voor de stevigheid, achterdrager erop voor fietstassen, nieuwe drager omdat de hakken er tegen aan komen bij het fietsen (atb is korter gebouwd dan een vakantiefiets), nieuwe vork erin voor de stevigheid, anders stuur en voorbouw voor de zit, toch maar nieuwe cranks en een nieuwe groep om goed te schakelen met bagage, ander zadel, stevige zadelpen, trappers en banden met minder profiel, speciale voordrager voor de geveerde vork om ook voortassen te kunnen gebruiken, spatbordjes tegen de regen. Kortom, alleen de bel en het frame waren nog origineel. Uiteindelijk heb ik het atb frame vervangen door een Snel frame met vakantiefiets geometrie.

Kortom, van mijn originele trek 930 atb, was de bel bruikbaar en is de rest vervangen door fietsreis bestendige vakantiefiets onderdelen.

Een oude atb/mtb is dus niet altijd de beste basis om te starten. Een fiets is een frame met onderdelen. Je kunt ook bij het frame beginnen van een vakantiefiets. Via marktplaats of een los frame via een fietsenmaker en daarmee bedoel ik geen rijwielhersteller of rijwielhandelaar.

Succes en veel plezier met je voorbreiding.
Sommige onderdelen zijn, als je ze nieuw moet kopen, erg duur. Dan loont het als je ze op een tweedehands fiets over kan nemen. Vooral cranks en tandwielen vind ik vaak erg duur, al snel 100 euro per set. Een redelijke tweedehands fiets waar je nieuwe wielen op zet, en een nieuwe ketting, en verder zoveel mogelijk onderdelen laat zitten, is dan wellicht het voordeligst.
Fietsfabrikanten kunnen veel goedkoper inkopen. Een alternatief zou dus zijn een instap model mtb van een van de scherp geprijsde Duitse fabrikanten als Focus, Cube of Stevens, het achterwile verkopen, en vervangen door een nieuw handgebouwd achterwiel. Let wel op de aanwezigheid van drageroogjes achter en liefst v brakes.
Kant en klare betaalbare echte reisfietsen vind je ook bij Meilenweit in Bochum.
Inmiddels weer een tijdje verder. Giant Terrago gekocht voor 50 euro. Uitgerust nu met vlinderstuur, tubus voor en achterdrager, nieuwe schwalbe marathon extremes en drivechain is besteld maar moet nog worden geleverd. Wielen leek me niet nodig om te vervangen.

Met gadgets etc totaal 490 euro so far, ik ben best tevreden met het resultaat (en benieuwd wat jullie vinden).

Groeten Arne

PS wilde een foto toevoegen maar dat is helaas gedoe met urls dus laat ik zitten
beste arned,
ik wil je foto's wel hier voor je plaatsen (ben benieuwd naa je fiets). plaatsen via zo'n link. ik stuur je een pb met mijn emaildres voor als je dit wilt.

ik heb de laatste weken twee mensen gesproken die met een tot-reisfiets-omgebouwde Giant Terrago (of van identiek frame) fietstochten gemaakt hebben en hen bevalt dat prima. het lijkt me dus een geschikte basis voor een reisfiets. de geometrie wijkt ook niet zo veel af van bijvoorbeeld de Intec R-T-R04 Deore van Meilenweit.
groet! hoogframe
Het valt van hieraf niet te beoordelen, maar potentieel is het achterwiel de zwakste schakel. Kijk daar nog eens heel goed naar.
foto's van arned's fiets:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

je achtervelg is van Rigida en zat op heel veel van deze mountainbikes uit de jaren. ik (met 100 kg) heb die niet krom gereden al mountainbikend. wel op gegeven moment vervangen door gewone slijtage. ik zou er mee op fietstochten gaan vanuit de verwachting dat het heel blijft. als je niet direct ergens een eindeloze woeste steppe o.i.d. afgaat dan 'moet dat kunnen'. er een 'zwaardere' velg op spaken kan dan altijd nog. of je doet het nu als je daar zin, tijd en centen voor hebt.
mooi vind ik de lekker krachtige en onderhoudsarme hydraulische remmen.
prachtig de foto met het stuur: gereedschap in de vensterbank, stuk karton onder de aandrijflijn en de gereedschapskist op de stoel :D bij mij thuis mag dat niet meer :wink:
groet! hoogframe
Mijn eigen KTM Alp Challenge 14R heeft ook zo'n mooie achtervork, waarbij het stuk enkele pijp een stuk dikker en korter lijkt dan op deze Giant Terrago. Ik had gehoopt dat een degelijke Oostenrijkse constructie van KTM dat wel zou trekken. Helaas: nu inmiddels zit er een scheurtje in de buis op het punt waar de vork hecht aan het frame.

Dit is iets wat je kunt verwachten bij dit soort constructies. De sterkste constructie blijft een driehoek, en die is bij deze constructie dus vanwege design redenen weggelaten. Het oogt anders, en dat is het ook: anders en slechter.