Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos travelMaster 28" trapas probleem - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Santos travelMaster 28" trapas probleem

quote="FietserFred01"

>in de onderdelenlijst staat:
> Travelmaster combi van Shimano crankstel, Santos bladen
> en bracket met industrielagers

Kennelijk koos Santos er voor om niet te vermelden wat voor onderdelen er hier op de fiets zitten want dit zijn vage termen. Misschien kun je er een foto van maken?

> Ik dacht eerst dat de speling in de pedalen zat (was bij een ander fiets
> namelijk kort geleden aan de hand, dus daar kijk je eerst naar),
> die heb ik uit elkaar gehad en schoon gemaakt (was niet echt nodig)
> ingevet en in elkaar gezet.> Toen merkte ik in eerste instantie niets meer
> (dacht ik)... het ligt er ook aan hoe zwaar je trapt en of je dan de
> speling voelt.... speling bleek dus ergens ander te zitten.

Maar waar?
Technische vraag over dit forum: Hoe voeg ik een afbeelding toe?

Ik lees e.e.a. over bijlage en uploaden, maar hoe. Of moet ik een externe website gebruiken en de Img-tag gebruiken?
Dat laatste;).
Zou het wellicht ook met dit:
http://www.m-gineering.nl/un552.jpg
"11/2
UN55 vs UN55
un55 30.5mm
Ik had me al eens eerder verbaasd over fietsen met een rammelende linker cup en hoe dat toch mogelijk is, maar na een hele voorraad trapassen opgemeten te hebben geloof ik dat het de schuld van Shimano is. Shimano heeft diverse fabrieken, en de UN55 trapassen komen of uit Indonesia of uit Singapore. In Indonesie maken ze de linker passing van de trapas 31mm in diameter, in Singapore draaien ze de cartridge af op 30.50mm. De bijgevoegde linker cup heeft echter in beide gevallen een binnendiameter van 31mm! Zo'n te grote steunring geeft natuurlijk geen steun!"

Te maken kunnen hebben?
Overigens vind ik acht jaar voor een trapas niet ongewoon. Behalve als het een SKF-trapas betrof: https://janheine.wordpress.com/2014/09/ ... r-5-years/
FietserFred01 schreef:Hoe voeg ik een afbeelding toe?
Het uitgebreide antwoord: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... f=6&t=8871
We weten nog niet welke trapas er gemonteerd is. Op de Santos van mijn vrouw uit ruwweg dezelfde tijd zit een trapas van toen ik geloof iets van 20-25 euro bruto van een of ander merk uit Tsjechië. Dat schijnt geen topper te zijn, maar wel redelijk. In het begin kraakte het ding, maar dat is vanzelf over gegaan. Moderne trapassen hebben industrielagers, of zoals het in het Engels heet, sealed bearings. Dat betekent dat ze onderhoudsvrij zijn, maar ook dat er geen onderhoud mogelijk is. Het zijn wegwerp artikelen. De interessante vraag is hoe vaak dat moet gebeuren, maar het antwoord daarop is moeilijk te geven. Goede goedkope trapassen zoals de Shimano UN 5x (of waarschijnlijk die van jou) gaan naar het schijnt gemiddeld zo'n 20-30000 km mee, maar de variatie om dat gemiddelde is vrij groot. De beste trapassen, zoals van SKF en Phil Wood (wel meer dan 100 euro), gaan in principe meer dan 100000 km mee, maar Marten Gerritsen vertelde me dat hij er al een paar heeft gezien die heel veel sneller de geest gaven. Met die duurdere trapassen koop je dus wel een gemiddeld veel langere levensduur, maar geen zekerheid. Zo ging er bij mij onlangs een dure en veel geprezen TA trapas kapot na veel te weinig kilometers. Shit happens zeggen we dan maar. Ik had pech want het gebeurde plotseling, en ik kon niet verder. Het voordeel van Shimano trapassen schijnt te zijn dat ze heel langzaam kapot gaan en je er dus lang mee kunt doorrijden totdat je een andere gevonden hebt.
Tja en dan Santos. Je begrijpt dat ik je kritiek naar aanleiding van je trapas probleem niet deel. Tegelijk ben ik ook niet zo'n Santos fan. Het zijn zeker goede fietsen, en anders dan sommige concurrenten probeert Santos wel te gaan voor degelijke onderdelen in plaats van een koopje bij de inkoop. Ze weten wat ze doen en het zijn zelf echte fietsers. Tegelijk vind ik de fietsen erg duur. Je betaalt de hoofdprijs voor uiteindelijk in mijn ogen niet de echte top. Maar goede fietsen zijn het wel.
Meer in het algemeen moet je je realiseren dat fietsen sterk aan slijtage onderworpen zijn. We willen dat ze licht en snel zijn, en dat we er van alles mee kunnen doen. Frames houden het meestal wel 100000 km uit maar de onderdelen die erop geschroefd worden zeker niet. Er zijn twee situaties waar je kunt zien dat fietsonderdelen vaak op het scherp van de snede ontworpen zijn. De eerste is die van gemengde stellen die op wereldreis gaan. Veel van die paren houden op hun website een lijst bij van wat er kapot ging. Je ziet dan dat hij veel meer kapot krijgt dan zij. Hij is bijna altijd sterker en zwaarder, en dat leidt tot veel meer slijtage. Hetzelfde zie je bij tandems. Tandem bouwers zijn goeddeels afhankelijk van dezelfde onderdelen, maar die onderdelen gaan op een tandem veel minder lang mee.
Daar komt bij dat die onderdelen zowat allemaal van Shimano afkomstig zijn. De belangrijkste markt voor Shimano is die van racefietsers en MTBers. Levensduur is daar veel minder belangrijk dan het laatste beetje snelheid. Vakantiefietsen zijn vooral met mtb onderdelen afgemonteerd, en die zijn er niet degelijker op geworden. Santos en anderen moeten dan maar bedenken hoe ze daarmee nog een goede vakantiefiets bouwen.
Wim,

Een niet onbelangrijke factor is het extra geweld wat een trapas te verduren krijgt als het pedaal in contact komt met keien, stoepranden obstakels en in scherpe bochten tijdens het fietsen. Ik ben weleens opzij gezet toen de trapper wat raakte.

Piet.
PietV schreef:Wim,
Een niet onbelangrijke factor is het extra geweld wat een trapas te verduren krijgt als het pedaal in contact komt met keien, stoepranden obstakels en in scherpe bochten tijdens het fietsen.
Klopt. Dat is een goede illustratie van waarom slijtage aan een trapas geen geleidelijk proces is, maar een statistisch proces. Een perfecte cartridge-trapas onder goede condities slijt practisch niet en zou honderduizenden kilometers mee kunnen gaan. Ik heb er een uit 1984 (Ja Wim, ze zijn er al een tijd) waarmee ik zo'n 50.000 km heb gefietst en die nog perfect draait, dwz. spelingloos en best stroef, alsof er stroop in zit.

Een trapas kan echter ten onder gaan aan toevalligheden:
* is één van de kogels zwak en je krijgt een 'spliterwt', dan is de as erg stuk.
* is een kogel beschadigd of gebeurt dat door zoiets als Piet zegt, dan kan het ook geleidelijk gaan en is de as na ettelijke duizenden kilometers minder bruikbaar.
* komt er slijpend stof in: idem.
* komt er water in, dan kan het sneller gaan.
* komt er zout water in, kan kan het heel snel gaan.
Normaliter komt er geen water in een trapas. Het doorwaden van een stroompje met de fiets is echter een bekend berucht moment, vooral omdat het water meestal kouder is en de lucht in de as dan afkoelt en het water naar binnen zuigt.
Wat ik vermoed bij een aantal klachten over trapassen is dat water de trapas ingedrongen is op een moment dat de fiets plat ligt in de regen of bij het nat poetsen van de fiets. Het hoeft maar één keer mis te gaan. Het resultaat kan zich mogelijk pas vele maanden later, of na de winter, aandienen.

Om te spreken van een standaard levensduur van een trapas lijkt mij gezien het bovenstaande zinloos. Ik heb daarom al meerdere malen een trapas die al meerdere tienduizenden kilometers had gedraaid van de ene naar de andere fiets verplaatst. Als hij goed is is hij goed.
Leon schreef:Als hij goed is is hij goed.
Eigenlijk is daarmee alles in dit topic gewoon goed samengevat :lol: . Dus koop een goede :wink: .
Travelmaster schreef:
Leon schreef:Als hij goed is is hij goed.
Eigenlijk is daarmee alles in dit topic gewoon goed samengevat :lol: . Dus koop een goede :wink: .
Sterker: een trapas die na een paarduizend kilometer nog goed is, zou wel eens een betere levensduurverwachting kunnen hebben dan een nagelnieuwe. Dat geldt overigens voor elk ding dat je koopt. Een aardig percentage faalt immers als het ding nog tamelijk nieuw is. Daarvoor is er garantie.
In het begin kraakte het ding, maar dat is vanzelf over gegaan.
onlangs had ik het ook voor toen ik een nieuwe nieuwe shimano UNxx installeerde op mijn Villiger Cabonga. Met dat verschil dat het kraken slechter werd met de gereden km's..
Ik kreeg de raad mijn werk opnieuw te doen maar met gebruik van montagevet.
Wonder boven wonder.... opgelost.
Wim schreef: Goede goedkope trapassen zoals de Shimano UN 5x (of waarschijnlijk die van jou) gaan naar het schijnt gemiddeld zo'n 20-30000 km mee, maar de variatie om dat gemiddelde is vrij groot.
Op mijn Santos uit 2008 zit ook zo'n trapas. Na 20 duizend km heeft mijn dealer die bij een grote onderhoudsbeurt preventief vervangen.
Wim schreef:De beste trapassen, zoals van SKF en Phil Wood (wel meer dan 100 euro), gaan in principe meer dan 100000 km mee, maar Marten Gerritsen vertelde me dat hij er al een paar heeft gezien die heel veel sneller de geest gaven. Met die duurdere trapassen koop je dus wel een gemiddeld veel langere levensduur, maar geen zekerheid. Zo ging er bij mij onlangs een dure en veel geprezen TA trapas kapot na veel te weinig kilometers. Shit happens zeggen we dan maar. Ik had pech want het gebeurde plotseling, en ik kon niet verder.
Als je dan in een verlaten deel van de Pyreneeën bent, of in een uithoek van IJsland, dan heb je wel een probleem...
Wim schreef:Het voordeel van Shimano trapassen schijnt te zijn dat ze heel langzaam kapot gaan en je er dus lang mee kunt doorrijden totdat je een andere gevonden hebt.
Dan is je probleem te overzien. Er zijn weinig gebieden waar je niet binnen een week een fietsenmaker kunt vinden.
Wim schreef:Tja en dan Santos. Je begrijp dat ik je kritiek naar aanleiding van je trapas probleem niet deel. Tegelijk ben ik ook niet zo'n Santos fan. Het zijn zeker goede fietsen, en anders dan sommige concurrenten probeert Santos wel te gaan voor degelijke onderdelen in plaats van een koopje bij de inkoop. Ze weten wat ze doen en het zijn zelf echte fietsers. Tegelijk vind ik de fietsen erg duur. Je betaalt de hoofdprijs voor uiteindelijk in mijn ogen niet de echte top. Maar goede fietsen zijn het wel.
Santos heeft inmiddels een groot netwerk van dealers en steekt waarschijnlijk veel geld in reclame. De levertijd van deze fietsen is kort. Dat alles maakt deze fietsen wel duur. Wil je de 'echte top' voor de prijs van een Santos, dan moet je daar wel een half jaar of langer voor willen wachten (bij een kleine ambachtelijke fietsenbouwer). Bestel je een maatframe met duurzame onderdelen bij een iets minder kleine ambachtelijke fietsenbouwer, die binnen 3 maanden kan leveren, dan betaal je ook een topprijs.
Wim schreef:Daar komt bij dat die onderdelen zowat allemaal van Shimano afkomstig zijn. De belangrijkste markt voor Shimano is die van racefietsers en MTBers. Levensduur is daar veel minder belangrijk dan het laatste beetje snelheid. Vakantiefietsen zijn vooral met mtb onderdelen afgemonteerd, en die zijn er niet degelijker op geworden. Santos en anderen moeten dan maar bedenken hoe ze daarmee nog een goede vakantiefiets bouwen.
Een kleine fietsenbouwer die maar een dozijn vakantiefietsen per jaar maakt, vindt nog wel ergens de gewenste onderdelen, al zijn goede Shimano-alternatieven soms lange tijd niet te krijgen (zoals hier onder 'cranks en voorbladen': Noot: Sugino is momenteel moeilijk leverbaar, dus informeer naar de mogelijkheden.). Voor een fietsenbouwer die honderden vakantiefietsen per jaar af moet leveren, wordt het een stuk lastiger om voldoende goede en betaalbare onderdelen bij elkaar te sprokkelen voor assertieve klanten die wat anders vragen dan Shimano wil maken :wink:
Leon schreef: Speling waar? ...
zie foto's
TravelMaster schreef: Foto's ...
zie hieronder
Wim schreef: stel heeft 2 fietsen ...
het gaat bij ons om 2 identieke fietsen, de mijne heeft een probleem, die van mijn vrouw niet, beiden ongeveer gelijk aant. km's.

Hier dan enkele foto's, waar de rode stip staat zit de speling.
Hoeveel? Aan het einde van de traparm zal het ongeveer 1-1 1/2 mm zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Fiets ziet er lekker schoon uit, gebruik je een hogedrukspuit?
Ik snap waar je heen wil...
Ja, lijkt mij ook helder.....
Mijn Santos Travel Light van ongeveer dezelfde leeftijd heeft hetzelfde probleem, de trapas begon speling te krijgen, maar vind dat ook niet zo raar na een jaar of 8 door weer en wind, ook in de winter, een kilometer of vier a 5000 per jaar. Voor een paar tientjes zelf vervangen door een UN55. Overigens, de handvaten zijn afgelopen jaar ook vervangen.

Bij de toch wel erg exorbitant oplopende prijzen van Santos, Koga, enz., krijg je ook bijbehorende hoge verwachtingen en 'voelt' het niet als acceptabel als er ook maar een schroefje los gaat zitten of gaat roesten. Een fiets van 2 of 3000 euro gaat gewoon niet veel langer mee dan 1 van pakweg 1100 euro, de aard en levensduur van de onderdelen is immers niet wezenlijk anders.
Helaas....ik gebruik GEEN hogedruk spuit, maar gewoon een tuinslang met weinig druk, alleen bedoelt om de zaak nat te maken (zonder zeep o.i.d.), verder een zachte (natte) handveger om de zaak (mechanisch) schoon te maken (vuil verdwijnt immers niet alleen met water en er alleen maar naar te kijken), daarna drogen met zachte doek.

.........maar stel, dat met de tuinslang water is binnen gekomen, (dat zou ook gebeuren bij regen!... toch?).
ALS DAT ZO IS... is de vraag waar het dan binnen zou moeten komen (als we de hypothese was binnengedrongen water willen volgen tenminste?

Zoals ik eerder schreef:
1) fiets ik niet echt door de rotzooi, hoofdzakelijk asfalt/fietspaden/schepenpaden etc, dan heb je ook minder te poetsen.
2) toevallig is de fiets vorige week pas schoongemaakt (overigens wordt ie nooit echt vuil, is niet mijn stijl).
blokdoorn schreef: hoge verwachtingen van bepaalde merken....
Ja, dat zet mij ook op het verkeerde been....maar toch als je kijkt welke onderdelen er op een bepaalde fiets zitten en je vergelijkt dat (de onderdelen) met een ander merk, dan kom je NIET op 1000 euro verschil, het ontloopt elkaar uiteindelijk niet zo veel. Dus, je betaalt toch gewoon je prijs.
Eigenlijk weten we nog steeds niet wèlke trapas het is, behalve dat het een -in het algemeen beschouwd als betrouwbaar- vierkante is. Gewoon domme pech. Zet er voor een paar tientjes een nieuwe in, en je kunt weer vooruit.
Bedankt voor de duidelijke foto's.
Je hebt domme pech of er is toch water of rommel in gekomen.
Gewoon vervangen door een nieuwe SShimano BBUN** en van de zomer gaan genieten.

Vervangen gaat zo:


Wil je weten wat er mee was? Met wat geluk kun je hem zo uit elkaar halen:

(Dit is overigens een nog goedkopere versie.)