Beste forumleden,
Even kort voorstellen. Ik ben Maurice, 28 jaar en kom uit Maassluis. Op mijn Bulls Desert Falcon racefiets heb ik de afgelopen zeven jaar al flink wat kilometers in mijn eigen omgeving weggetrapt. Nu wil ik naar 'the next level'. Het lijkt mij erg leuk om op fietsvakanties gaan, maar omdat ik nog nooit een meerdaagse fietstocht heb gemaakt zoek ik hiervoor een geschikte en relatief goedkope fiets om het uit te proberen. Het hoeft er daarom ook niet eentje te zijn die 10 jaar meegaat want het is min of meer een uitprobeersel. Als blijkt dat fietsvakanties mij liggen koop ik een serieuze vakantiefiets.
Voor nu denk ik bijvoorbeeld aan een Bulls Wildcross (kaal 399 euro) of een Cube Touring (inclusief verlichting, bagadrager etc. 599 euro). Zoals jullie zien: absoluut geen volwaardige vakantiefietsen. Maar denken jullie dat deze fietsen minimaal voldoende zijn als uitprobeersel voor een paar eerste fietsvakanties in Nederland, Frankrijk en op zijn verst Italie?
Voor extra informatie heb ik de vragenlijst ook ingevuld. Ik zie jullie mening graag tegemoet.
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Het wordt een fiets waarmee ik wel uitproberen of fietsvakanties mij bevallen. De eerste fietsvakanties zullen in Nederland, Frankrijk en op zijn verst Italie zijn. Dat de fiets daarnaast ook handig is voor dagelijks gebruik is mooi meegenomen.
HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Ik houd van relaxed doorfietsen. Ik kom van een racefiets, maar ik heb nooit de illusie gehad dat ik voor de Tour de France aan het trainen was
Onderweg zijn en de omgeving in mij opnemen is een stuk belangrijker.
ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Zoals gezegd kom ik van een racefiets dus een enigzins sportieve houding heeft welk de voorkeur.
MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Kort: ja.
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Ja. Maar dan zal het hooguit bij de schelpenpadjes of iets dergelijks blijven. Geen rotsachtige paden of volop off road.
WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Uiteindelijk wil ik naar zuid Frankrijk en wellicht Italie. Daarbij ga ik de bergen niet uit de weg zonder het te overdrijven.
WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Kampeertochten waarbij ik mijn eigen spullen meeneem. Tent, slaapzaak, kookgerei etc.
JE LICHAAMSLENGTE
185cm
JE GEWICHT
76kg
JE LICHAAMSBOUW
Normaal.
HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Dat durf ik niet te zeggen aangezien het mijn eerste fietsvakanties gaat worden en ik alles nog moet kopen/ bij elkaar moet halen. Ik gok op 20 kg?
WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Omgeving Rotterdam
WAT IS JE BUDGET?
Voor de fiets kan ik rond 400, 500 of 600 euro kwijt zijn.
WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Ik fiets sinds zeven jaar op een racefiets en maak tochten verschillend van 50 tot 100 kilometer.
WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Tot ongeveer 70 a 80 kilometer (op de racefiets) blijft het leuk.
WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Bulls Desert Falcon racefiets uit 2009. Deze wil ik verkopen om de nieuwe fiets (deels) te bekostigen.
WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Voldoende en de rest leer ik wel.
WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja. Maar de voorkeur gaat uit naar nieuw.
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Bulls Wildcross:
https://www.12gobiking.nl/wildcross-2016
Cube Touring 2016:
https://www.fietsenwinkel.nl/cube-touring-2016-heren
Dit zijn twee fietsen waar geen standaard lowrider op kan, maar wel types zoals deze
http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... uspension/
WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Ja, maar dat kan ook met zonnepaneeltjes ipv van een naafdynamo.
WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Korte termijn.