Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos travelMaster 28" trapas probleem - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Santos travelMaster 28" trapas probleem

Je kunt het zelf doen, maar je hebt een tooltje nodig, en je moet weten welke lengte je nodig hebt. Daarbij is er eerst de vraag of de bracket 68 of 73 mm is, en vervolgens welke lengte er bij je cranks hoort. Vervolgens is het inderdaad niet al te moeilijk. Je kunt het ook laten doen. Tegen de tijd dat je het weer een keer moet doen ben je weer vergeten hoe het moet.
TravelMaster schreef: zet er gewoon een nieuwe in......
Leon schreef: filmpje en zo...
In eerste instantie dacht ik dat het werk voor de fietsenmaker was, ik zag er een beetje tegen op om het zelf te doen. Niet dat ik linkse handen heb, maar meer -nooit gedaan / geen ervaring / weet niet waar ik aan begin- :? .
Het filmpje is duidelijk, op zich is dat niet moeilijk, soortgelijk werk vaker gedaan. :)

Ik zie dat er speciaal gereedschap nodig is, bracket-dopsleutel. Dat is even uitzoeken welke (prijzen verschillen nogal! 6...30 euro)

Het kan natuurlijk nog altijd zijn dat de conus een haartje vaster zou kunnen (+ schoonmaken + invetten), maar als een trapas ~20-25 euro kost, kan er misschien beter meteen een nieuwe in omdat de zaak toch uit elkaar ligt.

en... begrijp ik het goed: als ik er een traparm afhaal, kan ik zien of het om een vierkante tarpas gaat. En... gezien de tandkrans, waar de as mee opgesloten zit, lijkt het me een Shimano as (vergelijk foto's op internet)... daaruit volgt dan (lijkt mij) welke crank-dopsleutel er nodig is? :?:

Voor zover dank.
Je hebt meerdere tooltjes nodig: een cranktrekker voor de "drive side". De andere kant draai je er zo af. En dan je bracket-tool, een simpele is vaak goed genoeg.
Als je met een gewone inbus, zo'n flinke, de bout in de cranck er uit draait (beiden, links en rechts hebben normale schroefdraad) dan kun je meteen zien of het een vierkante as betreft.
Als je dan naar de fietsenmaker gaat kan hij je de juiste cranktrekker (die heb je ook nodig want de crank gaat er niet zomaar af) en bracketcartridgeverwijderaar verkopen.
Afbeelding
Dat ding gebruik je in combinatie met meestal een flinke bahco, maar een passende steek- of ringsleutel of desnoods een waterpomptang kan ook.
Pas als beide crancks er af zijn kun je de aslengte goed meten. Of je haalt de as er meteen uit en met wat geluk staat de lengte er op.
En gebruik m met beleid: vaak is het een kunststof ring die je los moet draaien. De vertanding kan makkelijk worden gestript als je niet voorzichtig bent.
Er zijn in de loop der jaren op onze fietsen regelmatig trapassen vervangen. Ik doe bijna al het onderhoud zelf maar het vervangen van een cartridge van een trapas laat ik liever over aan iemand met ervaring en het juiste gereedschap. Voor iemand met ervaring is het een kwartiertje werk. Goed gereedschap hiervoor is kostbaar en je hebt het niet zo vaak nodig. Zonder het juiste gereedschap loop je de kans dat de "cartridge dopsleutel" uit de groeven schiet en deze beschadigd en dan ben je nog verder van huis. Ik heb al eens meegemaakt dat de cartridge zo vast zat de de sleutel in de bankschroef gezet moest worden en het frame als hefboom gebruikt werd.
Veel succes.
Ronald van der Perk schreef:Zonder het juiste gereedschap loop je de kans dat de "cartridge dopsleutel" uit de groeven schiet en deze beschadigd en dan ben je nog verder van huis. Ik heb al eens meegemaakt dat de cartridge zo vast zat de de sleutel in de bankschroef gezet moest worden en het frame als hefboom gebruikt werd.
Ik heb er wel eens een gehad die er echt niet uit wilde. Gelukkig was het een kunststof versie. Na veel bikken met een hamer en een oude schoevendraaier en gewroet met een waterpomptang was het ding er uit. Hij bleek vastgelijmd met een keihard wordende lijm. :evil:
Tot nu toe heb ik alle 4-kante trapassen uit een frame gekregen.

- cranks er af halen en de wielen uit de fiets halen.
- de trapas-tool (met inbusssleutel er in, ik heb er een waar een inbussleutel in past) in de bankschroef klemmen, zodat het trapas-tool niet kan draaien.
- frame boven op de trapas-tool leggen zodat de rechter cup van trapas in de trapas-tool drukt.
- door het frame met de klok mee te draaien, draait je de cup los.

Op deze manier schiet de trapas-tool niet over de tanden van de cup heen.

(Zo draai ik de trapas ook weer vast in het frame, met wat kogellagervet om vocht buiten te houden en de trapas ooit weer los te krijgen).

De linker cup draai ik alleen met de trapas-tool los.
Deze snap ik niet?

- de trapas-tool (met inbusssleutel er in) in de bankschroef klemmen, zodat het trapas-tool niet kan draaien.


Ik heb zo'n tacx ding wat je vast draait in de trapas.
Kan nooit los schieten
kan ook.
Het voordeel van de bankschroef is dat je het frame als hefboom gebruikt en die is groter dan de tacx sleutel
Heel subtiel verwarmen kan ook al enorm helpen.

Anyway:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... et-p30317/
Cranktrekker, BB tooltje, half uurtje werk en je bent klaar voor de volgende 20.000km.

PS: laat je door zowel de Santosliefhebbers, Santoshaters, Santosverkopers als Santosfolders niks wijsmaken. :wink:
Gideon schreef:(Zo draai ik de trapas ook weer vast in het frame,
Ik kan toch sterk aanraden om het indraaien eerst voorzichtig te beginnen met de vingers, want het is zeer wel mogelijk om de fijne schroefdraad compleet te missen. (been there, done that)
Shrek schreef:Heel subtiel verwarmen kan ook al enorm helpen.

Anyway:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... et-p30317/
Cranktrekker, BB tooltje, half uurtje werk en je bent klaar voor de volgende 20.000km.

PS: laat je door zowel de Santosliefhebbers, Santoshaters, Santosverkopers als Santosfolders niks wijsmaken. :wink:
Maar advies van een Santosgebruiker kan m.i. geen kwaad;).
Leon schreef:
Gideon schreef:(Zo draai ik de trapas ook weer vast in het frame,
Ik kan toch sterk aanraden om het indraaien eerst voorzichtig te beginnen met de vingers, want het is zeer wel mogelijk om de fijne schroefdraad compleet te missen. (been there, done that)
Leoan, uiteraard eerst met de hand de trapas in het frame draaien.
Gideon schreef:kan ook.
Het voordeel van de bankschroef is dat je het frame als hefboom gebruikt en die is groter dan de tacx sleutel
Dan moet die bankschroef wel op een werkbank gemonteerd zijn die vast aan de vloer is gemaakt, anders draai je gewoon werkbank en al mee. (als je verkeerd om draait of het ding erg vast zit)

Er waren trouwens ooit holle trapassen, dan kon je mbv een snelspanner de BB-tool vastzetten zodat deze niet losschoot.