Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Versnellingen van de racefiets - Forum Wereldfietser

Versnellingen van de racefiets

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Erik Bosma, ik ben 21 jaar oud en hou van racefietsen, ik ben in het bezit van een 2e handse racefiets van het merk Giant.

Ik heb de racefiets nu al enkele jaren, tot nu toe fietste de racefiets best wel goed, maar geleidelijk aan begint de racefiets steeds meer lawaai te maken en gaat trappen best stroef, normaal gesproken gaat trappen op een fiets altijd soepel en met weinig geluid, maar als ik nu fiets maakt de racefiets heel veel geluid en voel je bepaalde trillingen tijdens het trappen, hoe harder ik druk zet op de trappers hoe sterker het geluid en de trilling die ik voel.

De ene versnelling heeft er meer last van dan de andere versnelling, ik heb er zowel last van op het grote blad als op het kleine blad. Soms zet ik de fiets op een hogere versnelling maar blijft het ket hangen op het vorige tandwiel.

Ik vermoed dat het aan tanden van de achterste cassette ligt, waar denken jullie dat het aan ligt?
Hopelijk ten overvloede, maar houd je de ketting een beetje gesmeerd?

Anders kan het slijtage van ketting en cassette zijn.

Als de cassette (tandwielen achter) nog niet te ver versleten zijn, kun je volstaan met alleen de ketting te vervangen (€ 15)
Eerst de dingen doen die je niets kosten:
- ketting proper maken en smeren
- derailleurwieltjes checken (draaien ze soepel, geen vuil?)
- beweegt de deraillieur nog soepel (schakel naar het kleinste blad achteraan, haal het wiel eruit en duw de kooi naar binnen ter hoogte van het "onderste" scharnierpunt van het parallellogram. Dat zou gezond geveerd moeten voelen en vlot terug moeten springen)
- kijk eens naar de cassette: als je de versnellingen die je het vaakst gebruikt kan onderscheiden van de andere doordat de toppen van de tanden aanzienlijk smaller zijn, dan gaat minstens een deel van het probleem verdwijnen als de ketting en cassette vervangen is.
- (met het wiel er in) Vraag iemand om met de remmen dicht druk te zetten op de pedalen. Bekijk hoe de ketting contact maakt met het voorblad: een nieuwe ketting op een gezond blad zit mooi op een cirkel om de as, hoe meer de ketting verslijt, des te meer komt ze omhoog op de onderste tanden. Als de ketting over meer dan de helft van het voorblad omhoog komt van het tandwiel, mag je zeker zijn dat je het ideale vervangpunt al voorbij bent.
Bedankt voor de informatie, ik ga de punten eens bijlangs
En dan nog de spanning op de derailleurkabel. Voor het schakelen moet die altijd goed op spanning staan. Na jaren gebruik mag die best wel vervangen worden. Koop een van rvs.
sjefke schreef:En dan nog de spanning op de derailleurkabel. Voor het schakelen moet die altijd goed op spanning staan.
Als de ketting bij het schakelen niet meteen naar het volgende kransje gaat is het idd goed om even de afstelling / kabelspanning te checken :wink:
Na jaren gebruik mag die best wel vervangen worden. Koop een van rvs.
Soms helpt goed smeren ook al :wink:

[edit] :wink: