Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets kopen: Koga Worldtraveller29 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets kopen: Koga Worldtraveller29

124 berichten
Hallo iedereen.
Ik ben aan een nieuwe fiets toe, en heb al eens goed rondgekeken onderweg, in winkels en op het net.
Rohloff en Pinion vind ik te duur en te zwaar, al hebben ze hun voordelen ook natuurlijk.
Ik heb de checklist eens ingevuld, ook voor mezelf eens alles op een rijtje gezet.
Wat vinden jullie van deze Koga? Heeft iemand er ervaring mee en wil je ze delen?
Ik ga volgende week ook er eens op proefrijden, want ik heb geen ervaring met 29". Toch hoor ik dat ze erg in trek zijn, en daar ik veel asfalt afgewisseld met gravel wil doen (zoals bv de Reitsma-route Amsterdam-Rome die ik verleden maand deed) zou dit de beste keus zijn.
De cheklist:

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Drie keer een fietsvakantie van 400km/5dagen en 1 van 1500+km/1maand per jaar. Ik heb al een keer meer dan 2000km gefietst, ik ben zeker dat ik dit ga doen/aankan.
IK HOU VAN:
STEVIG DOORFIETSEN (ONGEVEER 20 KM/UUR)
JUIST EEN HOUDING TUSSEN SPORTIEF EN RECHTOP.
DE FIETS MOET OOK EEN ENKELE KEER IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN
WIL OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN.
gravel en schelpenpaadjes
WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
de Ardennen ,Toscane, Engeland, Schotland, Denemarken, …Europa zeg maar.
WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
kampeertochten waar je tent bij je hebt, geen kookspullen.
JE LICHAAMSLENGTE
Ik ben een man, 1M70
JE GEWICHT
78 kg
JE LICHAAMSBOUW
Normaal geproportioneerd (denk ik toch :) )
HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
• Dagbagage: 5 kilo.
• Voor kampeertochten: 15 kilo.
WAAR WOON JE?
Leuven, België
WAT IS JE BUDGET?
2500 euro voor de fiets
WELKE FIETSERVARING HEB JE?
10 km per dag. De laatste vier maanden zo’n 4 keer per maand 70 à 100 km. Vorige maand 2100 km.
WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
125 km per dag zonder bagage, 100 km met 15 kilo bagage. Gemiddeld zo’n 20 km/uur.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Trek mountainbikes, 26”. Vond ze beetje klein voor op de weg, teveel belasting op polsen ook bij tochten op de weg.
WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik kan het redelijk zelf, en heb ook een budget om het de fietsenmaker te laten doen.
WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Alleen een heel jonge, nieuwstaat fiets misschien.
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Koga Worldtraveller29
WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Ja!
WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Toch wel ten laatste tegen november…
29" is een marketing kreet voor 622mm, net als een van de maten die met 28" wordt aangeduid.
"De eerste keer" had ik al gelezen. Alhoewel het dus niet mijn eerste keer is ...
29" is zeker ook marketing. Maar toch ook beter rollen op verhard ( grote wielen ) en beter op onverhard ( dikke banden ) en comfort zonder zware verende voorvork en krachtverspillende verende zadelpen. Hoop ik.
Hallo Knor,
Je hebt voorwaar geen bijzondere afmetingen en eisen, je hebt voor een derailleurfiets een prima budget en je fietsconditie is op orde. Dus zo'n beetje elke fiets die enigszins als goede vakantiefiets bekend staat is een optie.
Enige punt van extra lijkt me de bestemmingen Engeland en Toscane. De hellingen kunnen daar zo steil zijn dat je zou terugverlangen naar de zo vlakke Ardennen. Daar is dus een zo licht mogelijk verzet altijd welkom.

Blijft over dat de fiets de juste maat moet hebben, dat stuur en zadel goed afgesteld moeten (ja, moeten) zijn en dat er een fijn zadel op moet zitten. Alle drie zijn dit merkonanfhankelijke zaken. Misschien dat de Vlamingen hier de goede winkels in en in de buurt van Leuven zo direct bij naam kunnen noemen?
Leon schreef:Misschien dat de Vlamingen hier de goede winkels in en in de buurt van Leuven zo direct bij naam kunnen noemen?
Ga zeker eens kijken en praten met de jongens van Cadans of fietsen King. Koga dealer zit ook in Leuven, maar ben geen fan van de LBS die de Koga's dealt.
King ken ik, ben ik geweest. Zij verkopen geen Koga meer, enkel Idworx en Gaastra.
Cadans ken ik niet, zal ik eens opzoeken.
Ik dacht bij Fiets! eens gaan te kijken. Wat bedoel je met LBS?
En inderdaad, ik zou graag horen van bezitters dat er voldoende lichte versnellingen opzitten ( verzetten zeggen wij hier) met kleine stapjes tussen. Ik hou van souplesse, en snel en nauwkeurig schakelen.
Ah, ik ken de winkel maar wist niet dat hij Cafans heette. Dat is dan weer Santos en Manufactur. Weet je, Santos en Idworx vind ik erg duur, en Gaastra en Manufactur doet me niks. Je moet toch een beetje blij worden van een fiets vind ik. Maar ik ga zeker nog wel eens langs bij beide winkels. Ik ben er enige maanden geleden nog geweest, maar geen info gevraagd, enkel rondgeneusd.
Het is van twee een: of kleine stapjes of een licht lichtste verzet. Maar dit hoeft geen probleem te zijn, want zoiets is doodsimpel aan te passen. Kijk anders ook eens bij Vlerick: http://www.vlerickfietsen.be/
Ik ben een groot fan van brede soepele banden. Als je 170 cm bent is een fiets met 26 inch wielen ook geen slecht plan.
Meneer Zwijn schreef:En inderdaad, ik zou graag horen van bezitters dat er voldoende lichte versnellingen opzitten ( verzetten zeggen wij hier) met kleine stapjes tussen. Ik hou van souplesse, en snel en nauwkeurig schakelen.
Groter bereik en kleinere stapjes dan met een 3x10 zoals op deze Koga zit ga je nergens vinden :wink:

Cassette wisselen kan natuurlijk altijd, kost maar een paar tientjes.
Er zal niet zoveel mis zijn met de Koga 29'er maar Koga is natuurlijk fors aan de prijs. Ik heb zelf een Avaghon die met Big Apples natuurlijk ook een 29'er is. Als je hem met Rohloff neemt, zit je maar ietsje boven je budget (2799). Neem je de derailleurversie kun je hem voor onder de 2000 euro heel compleet aankleden.
Avaghon is voor mij geheel onbekend. Ook op de weg nog niet vaak gezien. Ik zoek eens op het web wat ik er kan over vinden.
Www.Bike4travel.nl

Het is een bedrijfje in Rotterdam. Bouwen alleen vakantiefietsen op maat. Zeer betrouwbare en oersolide fietsen, prima service. Je kunt je fiets helemaal op jezelf laten afstellen. Ik koos uiteindelijk voor Avaghon en niet voor Koga omdat Avaghon in mijn geval net wat duurzamer keuzes maakte en ook goedkoper was.

Ze hebben tegenwoordig ook een 29'er die er wat gelikter uit ziet. Maar met de 28'er met 50mm banden heb je ook een 29'er en daar is niks mis mee.
Mooie fietsen. Net iets meer mountainbike dan vakantiefiets vind ik. Wat prijs betreft, als ik een 29" vergelijk met de Worldtraveller, en ik wil er verlichting op (echt wel) dan zijn de Rotterdammers toch wel duurder.
Tussen haakjes, de reden dat ik steeds in meerdere berichten reageer komt omdat ik mijn posts niet kan wijzigen.
Ik heb een 28s met Big Apples en dat is ook echt een 29'er die daarmee ruim onder de 2000 euro zit. Met Rohloff is hij 2799 euro. Daarmee ben je echt een heel stuk goedkoper uit dan met een Koga en kwalitatief zeker niet minder!
Meneer Zwijn schreef:Wat prijs betreft, als ik een 29" vergelijk met de Worldtraveller, en ik wil er verlichting op (echt wel) dan zijn de Rotterdammers toch wel duurder.
Staan ook wat showroom modellen tegen vriendelijke prijzen, weet niet precies of die je maat zijn maar wel de moeite waard om eens te informeren.
Rohloff ga ik niet doen.
Als je dezelfde groep erop wil als de Wordtraveller, is er ook bij de 28" nauwelijks nog prijsverschil zie ik. Het vlinderstuur en de lowriders heb ik dan (voorlopig) weer liever niet erop.
De showmodellen kan ik niet vinden.
Ik hou blijkbaar meer van oversized alu buizen dan retro-aandoend slanke stalen buizen...persoonlijke smaak is nu eenmaal iets persoonlijk :)
Mwa, ik merk wel dat mijn hoofd echt wel naar de Worldtraveller29 staat...
Heeft iemand hem, wat zijn je ervaringen ermee?
Net even de specs bekeken. Klopt het dat hij een carbon vork heeft? Dat zou ik niet doen. Verder is het een XT groep, met XT naven. Dat is een dure keuze met weinig voordelen, terwijl LX naven beter zijn. En heeft hij ook Sputnik velgen?
Ik ben geen kenner, maar dat zijn wel argumenten waarom ik zo'n fiets niet zou kopen. Hij oogt me toch te gelikt en te commercieel, terwijl er sterkere alternatieven zijn die niet duurder zijn. Maar hopelijk zijn er kenners die hier meer over kunnen zeggen.
Meneer Zwijn schreef:Mwa, ik merk wel dat mijn hoofd echt wel naar de Worldtraveller29 staat...
Als ik het goed begrijp wil je eigenlijk alleen bevestiging horen dat het een goede keus is. ;-)