Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft boekje Overnatning i det fri voor mij te leen? - Forum Wereldfietser

Wie heeft boekje Overnatning i det fri voor mij te leen?

Hoi Wereldfietsers,

Ik ben van plan om begin september in Denemarken langs de westkust van Jutland te fietsen. En nu weet ik dat er een boekje is met eenvoudige, natuurkampeerplekken: Overnatning I det fri.

Heeft iemand (in of om Utrecht) dat te leen voor mij, om mee te nemen op reis?

Zo niet, dan schaf ik het aan. Maar in het kader van een kleinere voetafdruk... :D

Groetjes,
Niki
Het gidsje heb ik niet, de kampeerplaatsen heb ik wel gezien, de ene keer fantastisch, de andere keer wat minder. Wat me toen wel opviel is dat er mensen al of nog steeds op het midden van dag hun tent hadden opgezet. Als er maar 1 plek is moet je dus op zoek naar de volgende, reserveren is er niet bij volgens mij. Houdt daar dus wel rekening mee, daarnaast zijn ze soms echt ver van de bewoonde wereld, waar het soms toch al lastig is om een winkel te vinden.
Hoi Peter,

Dank je wel! Goed om te weten....
Wij hebben nog wel ergens het gidsje uit 2014 liggen. Als dat voldoende recent is, mag je het komen ophalen. Stuur maar een PB.

De meeste plekken vonden wij erg leuk tot fantastisch, en soms zit er inderdaad een wat minder geslaagde bij.
Overigens herken ik mij niet in het beeld van de bezetting. De meeste plekken bieden meerdere plaatsen, en wij hebben geen enkele keer meegemaakt dat het volledig bezet was (in het hoogseizoen). Er staan daarnaast telefoonnummers in, dus bellen om te vragen of er een plekje vrij is behoort tot de mogelijkheden. Dat hebben wij een aantal keer gedaan toen er weinig alternatieven in de buurt waren en dat werkte prima.
En echt ver van de bewoonde wereld in Denemarken? Dat is in mijn optiek een contradictie. Hoewel het inderdaad soms lastig kan zijn om een winkel te vinden op het platteland.
Hoi Niki
We hebben het boekje van 2014. (wordt elke twee jaar geupdated volgens mij). Wonen helaas in Haarlem (opsturen?), maar hierbij wel een paar ervaringen.
We hebben met onze fietstocht 7x gebruik gemaakt van i det fri adressen. In het reisverslag lees je dat het elke keer weer een beetje anders is; Je moet er een beetje handig in worden. Het boekje is helaas in het Deens en er staan aanwijzingen in over de ligging en de tijd dat je kan bellen. We vroegen onderweg Denen om dit voor ons te vertalen. In het reisverslag zie je de verschillende situaties.
- privéadres gratis
- privéadres betaald
- vrije plek met shelters
- plek bij een groepsaccomodatie (bijv scouting)
https://fietsendoorhetlandschap.blogspo ... chive.html

Bij de priveplekken is het wel slim om van te voren te bellen om omrijden te voorkomen.
Door de gps coördinaten in je gps te zetten rij je gemakkelijk naar het adres.
Nog een tip: Neem een waterzak van 5-10 l mee, omdat schoon water niet altijd dichtbij is.
Naast leuke ontmoetingen en mooie plekken in de natuur bespaar je e.e.a. omdat Deense campings prijzig zijn. ( =30,- voor twee personen en tent. )
Wat opvalt is dat het in Denemarken heel normaal is om in de natuur te kamperen en zoals wij deden bij shelterplekken de tent neer te zetten. Dat zou in Nederland ook meer 'cultuur' mogen zijn.
Onze indruk was dat de sommige idetfri adressen niet heel intensief gebruikt worden. Bij navraag vertelden twee van onze gastheren dat ze per jaar 3-4 bezoekende kampeerders hadden. Maar dit zal ook samenhangen met route en ligging. Daarnaast waren er ook adressen die helemaal ingesteld waren op fietsers met een aparte wc-doucheruimte á Vrienden op de fiets.