Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 17 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Floris89 schreef:Veel vragen :)
Heerlijk! :)
Heb een vraagje omtrent de fietsen die zoals gebruikt worden voor bikepacking.
Bikepacken kan op elke fiets maar niet elke fiets kan offroad, merkte dat deze zomer weer heel goed. Heb met de fatbike verschillende dagtochten gemaakt met oa een VSF T400, een (stalen)Santos TM en twee (voorvork geveerde) MTB's. Had makkelijke routes uitgezocht; vnl gravelpaden, wat eenvoudige singletracks door bos maar wel met veel klimmen/dalen, bochten, kuilen, boomwortels etc en ook wat glibberige hikingpaden met hoge rotsen want daar kom je waar ik woon niet onderuit. Ja of je wilt graag 50km of meer omfietsen. :)
Maar ik was verbijsterd hoe slecht de Santos en VSF zich op de singletracks gedroegen, de Santos was wel duidelijk beter (heeft oa een kleiner frame, is lichter, stuurt net wat sneller) maar alsnog was het vaak lopen en duwen. Komt vnl door de smalle banden, er is bijna geen grip/vering en vaak glijdt/springt de fiets dan onder je vandaan, vooral merkbaar op steile stenige afdalingen. Met de fatbike kun je meestal voluit naar beneden denderen maar met smalle banden ben je constant aan het remmen, sturen en op je kiezen aan het bijten doordat je in elkaar wordt gerammeld.
Ook de simpele rotspaden waar de fattie zonder te knipperen overheen walst moesten zij vaak lopen/duwen. Op de stukken waar ook de fatbike getild moest worden ging dit ook beter want de vette wielen zijn net botsautootjes, ze kunnen veel meer hebben. Dus waar de trekkingfietsen op de rug moest liet ik de fattie vaak vrolijk naast me stuiteren.
En toen ik van fiets ruilde (ik dacht natuurlijk dat ik het beter kon) lag ik gelijk in een modderpoel te spartelen, was ff vergeten hoe je ook alweer moet fietsen want ik dender vaak gewoon overal overheen. :D Ook het gemis van schijfremmen was erg wennen, op de weg maakt dat weinig uit maar offroad is het duidelijk te merken (de andere hadden hydraulische velgremmen).

De twee MTB's daarentegen waren geweldig, wel langzamer bij stenige afdalingen en voorzichtiger over gladde boomwortels, rotsen en blubberpoelen maar bij gravelpaden gingen ze duidelijk harder, vooral bergafwaarts had ik het nakijken. En een lichte MTB of een lompe fatbike tillen is ook duidelijk anders.

De trekkingfietsen waren op asfalt natuurlijk de winnaars, nu had ik het voordeel dat de jongens het klimmen niet gewend waren dus bergje op trapte ik ze grijnzend voorbij maar bergje af zoefden zij weer vrolijk zwaaiend langs. Brede sloffen met dikke noppen is dan toch niet ideaal.

Afbeelding

Ik had nog gewaarschuwd dat spatbordjes, dragers en zijtassen op smalle bospaadjes met rotsen, omgevallen bomen etc een beeeeetje onhandig zou zijn, maarja .. fietsers he, altijd eigenwijs (en mannen natuurlijk, die willen nooit luisteren :wink: ). Dus dat werd veel duwen, tillen en jaloers naar de fattie kijken die het zelfs met zwaardere bagage (frametas, rugzak en drybag aan zadel) duidelijk beter deed.
Van de winter komt hij weer logeren, dan wil ie het verschil proeven tussen de santos, de mtb en de fattie op sneeuw. Ik heb al gewaarschuwd dat ie dan véél sneeuw zal happen haha. :D
Hoeveel personen bikepacken hier met een volwaardige (i.e. (double wall) tent ? Zelf heb ik een Tarptent stratospire 2 die ik meeneem op fietsvakanties (vastgebonden bovenop ortlieb tas). Alhoewel dit een lichte tent is (twee persoonstent) is het pakvolume wel redelijk groot voor bikepacking bags (de tent zou een groot deel van een stuurtas opsouperen). Zodus ben ik aan het kijken naar alternatieven: bijvoorbeeld een sil nylon tarp+bivi. Dat zou wel wat schelen qua pakvolume t.o.v. de tarptent.

De meeste backpacking tarp setups maken gebruik van wandelstokken. Voor mijn tarptent sleep ik trouwens ook mijn wandelstokken mee op mijn fietsvakanties (wat ik jammer vind, want de wandelstokken kunnen enkel enkel om de tent op te zetten). Voor een bikepacking tarp setup zou ik liever geen wandelstokken meesleuren (gewicht + lomp formaat). Heeft er iemand info over tarp setups zonder (wandel)stokken? De tarp vastbinden aan bomen/takken lijkt populair (wat meestal geen probleem is aangezien meeste bikepackers toch in bosrijke gebieden fietsen), evenals de fiets of de wielen van de fiets gebruiken om de tarp te ondersteunen. Andere ideeën?
Floris89 schreef:Hoeveel personen bikepacken hier met een volwaardige (i.e. (double wall) tent ?
Ik heb een TerraNova Laser Photon 1p, weegt 720gr en heeft binnen/buitentent:

Afbeelding

In de wintermaanden, of als ik groot wilt slapen, niet alleen ben of alleen de binnentent wilt opzetten: een Hilleberg Unna, 2p. Weegt wel 2kg want tis een echte wintertent dus moet een pak sneeuw kunnen dragen:

Afbeelding
De zelfstandigstaande Unna zonder buitentent ..

Afbeelding
.. en hier in de sneeuw.
Floris89 schreef:Hoeveel personen bikepacken hier met een volwaardige (i.e. (double wall) tent ?
Ik ook. De Vaude Lizard GUL van 690 gram.
Floris89 schreef:Hoeveel personen bikepacken hier met een volwaardige (i.e. (double wall) tent ?
Hier ook een volwaardig tentje, een MSR Hubba NX. Bevalt goed en is licht.
Yopie schreef:
Floris89 schreef:Veel vragen :)
Heerlijk! :)
Heb een vraagje omtrent de fietsen die zoals gebruikt worden voor bikepacking.
Bikepacken kan op elke fiets maar niet elke fiets kan offroad, merkte dat deze zomer weer heel goed. Heb met de fatbike verschillende dagtochten gemaakt met oa een VSF T400, een (stalen)Santos TM en twee (voorvork geveerde) MTB's. Had makkelijke routes uitgezocht; vnl gravelpaden, wat eenvoudige singletracks door bos maar wel met veel klimmen/dalen, bochten, kuilen, boomwortels etc en ook wat glibberige hikingpaden met hoge rotsen want daar kom je waar ik woon niet onderuit. Ja of je wilt graag 50km of meer omfietsen. :)
Maar ik was verbijsterd hoe slecht de Santos en VSF zich op de singletracks gedroegen, de Santos was wel duidelijk beter (heeft oa een kleiner frame, is lichter, stuurt net wat sneller) maar alsnog was het vaak lopen en duwen. Komt vnl door de smalle banden, er is bijna geen grip/vering en vaak glijdt/springt de fiets dan onder je vandaan, vooral merkbaar op steile stenige afdalingen. Met de fatbike kun je meestal voluit naar beneden denderen maar met smalle banden ben je constant aan het remmen, sturen en op je kiezen aan het bijten doordat je in elkaar wordt gerammeld.
Ook de simpele rotspaden waar de fattie zonder te knipperen overheen walst moesten zij vaak lopen/duwen. Op de stukken waar ook de fatbike getild moest worden ging dit ook beter want de vette wielen zijn net botsautootjes, ze kunnen veel meer hebben. Dus waar de trekkingfietsen op de rug moest liet ik de fattie vaak vrolijk naast me stuiteren.

De twee MTB's daarentegen waren geweldig, wel langzamer bij stenige afdalingen en voorzichtiger over gladde boomwortels, rotsen en blubberpoelen maar bij gravelpaden gingen ze duidelijk harder, vooral bergafwaarts had ik het nakijken. En een lichte MTB of een lompe fatbike tillen is ook duidelijk anders.
Leuk verhaal, doe het zelf nog niet lang met de MTB, maar herken je verhaal van de rotspaden. Een fattie is mij dan weer net te... ;-) maar net daarom vind ik de markt van de 650b+ fietsen interessant met een 2.8 of 3.0 neem je de gulden middenweg van een fattie met nog net het soepele stuurgedrag van een 29'er. Ik zou daar eens wat ervaringen van willen terug zien komen. Plus je hebt het voordeel er eveneens 29'ers op te kunnen leggen met aangepaste velgen en je hebt een zeer snelle MTB terug.
Koen & Sam schreef:Een fattie is mij dan weer net te... ;-) maar net daarom vind ik de markt van de 650b+ fietsen interessant[..]

+1

Na een rondje idworx BLT lijkt me dat wel een interessante bandenmaat. Schwalbe heeft nu ook de Super Moto in 650B+ en 2.8 breed om op het asfalt er nog wat mee te kunnen. Een BLT kruisen met een World Troller en een Rohloff naaf is een beetje het idee waar ik nu naartoe lijk te gaan.

Nu nog iemand die het kan maken..., 650B+ Rohloff, Gates en S&S koppelingen lijkt me wel een aardig plan.

Vanmiddag eerst maar eens mn bike packing tassen ophalen van het postkantoor :-)
Koen & Sam schreef: Een fattie is mij dan weer net te... ;-) maar net daarom vind ik de markt van de 650b+ fietsen interessant [..]
Nu wist ik niet wat 650B+ is maar dat zijn dus 27,5" wielen, weer wat geleerd. :) Is dat ondertussen niet wat achterhaald nu de meeste offroadrijders 29" hebben?
Neeneenee Yopie... 27,5" wordt nu weer als de gulden middenweg gezien. Wel een beetje bijblijven hoor. Ik zou nog steeds kiezen voor 29+ zoals de Trek Stache. Lijkt mij weer ideaal.
Ojee, ik loop achter .. logisch ook met 26" wielen :)
Ik zou ook graag een 29+ setje willen, lijkt me leuk en vooral snel.
In welke fiets dan?
In de fattie, gewoon als extra setje. Ja, kost geld en 5 maanden van het jaar heb ik er niks aan :)
Yopie schreef: Nu wist ik niet wat 650B+ is maar dat zijn dus 27,5" wielen, weer wat geleerd. :) Is dat ondertussen niet wat achterhaald nu de meeste offroadrijders 29" hebben?
650B is 27,5".

650B+ is dan weer met een bandbreedte van 2,8" à 3,0". Net als bij 29+ dus eigenlijk wel een stuk breder maar weer geen fatbike.

En bij 650B+ kun je in het frame dan vaak ook weer 29er wielen kwijt, als je de bandbreedte niet te gek maakt.
Sommige fietsen kunnen ook gespecced worden met alles tussen 27.5 en 29+, waarom zou je dan een pure 27.5 pluser kopen? Bijvoorbeeld de 2017 Salsa Fargo (link) ondersteunt 27.5x3.0" (27.5+), 29x2.4" (29) en 29x3.0" (29+) en je kan er ook standaard 27.5x2.4" inploffen natuurlijk. Hetzelfde geldt voor de meeste 29+ers vermoed ik? Als je dat vergelijkt met hun Salsa hun nieuwe Timberjack (pure 27.5+), dan passen daar geen 29+ wielen in. Spijtig want dat ziet er wel een mooie en betaalbare backpacking fiets uit.

Omtrent die 1 persoonstenten, de Tarptent protrail (opvolger van de contrail) ziet er ook wel de moeite uit. Zonder stokken weegt die 740 gram met een pakvolume van 30x10cm. Met voor en achterstokken komt er 141 gram bij. De voorste stok zit wel pal in het midden van de ingang van de binnentent. De 720gram van die TN Laser 1, is dat inclusief stok en piketten? Die Vaude is ook wel heel licht. Beide zijn wel dure tenten: ~500 voor de TN ~480 voor de Vaude. De Protrail kost in de US slechts 246 dollar inclusief de 2 extra stokken. Zelfs als je 50% invoertaksen betaalt, zit je dan nog maar aan 330 euro.
Jurr schreef:
Koen & Sam schreef:Een fattie is mij dan weer net te... ;-) maar net daarom vind ik de markt van de 650b+ fietsen interessant[..]

+1

Na een rondje idworx BLT lijkt me dat wel een interessante bandenmaat. Schwalbe heeft nu ook de Super Moto in 650B+ en 2.8 breed om op het asfalt er nog wat mee te kunnen. Een BLT kruisen met een World Troller en een Rohloff naaf is een beetje het idee waar ik nu naartoe lijk te gaan.

Nu nog iemand die het kan maken..., 650B+ Rohloff, Gates en S&S koppelingen lijkt me wel een aardig plan.

Vanmiddag eerst maar eens mn bike packing tassen ophalen van het postkantoor :-)
Wij hebben in de shop een soortgelijk idee gehad en hebben reed prijzen gevraagd voor een eigen 650b+ Rohloff frame met de optie een ombouw te doen naar 29. Ik ben alvast heel benieuwd.

Waarom ik niet echt warm loop voor 29+ is de wendbaarheid, leuk voor recht en snel vooruit naar beneden te donderen, maar eens je bochtenwerk gaat doen dan vallen er enorm veel voordelen weg. En net daar is die 650+ wel nog goed in. Van wiel omtrek heb je een 29er maar met brede banden en je behoud nog je wendbaarheid.

Nu genoeg off topic geleuter, blijf die leuke verhalen posten Yopie, het is zeer aangenaam om de foto's te zien en te lezen!
Yopie schreef:In de fattie, gewoon als extra setje. Ja, kost geld en 5 maanden van het jaar heb ik er niks aan :)
Het is maar de vraag of dat zomaar past, Yopie. Lees je wel goed in voor je tot aanschaf over gaat!
Travelmaster schreef:
Yopie schreef:In de fattie, gewoon als extra setje. Ja, kost geld en 5 maanden van het jaar heb ik er niks aan :)
Het is maar de vraag of dat zomaar past, Yopie. Lees je wel goed in voor je tot aanschaf over gaat!
Ze heeft een Pugsley volgens mij. Technisch is het mogelijk, anderen zijn haar daarin al voorgegaan. Haar voordeel daarin is dat ze niet al te veel belasting geeft op de fiets. Optimaal is het echter niet.

Voor een gedetailleerd overzicht van 29 wheels op de Pugsley:
https://thelazyrando.wordpress.com/2013 ... er-wheels/
Ik weet of mijn vraag hier thuishoort, maar ik waag het erop.

Vorig jaar ben ik superlicht naar Zuid-Frankrijk gereden met de racefiets. De hele bagage (tarp, slaapzak, kleren etc.) in een klein rugzakje, slapen op campings, alleen over nette, verharde wegen.
Dat rugzakje was achteraf bekeken niet zo'n goed idee.
Volgend jaar wil ik in 5 dagen van de buurt van Brussel naar Saint-Emilion rijden, ook weer superlicht, maar dan zonder rugzak.
Ik heb al een zadeltas en ben op zoek naar een stuurtas. Inhoud 8-10 liter.
Maar het lijkt me moeilijk om met de stuurtassen die ik zie (bv. Apidura) met de handen bovenop het stuur te rijden. Ze lijken allemaal weinig of geen ruimte te laten tussen het bovenste, horizontale deel van het stuur en de tas. Het aardige aan een racestuur is net dat je zoveel verschillende posities hebt en dat wil ik niet kwijt.

Vergis ik me en valt dat wel mee? Bestaan er tassen die beter zijn dan andere op dat punt?

(Ik zou ook nog een routeboekje op de tas moeten kunnen bevestigen - ik heb geen gps - maar daarvoor vind ik wel een oplossing, denk ik).
derdekeer schreef: Ik heb al een zadeltas en ben op zoek naar een stuurtas. Inhoud 8-10 liter.
Maar het lijkt me moeilijk om met de stuurtassen die ik zie (bv. Apidura) met de handen bovenop het stuur te rijden. Ze lijken allemaal weinig of geen ruimte te laten tussen het bovenste, horizontale deel van het stuur en de tas. Het aardige aan een racestuur is net dat je zoveel verschillende posities hebt en dat wil ik niet kwijt.

Vergis ik me en valt dat wel mee? Bestaan er tassen die beter zijn dan andere op dat punt?
ik gebruik een revelate harness icm. 42 cm brede drops.
werkt super.
Door de spacers tussen harness en stuur, blijft er genoeg ruimte voor je handen bovenop.
Afbeelding
Je kunt vaak overigens ook redelijk je polsen gewoon op je stuurtas laten rusten.