door
Carl » di 19 jul, 2016 18:54
_Peter_ schreef:Zoek er een op die in ieder geval strak zit (zo op het gevoel eigenlijk te strak),
Opvattingen van te strak verschillen denk ik van persoon tot persoon. Als bij mij een broek in het pashokje al te strak zit, wordt het er op de fiets met aanspannende spieren niet beter op. Een broek die ik op het gevoel te strak vindt, ís dus gewoon ook te strak. Dat een fietsbroek goed moet aanliggen, ben ik helemaal met je eens.
Zelf houd ik niet van schuivende stof over mijn benen en ik rijd dus ook op vakantie niet graag met mountainbikebroeken ofzo. Inderdaad is het niet zo moeilijk een ruimer zittende broek bij de hand te houden om over je fietsbroek aan te trekken wanneer dat gepaster is (of een ander kledingstuk - tip: ga naar Myanmar en koop gelijk na aankomst een
longyi ).
Ik houd dan weer wel van galgen (liefst van gaas) en niet zo van koordjes rond mijn middel. Bij shirtloos weer voel ik me ook prettiger in een broek mét. Als de beide banden op de rug helemaal los van elkaar zijn, kun je de broek makkelijker snel uittrekken (eventueel onder je shirt door) maar zakken ze soms ook snel van je schouders als je andere dingen doet dan fietsen (zoals tent opzetten). Zo dus ongeveer:
Ontspringen de schouderbanden van hoger op de rug, dan blijven ze beter zitten maar krijg je de broek meestal moeilijker uit:
In verband met plassen onderweg heb ik graag een broek die tamelijk diep is uitgesneden aan de voorkant. Ik heb er per ongeluk ook eentje die vrij hoog is, dat bemoeilijkt de reeds door Pedalero beschreven techniek wat.
Zorg dat je naar de winkel gaat in ondergoed waarmee je goed de fietsbroek kunt passen. Als er allemaal stof van je ondergoed of elastiek opkruipt in liezen enzo, kun je niet zo goed voelen hoe de fietsbroek zit. Zak bij het passen eens goed door je knieën, buig wat voorover, kortom simuleer je fietshouding. Misschien mag je wel even op een pasfiets zitten. Dan nog kan het zijn dat de gekozen broek na 100 km toch niet meer lekker zit, maar dan heb je er in de winkel in elk geval alles aan gedaan.
Succes met de aankoop!
Carl