Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Helmplicht pedelecs gaat op 1 januari in - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Helmplicht pedelecs gaat op 1 januari in

stef.l schreef:Wie gaat dit dan controleren? Hoe gaat dit gecontroleerd worden?
Niet, de meeste tussen vinexwijk en veelal (semi-)publiekesectorbaan speedpedeleccende forensmensen zijn keurig nette mensen dus niet direct target van de politie.
Krijgen pedelec helmen een speciaal keurmerk op de doos alszijnde geschikt voor pedelec?
Lijkt me wel.
Moeten reguliere helmen een label gaan dragen om aan te geven dat ze niet toegestaan zijn voor gebruik op de pedelec?
Dat staat er nu al in.
Voor de consument zal het in ieder geval niet erg duidelijk met reeds langer bestaande reguliere helmen die sprekend lijken op het ontwerp van de huidige pedelec helmen.
Ik ruik een mooie gelegenheid voor een stukje upselling naar de klant toe voor de speedpedelecverkopers. :wink:
Robert S. schreef:U stelt dat met een speed pedelec zeer makkelijk 45 km,h kan worden gereden en met een zekere inspanning 60 km/h haalbaar is. U heeft werkelijk geen idee waar u het over heeft. Ik ben al 2 jaar in het bezit van een speed pedelec als alternatief voor de auto (rit woon-werk). Verder heb ik op 7 verschillende typen speed pedelecs gereden.
Ja, ik schreef over de High Speed pedelec. High Speed pedelec “45” heeft een constructiesnelheid van 45 km/h. Bij controle op het “vermogen” mag de meetwaarde, behorende bij een 50 km/h constructiesnelheid, niet worden overschreden. Bij meting zal van de feitelijke meetwaarde de grootste meet- onnauwkeurigheid worden afgetrokken. Als de elektronische begrenzing niet ingrijpt op 47,25 km/h is voor een goede fietser 60 km/h haalbaar. Mag niet, kan wel.
Robert S. schreef:De werkelijk haalbare snelheid is afhankelijk van veel factoren (conditie berijder, kracht berijder, type speed pedelec, windsnelheid, wind mee of tegen, etc.). En ligt tussen de 30 km/h en 47 km/h. Alleen met de (peperdure) Stromer ST2 kan makkelijk boven de 40 km/h worden gereden. Globaal ligt de kruissnelheid op 36-38 km/h (zie ook info Fietsersbond - TestKees).
Vreemd dat de Fietsersbond bromfietsen test. :?: Maar de Fietsersbond testte de speed pedelec. Met blauwe kentekenplaat. Een opgevoerde snorfiets. Geen High Speed. Bestuurders van deze "opgevoerde" snorfietsen mogen de wettelijk maximumsnelheid van 25 km/h niet overschrijden. Dit type pedelec is een ongewenste tussenvorm. Gaat daarom ook die verdwijnen.
Houdt er rekening dat u bij aanrijding met een fietser of voetganger, de zwakkere verkeersdeelnemer, civiel aansprakelijk bent voor de schade, tenzij u aannemelijk maakt dat de aanrijding te wijten is aan overmacht. De omgekeerde bewijslast. Artikel 185 Wegenverkeerswet 1994.
De echte E snorfiets is een gewone E-bike. Heeft een maximum vermogen van 250 W, waarbij de ondersteuning is begrensd op 25 km/h, feitelijk 26,25 km/h. Mag u op het fietspad blijven.
Robert S. schreef:Maar vanaf 1 januari ben je dat als speed pedelecers wel verplicht. Aldus: het voertuig is ongewenst op het fietspad (door de fietsers) en ongewenst door automobilisten (zorgt voor filevorming op de rijbaan).

Mogelijk kan de Speed pedelec elektronisch worden aangepast naar High Speed. Anders kun je overwegen een E- bike aan te schaffen.
Robert S. schreef:Veel speed pedelecers hebben al aangegeven om - voor hun eigen veiligheid - volgend jaar weer met de auto naar het werk te gaan . Meer file's, meer lawaai, meer luchtverontreiniging en meer parkeerproblemen. Het kind wordt met het badwater weggegooid. En dat terwijl de Quest Ligfiets - die wel snelheden tot 60 km/h kan halen - overal mag rijden. Voor dit racemonster gelden geen regels.
Die keuze is vrij. Ook voor een Quest. Voor Quest bestuurders gelden ook regels. Onder andere op erven en 30 km zones. Maar geen algemene maximumsnelheid. Rij zelf in een Flevobike Alleweder. Ben een rustige rijder. Tegenwind 30 en voor de wind 35 km/h. Keuze fietspad of rijbaan.

Piet.
Die 60kmpu kan ik ook niet plaatsen.

Laten we niet vergeten dat vrijwel alle e-bikes en speed epedelecs begrensd zijn en dat dealers absoluut niet meehelpen met het opvoeren. Dit is bij verbrandingsscoooters totaal anders, waar je hem meestal opgevoerd mee kan krijgen.

Er zit in de praktijk dus wel degelijk een fors snelheids verschil tussen brommers/snorfietsen en ebikes/S-Pedelecs

@Wim, ik heb deze discussie uitgebreid eegemaakt op Tweakers.

Ik heb de statistieken uitgebreid doorgenomen op tweakers. Het was evident, het probleem zit hem echt alleen bij de 65+ers, onder de 65 was het statistisch ruis (ze waren zelfs veilger dan fietsen, maar dat ging achter de komma).

Gelukkig moet ook jij dit schoorvoetend toegeven. ik hoop dat je dus beseft dat het probleem niet de fiets maar de bestuurder is. Zoals Leon aangeeft zijn deze mensen het fietsen ontwent of zijn ze gewoon niet meer zo handig.

De snelheid terugdringen zou dus betekenen dat je de adoptie onder -65ers fnuikt en geen resultaat zal zien bij de ouderen die toch niet zo hard rijden (je doet dus niks aan het aantal ongevallen).

Hetzelfde is de helmplicht. Je weet dat dit de adoptie van fietsen enorm beperkt, toch geef je aan voorstander te zijn. Ik kan dat werkelijk niet begrijpen. En ik draag een helm. Vrijwillig. Maar om de fiets (of ebike) nu te gaan bestempelen als onveilig en daardoor mensen af te schrikken vind ik onverantwoordelijk.
PietV schreef:
Robert S. schreef:U stelt dat met een speed pedelec zeer makkelijk 45 km,h kan worden gereden en met een zekere inspanning 60 km/h haalbaar is. U heeft werkelijk geen idee waar u het over heeft. Ik ben al 2 jaar in het bezit van een speed pedelec als alternatief voor de auto (rit woon-werk). Verder heb ik op 7 verschillende typen speed pedelecs gereden.
Ja, ik schreef over de High Speed pedelec. High Speed pedelec “45” heeft een constructiesnelheid van 45 km/h. Bij controle op het “vermogen” mag de meetwaarde, behorende bij een 50 km/h constructiesnelheid, niet worden overschreden. Bij meting zal van de feitelijke meetwaarde de grootste meet- onnauwkeurigheid worden afgetrokken. Als de elektronische begrenzing niet ingrijpt op 47,25 km/h is voor een goede fietser 60 km/h haalbaar. Mag niet, kan wel.
Robert S. schreef:De werkelijk haalbare snelheid is afhankelijk van veel factoren (conditie berijder, kracht berijder, type speed pedelec, windsnelheid, wind mee of tegen, etc.). En ligt tussen de 30 km/h en 47 km/h. Alleen met de (peperdure) Stromer ST2 kan makkelijk boven de 40 km/h worden gereden. Globaal ligt de kruissnelheid op 36-38 km/h (zie ook info Fietsersbond - TestKees).
Vreemd dat de Fietsersbond bromfietsen test. :?: Maar de Fietsersbond testte de speed pedelec. Met blauwe kentekenplaat. Een opgevoerde snorfiets. Geen High Speed. Bestuurders van deze "opgevoerde" snorfietsen mogen de wettelijk maximumsnelheid van 25 km/h niet overschrijden. Dit type pedelec is een ongewenste tussenvorm. Gaat daarom ook die verdwijnen.
Houdt er rekening dat u bij aanrijding met een fietser of voetganger, de zwakkere verkeersdeelnemer, civiel aansprakelijk bent voor de schade, tenzij u aannemelijk maakt dat de aanrijding te wijten is aan overmacht. De omgekeerde bewijslast. Artikel 185 Wegenverkeerswet 1994.
De echte E snorfiets is een gewone E-bike. Heeft een maximum vermogen van 250 W, waarbij de ondersteuning is begrensd op 25 km/h, feitelijk 26,25 km/h. Mag u op het fietspad blijven.
Robert S. schreef:Maar vanaf 1 januari ben je dat als speed pedelecers wel verplicht. Aldus: het voertuig is ongewenst op het fietspad (door de fietsers) en ongewenst door automobilisten (zorgt voor filevorming op de rijbaan).

Mogelijk kan de Speed pedelec elektronisch worden aangepast naar High Speed. Anders kun je overwegen een E- bike aan te schaffen.
Robert S. schreef:Veel speed pedelecers hebben al aangegeven om - voor hun eigen veiligheid - volgend jaar weer met de auto naar het werk te gaan . Meer file's, meer lawaai, meer luchtverontreiniging en meer parkeerproblemen. Het kind wordt met het badwater weggegooid. En dat terwijl de Quest Ligfiets - die wel snelheden tot 60 km/h kan halen - overal mag rijden. Voor dit racemonster gelden geen regels.
Die keuze is vrij. Ook voor een Quest. Voor Quest bestuurders gelden ook regels. Onder andere op erven en 30 km zones. Maar geen algemene maximumsnelheid. Rij zelf in een Flevobike Alleweder. Ben een rustige rijder. Tegenwind 30 en voor de wind 35 km/h. Keuze fietspad of rijbaan.



Piet.
60 km/h rijden wanneer de elektronische begrenzing niet ingrijpt op 45 km/ h zal zowiezo niet goed lukken want je zit nog altijd maar met een motorvermogen van 250 tot 500 watt, tenzij je de benen van Cancelara hebt natuurlijk.
Maar als de wetgever dan toch een helm en nummerplaat wil opdringen en zo de speed pedelec van het fietspad bant dan zou ze ook de M1 Spitzing moeten toelaten op de weg.
Deze fiets geeft ondersteuning tot 75 km/h , kost wel een bom geld :-(
Maar is dan naar mijn mening ook veiliger aangezien je dan ook " mee " kan met het autoverkeer.
Loknor,
Anders dan je suggereert ben ik niet zo'n wetenschapper die onwelgevallige resultaten slechts schoorvoetend accepteert, en ik wil je vragen niet op de man te spelen.
Ik heb er een tijdje geleden toen mijn dochter zonodig een 25 km scooter wilde hebben uitgebreid contact over gehad met SWOV. Ik wilde weten hoe gevaarlijk die krengen zijn, en het antwoord was niet bemoedigend (in vergelijking met 45 km scooters geen helmplicht, en rijden op het fietspad waren de redenen).
Wat er achter die groei van het aantal ongelukken met 'fietsers' zit is met de bestaande ongevallen registratie gewoon niet zo simpel te ontdekken, maar gelukkig gaat SWOV meer onderzoek doen: http://www.swov.nl/NL/Actueel/Nieuws/Ni ... erzoek.htm
Je hebt gelijk dat de leeftijdsgerelateerde onbekwaamheid van veel Ebike berijders een centrale rol speelt (dat geef ik zelf ook aan), maar daarmee zijn die ongelukken niet ineens weg. Als ik stramme oudjes zonder verkeersinzicht en met de sturen zo hoog dat ze geen controle meer kunnen uitoefenen door het verkeer zie raggen op hun vaak net iets te grote Ebikes dan denk ik dat er wat moet gebeuren. Wat kunnen we doen?
loknor schreef:Die 60 kmpu kan ik ook niet plaatsen. Laten we niet vergeten dat vrijwel alle e-bikes en speed epedelecs begrensd zijn en dat dealers absoluut niet meehelpen met het opvoeren. Dit is bij verbrandingsscoooters totaal anders, waar je hem meestal opgevoerd mee kan krijgen.
Voor zover mij bekend staat in de EG Richtlijn dat het afgegeven motorvermogen niet meer mag zijn dat 4 keer het trapvermogen tot 150 W. Dus 80/20 motor/trappen. Bij een motorvermogen van 500 W en een trapvermogen van 150 W krijg je totaal 650 W aan de trapas. Een getrainde fietsers levert tussen de 200 en 250 W. Totaal respectievelijk 700 en 750 W. Kun je zonder begrensde motor redelijk uit de voeten.
Maar de EG Richtlijn laat motoren tot 4.000 W toe. Er komt verbetering aan. Of een 10 speed derailleurketting dat kan hebben is een andere zaak.
Je heb geen dealers nodig. Software matig ontgrenzen is eenvoudiger dan een bromfiets tunen zonder op te voeren. Ik stel al ruim 50 jaar bromfietsen optimaal af. Ontgrenzen is geen opvoeren. Het motorvermogen blijft gelijk.
loknor schreef:Er zit in de praktijk dus wel degelijk een fors snelheids verschil tussen brommers/snorfietsen en ebikes/S-Pedelecs
Dat is appel met pruimen vergelijken. De maximum snelheid voor snorfietsen en Speed pedelecs is maar 25 km/h. De andere mogen sneller rijden.

Piet.
Hoi Wim,

Ik heb het ook over het SWOV.

http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... etsers.pdf

Het aantal dodelijke slachtoffers per kilometer is 2400% hoger in de categorie 75+ dan in de categorie 65-74, welke weer minimaal 200% hoger is dan de categorie 55-64. Het grootste cohort, 18-54 heeft de laagste kans om iets te overkomen.

Bij vverwondingen een zelfde beeld, waarbij de lijn gestaag oploopt met het klimmen der leeftijd. Interresant is dat jongeren op dat punt minder risico lopen, het valt dus best mee met het weggedrag van jongere fietsers. Duidelijk is dat lichamelijke gesteldheid belangrijker is dan ervaring!!!!'

verder, laten we de tenendentieuze tekst van het SWOV ook belichten:
Fietsers komen vaak om het leven door een
botsing met een motorvoertuig en raken vaak gewond door een val, zonder dat daar een motorvoertuig bij betrokken is
Hoezo? Fietsen is blijkbaar gevaarlijk, immers we hebben vaak ongelukken? Ontzetten schadelijke lariekoek! Bangmakerij geboren uit een "controle en angst" maatschappij.

Er kan van alles beter aan fietsveiligheid, maar laten we vooral niet dit soort teksten de wereld intoeteren.

Dan hebben we het fietsberaad:

http://www.fietsberaad.nl/library/repos ... rsie_1.pdf

We gaan naar bladzijde negen.

En wat zien we? Onder de 40 is een e-bike VEILIGER. Onder de 65 is een ebike veilger voor mannen, maar onveiliger voor vrouwen. Boven de 65 een forse trendbreuk!


We gaan ook naar bladzijde 6. Wat blijkt? Ebikes leiden tot grofweg 75% zoveel kilometers.

Wat cijfers:

- Van de fiets ongevallen (man)46-60 jaar is 4% ebikers. (blz 53)
- Blz 7: 15% van de fietskilometers in de categorie 44-60 jaar is electrisch.

Voor vrouwen is het minder rooskleurig, maar is het nnog steeds positief (24% van het aantal km versus 20% van de ongevallen) Het cohort nemend is het gewoon goed en lijkt het er verdraaid sterk op dat ebikes veiliger zijn.

Zie bladzide 55 voor het tabelletje.

Sterker nog, mannen zijn veiliger af op ebikes (gekscherend, leeftijdscohort bepaald)!

Voor lagere leeftijden wordt het statistisch erg laag met 2% adoptie en is de vertegnwoordiging bij de heren 1% en de dames 4% (foei dames!).

Dus Wim, excuses dat ik je betichte van onderbuik gevoelens, maar de cijfers zijn gewoon helemaal niet zo slecht. Het probleem zit hem overduidelijk in de leeftijd. We kunnen het kind met het badwater wegdoen... of we kunnen accepteren dat als je ouder wordt je vaker ongelukken gaat krijgen.

Fact of life.

Je kan gewoon niet alles wegreguleren. En nee, dat betekend niet dat je niet naar de verkeersveiligheid moet kijken. Maar het vervoermiddel is an sich niet gevaarlijker dan een gewone fiets.

Ik weet dat dit heel erg belerend is (karakter zwakte), maar ik overdreef niet toen ik zei dat dit al uitgebreid is uitgeplozen op het grootste Nederlandse E-bike forum (Tweakers), onder andere door mij.

Laten we in godsnaam ietsen en ebikes niet bestempelen tot iets wat inherent gevaarlijk is. Fietsen is juist goed voor de mens.
PietV schreef: Software matig ontgrenzen is eenvoudiger dan een bromfiets tunen zonder op te voeren.
Ik geloof je direct, ik voer geen brommers op (ook geen fietsen^^)..

Software matig opvoeren is bij verreweg de meeste fabrieks ebikes eigenlijk onmogelijk (het zijn gesloten systemen waarbij de dealer zelfs of niks kan, of niks mag). Je moet met dongles werken (het aantal pulsen halveren) en dat is nog steeds een zeldzaamheid.

De Bafang zelfbouw heeft dit probleem niet, maar die zijn straks illegaal (geen type goedkeuring). Zelfbouw is overigens ook zeldzaam.

Links of rechtsom, opgevoerde ebikes zie je niet vaak. Niet opgevoerde scooters zie je nog minder vaak.

Betreft je opmerking over snelheid is dit zeer relevant. Een snorfiets mag als ik het me goed herrinner rond de 34 op een rollenbank (helaas is de politieacademie app offline) voordat je een boete krijgt. Dat zal dus ook gelden voor een ebike... ware het niet dat die allemaal op 27.5 of lager zijn begrenst.

Brommers mogen volgens mij 64kmpu voordat je een boete krijgt als mijn geheugen mij niet in de steek laat. Mocht ik daar naast zitten excuses, want de rollenbank app is offline maar ik weet dat je het erg bont mag maken voordat justitie ingrijpt.

Let op: dit is dus wat de richtlijnen zijn van de politie aan de hand van de rollenbank. Als je dus een snorfiets voorbij ziet jassen met 35 kmpu? Dat wordt gedoogd.
De discussie gaat te ver buiten dit onderwerp. Je moet de feitelijke rijsnelheid (gemeten) voor de regels RVV 1990, scheiden van de "constructiesnelheid" (rollenbank) in de Regeling voertuigen. Het eerste gaat over de bestuurder. Het tweede over het voertuig. Het zal een PB worden.
loknor schreef: Je kan gewoon niet alles wegreguleren. En nee, dat betekend niet dat je niet naar de verkeersveiligheid moet kijken. Maar het vervoermiddel is an sich niet gevaarlijker dan een gewone fiets.
Een auto is ook niet gevaarlijk, pas als er zich iemand achter het stuur plaatst is het oppassen geblazen. :wink:
Er wordt jammer genoeg, en dat kan ook niet, niet gekeken naar de bijna ongelukken. De keren dat ik elke dag in dit dorp op de fiets in de remmen moet omdat men bezig is met andere dingen dan het deelnemen aan het verkeer zijn niet meer op 1 hand te tellen, en daarbij doorkruis is de gehele gemeente, dus niet een paar kilometer. En dat betreft alle verkeer, van voetganger tot automobilist.
Hallo PietV,

In een eerder bericht gaf ik aan dat uw stelling, namelijk dat met dit voertuig bij enige fysieke inspanning een snelheid van 60 km/h haalbaar is, onjuist is. In uw reactie geeft u wederom aan dat een snelheid van 60 km/h zeker wel mogelijk is.

Even voor de duidelijkheid: in eerdere berichten heeft u het over speed ebikes, high speed ebikes, e pedelecs, high speed pedelecs, etc etc. In de berichtgeving op internet over helmplicht en plek op de weg, heeft men het steeds over elektrische fietsen die trapondersteuning geven tot 45 km/h. In de volksmond worden deze speed pedelecs of high speed ebikes genoemd. Thans - in Nederland - voor de wet een snorfiets, waardoor je niet harder mag rijden dan 25 km/h , gebruik fietspad en geen helmplicht, maar vanaf 1-1-2017 voor de wet een bromfiets (Nederland) waardoor je wel gebruik mag maken van de trapondersteuning die reikt tot 45 km/h. Er geldt dan ook een helmplicht (speciale helm) en een fietspadverbod, waar ik dus tegenstander van ben (ik pleit voor dezelfde regelgeving als velomobielen).
Veel verkochte typen zijn: Sparta Ion e speed, Gazelle Cityzen e speed, Riese & Muller Charger 45, Riese & muller Cruiser 45, Stromer st1, Stromer st2. Ze zijn te koop in steeds meer fietsenwinkels en er rijden er ca 8000 van rond in Nederland.

Als je 45,5 km/h rijdt met dit voertuig, dan schakelt de elektromotor vanzelf uit. Je zult het dan van je eigen spierkracht moeten hebben (opm. de Stromer St2 kan max. 47 km/h want maakt slim gebruik van enige marge). 46 km/h of harder rijden op een racefiets is al een enorme opgave, maar is met een speed pedelec niet mogelijk ivm zwaarder frame, gewicht motor en accu, weerstand uitgeschakelde elektromotor, bredere banden, etc etc.

Ook een speed pedelec is op te voeren, maar dan is het een illegaal voertuig. Speed pedelecs opvoeren heeft ook niet veel zin, want de actieradius is nu al beperkt en loopt dan nog veel verder terug. Je wilt niet met een lege accu onderweg op weg naar het werk (of naar huis) komen te staan.

Mochten wij het over hetzelfde voertuig hebben en u blijft erbij dat 60 km/h of harder makkelijk haalbaar is, dan adviseer ik u contact op te nemen met de Fietsersbond, de RAI, de bovag of het ministerie I&M. Overigens is de info die ik hier geef ook overal op het internet te vinden. Nergens heeft men het over 60 km/h. Wel wordt soms gesuggereerd dat de limietsnelheid 45 km/h makkelijk haalbaar is. Ook dat klopt niet, m.u.v de Stromer St2 (vanafprijs 6500 euro).

Tenslotte: Een Quest ligfiets (velomobiel) kan dus harder dan een speed pedelec. Voor deze ligfiets geldt vrije keuze fietspad of rijbaan (want breder dan 75 cm) en er geldt geen snelheidslimiet, ook niet op 30 km/h wegen. Het is namelijk voor de wet een fiets en voor een fiets geldt geen snelheidslimiet (Nederland). Oom agent kan je wel bekeuren voor overtreding artikel 5 (gevaar brengen overig verkeer), maar niet voor snelheid. Ook deze info is op internet te vinden (officiële kanalen, zoals info website Rijksoverheid).
RobertS,

We dwalen af van het onderwerp "Helmplicht Pedelecs". Ik heb geschreven over high speed pedelec die in Europa worden toegestaan tot een motorvermogen van 4.000 W. Er zijn pedelecs van 600 tot 1.000 W motorondersteuning. Er komen meer van deze pedelecs. Met 25% trapvermogen erbij, levert dat totaal 750 tot 1.250 W op. Zonder begrenzing op 47,25 km/h heb ik geschreven.
De begrenzing opheffen is een overtreding van verandering van de constructie, omschreven in de typegoedkeuring van dat type pedelec. Geen opvoeren van het motorvermogen.

Wat verkocht is, betreft meestal een onwenselijke vorm van snorfietsen met blauwe kentekenplaten. Daar wil Europa vanaf. Te zwaar voor het fietspad en te licht voor tussen de auto's. Je fietst je het snot voor de ogen.

Zoek eens op: Effecten van mogelijke gedragsregels voor speedpedelecs

Voor de fietser geldt de verkeersregel van 15 km/h op erven en alle maximumsnelheden vermeld op borden. Respectievelijk artikel 45 en 62 van het RVV 1990.
De algemene strafbepaling van artikel 5 WVW 1994 wordt alleen toegepast wanneer geen bijzondere strafbepaling van toepassing is. En die zijn er. Dus geen artikel 5 WVW 1994.

http://wetten.overheid.nl/zoeken

Heb je specifieke vragen. Graag een PB.
Piet.
PietV schreef:Voor de fietser geldt de verkeersregel van 15 km/h op erven en alle maximumsnelheden vermeld op borden. Respectievelijk artikel 45 en 62 van het RVV 1990.
De algemene strafbepaling van artikel 5 WVW 1994 wordt alleen toegepast wanneer geen bijzondere strafbepaling van toepassing is. En die zijn er. Dus geen artikel 5 WVW 1994.
Erven ja, maximimumsnelheid neen. Zelfs de juristen van het Min. IenM zijn hier niet van overtuigd. Vraag het het Min. IenM, en ook zij zullen u niet kunnen duiden of de borden maximumsnelheid ook voor fietsers gelden. (Zelfs niet na een week of 6 respijt, zoals ik heb mogen ervaren.) Hetzelfde geldt voor de maximumsnelheden binnen bebouwde kom, etc. (Artikelen 20/22 RVV 1990.) Deze regelgeving is niet alleen onduidelijk in het RVV 1990, ook jurisprudentie op dit gebied is er (nog) niet.

Art. 5 WVW, aan de andere kant, is altijd van toepassing en zou wat mij betreft meer in het algemeen mogen worden gehandhaafd. Zoals het hanteren van allerlei zaken in een motorvoertuig als bestuurder, maar ook deelname aan het verkeer als voetganger (fietspadbreed wandelen, bijvoorbeeld).
Het is weer ontopic. Sorry.

Een bijzondere strafbepaling gaat voor een algemene. Dat heeft niets te maken met het MIn. I en M, maar met het Wetboek van Strafrecht en het Verkeesrsstrafrecht in het bijzonder.
Artikel 62 RVV 1990 geldt voor alle bestuurders. Maar artikel 62 RVV 1990 zet artikel 5 WVW 1994 niet buiten spel. Bij een gedraging met gevaarszetting is er sprake van samenloop van strafbare feiten. Maar gemakshalve zal het O.M. vervolgen voor artikel 62 RVV 1990. Dat is een administratief Mulderfeit. Artikel 5 WVW 1994 een kantongerechtzaak.
Artikel 5 WVW 1990 zal altijd worden toegepast bij ontheffingshouders, bij gevaarszetting op de voor het openbaar verkeer openstaande wegen. B.v. met auto's op fietspaden bij werkzaamheden en ook bij ovetreding met zwaailicht en sirene. Voor artikel 5 WVW is geen ontheffing mogelijk. Een "kapstokartikel".

Piet.
"Maximumsnelheid" is niet per definitie een gebod of verbod. Deze begripsbepaling is langsgekomen bij de uitvraag bij Min IenM en ook zij konden hier geen antwoord op geven. Vandaar de verwarring.

Je hoeft je mening niet als een feit te presenteren. Het is gewoon onduidelijk, en dat is een feit. Zowel wettelijk als qua jurisprudentie.
Dat een en ander onduidelijk is, is me nu wel duidelijk....

Over beboeten van snelheidsovertredingen van fietsers vraag ik me af hoe dat kan, als een fiets niet voorzien hoeft te zijn van een snelheidsmeter? Hoe kan ik weten dat ik geen 15, maar 20 rijd?
Ignorance is no excuse.
Polling schreef:Over beboeten van snelheidsovertredingen van fietsers vraag ik me af hoe dat kan, als een fiets niet voorzien hoeft te zijn van een snelheidsmeter? Hoe kan ik weten dat ik geen 15, maar 20 rijd?
Aha, nu weet ik waarom ze allemaal op hunne gsm kijken!
Polling schreef:Dat een en ander onduidelijk is, is me nu wel duidelijk....
8)
Voor de fietsers die bang zijn bekeurd te worden:
De meeste fietsers zijn rustige sociale mensen, die altijd rekening houden met het overige verkeer op erven. Zij anticiperen op onverwachte situaties. Bovendien krijgt iedere bestuurder een marge van 3 km/h op de geldende maximumsnelheid.
Bij meting onder de 100 km/h., moet standaard 3 km/h worden afgetrokken van het meetresultaat. Op erven blijft een overschrijding van 6 km/h. onbestraft. Hetzelfde geldt voor maximumsnelheden op (zone)borden. Weinigen rijden sneller dan 21 km/h op een erf of 36 km/h in een 30 zone.

De speed pedelecer heeft het op de snorfiets gemakkelijker. Die mag nergens harder dan 25 km/h. Je ziet weleens een overtreder van een vereniging die het net zo nauw neemt met de verkeersveiligheid. Die heeft op zijn snorfietsen maling aan de maximumsnelheid van 25 km/h.

http://www.fietsersbond.nl/speedpedelec ... 7G95mSLTCI

Piet.
PietV schreef:Weinigen rijden sneller dan 21 km/h op een erf of 36 km/h in een 30 zone.
Ik welk netheids-walhalla leef jij?