Als je me goed geciteerd had, had je gezien dat ik het had over fietsreizen. Dat woord heb ik namelijk in dit verband één regel eerder gebruikt.math schreef:Geen wonder dat de keitjes van Maastricht ons vaak als een kwelling worden voorgehouden.Leon schreef: Dan doe ik er 6 bar in.
quote="math"
> Er zijn fysische redenen waarom velgen van e-bikes steviger moeten zijn.
> 1. Acceleratie. Zoals DtSwiss op zijn site schrijft 'the extra power of e-bikes
> asks for extra strong parts'. Wel eens naast een potente e-biker gestaan
> bij het stoplicht?
Nee, maar acceleratie duurt meestal maar 3 seconden. Het beklimmen van een Alpenpas 3 uur, terwijl je dan vrijwel evenveel aandrijfkracht gebruikt als je met 30 kilo bagage tegen een helling van 10% op gaat.
>2. Grotere naafdiameter, waardoor spaken minder lang zijn en
> onder andere hoeken staan.
Dat is een terecht punt, maar het maakt zulke velgen anders, niet noodzakelijk sterker.
> 3. Piekbelasting.
> Vanwege het gewicht van de accu en de motor op het frame
> moeten de velgen steviger zijn.
Terecht. Een e-bike weegt al gauw 10 kilo meer dan de standaard versie dus motor en accu wegen zo'n 10 kilo. Maar menige vakantiefietser heeft 20 kilo achterop. Telt dat niet dan?