Na een uitgebreid bureauonderzoek (een praktijktest viel buiten budget) ben ik in ieder geval tot de conclusie gekomen dat ik mijn racefiets niet durf te belasten met een BOB Yak, Extrawheel of Radical Design.derdekeer schreef:Kan dit geen oplossing zijn als je een racefiets wilt én lange tochten wilt maken?
http://www.extrawheel.com/en/3/bicycle_trailer/
Het rijgedrag nog buiten beschouwing gelaten was mijn conclusie dat de huidige aluminium en carbon racefiets frames en wielen niet gemaakt zijn voor de (zijwaartse) krachten die een karretje uitoefent op de fiets. Nu maak ik me over het frame nog niet zoveel zorgen na een vakantie van een paar weken, maar een spaakbreuk in mijn (dure) fabriekswielen zou wel een domper zijn voor de vakantie en portemonnee. Dit is deels op te lossen door een stevig 32/36 spaaks handgebouwd wiel, maar die zijn ook niet gratis en heb ik verder weinig nut voor (net als de aanhanger buiten vakantietijd overigens), waar ik mijn trekkingfiets ook prima gebruiken kan om wat boodschappen te doen of op verjaardagsvisite te gaan.
Al met al is een BOB Yak prijstechnisch waarschijnlijk evenmin interessant voor de TS (€350,- voor het karretje en €100,- voor een achterwiel, bovenop de aanschaf van een racefiets). 2e hands kan het uiteraard een stuk goedkoper (BOB voor €150,- en een handgespaakt wiel voor €50), maar dat geldt ook voor de aanschaf van een aparte vakantiefiets. Voor het bedrag van een nieuwe aanhanger heb ik mijn Gazelle naar wens op kunnen bouwen en had ik de tent er ook nog bij (Zephyros 2).
Al met al wou ik niet teveel investeren in mijn eerste vakantiefiets, mede omdat ik (nog) niet weet of ik het leuk blijf vinden. Mocht ik nooit meer op vakantie gaan, dan heb ik in ieder geval nog een prima stadsfiets en wordt mijn racer niet onnodig belast.
Ps. Een groot voordeel van de BOB Yak zou zijn wanneer je van/naar een vast standpunt rijdt. Met je racefiets + kar naar Frankrijk rijden en daar 2 weken je tent opzetten. Vervolgens kun je de aanhanger en alle spullen loskoppelen en elke dag een nieuwe route langs verschillende cols rijden met je vertrouwde lichtgewicht fiets.
Dat lijkt mij ook geweldig! Jammer genoeg zijn de fietsen niet meer van dezelfde, of laten we zeggen 'andere', kwaliteit dan in de jaren 80. Zeker in combinatie met ultra light en backpacking kun je met een oude stalen racer nog prima op vakantie (dit lijkt me ook geweldig om te doen namelijk). Echter zijn de ultra light spullen en frametassen behoorlijk aan de prijs en schiet een oude stalen racer weer net iets tekort om zondags je vrienden op een moderne racefiets bij te houden.alma schreef:In de jaren 80 heb ik mijn eerste fietsvakanties ook op de racefiets gedaan, lange tochten dwars door Frankrijk, Spanje, Italie, Zwitserland en Indonesie. Ging prima, al geef ik nu de voorkeur aan iets meer comfort. Hier een foto van een onverharde pas ergens in de Italiaanse Alpen:
Ook zijn de hedendaagse racers een stuk comfortabeler, door juist meer materiaal te plaatsen waar stijfheid nodig is (onderbuis, bracket) en minder materiaal waar flexibiliteit/comfort nodig is (voorvork, achtervork, bovenbuis, zadelbuis). 15kg rijdersgewicht staat niet altijd gelijk aan 15kg bagagegewicht. Zeker bij carbon frames zijn bijvoorbeeld de achtervorken gevaarlijk dun als het op bagagedragers en/of een aanhanger aankomt. Een frame van pakweg 1kg kun je niet vergelijken met de stalen racefietsen uit de jaren 80.PietV schreef:De hedendaagse racefietsen zijn sterker en stijver gebouw, dan de vroegere stalen racers. De stijfheid van het frame is bepalend hoeveel lading ("dood gewicht") je veilig kunt meenemen.
Om nog even terug te komen bij de afwezige TS, een combinatie is mogelijk in de vorm van een cyclocrosser of ultra light bikepacking, maar naar mijn mening schiet je in beide net iets tekort. Tevens denk ik dat het goedkoper is om twee 2e hands fietsen aan te schaffen met ieder een specifiek doel en deze gaandeweg aan te passen aan je eigen behoeften.