Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsbroek - Forum Wereldfietser

fietsbroek

Wie kan mij advies geven over de aanschaf van een fietsbroek. Is er verschil tussen een broek voor racefietsers en wereldfietsers? Er schijnt een verschil te bestaan tussen de kwaliteit, dikte van de zeem, c1,c2,c3 en c4. In welke prijsklasse moet ik het zoeken. Ik ben nu in het bezit van een Sportfull.

Graag een advies.

Groeten,

Bert Kaspers
Ga naar een winkel met veel aanbod en dan: passen! Er zijn geen specifieke fietsbroeken voor wereldfietsers.

Zeem: is heel persoonlijk. Dikker is zeker niet altijd beter/fijner voor het zitvlak, is mijn ervaring. Bij ritten van +150 km vind ik een dikke zeem overigens wel zo prettig. Op kortere afstanden volstaan de meeste zemen wel. Op mijn normale (vakantie)fiets draag ik doorgaans geen broek met zeem.

Pasvorm: kan heel erg verschillen, daarom altijd passen.

Kwaliteit en prijsklasse: verschillen in kwaliteit (maakwijze) zijn nihil. Broeken worden over het algemeen van hetzelfde materiaal gemaakt. Zemen vaak door dezelfde producent (Cytech) gemaakt. Voor minder dan 100 euro kun je een prima broek op de kop tikken.

Kijk ook eens naar MTB fietsbroeken. Draagt wat prettiger, ook buiten het fietsen om. En ook verkrijgbaar met zeem, mocht je deze per se willen.

p.s. als ik vragen mag, kom je uit (de omgeving) Groningen?
Als vakantiefietser zou ik geen bibmodel nemen, dus geen bretels. Als je namelijk even uit de broek moet, is dat minder handig, en aangezien je waarschijnlijk van 8 tot 6 in je fietsbroek rondloopt onderweg...kan dat handig zijn.
Ik zou oppassen met zemen met gelkussentjes, om dezelfde reden als gel zadels probleem kunnen geven. Het ademt niet, en kan gaan broeien, en daardoor zelfs zitvlak blessures veroorzaken.
Verder scheelt het niet zoveel inderdaad, ik heb een Agu, een Decathlon met een rode zeem, en een Bioracer met bibs/bretels voor korte stukken of op de racefiets, en het zit eigenlijk allemaal wel goed.
Belangrijk vind ik om twee broeken mee te nemen onderweg, van verschillende merken en met verschillende zemen, dan draag je die tegen elkaar in, ook weer om irritatie te voorkomen.
Tijdens vakantiefietsen vind ik een broek die er niet uitziet als fietsbroek wel zo fijn. Zo kun je met goed fatsoen ook nog een stukje door een stadje lopen of op een terrasje zitten. In een typische fietsbroek voel ik me altijd toch wat opgelaten.
Ik heb nu een Craggy Pants van Vaude, kijk hier voor een review. Ik ben er erg tevreden over. Op langere tochten zou ik er een tweede binnenbroek bijnemen.
Mijn eerste twee fietsbroeken waren goedkope opruimings exemplaren die ik onderweg in Duitsland kocht voor zo'n 30 a 40 euro per stuk van het merk Gonso. De een met dikke en de ander met minder dikke zeem. Op het exeplaar met dikke zeem stond: voor kortere tochten. Maar het ding was zo aangenaam goedkoop dus probeerde ik het. En deze fietsbroek beviel prima! Ook voor "lange" tochten. (>= 100 km per dag)

Later kocht ik op aanraden van enkele fietsers een veel duurdere broek van het merk Asos. Deze broek bleek voor mij minder comfortabel te zitten: erg strak rond de benen, wat mij betreft te strak. De broek voldoet wel, maar ik ervaar hem niet als beter, eerder als iets minder comfortabel bij de benen. Ik heb niet direct de indruk dat hij bij het zitvlak comfortabeler zit. Maar misschien is dit ook persoonlijk.

Zonder bretels ervaar ik ook als prettiger. Zakt wel wat sneller af maar er zit wel een touwtje in om de broek om je middel aan te spannen.

De fietsbroeken die ik gebruik komen tot boven de knie; ik trek er altijd een trekking broek overheen.
Let ook op het boordje bij je benen. Soms zijn dat een soort elastieken draadjes aan de binnenkant, wat (bij mij in ieder geval) na een tijdje erg irriteert. Ik ben zelf heel blij met mijn broeken van castelli
Een fietsbroek is voor fietsreizen en wielrennen is hetzelfde.
Zelf gebruik ik broeken van Assos en Sportful. Die hebben verschillende 'zemen' ik ben er zelf niet uit welke 'beter' is.
Overigens zit er wel verschil in de dikte van de stof van de verschillende fietsbroeken; sommige zijn erg doorluchtig; fijn bij warm weer maar te kil bij kouder weer.
Er bestaan ook waterafstotende fietsbroeken, mijn eigen Sportful ('No-Rain') is er zo een. Die is ook meteen meer geschikt voor kouder weer.
De websites van de diverse fabrikanten laten de verschillen zien.

Overigens is het heel eenvoudig om alvorens een stad of terras te betreden even een short if gewone broek over de fietsbroek aan te trekken als je wat gekleder wilt verschijnen.
Het probleem met het vinden van een goede fietsbroek is in mijn optiek dat je in de paskamer in de winkel niet kunt ervaren hoe de zeem uitpakt tijdens het fietsen. En als het na één ritje lekker heeft gefietst, zegt het weer niets over de duurzaamheid. Sommige zitten na een jaar nog goed, sommige zijn na drie maanden af.

Heb zelf goede ervaringen met Assos, met bretels. Bretels zijn geen belemmering om een kleine boodschap te doen. Gewoon de voorkant van de broek omlaag trekken en de zwengel eruit. Bij het grotere werk zijn bretels uiteraard meer een belemmering, maar dat is bij mij meestal 's ochtends voor vertrek, als de bretels nog niet op de schouders liggen. En zo'n karwei vind ik het nou ook weer niet om even je bovenkleding uit te doen, maar dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken. Die keer dat ik met diarree onderweg was, was ik allang blij dat ik op tijd een bosje vond.
Ik heb een Bontrager broek met een shortje eroverheen. Zit prima en je ziet er ook leuk mee uit. Of de zeem nu dik of dun is, weet ik eigenlijk niet.
Ik denk dat een fietsbroek, net als een zadel, persoonlijk is.

Door de jaren heb ik broeken gehad van Santini, Shimano, Milremo, Assos, Pearl Izumi en BBB.
Eigenlijk zijn ze bijna allen goed bevonden voor mijn zitvlak. Met als positieve uitschieters de Santini en Pearl Izumi en als meest negatieve ervaring de BBB.

Ik draag ze meestal met bretels en als ik op mijn "normale/trekking" fiets zit heb ik er altijd een short over aan.
Dit vind ik zowel praktisch (zakken) als esthetisch verantwoord (je stopt ook wel eens, hé) :wink:
Zoek er een op die in ieder geval strak zit (zo op het gevoel eigenlijk te strak), als de stof gaat schuiven gaat dat zeker in combinatie met zweet erg zeer doen, en verknalt het voor een deel het fietsplezier.
_Peter_ schreef:Zoek er een op die in ieder geval strak zit (zo op het gevoel eigenlijk te strak),
Opvattingen van te strak verschillen denk ik van persoon tot persoon. Als bij mij een broek in het pashokje al te strak zit, wordt het er op de fiets met aanspannende spieren niet beter op. Een broek die ik op het gevoel te strak vindt, ís dus gewoon ook te strak. Dat een fietsbroek goed moet aanliggen, ben ik helemaal met je eens.

Zelf houd ik niet van schuivende stof over mijn benen en ik rijd dus ook op vakantie niet graag met mountainbikebroeken ofzo. Inderdaad is het niet zo moeilijk een ruimer zittende broek bij de hand te houden om over je fietsbroek aan te trekken wanneer dat gepaster is (of een ander kledingstuk - tip: ga naar Myanmar en koop gelijk na aankomst een longyi :wink:).

Ik houd dan weer wel van galgen (liefst van gaas) en niet zo van koordjes rond mijn middel. Bij shirtloos weer voel ik me ook prettiger in een broek mét. Als de beide banden op de rug helemaal los van elkaar zijn, kun je de broek makkelijker snel uittrekken (eventueel onder je shirt door) maar zakken ze soms ook snel van je schouders als je andere dingen doet dan fietsen (zoals tent opzetten). Zo dus ongeveer:
Afbeelding Ontspringen de schouderbanden van hoger op de rug, dan blijven ze beter zitten maar krijg je de broek meestal moeilijker uit:
Afbeelding

In verband met plassen onderweg heb ik graag een broek die tamelijk diep is uitgesneden aan de voorkant. Ik heb er per ongeluk ook eentje die vrij hoog is, dat bemoeilijkt de reeds door Pedalero beschreven techniek wat. :oops:

Zorg dat je naar de winkel gaat in ondergoed waarmee je goed de fietsbroek kunt passen. Als er allemaal stof van je ondergoed of elastiek opkruipt in liezen enzo, kun je niet zo goed voelen hoe de fietsbroek zit. Zak bij het passen eens goed door je knieën, buig wat voorover, kortom simuleer je fietshouding. Misschien mag je wel even op een pasfiets zitten. Dan nog kan het zijn dat de gekozen broek na 100 km toch niet meer lekker zit, maar dan heb je er in de winkel in elk geval alles aan gedaan.

Succes met de aankoop!

Carl
Omdat ik ook regelmatig op de racefiets zit ,gebruik ik de oudere koersbroeken op de reisfiets.
Het is ook wel van belang wat voor een zadel je op je reisfiets hebt.
Mijn reisfiets heeft een vrij breed enigzins veerend zadel. De racer is vrij hard.
Ik heb altijd een broek met bretels, omdat ik geen knellend gedoe om mijn middel wil.
Dirk
Heb altijd broeken van agu.
Beste fietsgenoten,

Hartelijk bedankt voor al deze waardevolle informatie. Ik fiets best wel redelijk veel, vooral in Nederland. Afgelopen week de LF route midden Nederland gefietst. vervolgens een stukje naar het noorden en via de westelijke kant terug 634 km.

Ik kom niet uit Groningen, maar uit Zevenhoven, gemeente Nieuwkoop.

Vandaag maar eens op pad om een andere fietsbroek aan te schaffen.

Vriendelijke groeten,

Bert Kaspers
Ik heb alleen ervaring met Assos. Prima broeken.

Kijk ook eens bij http://www.Blueonbike.nl. Een Nederlands bedrijf die zelf fietsbroeken maakt. Ik heb er zelf één en ze zitten heerlijk. Comfortabele zachte stof met een goede zeem.

Voor alle duidelijkheid: ik heb geen enkel belang bij het promoten van Blueonbike, behalve dat ik een tevreden consument ben.
Georg schreef:
di 19 jul, 2016 12:18
Een fietsbroek is voor fietsreizen en wielrennen is hetzelfde.
Zelf gebruik ik broeken van Assos en Sportful. Die hebben verschillende 'zemen' ik ben er zelf niet uit welke 'beter' is.
Overigens zit er wel verschil in de dikte van de stof van de verschillende fietsbroeken; sommige zijn erg doorluchtig; fijn bij warm weer maar te kil bij kouder weer.
Er bestaan ook waterafstotende fietsbroeken, mijn eigen Sportful ('No-Rain') is er zo een. Die is ook meteen meer geschikt voor kouder weer.
De websites van de diverse fabrikanten laten de verschillen zien.

Overigens is het heel eenvoudig om alvorens een stad of terras te betreden even een short if gewone broek over de fietsbroek aan te trekken als je wat gekleder wilt verschijnen.
Misschien een oud topic, maar voor mij wel relevant nu. Ik zag ergens passeren dat een broek met bretels vooral voor wielrenners is (wegens veel sportievere houding). Klopt dit of maakt het echt niet uit?
Tim1983 schreef:
di 29 dec, 2020 18:54
Misschien een oud topic, maar voor mij wel relevant nu. Ik zag ergens passeren dat een broek met bretels vooral voor wielrenners is (wegens veel sportievere houding). Klopt dit of maakt het echt niet uit?
Bretels houden de zeem goed op zijn plek, ongeacht de zithouding.

Wel zijn er sportieve merken die de bretels (en andere kleding) op een sportieve houding hebben gesneden, daar kan je bijv. lastiger mee overeind staan.
Ik mis de optie: brookszadel icm een korte of lange broek zonder zeem.
Tim1983 schreef:
di 29 dec, 2020 18:54

Misschien een oud topic, maar voor mij wel relevant nu. Ik zag ergens passeren dat een broek met bretels vooral voor wielrenners is (wegens veel sportievere houding). Klopt dit of maakt het echt niet uit?
Een broek met bretels is zeker niet alleen voor wielrenners wat mij betreft.
Vroeger jarenlang gereden zonder; dan een broek gekocht mét en sindsdien alleen nog broeken met bretels gekocht en gedragen. Veel comfortabeler, alles blijft perfect zitten, nog steeds wat mij betreft.

Maar iedereen heeft zijn eigen stijl. Ik koop nogal strak, wellicht niet prof-wielrenner-strak, maar toch strak. Vanwege een reden die ik zelf niet ken, voel ik na vijf minuten op de fiets een goede, strakke (maar niet te nauwe) broek niet meer; lossere exemplaren blijven veel meer aanwezig.
Naar reisfiets-normen zit ik nogal sportief op de reisfiets (naar racefiets-normen zit ik dan hopeloos rechtop).

Wanneer je van de fiets af bent, is een strakke broek soms wel merkbaar. Ze zijn gemaakt om op de fiets te zitten ...